نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه افسردگی در زنان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۴۲ | قابل ویرایش

فهرست

فصل کلیات…………………………………. ۱

فصل دوم: افسردگی

افسردگی …………………………………..  ۷

تاریخچه افسردگی ……………………………  ۷

علل افسردگی ……………………………….  ۸

افسردگی در زنان …………………………..  ۱۱

نشانه های بیماری ………………………….  ۱۲

فصل سوم : افسردگی در سنین مختلف

افسردگی در دوره پیش از یائسگی ………………  ۱۴

افسردگی در دهه های چهل و پنجاه ……………..  ۱۵

افسردگی در افراد مسن ………………………  ۱۶

فصل چهارم: اختلال افسردگی مانیک

علائم و نشانه های افسردگی مانیک ……………..  ۱۸

انواع شیوه های درمان ………………………  ۱۹

داروهای ضد افسردگی ………………………..  ۲۰

فصل پنجم :ختلال شیدایی ـ افسردگی

اختلال شیدایی ـ افسردگی …………………….  ۲۲

علائم اختلال شیدایی ـ افسردگی ………………..  ۲۳

درمان اختلال شیدایی ـ افسردگی ……………….  ۲۳

الکتروشوک درمانی ………………………….  ۲۴

فصل ششم : اختلال افسردگی خویی

اختلال افسردگی خویی ………………………..  ۲۷

علائم افسردگی خویی …………………………  ۲۷

درمان افسردگی خویی ………………………..  ۲۸

– شناخت درمانی …………………………..  ۲۸

– رفتار درمانی …………………………..  ۲۸

– دارو درمانی ……………………………  ۲۹

فصل هفتم : راههای کسب آرامش از نظر روان شناسی ؛ قرآن و روایات

روش های کسب آرامش از نظر روان شناسی …………  ۳۱

  1. توقعات خود را کاهش دهید ……………….. ۳۱
  2. برای کسب آرامش صراحت گفتار داشته باشید ….. ۳۲
  3. روش های دیگر به دست آوردن آرامش ………… ۳۳

افسردگی از دیدگاه قرآن …………………….  ۳۵

افسردگی از دیدگاه روایات …………………..  ۳۷

نتایج و پیشنهادها …………………………  ۳۹

فهرست منابع و مآخذ ………………………..  ۴۱

چکیده

با آنکه در دهه های اخیر، پیشرفت های سریع و شگفت انگیزی نصیب جامعه پزشکی گردیده با این حال یک نوع حس بلاتکلیفی و سرماخوردگی نهانی در بین مردم به ویژه در گروه زنان گردیده است. این ناراحتی های گوناگون روانی طبیعتاً جسم آدمی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و شخص را تا سر منزل بیماری های روان تنی و روانی مانند «افسردگی» که یکی از عواقب آن خودکشی است می رساند.

به عقیده عده ای از دانشمندان بیش از ۶۰ درصد بیماری های جسمی اغلب به علت فشارهای روانی و عوارض گوناگونی بر دستگاههای مختلف بدن و از جمله کاهش عمر طبیعی شخص می گذارد.

در جامعه ی کنونی که مملو از مشکلات و محیط های متشنج است‘ زمینه ی بیش تری برای بروز بیماری های روانی مهیا شده است و به طبع افسردگی هم به خصوص در زنان روبه افزایش است. به همین علت در این تحقیق ( افسردگی در زنان ) سعی بر شناسایی این بیماری و عوامل به وجود آورنده ی آن به خصوص در زنان شده است و در آخر راه های کسب آرامش از نظر روان شناسی و دیدگاه های قرآن و روایات در مورد افسردگی بیان شده است.

روش تحقیق در این مقاله بر اساس روش کتابخانه ای و روش اسناد و مدارکی و توصیفی و همچنین از منابع دست اول دینی ( قرآن‘ نهج البلاغه و غررالحکم ) و دیگر منابع دست دوم استفاده شده است.

افسردگی یک انحراف خلقی است به عبارت دیگر افکار منحرف و فریب آلود مجموعه ای از احساسات و غم و اندوه‘ عدم اعتماد به نفس‘ بی تفاوتی‘ بی حوصلگی‘ خستگی و ضعف و … را تحت عنوان افسردگی در فرد به وجود آورده است. علل افسردگی عبارتند از : علل شیمیایی‘ نورونی‘ سکته‘ سیستم اندوکرین‘ افکار منفی و علل ژنتیکی.

تعریف و تبیین موضوع

افسردگی در لغت به معنای غم و اندوه‘ ملال و بیحالی است که واسطه میان غم اندوه و شاد است. یک حالت‘ شادی و نشاط و حالت دیگر غم و اندوه. اما وقتی که غم و شادی طبیعی نبود و غم و مکروهی هم عارض نگردیده باشد این حالت بینابین را افسردگی گویند.

و افسردگی در اصطلاح به معنای یک انحراف خلقی است. به عبارت دیگر؛ افکار منحرف و فریب آلود مجموعه ای از احساسات‘ غم و اندوه‘ عدم اعتماد به نفس‘ بی تفاوتی‘ بی حوصلگی‘ خستگیو ضعف‘ ناامیدی ویاس و … را افسردگی گویند.

افسردگی از نظر روانشناسی مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل آخر این تحقیق به بررسی اهمی از آیات و روایات پرداخته شده است.

افسردگی

افسردگی‘ مسئله شماره یک سلامتی در دنیاست و به قدری توسعه پیدا کرده که آن را سرماخوردگی اختلالات دماغی نامیده اند. این اختلال شایع یک انحراف خلقی است؛ به عبارت دیگر؛ افکار منحرف و فریب آلود مجموعه ای از احساسات غم و اندوه‘ عدم اعتماد به نفس‘ بی تفاوتی‘ بی حوصلگی‘خستگی و ضعف‘ ناامیدی و یأس و…. را تحت عنوان افسردگی در فرد به وجود آورده است. به عقیده یکی از روان شناسان مشهور‘ اختلال افسردگی شامل تغییراتی در پنج حوزه رفتاری عمده می شود که عبارتند از:

  1. عواطف منفی
  2. شناخت های منفی
  3. انگیزش منفی
  4. تغییرات منفی
  5. تغییرات رفتاری
  6. تغییرات نباتی.

‌‌‌‌تاریخچه افسردگی

افسردگی از زمان های بسیار دور در نوشته ها آمده است و توصیف هایی از آنچه ما امروزه اختلالات خلقی می خوانیم‘ در بسیاری از منابع طبی قدیم وجود دارد. داستان «عهد عتیق » شاه سائول ( King saul ) و داستان خودکشی آژاکس در ایلیاد هومر هر دو یک سندرم افسردگی را توصیف کرده اند.

حدود ۴۵۰سال قبل از میلاد‘بقراط اصطلاح مانی و ملانکولی را برای توصیف اختلالات روانی بکار برد. در حدود ۱۰۰ سال قبل از میلاد‘ کورنلیوس ساسوس در کتاب افسردگی را ناشی از صفرای سیاه معرفی نمود. این اصطلاح را پزشکان دیگر از جمله ارسطو(۱۲۰ تا ۱۸۰ سال بعد از میلاد) و جالینوس (۱۲۹ تا ۱۹۹ سال بعد از میلاد) نیز بکار بردند.

در سال ۱۸۵۴ میلادی‘ ژول فالره‘ حالتی را توصیف نموده و آن را جنون ادواری نامید. چنین بیمارانی متناوبأ حالات خلقی مانی و افسردگی را تجربه می کنند.

تقریبأ در همان زمان‘ یک روان پزشک فرانسوی دیگر به نام ژول بایارژه جنون دوشکلی را شرح داد که در آن بیمار دچار افسردگی عمیقی می شود که به حالت بهت و حیرت افتاده و بالاخره از آن بهبود می یافت.

در سال ۱۸۸۲ میلادی‘ کارل کالبام‘ روان پزشک آلمانی با استفاده از اصطلاح « سایکلو تایمی» مانی و افسردگی را مراحل مختلف یک بیماری توصیف کرد.

نشانه های بیماری

هر کسی ممکن است گاهی به علت از دست دادن شغل‘ مرگ یکی از عزیزان‘ شکست در یک معامله یا عشق‘ غمگین شود یا گرفته به نظر برسد. اما افسردگی بالینی زمانی روی می دهد که غمگینی بیش از حد انتظار ادامه پیدا کند یا به قدری شدید باشد که مانع عملکرد عادی فرد شود.

افراد افسرده احساس بی حسی پایدار‘ ناامیدی‘ درماندگی‘بی ارزشی و گناه می کنند آنها عمومأ تعلق خاطر خود را نسبت به زندگی‘ شغل و دیگر فعالیت های که قبلأ برایشان لذت بخش بوده از دست می دهند.

برای آنها زندگی به قدری خسته کننده و بی معنی می شود که خودکشی تنها راه حل به نظر می رسد و گاهی حتی مبادرت به خودکشی می کنند. بعضی دیگرخصوصأ بزرگسالان الکل یا سوء مصرف از مواد را آخرین راه حل می یابد که خود به افسردگی بیشتر منجر می شود.

بسیاری از کسانی که به افسردگی مبتلا هستند‘ در فکر و تمرکز‘ یادآوری‘ پاسخ گویی‘ و تصمیم گیری دچار مشکل می شوند و بعضی از آنها توهم‘ هزیان‘ اضطراب و اختلال های روان – تنی تجربه می کنند.

هم چنین آنها علائم جسمی مانند تغییر در اشتها‘ لاغری یا چاقی‘ سرگیجه‘سردرد‘ گریه غیرقابل توجیه یا حالت های مختلف چهره غمگین‘ پرخوابی یا کم خوابی‘ صبح زود بیدار شدن از خواب و خستگی نشان می دهند.

منابع

۱-قرآن کریم؛ ترجمه مهدی الهی قمشه ای‘ چاپ قم‘ چاپ اول.

۲-  .آزاد‘ حسین ؛ آسیب شناسی روانی ‘ تهران انتشارات بعثت‘ چاپ دوم‘ زمستان ۱۳۷۸.

۳- الآمدی‘ عبدالواحد ؛ غررالحکم و دررالکلم ؛ انتشارات ستار‘ ناشر : دارالکتاب الاسلامی ؛ سال نشر : ۱۴۲۶ هـ. ق. .

۴- جمشیدی‘ اسدالله ؛ آثار فردی معاد از دیدگاه قرآن ؛ انتشارات مؤسسه آموزش و پژوهش ؛ چاپ اول‘ زمستان ۱۳۸۰.

۵- شاکری‘ رضا ؛ مشاوره کاربردی ؛ انتشارات نصایح قم ؛ چاپ اول‘ زمستان ۱۳۸۱.

۶- کاپلان‘ هارولد ـ سادوک ؛ بنیامین ـ گرب‘ جک ؛ خلاصه روان پزشکی علوم رفتاری ـ روان پزشکی بالینی ؛ ترجمه نصرت الله پور افکاری ؛ ناشر شهر آب‘ چاپ سوم‘ ۱۳۷۸‘ جلد دوم.

۷- کارن جی. کارلسون ؛ استفانی ـ ایزنستات‘ ترازیپورین ؛ بهداشت روانی زنان ؛ ترجمه خدیجه ابوالمعالی ـ هایده صابری ؛ ژینوس لطیفی ؛ مهدی محی الدین بناب ؛ نشر ساوالان ؛ چاپ اول‘ پاییز ۱۳۷۹.

۸- محمدی ری شهری‘ محمد ؛ میزان الحکمه ؛ ترجمه حمیدرضا شیخی ؛ انتشارات الحدیث ؛ چاپ سوم ۱۳۸۱.

۹– مجله خانواده سبز ؛ شماره ۱۴۶ ؛ سال هفتم ؛ پانزدهم آذر ۱۳۸۴.

۱۰– مجله خانواده سبز ؛ شماره ۱۴۹ ؛ سال هفتم ؛ اول بهمن ۱۳۸۴.

۱۱- واتز‘ ای. اچ ؛ افسردگی روانی ؛ ترجمه سیاوش آگاه ؛ انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب ؛ چاپ دوم‘ پاییز ۱۳۸۱.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.