نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی وابستگی به دیگران و ارتباط آن با عزت نفس در دانشجویان رشته علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور

پایان نامه بررسی وابستگی به دیگران و ارتباط آن با عزت نفس در دانشجویان رشته علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۰۲ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان …………………………………………………………………………………..صفحه

چکیده …………………………………………………………………………………….۱

فصل اول : طرح تحقیق

مقدمه ……………………………………………………………………………………..۳

بیان مساله…………………………………………………………………………………..۵

ضرورت و اهمیت تحقیق ……………………………………………………………………….۵

اهداف تحقیق………………………………………………………………………………..۷

فرضیه های پژوهش …………………………………………………………………………..۷

متغیرهای  تحقیق…………………………………………………………………………….۸

فصل دوم : پیشینه تحقیق

پیشینه نظری تحقیق………………………………………………………………………….۱۰

تئوریهای مربوط به وابستگی به دیگران ……………………………………………………….۱۰

تعریف اختلال شخصیت وابسته ………………………………………………………………….۱۰

ویژگیهای بالینی اختلال شخصیت وابسته ……………………………………………………….۱۲

نمونه ای از یک مدل شناختی در تبین اختلال شخصیت وابسته ……………………………………….۱۳

تشخیص اختراقی اختلال شخصیت وابسته…………………………………………………………۱۵

سیر و پیش آگهی ………………………………………………………………………….۱۶

تقسیم بندی بالیتی وابستگی ناسالم…………………………………………………………..۱۶

وابستگی ناسالم…………………………………………………………………………….۱۶

چه افرادی مستعد وابستگی ناسالم هستند ؟…………………………………………………….۱۷

مراحل شکل گیری وابسته نا سالم……………………………………………………………..۱۸

انواع وابستگی نا سالم ………………………………………………………………………۱۹

استقلال نا سالم ……………………………………………………………………………..۱۹

مراحل شکل گیری استقلال نا سالم…………………………………………………………….۲۰

درمان ……………………………………………………………………………………..۲۰

مقدمه ای درباره عزت نفس…………………………………………………………………….۲۳

توجیه کردن……………………………………………………………………………….۲۷

 رهایی…………………………………………………………………………………….۲۸

مطالبی درباره عزت نفس ……………………………………………………………………..۲۹

کلیات درباره عزت نفس………………………………………………………………………۳۳

عزت نفس چیست ؟……………………………………………………………………………۳۴

رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس ………………………………………………………….۳۷

ابعاد حمایت اجتماعی ………………………………………………………………………..۳۸

ابعاد حمایت اجتماعی ………………………………………………………………………..۳۸

انواع و منابع حمایت اجتماعی ………………………………………………………………….۳۹

پیشینه عملی تحقیق………………………………………………………………………….۴۱

تحقیقات انجام شده در زمینه عزت نفس …………………………………………………………..۴۱

فصل سوم : روش تحقیق

روش پژوهش ……………………………………………………………………………….۴۸

جامعه آماری پژوهش………………………………………………………………………….۴۸

نمونه و روش  نمونه گیری…………………………………………………………………….۴۸

روشهای آماری برای تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………….۴۹

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات

مقدمه ……………………………………………………………………………………..۵۱

تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………..۵۱

فصل پنجم : بررسی نتایج

نتیجه گیری ……………………………………………………………………………….۷۹

محدودیتهای تحقیق………………………………………………………………………….۸۰

پیشنهادهای تحقیق …………………………………………………………………………۸۰

فهرست منابع……………………………………………………………………………….۸۲

ضمائم

پرسشنامه ………………………………………………………………………………….۸۷

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی وابستگی به دیگران و ارتباط آن با عزت نفس در دانشجویان رشته علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور لامرد بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور شهرستان لامرد در سال تحصیلی ۹۱- ۱۳۹۰ و نمونه آن را ۳۰ نفر از این دانشجویان  که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده، تشکیل می‌دهد.

ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارت‌اند از: پرسش‌نامه عزت نفس. طرح پژوهش از نوع همبستگی است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها علاوه بر روش‌های آمار توصیفی، نظیر میانگین و انحراف معیار، از روش آمار استنباطی همانند ضریب درصدی  استفاده شده است.

نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر از قرار زیر است:

  • بین جنسیت و وابستگی به دیگران رابطه وجود دارد.
  • بین رشته تحصیلی و وابستگی به دیگران رابطه وجود دارد.
  • بین جنسیت و عزت نفس رابطه وجود دارد.
  • بین رشته تحصیلی و عزت نفس رابطه وجود دارد.
  • بین وابستگی دانشجویان دختر و عزت نفس آنها رابطه وجود دارد.
  • بین وابستگی دانشجویان پسر و عزت نفس آنها رابطه وجود دارد.
  • بین وابستگی به دیگران دانشجویان رشته  تحصیلی روان شناسی و عزت نفس آنها رابطه وجود دارد.
  • بین وابستگی دانشجویان رشته تحصیلی علوم تربیتی و عزت نفس آنها رابطه وجود دارد.
  • بین وابستگی دانشجویان و عزت نفس آنها رابطه وجود دارد.

مقدمه

به یک معنا ، تربیت کردن ، رها کردن آدمی از بسته ها و وابستگی ها و آزاد کردن او از قدرت دیگران و آشنا ساختن وی با قئرتی است که دارد. با این تعریف ، تربیت « فتح مداوم » است ؛ فتح وجود خویشتن و آزادی از قید و بندها ی اسارت بار و تحمیلی ای که از جناب بزرگ سالان برای رام کردن و مطیع کردن بی چون و چرا ، به بهانه ی تادیب و تربیت کودک اعمال می گردد.

 فرد تربیت شده کسی است که بداند و بتواند با « عقل خود بنیاد »  نیروهای شبه حیوانی طبیعتش را تعالی بخشد . به عبارتی دیگر ، تربیت یاری کردن فرد است تا به شخصیت آزاد و مقتدری که همان موجود اخلاقی و فطری است برسد یا بهتر بگوییم آن را در خود بسازد.

ولی به نظر می رسد که در بیشتر خانواده ها ، چه در جهان سوم و چه در جهان پیشرفته و مدعی ترقی و آزادی ، سعی دارند کودک را با « وابستگی » ، « و اماندگی » ، اطاعت پذیری مطلق ، خوپذیری به وضع موجود و …. همراه سازند.

در چنین شرایطی است که تربیت به جای رها کردن؛ به جای فتح مداوم ، اسارت مداوم ؛ به جای آزادی از خود ، اسیر شدن در خود ؛  به جای احترام به انضباط اجتماعی ، تظاهر به آداب اجتماعی ؛ به جای کشف شخصیت خود اکتساب و تقلید از شخصیت دیگران ؛ به جای خود یابی ، دیگر یابی ؛ به جای خود اتکایی ، دیگر اتکایی ؛ به جای خود پیروی ، دیگر پیروی ؛ به جای خود نظم جویی ، نظم نمایی ؛ به جای خدا محوری ، خود مداری و به جای خود رهبری ، خود خواهی است. پیداست که چنان چه شق دوم بر نظام تعلیم و تربیت یک جامعه حاکم شود ، حاصل و محصول این تربیت ، وابستگی و زندگی انگلی نسل آن جامعه است.

بیان مساله

وابستگی به دیگران تاثیر عمیقی بر زندگی انسان دارد و او را در زندگی سر در گم می سازد افرادی که وابستگی به دیگران در کارهای روزانه، در اهدافشان و شکست ها و موفقیتهایشان متگی به افرادی هستند که با آنها همکاری لحظه به لحظه داشته باشد در نتیجه عزت نفس این افراد و احساس رضایتشان از زندگی به آن شخص که به او وابستگی دارند بستگی دارد و به این افراد تحت سلطه دیگران قرار می گیرند.

بنابه توصیه متخصصان برای داشتن زندگی سالم و بارور باید قوی و مستقل شد با توجه به اهمیت و ضرورت مسئله وابستگی به دیگران و کمبود عزت نفس و تاثیر آن در زندگی فعلی و آینده انسان بررسی همه جانبه این دو مقوله می تواند دست آویز مهم و مناسبی برای آگاهی افرادی که به نوعی از وابستگی به دیگران رنج می برند قرار گیرد.

در همین راستا پژوهش حاضر به منظور بررسی وابستگی به دیگران و تاثیر عزت نفس بر زندگی انسان انجام شده است که رابطه این دو مقوله در دو گروه دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی با یکدیگر بررسی شده است.

تئوریهای مربوط به وابستگی به دیگران

وابستگی موضوع بسیار ظریفی است  از یک طرف متخصصان بهداشت روانی می گویند که افراد متعادل با دیگران روابط وابستگی بر قرار می کنند این فرایند در گهواره آغاز می شودیعنی که با والدین خود روابط عاطفی بر قرار می کنیم اگر این روابط بر قرار شود ، پس از رسیدن ، بزرگسالی توانایی بر قراری روابط صمیمانه با همنوعان خود را خواهیم داشت.

بنابراین افراد سالم یاد می گیرند آسیب پذیر باشند آنقدر به مردم اعتماد می کنند که وابسته آنها می شوند بنابراین به نظر می رسد که وابستگی به چیز خوبی باشد اگر توانستیم روی دیگران حساب کنیم و دیگران نیز نمی توانستند روی ما حساب کنند اجتماع پیش نمی رفت و چرخهای آنها به حرکت در نمی آید.

اما سایر متخصصان ، ما را علیه خطرات وابستگی به دیگران بر می انگیزند اشخاص وابسته ، از نظر عاطفی ، معمولا محتاج و سطحی توصیف می شوند. و بدتر از آن این افراد تحت سلطه دیگران قرار می گیرند بنا به توصیه این متخصصان برابر داشتن زندگی سالم و بارور، باید قوی مستقل به خودمختار شد.

تعریف اختلال شخصیت وابسته

 DSM-TV-TR   اختلالات  شخصیت را به عنوان یک الگوی پایدار ی از تجربه و رفتار درونی تعریف می کند که به طور قابل ملاحضه ای از انتظارات فرهنگی فرد ، حداقل دردو مورد از موارد شناخت ، خلق ، کارکردهای بین فردی یا کنترل مکانه انحراف داشته باشد. شروع آن می تواند از دوره نوجوانی یا دوره کودکی اولیه باشد ولی معمولاً در افراد ۱۸ سال به بالا تشخیص داده می شود اختلال شخصیت معمولاً پریشانی ناراحتی یا آسیب مهمی پیوند دارد.

DSM-TV-TR   اختلالات شخصیت را در ۳ دسته قرار داده است که اختلال شخصیت وابسته در دسته سو م قرار دارد.

براساس تعریف ، اختلالات شخصیت صفاتی هستند که در طول زمان نسبتاً پایدار هستند با وجود این لورانگر و همکاران به این نتیجه رسیدند که به نظر می آید صفات ثبات کمتری داشته باشند (لورانگر وهمکاران ، ۱۹۹۴ ، به نقل از بنت ۲۰۰۳)

برای مثال به نظر می رسد شخصیت های وابسته  و اسکیز و تایپال حتی برای یک دوره زمانی نسبتاً کوتاه کاملاً بی ثبات هستند واین  نشانگر تبدیل  رفتار در طول زمان است.

فهرست منابع

– قرآن مجید .

۱- آزاد حسین،(۱۳۷۸)سلامت روان ازدیدگاه الیس،فصلنامه اصول بهداشت روانی،شماره چهارم.

۲- آقاجانی سعید،اسدی نوقابی احمدعلی،(۱۳۸۱)،نظریه مشاوره وروان درمانی ،تهران، مرکز نشر دانشگاهی.

۳- افروز غلامعلی،(۱۳۷۷)، مقدمه ای بر آموزش و پرورش کودکان استثنایی، تهران.

۴- افروز غلامعلی،(۱۳۸۵)،مصاحبه و مشاوره با والدین کودکان استثنایی،تهران،دانشگاه تهران.

۵- افروز غلامعلی،(۱۳۸۴)،روانشناسی وتوانبخشی کودکان آهسته گام، تهران،انتشارات دانشگاه تهران.

۶- احمدی، زینب مقایسه عزت نفس مادران کودکان کم توان ذهنی و مادران کودکان عادی شهر اهواز پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، اهواز ۱۳۷۷، ص۱  .

۷- اختیاری امیری راضیه،(۱۳۸۳)،مقایسه بهداشت روانی دانشجویان مجرد ومتاهل خوابگاهی،خلاصه مقالات نخستین کنگره سراسری آسیب شناسی خانواده در ایران،دانشگاه شهید بهشتی.

۸-بازرگان عباس،سرمد زهره،حجازی الهه،(۱۳۸۷)،روشهای تحقیق در علوم رفتاری،تهران،انتشارات آگاه.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.