نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان در بین دانش آموزان مقطع دوم دبیرستان

پایان نامه بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان در بین دانش آموزان مقطع دوم دبیرستان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۱۰ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                            صفحه

چکیده                                                                                                                          ز

تقدیروتشکر                                                                                                                   و

تقدیم به                                                                                                                                    ه

فصل اول(کلیات پژوهش)                                                                                         ۱

مقدمه                                                                                                                            ۲

بیان مسئله                                                                                                                       ۴

ضرورت واهمیت تحقیق                                                                                                  ۶

اهداف تحقیق                                                                                                                 ۸

فرضیه های تحقیق                                                                                                          ۸

متغیرهای تحقیق                                                                                                             ۸

تعاریف نظری                                                                                                                ۸

تعاریف عملیاتی                                                                                                             ۹

فصل دوم(پیشینه پژوهش)                                                                                          ۱۰

شخصیت ومفهوم آن                                                                                                       ۱۱

ضرورت مطالعه وشناخت شخصیت                                                                                               ۱۳

نظریه های شخصیت(شخصیت ورویکرد روانکاوی)                                                                        ۱۴

نظریه تحلیلی یونگ                                                                                                        ۱۵

نظریه پویایی روانی –اجتماعی                                                                                         ۱۶

نظریه بودائیسم درباره شخصیت انسان                                                                                ۱۸

نظریه اسلام درباره شخصیت انسان                                                                                                ۲۰

الگوی شخصیت                                                                                                             ۲۱

پایداری شخصیت                                                                                                           ۲۲

تغییردرشخصیت                                                                                                             ۲۳

شخصیت سالم                                                                                                               ۲۴

ساختارشخصیت                                                                                                             ۲۶

همسانی شخصیت                                                                                                           ۲۹

تعریف سلامت روانی                                                                                                      ۳۰

تاریخچه سلامت روانی                                                                                                    ۳۰

کلیدسلامت روانی                                                                                                          ۳۲

چرابایددرموردسلامت روانی بدانیم؟                                                                                 ۳۲

اعتمادبه نفس،کلیدسلامت روانی                                                                                      ۳۳

نظریه های سلامت روانی                                                                                                 ۳۴

۱-الگوی گوردون آلپورت                                                                                              ۳۴

۲-الگوی کارل راجرز                                                                                                     ۳۵

۳- الگوی کارل گوستاو یونگ                                                                                        ۳۵

۴-الگوی ویکتورفرانکل                                                                                                  ۳۶

۵- الگوی اریش فروم                                                                                                      ۳۶

۶-الگوی آبراهام مزلو                                                                                                     ۳۷

۷-الگوی فریتس پرلز                                                                                                      ۳۸

تحقیقات انجام شده درزمینه سلامت روان وویژگی های شخصیتی                                        ۳۸

فصل(روش تحقیق)                                                                                                    ۴۲

روش تحقیق                                                                                                                   ۴۳

جمعیت هدف                                                                                                                ۴۳

روش نمونه برداری وتعدادآنها                                                                                          ۴۳

ابزاراندازه گیری                                                                                                             ۴۳

روش جمع آوری داده ها                                                                                                 ۴۹

فصل چهارم(تجزیه وتحلیل آماری)                                                                                ۵۰

تجزیه وتحلیل آماری                                                                                                      ۵۱

جدول۱-۴نمرات ویژگی های شخصیت وسلامت روان دانش آموزان دخترمقطع سوم دبیرستان            ۵۳

جدول شماره ۲-۴محاسبه ضریب همبستگی از راه اعدادخام(دختران)                                    ۵۵

جدول ۳-۴ محاسبه ضریب همبستگی پیرسون نمره های سلامت روان ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان دخترمقطع سوم دبیرستان                                                                                                                                    ۵۷

جدول ۴-۴ مرات ویژگی های شخصیت وسلامت روان دانش آموزان پسرمقطع سوم دبیرستان                          ۵۸

جدول ۵-۴ محاسبه ضریب همبستگی ازراه اعدادخام(پسران)                                                ۶۰

جدول ۶-۴ محاسبه ضریب همبستگی پیرسون نمره های سلامت روان ویژگیهای شخصیتی دانش آموزانپسرمقطع سوم دبیرستان                                                                                         ۶۲

جدول ۷-۴ محاسبه آزمون معناداربودن ضریب همبستگی                                                       ۶۴

جدول۸-۴ محاسبه آزمون معناداربودن ضریب همبستگی                                                      ۶۶

جدول۹-۴محاسبه آزمون معناداربودن ضریب همبستگی                                                       ۶۸

چدول شماره ۱۰-۴ نمرات سلامت روان دانش آموزان دختر وپسرمقطع سوم دبیرستان                        ۶۹

جدول شماره ۱۱-۴ محاسبه آزمون معناداربودن ضریب همبستگی                                         ۷۲

فصل پنجم (بحث ونتیجه گیری)                                                                                                ۷۳

بحث ونتیجه گیری                                                                                                          ۷۴

محدودیتهای تحقیق                                                                                                        ۷۶

پیشنهادات پژوهش                                                                                                          ۷۶

منابع ومآخذ                                                                                                                   ۷۷

پیوست الف- پرسشنامه تست شخصیتی فارسی NEO(کامل)                                                          ۷۹

پیوست ب- پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)                                                                 ۹۹

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان د ربین دانش آموزان مقطع دوم متوسطه انجام شد. نمونه موردمطالعه پژوهش حاضر ۸۰ نفر (۴۰ دختر و ۴۰ پسر) بودکه ازدانش آموزان مقطع متوسطه  به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.

ابزارمورداستفاده دراین تحقیق پرسشنامه شخصیتی نئووپرسشنامه سلامت روان بودکه پس ازجمع آوری اطلاعات فرضیه های چهارگانه تحقیق بااستفاده ازروش آماری ضریب همبستگی پیرسون وآزمون T موردآزمون قرارگرفت ونتیجه نشان دادکه بین ویژگی شخصیتی روان نژندی ،برونگرایی،دلپذیربودن وسلامت روان رابطه معناداری وجود ندارد.همچنین نتیجه تحقیق نشان دادکه بین سلامت روانی دختران وپسران تفاوت معناداری وجود ندارد.

مقدمه

شخصیت(Personality)شامل کل وجود فرداست و وضع عمومی بدن ،مهارتها،رغبت ها،امیدها،وضع ظاهر،احساسات وهیجانها،عادتها،هوش،خصوصیات اخلاقی،فعالیت ،معتقدات وافکار فردرادربرمی گیرد.شخصیت شامل آنچه فردامروزه هست وآنچه امیدواراست بشود می باشد.

پس هرصفتی که فردرا ازافراددیگرمتمایزمی کندجنبه ای ازشخصیت اوراتشکیلمی دهدکه ممکن است این صفت ازصفتهای بدنی باشد.

مانند نیرو،چاقی،لاغری،زیبایی،زشتی،و….. یاذهنی مانندهوش،استعداد،نوع افکار وعقایدو…. یاهیجانی وعاطفی مانندترسویی وبی باکی،عصبانیت وآرام بودن ،ویااخلاقی مانندراستگویی ،دروغگویی ،سهل انگاری وهمچنین ممکن است این صفت ،موروثی باشدمانندقد،رنگ پوست،رنگ موی سر،یااکتسابی مانندگرایش هاومعتقدات دینی وسیاسی وبنابراین ،می توان گفت :شخصت هرفردکل خصایص بدنی،ذهنی وعاطفی و اجتماعی واخلاقی – اعم ازموروثی و اکتسابی – هستندکه او رابطور آشکار ازدیگران مشخص می کند.

شخصیت ایستا(static)نیست بلکه پویا(dynamic)یاپیوسته درحال تغییراست.وقتی ازشخصیت فردسخن می گوییم به یکتاوبی نظیربودن اوتوجه داریم زیرا دوفردهم شخصیت نمی توان یافت.درواقع،شخصیت فردهمان است که باضمیر«من»یاکلمه«خود»(self) ازآن تعبیرمی کندومنظورشناخت شخصیت فرد،شناخت ترکیب وسازمان رفتاراوبه صورت تمامی وکلّیت است(شعائری نژاد،۱۳۷۴).

بیان مسئله

ازدیرباز مفهوم شخصیت موردتوجه حکما ودانشمندان بوده است وبخصوص ارتباط آن باموضوعات اخلاقی ،رفتاری ،اجتماعی ازمباحث مهم واساسی به شمارمی رود.

درباره شخصیت و ویژگیهای آن نظریه ها ودیدگاههای بسیارمختلف وهمچنین تعاریف بسیاری برای آن ارائه شده است.

رایج ترین برداشت وتعریفی که محققان وروان شناسان داشته اندعبارت است ازمجموعه ویژگیهای جسمانی ،روانی ،رفتاری که هرکدام را ازافراد دیگرمتمایزومنحصربه فردمی کند(کریمی ،۱۳۷۴).

یکی از ابتدایی ترین اموری که درجهت رشد وتوسعه هرعملی انجام می پذیردطبقه بندی کردن آن است وشخصیت نیزازاین قاعده مستثنی نبوده است .روان شناسان طبقه بندی های مختلفی درمورد شخصیت داشته اند وبرای هرطبقه نیزویژگیها وخصوصیات خاصی درنظرگرفته اند وانواع مختلف شخصیت را ارائه داده اند.

تامین سلامتی افرادجامعه یکی ازمهمترین مسائل اساسی درهرکشوری محسوب می شودکه بایدآن راازدیدگاه سه بعدی جسمی ،روانی واجتماعی نگریست(شاملو،۱۳۷۲).

شخصیت و مفهوم آن

صاحبنظران حوزه شخصیت وروان شناسی ازکلمه شخصیت تعریفهای گوناگون ارائه داده اندازنظرریشه ای ،گفته شده است که شخصیت که برابر معادل کلمهPersonaluty یاPersonalite  فرانسه است درحقیقت ازریشه لاتین Persona گرفته شده است که به معنی نقاب یاماکسی بودکه دریونان و روم قدیم بازیگران تئاتر برچهره می گذاشتند.این تعبیر تلویحاًاشاره به این مطلب داردکه شخصیت هرکس ماکسی است که اوبرچهره خودمی زندتاوجه تمیز اوازدیگران باشد.

در زبان عامه شخصیت به معانی دیگری به کارمی رود؛مثلاً،وقتی گفته می شودکه هرکسی باشخصیت است ؛یعنی اینکه او دارای ویژگیهایی است که می تواندافراددیگر راتحت نفوذ خودقراردهدیامتانت و وقارویژه ای دارد.

همین طوردرنقطه مقابل آن بی شخصیت به معنی داشتن ویژگیهای منفی است که البته بازهم دیگران راتحت تأثیرقرارمی دهد،امادرجهت منفی.همچنین کلمه شخصیت درعرف به عنوان چهره مشهوروصاحب صلاحیت در حوزه های مختلف به کارمی رود،همچون شخصیت سیاسی،شخصیت علمی،شخصیت هنری وازاین قبیل.

اما در روان شناسی ،شخصیت به مفهوم متفاوت ازآنچه ذکرشده تعریف می شودو روان شناسان هرکدام تعریفهای متعددی ازشخصیت و مفهوم آن داشته اندکه به ذکرتعدادی ازآن هاپرداخته می شود.

ضرورت مطالعه و شناخت شخصیت

شناخت شخصیت ،ویژگیها،چگونگی شکل گیری ،عوامل مؤثر درایجادشخصیت ومسائلی ازاین قبیل از یک جنبه ارضای حس کنجکاوی ومیل به شخصیت جویی رادرانسان بدنبال داردزیرا این شناخت نوعی خودشناسی است وشخص هنگام مطالعه موضوعهای ذکرشده غالباً آن دانسته هاراباخود مقایسه کرده وتطبیق می دهد واحتمالاً بااین شناخت نوعی طبقه بندی انجام می دهد.

یعنی خود رادریکی ازتیپهای شخصیتی قرارمی دهدیاخودرا دارای ویژگیهای شخصیتی خاص می بیند.ازسوی دیگراین شناختها واطلاعات به شخص امکان می دهدکه درارتباط متقابل بادیگران موضع گیریهای مناسب وآگاهانه داشته باشد.

اگرازجنبه دیگری هم به این شناخت بنگریم می بینیم که داشتن اطلاعات ودانش لازم درباره شخصیت تنهابه کارعادی دانستن برخی رفتارهادرمراحل مختلف رشدشخصیت نمی آیدبلکه این دانش درپیشگیری یااقدام اجتماعی درموردبروزاختلالها ونابسامانیهای شخصیتی نیزمی تواندبه کمک فردبیایدوچنانچه اختلالهایی بروز کندبااستفاده ازدانش روان شناسی شخصیت می توان چاره جویی کردوازوخیم ترشدن اوضاع جلوگیری نمود(کریمی،۱۳۷۹).

منابع و مأخذ

۱-آزاد  حسین.(۱۳۷۵).آسیب شناسی روانی.تهران.انتشارات بعثت.

۲- اتکینسون ،ریچارد اس،اتکینسون،ریتال،هیلگارد ارنست ن،(۱۳۸۲).زمینه روانشناسی.(ترجمه محمدتقی براهنی….ودیگران)؛تهران:رشد.

۳-بنادرخشان،همایون.(۶۱)کلیدسلامت روانی.نشریه :موفقیت

۴-حسینی،ابوالقاسم.(۱۳۷۱).اصول بهداشت روانی.مشهد:انتشارات دانشگاه علوم پزشکی مشهد.

۵-دلاور،علی.(۱۳۸۱).احتمالات وآمارکاربردی در روانشناسی وعلوم تربیتی .تهران:رشد.

۶-ستوده،هدایت الله.(۱۳۸۱).آسیب شناسی اجتماعی (جامعه شناسی انحرافات)(ویرایش ۲).تهران :آوای نور.

۷-سیف ،علی اکبر.(۱۳۸۲).روش تهیه پژوهشنامه در روانشناسی وعلوم تربیتی .تهران :نشردوران.

۸-شعائری نژاد،علی اکبر.(۱۳۷۴).روان شناسی رشد(ویرایش؟).تهران .اطلاعات

۹- شولتس،دو آن.(۱۳۶۹).روانشناسی کمال- الگوهای شخصیت(ترجمه گیتی خوشدل).تهران:نشرنو.

۱۰-شاملو،سعید.(۱۳۸۳).بهداشت روانی(ویرایش ۲).تهران:رشد.

۱۱-صادقی ،منصوره السادات ،مظاهری،محمدعلی.(۱۳۸۴).اثر روزه داری برسلامت روان.مجله روانشناسی ،ش ۶،ص ۲۹۲ .

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.