نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی ویژگیهای شخصیتی دختران و پسران دبیرستانی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۱۱۷ | قابل ویرایش

فهرست

      عنوان                            صفحه

چکیده

فصل اول: طرح تحقیق

۱-۱: مقدمه

۱-۲: بیان مسئله

۱-۳: اهمیت و ضرورت  پژوهش

۱-۴: اهداف پژوهش

۱-۵: فرضیات پژوهش

۱-۶: تعریف عملیاتی متغیرها

۵-۱: تعاریف مفهومی

فصل دوم: تحقیقات پیشین

۲-۱:مبانی نظری مربوط به موضوع تحقیق

۲-۱-۱: مفهوم شخصیت

۲-۱-۲: مراحل رشد شخصیت

۲-۱-۳: نقش وراثت و محیط در دیدگاه اسلام

۲-۱-۴: اصل تضاد روانی در شخصیت

۲-۱-۵: تعادل شخصیت

۲-۱-۶: انواع تیپ های شخصیتی در قرآن

۲-۱-۷: شخصیت بهنجار و سلامت روانی :

۲-۱-۸: تفکر تساوی گونه و قطعیت گرایی در سلامت روانی و تکرار جرم

۲-۱-۹: تیپ شخصیتی خاص

۲-۱-۱۰: بررسی های انواع شخصیت

۲-۱-۱۱: شخصیت نورتیک

۲-۱-۱۲: شخصیت ضد اجتماعی

۲-۱-۱۳:جنبه های هسته ای و پیرامونی شخصیت :

۲-۱-۱۴: معرفتهای سه‏گانه شخصیت شناس

۲-۱-۱۵: نظریه های شخصیت

۲-۱-۱۶: شخصیت سالم از دیدگاه مکاتب مختلف روانشناسی

۲-۲: پیشینه تحقیق

فصل سوم :روش تحقیق

۳-۱:روش تحقیق

۳-۲:جامعه ی آماری

۳-۳:حجم نمونه و روش نمونه گیری

۳-۴: ابزار پژوهش

۳-۵: روش جمع آوری اطلاعات

۳-۶: ابزار جمع آوری اطلاعات

۳-۷:روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

فصل چهارم :نتایج تحقیق

۱-۴ روش تجزیه و تحلیل سئوال پژوهشی

۲-۴ یافته های تحقیق

فصل پنجم:بررسی نتایج

۵-۱: نتیجه گیری

۵-۲ بررسی تحقیقات پیشین

۵-۳ :مقایسه این تحقیق یا  تحقیقات پیشین

۵-۴:پیشنهادات

۵-۵:محدودیت های تحقیق

منابع و ماخذ

ضمائم

پرسشنامه

چکیده

هدف از این تحقیق بررسی ویژگی های شخصیتی دختران و پسران مدارس دبیرستانی است که کوشش شده است که از طریق پرسشنامه ۶۰ سئوالی NEO ویژگی شخصیتی دانش آموزان دختر و پسر بررسی شود.

نمونه ها شامل ۳۰ دانش آموز دختر و ۳۰ دانش آموز پسر از روستای خوزی می باشد که با روش نمونه گیری در دسته گل انتخاب گردیده نتایج تحقیق نشان داد که در مقیاس E (برونگرایی)تفاوت معناداری بین دانش آموزان دختر و پسر وجود ندارد.

همچنین افراد در مقیاس O (01/0   ) به طور معناداری در مقیاس (انعطاف پذیر بودن ) دارای نمرات بیشتری نسبت به دانش آموزان پسر هستند و همچنین دانش آموزان دختر در مقیاس N(01/0   ) به طور معناداری در مقیاس نورتیک بودن دارای نمرات بیشتری نسبت به دانش آموزان پسر در مقیاس C (01/0   ) به طور معناداری در مقیاس با وجدان بودن دارای نمرات بیشتری نسبت به دانش آموزان دختر هستند و دانش آموزان پسر در مقیاس A(01/0) به طور معناداری در مقیاس (موافق بودن ) دارای نمرات بیشتری به دانش آموزان دختر هستند.

مقدمه

شخصیت از دیدگاه روانشناسان عبارت است از خصوصیات و شیوه‌های رفتاری و کیفیت سازگاری فرد که جنبه‌ی دائمی داشته، فرد را از دیگران متمایز می‌کند و سبب ارتباط بین او و دیگران در محیط می‌گردد.

نگرش‌های فرد نسبت به خودش، عادت‌های رفتاری، نگرش فرد نسبت به دیگران و نوع اندیشیدن و چگونگی شیوه‌های بیان آن، رغبت‌ها و آرزوهای فرد، طرح‌ها و برنامه‌های او در زندگی و به طور کلی نگرش وی نسبت به زندگی، سازگاری کلی فرد که الگوی خاصی در زندگی برای او تشکیل می‌دهد را شخصیت می‌نامند. شخصیت بسیار پیچیده و دارای قابلیت رشد دادن می‌باشد که عوامل متعددی در رشد آن دخالت دارد.

برخی از عوامل دارای ماهیت بیولوژیکی است که مبانی وراثت را تشکیل می‌دهد. تواناییهای ذهنی فرد عامل دیگر در رشد شخصیت است و عوامل فرهنگی و محیطی نیز نقش مهمی در ساخت و رشد شخصیت دارد. از نظر توارث عناصر، ژنتیکی، فیزیولوژیکی و جسمانی و از نظر محیطی مسائلی مانند شرایط قبل از تولد، تجارب ماههای اولیه‌ی زندگی، نظام خانواده و روابط درون خانواده، تجارب کودکی، بلوغ و نهادهای آموزشی نیز هر کدام در جائی خود مطرح می‌باشند.

اگر الگوهای معمول پاسخ افراد را در برابر موقعیت‌ها بشناسیم بهتر می‌توانیم رفتار او را در موقعیت‌های جدید پیش‌بینی کنیم. انسانی که با ویژگی‌های ژنتیکی و جسمانی خاصی به دنیا می‌آید، ارتباط بعدی او با محیط اطرافش خواهد بود. در واقع ویژگی‌های ژنتیکی افراد در محیط مناسب قادر خواهد بود در شکل‌گیری شخصیت نقش خود را ایفا نماید. به عنوان مثال: هر نوزاد با مقدار توانایی‌ها و استعدادهای گوناگون متولد می‌شود.

اما شکوفا شدن یا نشدن این استعدادها و توانایی‌ها بستگی به محیطی دارد که در آن قرار می‌گیرد و رشد می‌کند. زیرا عوامل محیطی زمینه ساز رشد و توسعه‌ی جنبه‌های وراثتی و ایجاد کننده‌ی بسیاری از خصوصیات اکتسابی شخصیت می‌باشند. ویژگی‌های وراثتی برای تحقق و رشد خود به زمینه‌ای مناسب نیاز دارند و این محیط است که زمینه را فراهم می‌سازد تا این توانایی‌ها شکوفا شوند.

در مراحل رشد شخصیت از فرد انتظار می‌رود به سازگاری و رفتارهای سازگارانه دست یابد زیرا سازگاری جریانی پویاست. هر فرد به محیط و تغییراتی که در آن رخ می‌دهد پاسخ‌هایی می‌دهد.

تعیین این که شخص تا چه اندازه می‌تواند با محیط و تغییرات آن سازگار شود به دو عامل بستگی دارد، یکی خصوصیات شخص یعنی مهارتها، نگرش‌ها، حالات بدنی و دیگری موقعیت‌هایی که با آن مواجه می‌شود مانند کشمکش‌های خانوادگی و بلاهای طبیعی این دو عامل با هم در تعیین سازگاری، خشنودی و کامیابی یا شکست و کناره گیری فرد موثرند. چون شخص و محیط همواره در حال تغییر و تحول‌اند، پس سازگاری باید همواره با توجه به این دو عامل صورت پذیرد.

تغییرات فوق‌العاده سریع درونی، فشار خاصی بر توانایی‌های سازگاری فرد وارد می‌سازند. بعضی از افراد ممکن است در موقعیتی که دیگران نمی‌توانند خود را در آن سازگار کند، رفتاری سازگارانه داشته باشند.(حقیقی،۱۳۸۴)

بیان مسئله

از جمله مباحث جالب ، مهم و پیچیده در روان شناسی موضوع شخصیت می باشد . از آنجا مهم است که از طریق شناخت شخصیت و تبیین آن می توان به صورت علمی رفتارهای انسان را توصیف و تبیین و به آنان کمک کرد از بسیاری رفتارهای ناسازگار ، کجروانه و اختلالات روانی پیشگیری و البته  درمان کرد و همچنین انسان را بیشتر شناخت و در واقع خود را بیشتر شناخت تا به فلسفه مهم شناخت خود ، سپس شناخت خدا و در نهایت سعادت و آرامش روحی که هدف آرمانی بشر است برسیم.

و از آنجا پیچیده است که با همه کاوشهای علمی و تجربی روان شناسان تاکنون علیرغم پیشرفت های فزاینده ، به جمع بندی کلی و تعریف جامعی از آن نرسیده و هرکسی به تناسب دیدگاهش به ماهیت انسان ، تناسب تربیت و طبیعت ، جبرگرایی و اراده آزاد ، تاثیر تجربیات و زندگی حال گذشته و آینده ، هدف نهایی انسان تعادل یا رشد و … نظریه ای در شخصیت ارائه داده که علیرغم جالب بودن و قابل تحسین بودن تلاش همه آنها ، اما نواقص و ابهامات زیادی به جهت تعریف دقیق و تبیین شخصیت دارند.  (شاملو،۱۳۸۲)

کلید واژه : شخصیت : الگوهای متمایز و اختصاصی اندیشه ، هیجان  و رفتار فرد که سبک تعامل وی با محیط های فیزیکی و اجتماعی را مشخص می سازد.

شخصیت یا کاراکتر الگوی نسبتاً پایدار و ثابت اندیشه، هیجان ها ورفتار یک فرد است. به عبارت دیگر شخصیت شامل ویژگی‌ های نسبتاً با ثبات و پایدار است که صفت نامیده می‌شوند (مانند “زودرنج”، “مضطرب” و “پر حرف”).

شخصیت یعنی « مجموعه‌ای از رفتار وشیوه‌های تفکر شخص در زندگی روزمره که با ویژگی های بی همتا بودن، ثبات (پایداری) و قابلیت پیش بینی» مشخص می‌شود. از این تعریف چندین نکته قابل استنباط است.

منابع و ماخذ

۱-    مادی، سالواتوره، «تحلیل تطبیقی از نظرهای شخصیت»،ترجمه علی حقیقی،صفحه۱۳-۳۶

۲-    شاملو، سعید؛« مکاتب و نظریه‌ها در روان‌شناسی شخصیت»، تهران، رشد، ۱۳۸۲، چاپ هفتم.

۳-    شولتز، دوان؛شولتز،سیدنی «نظریه‌های شخصیت»، ترجمه یحیی سید محمدی، نشر نی.صفحه۱۷-۱۸۵و۲۶۰-۲۷۶

۴-    شولتز، دوان؛ «نظریه‌های شخصیت»، یوسف کریمی و دیگران، تهران، ارسباران، ۱۳۸۴، چاپ پنجم.صفحه۶۰-۱۵۶

۵-    فکوهی، ناصر،« تاریخ اندیشه ها و نظریات انسان شناسی» تهران، ۱۳۸۱،نشر نی.

۶-    شولتز، دوان ، « روانشناسی کمال »، ترجمه گیتی خوش؛ نشر نی.صفحه۳۰-۵۸

۷-    ریویر، کلود،. « درآمدی بر انسان شناسی» ترجمه ناصر فکوهی، تهران،۱۳۷۹، نشر نی.

۸-    فربد، محمد صادق،  « مبانی انسان شناسی»  تهران، ۱۳۸۱،انتشارات پشتون.

۹- کارل هافمن، مارک ورنوری، جودیت ورنوری(۱۳۸۱) روان‌شناسی عمومی (از نظریه تا کاربرد) جلد دوم

۱۰-ترخان، مرتضی(۱۳۸۷).ارزشیابی شخصیت،انتشارات دانشگاه پیام نور،چاپ اول.

۱۱-پروین، لارنس(۲۰۰۲).روانشناسی شخصیت، ترجمه جوادی،محمد.کدیور،پروین(۱۳۷۳) تهران، انتشارات رسا.

۱۲-دلاور،علی(۱۳۸۶)،روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، انتشارات دانشگاه پیام نور ،چاپ دوم

۱۳-روشن چسلی،رسول. شعیری، محمد رضا، عطری فرد،مهدیه. نیکخواه اکبر، قائم مقامی بهاره. رحیمی راد ، اکرم(۱۳۸۵) «پرسشنامه شخصیتی ۵ عاملی نئو ” دو ماهنامه دانشور رفتار،شماره سیزدهم.

۱۴-شولتز،دوان(۱۹۹۰).نظریه های شخصیت، ترجمه کریمی،یوسف و همکاران(۱۳۸۴)،چاپ پنجم ، انتشارات ارسباران

۱۵-لاینون،آی ریچارد. گودشتاین.لیوناردی(۱۳۸۲).ارزشیابی شخصیت. ترجمه نقشبندی،قربانی،برواتی و ارجمند. تهران، انتشارات دوران.

۱۶-گروسی،فرشی، میرتقی،مهریار ،امیر هوشنگ،قاضی طباطبایی، سید محمود(۱۳۷۷) کاربرد آزمون جدید شخصیتی نئو (NEO) و بررسی تحلیل ویژگی ها و ساختار عاملی آن در بین دانشجویان دانشگاههای ایران، پایان نامه دکتری دانشگاه تربیت مدرس.

۱۷-گلزایی ،محمد رضا ؛ بهدانی ،فاطمه و قربانی ، اسمعیل (۱۳۸۰) . آیا فعالیت های مذهبی می توانند از افسردگی ، اضطراب و سوء مصرف مواد در دانشجویان پیشگیری نماید . همایش بین المللی نقش دین در بهداشت روان . تهران ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات  بهداشتی درمانی ایران ، چکیده مقالات ،ص ۷۲.

منابع لاتین

۱. Kendra Van Wagner , 1008,”Personality Psychology Study Guide”.

۲. “Personality: A  Behavioural Analysis” by Lundin (1984), pp:137-167

۳. Gifts Differing: Understanding Personality Type  by Isabel Briggs Myers ,(2010)

۴. Type Talk: The 16 Personality Types That Determine How We Live, Love, and Work  by Otoo Kroeger,(2011)

۵. Quick Guide to the 16 Personality Types in Organizations by Roger R. Pearman ,(2009).

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.