نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی رابطه بین پرخاشگری والدین و افسردگی کودکان مقطع پنجم ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۱۸ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                                           صحفه

چکیده                                             ۷

فصل اول: کلیات تحقیق                             ۸

مقدمه                                            ۹

بیان مسئله                                      ۱۰

اهمیت و ضرورت تحقیق                             ۱۱

فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق                          ۱۳

پرخاشگری                                        ۱۴

انواع پرخاشگری                                  ۱۸

علل وانگیزه های پرخاشگری                           ۲۲

کروموزمهای جنسی و پرخاشگری                    ۲۵

نظریه یادگیری اجتماعی                             ۳۰

پرخاشگری چگونه یادگرفته می شود                        ۳۵

کنترل پرخاشگری                                ۴۱

اختلال دوقطبی                                   ۴۷

دیس وتایمی و سیکلوتایمی                                      ۵۱

سیکوتیک در برابر نوروتیک                               ۵۳

افسردگی قطبی                                 ۶۵

نظریه های مربوط به افسردگی                             ۶۷

نقش وراثت در اختلالات دو قطبی                           ۷۲

الگتروشوک درمانی                                 ۷۶

نظریه های روان یویایی                                      ۸۱

نظریه یادگیری                                   ۸۶

نظریه شناختی                                    ۹۳

بی پناهی آموخته شده اولیه                            ۹۷

فصل سوم: روش تحقیق                            ۱۰۰

جامعه آماری                                   ۱۰۱

روش آماری مربوط به فرضیه ها                             ۱۰۳

فصل چهارم: یافته ها وتجزیه وتحلیل داده ها                 ۱۰۵

فصل پنجم: بحث نتیجه گیری                          ۱۱۳

پیشنهادات                                   ۱۱۶

محدودیت                                 ۱۱۷

منابع وماخذ                                ۱۱۸

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین پرخاشگری والدین و افسردگی کودکان در بین دانش آموزان مقطع پنجم ابتدایی که فرضیه عنوان شده عبارتند از اینکه بین پرخاشگری و افسردگی رابطه معنی داری وجود دارد که جامعه مورد مطالعه دانش آموزان مقطع پنجم ابتدایی شهرستان ابهر است که از بین ۱۳۵۰ نفر، ۷۰نفر بصورت روش نمونه گیری طبقه ای و به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیده که پرسشنامه های افسرگی و پرخاشگری بر روی آنها اجرا گردیده است که بعد از اجرای پرسشنامه در بین آزمودنیها و بدست آوردن نمرات خام از طریق روش آماری ضریب هم بستگی آمار را بدست آورده که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین افسردگی و پرخاشگری رابطه معنی داری وجود دارد و سطح معنی داری آن برابر ۰۵/0p> است.

مقدمه

پرخاشگری یکی از پدیده های مهم روانی ـاجتماعی است که قسمت اعظم تاریخ مدون انسان پیرامون آن رقم خورده است. برخی سپیده دم تاریخ را با بیان قتل هابیل بدست قابیل آلوده به پرخاشگری و خشونت می دانند.

کوالسکی بر اساس پژوهشهای انجام شده خود می نویسد: از ۵۶۰۰ سال پیش تا امروز بشر فقط ۲۹۲ سال در صلح و صفا گذارنیده و بقیه را در جنگ و ستیز بوده است اگر تاریخ انسان را ورق بزنیم پر از خونخواری و قتل و غارت و کشتار و بزرگترین افتخار قهرمانان تاریخ این بوده است که توده های گسترده تری از انسانها را کشته یا به کشتن داده اند. از آن سردار رومی می توان نام برد که چهل هزار غلام را در روم به صلیب کشیده است.

تمام این موارد نمونه هایی بارز از پرخاشگری در ایران و جهان بوده است که به طور گسترده خود را نشان می دهد ولی پرخاشگری امروزه در مدارس و حتی در خانواده و خانه ها در بین زنان و مردان خود را نشان می دهد که به صورت زنی که از شوهر خود انتقاد می کند یا مردی که حضور همسرش را در یک مهمانی نادیده می گیرد و تمام این موارد که می تواند در زندگی زناشویی باعث پرخاشگری شود و بدون در نظر گرفتن فرزندان که چه ضربه ای به روحیات آنها خواهد خورد و تمام این نوجوانان و جوانان سرخورده می تواند حاصل این زندگی های بدون برنامه باعث پرخاشگری به دلیل خشم یا برای هیجان ایجاد نمی شود.

بلکه هدف به دست آوردن پاداشهای مطلوب مثل پول یا کالای با ارزش است و تمام این موارد ممکن است که در نظر فرد دیگر امری نامطلوب جلوه کند که تمام مشکلات را بوجود آورد و پرخاشگری ناشی از خشم که این نوع پرخاشگری عموماَ با علائم برانگیختگی هیجانی و اغلب ناشی از ناکامی است که در زندگی زوجین دیده می شود که تمام موارد را می تواند در گوشه گیری و انزواطلبی فرزندان و به گونه ای افسردگی تاثیر بگذارد که این مسأله باعث می شود کودک بعدها دچار ناراحتیها می شود که عامل اصلی ناراحتی خود را در والدین خود می دانند.

بیان مسئله

پرخاشگری را رفتاری تعریف کرده اند که هدف آن صدمه زدن به خود یا دیگری باشد و آنچه در این تعریف حائز اهمیت است، قصد و نیت رفتار کننده است یعنی آسیب رسانیدن تصادفی به شخص دیگر، پرخاشگری نیست در عمل بسیاری از پژوهشگران ترکیبی از این دو تعریف را به کار می برند رفتاری که به دیگران آسیب می رساند به خصوص وقتی که کودک بداند رفتارش به دیگری آسیب می رساند.

همه مسأله ای مثلاَ در زندگی زناشویی یا محل کار و … دیگر می تواند باعث پرخاشگری فرد شود ولی در محیط خانواده و پرخاشگری در بین زنان و مردان باید در نظر داشته باشیم که ضربه نهایی به فرزند خانواده وارد نشود.

زیرا گاهی بعضی از رفتارها باعث اختلال رفتاری و روانی کودکان می شود مانند افسردگی، بیش فعالی، گوشه گیری، شب ادراری و… که اینها در وهله اول وظیفه والدین کودک است که زندگی و محیط خانه را محیطی امن و آرام برای فرزند بوجود آورند تا مشکلات روحی و روانی به سراغ آنها نیاید.

پرخاشگری

نفر مورد تجاوز جنسی قرار می گیرد- نشان می دهد که در کشور ما، پرخاشگری یکی از پدیده های مهم روانی ـاجتماعی است که قسمت اعظم تاریخ مدون انسان پیرامون آن رقم خورده است. برخی سپیده دم تاریخ را با بیان قتل هابیل بدست قابیل آلوده به پرخاشگری و خشونت می دانند.

کوالسکی بر اساس پژوهشهای انجام شده خود می نویسد: از ۵۶۰۰ سال پیش تا امروز بشر فقط ۲۹۲ سال در صلح و صفا گذارنیده و بقیه را در جنگ و ستیز بوده است اگر تاریخ انسان را ورق بزنیم پر است از خونخواری و قتل و غارت و کشتار و بزرگترین افتخار قهرمانان تاریخ این بوده است که توده های گسترده تری از انسانها را کشته یا به کشتن داده اند. از آن سردار رومی می توان نام برد که چهل هزار غلام را در روم به صلیب کشیده است.

پادشاهی که فرمان داد تا هزاران نفر از هواداران یک عقیده را در زمین بکارند و یا از آتیلا و چنگیز ذکری به میان آورد که مردم شهرهای چندهزار نفری را قتل عام کردند و تیمور که سراسر ایران را از کله انسان مناره ساخت و یا از ترومن که صد هزار ژاپنی را در لحظه ای به هلاکت رساند… این است بیلان تاریخ بشر!

تعریف پرخاشگری

پرخاشگری را رفتاری تعریف کرده اند که هدف آن صدمه زدن به خود یا دیگری باشد و آنچه در این تعریف حائز اهمیت است، قصد و نیت رفتار کننده است یعنی آسیب رسانیدن تصادفی به شخص دیگر، پرخاشگری نیست. مثلاَ اگر توپ فوتبال سهواَ به بازیکن دیگر اصابت کند، پرخاشگری نیست.

اما اگر فردی مخصوصاَ بازیکنان را با پا بزند، هل بدهد، تنه بزند و یا فحاشی کند، پرخاشگری است.شاید این تعریف کمتر عینی باشد؛ زیرا می توان از نیات فرد استنباطهای مختلفی کرد. علاوه براین، این تعریف شامل رفتارهایی که ما معمولاَ بدانها «پرخاشگری» می گوسس، نمی شود. مثلاَ کودکی که کودک دیگر را از تاب به زمین پرتاب می کند تا خودش سوار شود، قصد آزار او را ندارد؛ اما دیگران رفتارش را پرخاشگرانه می دانند.

در عمل بسیاری از پژوهشگران ترکیبی از این دو تعریف را به کار می برند رفتاری که به دیگران آسیب می رساند، پرخاشگری نامیده می شود، به خصوص وقتی که کودک بداند رفتارش به دیگری آسیب می رساند. اعمال خصمانه ای که از روی قصد باشد نیز پرخاشگری تلقی می شود.

انواع پرخاشگری

روان شناسان اجتماعی دوگونه پرخاشگری را از هم تمیز می دهند:

۱-پرخاشگری هدفی: که در آن پرخاشگری خودش هدف است و غالباَ با ایجاد درد و هیجان همراه است. وقتی خواهر و برادری با هم دعوا می کنند و به یکدیگر مشت می زنند و یا توهین به کسی که از او متنفریم و یا صدمه زدن به فردی، برای جبران تحقیری که روا داشته، نمونه هایی از این نوع پرخاگری هستند.

۲-پرخاشگری وسیله ای:  این نوع پرخاشکری به دلیل خشم یا برای هیجان ایجاد نمی شود؛ بلکه هدف به دست اوردن پاداشهای مطلوب، همچون پول یا کالای با ارزش است. به بیان دیگر، هدف پرخاشگری ابزاری دستیابی به پاداش است، نه آزار قربانی رفتار. کودکی که کودک دیگر را می زند تا اسباب بازی مورد علاقه خود را بدست آورد، یک بازیکن فوتبال که عملاَ به بازیکن تیم مخالف آسیب می رساند تا او را از بازی بیرون کند و احتمال پیروزی تیم خود را افزایش دهد.نمونه ای از پرخاشگری ابزاری یا وسیله ای است.

منابع و مآخذ

  1.  حسین آزاد،۱۳۸۰، آسیب شناسی روانی(۱)، انتشارات بعثت، تهران
  2. حسین آزاد،۱۳۸۰، آسیب شناسی روانی(۲)، انتشارات بعثت، تهران
  3. پریرح داددستان، ۱۳۸۲ ، روان شناسی مرضی (۱)،انتشارات نور، تهران
  4. پریرح داددستان، ۱۳۸۲ ، روان شناسی مرضی (۲)،انتشارات نور، تهران
  5. علی دلاور، ۱۳۷۹، روش تحقیق در علوم تربیتی، انتشارات رشد، تهران
  6. علی دلاور، ۱۳۸۰، آمار استنباطی، انتشارات رشد، تهران
  7. هدایت ا.. ستوده، ۱۳۸۱، روان شناسی اجتماعی، انتشارات البرز، تهران
  8. سیداحمد جلالی،۱۳۷۹،روان تحلیل گری در رابطه پرخاشگری،انتشارات نی،تهران
  9. حمزه گنجی، ۱۳۸۰، روان شناسی رشد، انتشارات رشد، تهران
  10. احمد معینی، ۱۳۷۹، روان شناسی شخصیت، انتشارات نی، تهران
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.