تعداد صفحات: ۵۶ | قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده…………………………………… ۱
فصل اول…………………………………. ۲
مقدمه…………………………………… ۳
بیان مسئله………………………………. ۴
سوالهای تحقیق……………………………. ۶
موضوع تحقیق……………………………… ۶
فرضیه تحقیق……………………………… ۶
اهمیت و ضرورت و هدف تحقیق…………………. ۶
تعریف اصطلاحات……………………………. ۷
فصل دوم (ادبیات و پیشینه تحقیق)……………. ۹
انگیزش………………………………….. ۱۰
تظاهرات انگیزش…………………………… ۱۱
هیجان…………………………………… ۱۳
هیجان به مثابه الگوهای پاسخ……………….. ۱۴
ابزار و بازشناسی هیجانها………………….. ۱۶
ابزار هیجان در چهره پاسخهای فطری…………… ۱۷
بازشناسی حالتهای هیجانی افراد بهنجار……….. ۱۸
پسخورانه حاصل از هیجانهای برانگیخته………… ۱۹
بازشناسی حالتهای هیحان افرادی که دچار آسیب مغزی شده اند ۲۱
رابطه بین هیجان و انگیزش………………….. ۲۲
دیدگاهها و نظریه های هیجان………………… ۲۳
۱-نظریه جیمز لانگه………………………… ۲۳
۲- دیدگاه شاخته: انگیختگی بی علت…………… ۲۴
۳- دیدگاه ماندار: اهمیت هیجانی و قفسه ها……. ۲۵
۴- دیدگاه آرنولد: ارزیابی نخستین…………… ۲۵
۵- دیدگاه لازاروس: ارزیابی نخستین…………… ۲۶
۶- دیدگاه ونیر…………………………… ۲۸
۷- فرضیه پسخورانه صورتی…………………… ۲۸
آزمایش فرضیه و پسخورانه صورتی……………… ۳۰
۸- دیدگاه ایزارد: نظریه هیجانهای متمایز…….. ۳۱
۹- دیدگاه دوسیستمی……………………….. ۳۳
ویژگیهای افراد هیجان خواه ………………… ۳۷
فرایندهای شناختی و هیجان خواهی…………….. ۳۸
ترجیحات شغل و نگرشها……………………… ۳۹
تفاوتهای فیزیولوژیکی……………………… ۳۹
رشد نقشهای جنسیتی………………………… ۴۱
الگویابی جنسیتی………………………….. ۴۲
رشد الگویابی جنسیتی………………………. ۴۳
گرفتن رفتار الگویابی جنسیتی……………….. ۴۴
الگویابی جنسیتی از کجا شروع میشود؟…………. ۴۵
فصل سوم…………………………………. ۴۶
جامعه مورد مطالعه و روش نمونه گیری و مدل آماری. ۴۷
فصل چهارم……………………………….. ۴۹
محاسبات آماری و نتایج ……………………. ۵۰
فصل پنجم………………………………… ۵۱
خلاصه و نتیجه گیری………………………… ۵۲
محدودیت ها ……………………………… ۵۳
منابع ………………………………….. ۵۴
پیوست(آزمون هیجان خواهی زاکرمن)……………. ۵۶
چکیده
موضوع این تحقیق بررسی رابطه بین هیجان خواهی و جنسیت در بین دانش آموزان سال سوم مقطع متوسطه شهر تهران بوده است روش نمونه گیری دراین پژوهش روش خوشه ایی چند مرحله ای میباشد برای سنجش میزان هیجان خواهی از آزمون هیجان خواهی زاکرمن استفاده گردیده است و روش آمار آزمون T میباشد. نتیجه پژوهش نشان داد که بین میزان هیجان خواهی پسران و دختران تفاوت معنی دار وجود ندارد.
مقدمه
چه چیز افراد را برمی انگیزد که زندگی خود را برای نجات فردی به خطر اندازند، یا برای دستیابی به هدفی خاص ساعتهای طولانی کار کنند؟ چرا مردم چنین رفتار می کنند؟ چرا یک دانشمند ساعتهای طولانی وقت خود را در آزمایشگاه صرف میکند و فعالیتهای دیگر و لذات را به دست فراموشی می سپارد؟
چرا یک ورزشکار ماهها تمرینات دردناک را در راه آمادگی برای مسابقات المپیک تحمل میکند؟ چرا یکی تمام تلاش خود را صرف مال اندوزی میکند و دیگری آنرا صرف کار کردن با مردم بی بضاعت در ناحیه ای دور افتاده و رشدنایافته ؟ مسلما نیازهای زیستی را نمی توان مسئول تنوع و پیچیدگی رفتار آدمی شمرد.
اصطلاح انگیزش همان طور که از معنای رایج آن نیز برمی آید، به علت یا چرایی رفتار اشاره دارد. انگیزش، بدین معنا، تمام روان شناسی را در بر میگیرد. اما روان شناسان، مفهوم انگیزش را به عواملی محدود می سازند که به رفتار نیرو می بخشند و به آن جهت میدهند.
بسیاری از رفتارهای اولیه نوزاد را نیازهای زیستی او تعیین می کند، کودک وقتی گریه میکند که گرسنه است یا سردش است یا دردی دارد. اما پا به پای رشد کودک انگیزه های جدیدی سربرمی آورند که از راه کنش متقابل به افراد دیگر آموخته میشوند.
ما آنها را انگیزه های روانی خواهیم خواند تا از انگیزه هایی که بر نیازهای زیستی استوارند، متمایز شوند. احساس امنیت، پذیرفته شدن و تایید شدن از سوی اطرافیان، احساسهای ارزشمنهدی و کفایت، و طلب تجارت جدید، همگی انگیزه های روانی مهمی هستند اگر چه شیوه ارضای آنها نزد افراد و فرهنگهای متفاوت فرق میکند. اما هیجانها، هیجانها پدیده هایی چند وجهی اند.
بیان مسئله
حال آنچه که هویت ما را می سازد چیست؟ و در جواب میتوان گفت تا حدودی شامل آگاهی ما از طبقه بندی های اجتماعی است که فرهنگی مقرر کرده و نیز پذیرفتن این طبقه بندیهاست و تا حدودی نیز شامل خصوصیات فردی ای است که ما مستقلا آنرا می گیریم. یکی از طبقه بندی های اجتماعی عمده در هر جامعه ای جنسیت است.
غالبا اولین سوالی که در مورد یک بچه می پرسند این است که پسر است یا دختر؟ در فرهنگ ما و سایر فرهنگها مجموعه ای از علایق، خصوصیات شخصیتی و رفتارها زنانه یا مردانه تلقی میشود. ما از همان آغاز کودکی این معیار فرهنگی را می آموزیم و کسب می کنیم.
یکی از علل تفاوتهای فردی در پذیرش رفتار و علایق ویژه یک جنسی احتمالا این است که اهمیت مفاهیمی جنسیتی برای بعضی از کودکان بیش از کودکان دیگر است. براساس این فرضیه هر چند که همه اعضاء یک جامعه از انتظاراتی که از مردان و زنان می رود.
کاملا آگاهند برای بعضی از مردم مساله جنسیت مقوله به خصوص پراهمیتی است. بعضی، بسیاری از امور را براساس الگویابی جنسیتی تعبیر می کنند، سایرین در مورد مردم و موقعیتها بر اساس سایرمقوله ها قضاوت می کنند و به مساله جنسیت توجه نسبتا کمی دارند.
رابطه بین هیجان و انگیزش
برحسب گرایش نظری شخص، هیجانها از یک یا دو طریق به انگیزش مربوط میشوند. اولین شیوه ای که میتوان هیجان را به انگیزش مربوط دانست این است که بگوییم هیجانها نوع خاصی از انگیزه هستند.
این در واقع موضعی است که سیلوان تام کنیز، کارون ایزارد دارند که در فصلی قبلی درباره شان بحث شد. طبق نظر این دو، هیجانها با تعریفی که از انگیزه میشود برابر است، زیرا آنها رفتار را نیز بخشیده و آنرا هدایت می کنند مثلا ترس، شخص را برای عمل کردن وهدایت آن عمل به سمت هدف، نیرومند می سازد: یعنی ، فرار کردن از خطر. پس هیجانها مانند برنامه ها، اهداف، نیازهای فیزیولوژیکی در تمام انگیزه های دیگر هستند آنها رفتار را نیرو بخشیده و هدایت می کنند.
دومین شیوه در نظر گرفتن رابطه بین هیجان و انگیزش این است که هیجان ناظر حالت انگیزشی است. طبق نظر روس باک، انگیزش در هیجان دو روی یک سکه اند زیرا انگیزه ای برای نگه داشتن شرایط درونی بدن که برای زندگی واجب است، فعالیت می کنند و هیجانها به عنوان گزارش پیشرفت جاری، در این باره که آن انگیزه ها تا چه اندازه ای توانسته اند خوب حفظ شوند عمل می کنند، یعنی هیجانها وسایلی هستند که حالتهای انگیزش توسط آنها را نظام پاسخ مناسب برای موقعیت موجودشان خبردار میشوند. این هیجان است که نظام های پاسخ بدن را برای عمل آگاه می سازد این نظامهای پاسخ بدن است که سرانجام وسایلی را برای ارضای انگیزه ها می یابند.
دیدگاه ونیر
افرادی برای همه پیامدهای زندگی انتساب نمی کنند. تحلیل انتسابی برای هر پیامد زندگی، ترافیک خستگی شناختی را بر فرد تحمیل خواهد کرد. برعکس، افراد انتساب را بعد از پیامدهای شگفت انگیز انجام میدهند. انتساب به توجه پیامده شگفت انگیز کمک میکند، و بیشتر علاقه ایجاد انتساب پیامد برای کاهش از شگفتی است. نتیجه فوری یک پیامد پاسخ هیجانی وابسته به پیامد است.
بعد از موفقیت افراد خوشحال میشوند: بعد از شکست، ناکام و غمگین میشوند. ونیر این پاسخ هیجانی وابسته به پیامد ارزیابی اولیه پیامد می خواند. (سیدمحمدی، ۱۳۷۶، ص ۳۲۴)
آزمایش فرضیه پسخورانه صورتی
بنابر نظر تام کینز، پسخورانه ناشی از رفتار صورتی، زمانی که به آگاهی هشیار تغییر شکل می یابد، تجربه هیجان را تشکیل می دهد. نیروی زیادی صرف آزمودن فرضیه پسخورانه صورتی تام کینز شده است.
مطالعات در این رابطه از دو روش استفاده می کنند، زیرا کلا پذیرفته شده است که دو شکل فرضیه پسخورانه صورتی وجود دارند که آزمون پذیرند. این دو شکل، شکل نیرومند و شکل ضعیف نامیده شده اند.
در شکل نیرومند، فرضیه پسخورانه صورتی می گوید که دستکاری نظام عضلانی صورت شخص طبق الگویی که با نمایش یک هیجان مطابقت داشته باشد، آن تجربه هیجانی را فعال می سازد. به عبارت دیگر لبخندزدن شادی را فعال میکند و اخم کردن اندوه را بر می انگیزد.
فرضیه پسخورانه صورتی در شکل ضعیف و محافظه کارانه خود می گوید: پسخورانه صورتی، شدت هیجان جاری را تغییر می دهد. بنابراین، کنترل کردن نظام عضلانی صورت در یک نمایش هیجانی خاص تجربه هیجانی افزایش خواهد داد و نه اینکه آنرا فعال سازد. به عبارت دیگر، اگر شما به صورت عددی زمانی که خوشحال لبخند بزنید، احساس شادی نسبتا شدیدی خواهید کرد، و اگر زمانی که از نظر جسمی خسته و درمانده اید، صورت آدم خویشتنداری را نشان دهید، احساس خستگی کمتری خواهید کرد.
گرفتن رفتار الگویابی جنسیتی
کودکان از سنین اولیه رفتار الگویابی جنسیتی دارند. در دوسالگی اسباب بازیهایی انتخاب می کنند که با قالبهای جنسیتی آنان تناسب داشته باشد. تعدادی از کودکان نوع در یک مهد کودک در هنگامی که مجموعه ای از اسباب بازی ها را در محوطه بازیشان گذاشته بودند مشاهده شدند. اسباب بازی ها بر طبق قالب های ذهنی بزرگسالان یا پسرانه بود یا دخترانه و یا هر دو. مقدار زمانی که دخترها و پسرها با هر گروه از اسباب بازی ها بازی کردند.
کودکان غالبا فعالیت ها و نقش هایی را ترجیح میدهند که برای جنس خودشان پذیرفته شده است. البته همیشه چنین نیست آنقدر که پسرها مجذوب فعالیت های پسرانه میشوند دخترها مجذوب فعالیت های دخترانه نمی شوند.
در حقیقت، بسیاری از دختران خردسال ازبازی های پسرانه لذت می برند، بخصوص در دوران دبستان از آنجا که در بیشتر جوامع نقش مردانه موقعیتی بهتر از نقش زنانه دارد پسران و دختران غالبا مجذوب چیزهایی میشوند که مردانه تلقی میشوند.
منابع
- اتکینسون، ریتال وریچارد. س، اتکینسون و ارنست هیگارد: زمینه روان شناسی، جلد اول، چاپ دوازدهم، ترجمه محمدنقی براهنی و همکاران (۱۳۷۷) انتشارات رشد، تهران
- پاشا شریفی، حسن و جعفر نجفی زند (۳۱۷۶) روش های آماری در علوم رفتاری، انتشارات سخن، تهران.
- دلاور، علی (۱۳۷۷)، روش تحقیق در روان شناسی، علوم تربیتی چاپ چهارم، نشر ویرایش، تهران.
- شوارتز، سیدنی الن، همکاران، نظریه های شخصیت ترجمه یحیی سیدمحمدی (۱۳۷۷) تهران، نشرهما.
- کارسون، نایل آر، مبانی روان شناسی فیزیولوژیک، ترجمع مهرداد پژمان (۱۳۷۴) انتشارات غزل اصفهانی
- مارشال ریو، جان انگیزش و هیجان، ترجمه یحی سیدمحمدی (۱۳۷۶) نشر ویرایش تهران.
- ماس، پاول هنری و همکاران، رشد و شخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسائی، چاپ یازدهم (۱۳۷۶) نشرمرکز، تهران.