نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه رابطه بین منبع کنترل رفتار و میزان تحصیلات معلمان مدارس راهنمایی و دبیران دبیرستان های استان تهران

پایان نامه رابطه بین منبع کنترل رفتار و میزان تحصیلات معلمان مدارس راهنمایی و دبیران دبیرستان های استان تهران

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۴۶ | قابل ویرایش

چکیده

به منظور بررسی رابطه بین منبع کنترل روتار و میزان تحصیلات به حجم هشتاد تو از جامعه معلمان مدارس پسرانه ی راهنمایی و دبیران دبیرستان دخترانه چهل نفر معلم مرد و چهل نفر دبیر زن با روش نمونه گیری در دسترسی انتخاب آمدند. طرح تحقیق عبارت است از روش علمی مقایسه ای.

پس با مقیاس منبع کنترل راتر سنجش شدند. همچنین از روش آمار توصیفی و استنباطی توصیف شده است. تفاوت بین میانگین های مورد نظر ۴۵/۲ است. به منظور تعیین معنی دار بودن تفاوت محاسبه شده با درجات آزادی ۸۰ و در سطح ۵% به جدول توزیع T استودنت مراجعه می کنیم. چون T محاسبه شده (۴۵/۲) بزرگتر از T جدول (۶۵/۱) است.

بنابراین فرضیه صفر رد و فرض خلاف تأیید می شود. و نتیجه می گیریم که بین میانگین های مورد مقایسه تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج به دست آماده نشان داده که بین منبع کنترل و میزان تحصیلات رابط معناداری وجود دارند.

به عبارت دیگر هر چه قدر کنترل درونی رفتار فردی قوی تر باشد امکان پیشرفت تحصیلی وی بیشتر است.

مقدمه

انسان ها بر اساس سرشت کمال خواهی خویش و به وسیله ی نیروی کنجکاوی و جستجو گری خود طالب کشف حقیقت خویش و دنیای پیرامون هستند و دائماً این پرسش در ذهن ما خطور می کند که چرا افرادی موفق به کسب موفقیتهای تحصیلی یا اجتماعی می شوند؟ آیا این موفقیت به علت استعداد و تلاش های فردی آنان است، یا به علت شرایط مساعدی است که برای آن ها فراهم بوده است؟ چرا کشوری در حال ترقی و پیشرفت است و کشوری دیگر، خیر؟

اینها مواردی است که در ذهن جستجو گرما را به تبیین و توجیه هایی وا می دارد تا به جستجو برای درک و فهم امور و علل رویه ها و این که چرا رویدادها به وقوع پیوسته اند بر آییم. این تلاش برای فهم علل رویدادها در حقیقت یکی از مهم ترین منابع انگیزش انسان و به عنوان اصلی مسلط شناخته شده است.

پژوهشگران چنین بر آورد کرده اند که شخصیت هفتاد و پنج درصد از مردم در فرهنگ کنونی جامعه تحت تأثیر عوامل بیرونی شکل می پذیرد تا عوامل درونی. (کریم نیا، ۱۳۸۲)

بیان مسئله

شناخت ویژگی ها و خصوصیات افرادی که در زندگی موفق شدند به ما در شناخت خود در شناخت توانایهایمان و دیگران کمک می کند همچنین به خاطر اعتقادات غلط که نسبت به دین و خدا در بین جوامع اسلامی و جامعه ای که من در آزمودن آن هستم و می بینم ایران باعث مشکلات و کند شدن پیشرفت جامعه شده.

در تحقیقاتی که صورت گرفته بین ویژگی های خصوصیات افراد یک جامعه و پیشرفت رابطه وجود نداشته که یکی از این موارد راجع به شناخت ۲ ویژگی کامل متضاد در افراد است و رابطه آن با یک متغیر به نام میزان تحصیلات است.

در این پژوهش  پژوهشگر می خواهد به این پرسش پاسخ بدهد؟

آیا میزان تحصیلات افراد با منبع کنترل درونی بیشتر از افراد با منبع کنترل بیرونی است؟

رفتار

واحد رفتار واکنشی است که نتیجه ی عمل مقابل عامل محرک خارجی و نیاز درونی است با این مفهوم می توان اوضاع و احوالی که نیازهای مخصوصی را محرک واقع شده اند و همچنین نتیجه ی عمل آنها نیاز ها را به تصور آورد.

بنابراین برای شناخت ماهیت و چرایی رفتار باید هم شخصی صاحب نیاز مورد توجه باشد و هم عامل محرک خارجی (مشخص یا شیء) که با عمل متقابل دارد. (سیاسی،۱۳۷۷)

تعیین کننده های درونی و بیرونی

ـ موضوعی که در این قسمت مورد بحث است این است که محور علیت در توجبه شخصیت انسان در وجود او است یا خارج از وجود او؟

ـ آیا انسان دارای ارداده آگاهی است و رفتارهای خود را از درون می سازد و یا مانند ماشین است و رفتار ماشین پاسخهای انعکاسی هستند به محرکهای بیرونی؟

از دیدگاه درون کنشی منبع رفتار انسان در درون او است نه بیرون از او… یکی از طرفداران این نظریه به نام آبراهام مزلو به روشنی می گوید که بشر، آینده را درون خود دارد به عکس نفار فوق برداشت برون کنش اعتقاد دارد که رفتار انسان را در اصل واکنشی دست به محرکهای بیرونی از ارگانیسم او. از این دیدگاه علت ایجاد رفتار انسان زیاد به خصوصیات وجودی او بستگی ندارد بلکه وجود او لوحه ی سفیدی است که محیط بر آن اثر می گذارد (دکتر شاملو، ۱۳۷۴، ص ۲۴)

برای مثال تفاوت نظریه ی فروید در مورد اینکه نیروهای نا شناخته  داخلی انسان را کنترل می کنند و نظریه ی اسکینر مبنی بر این که انسان بر محیط اثر نمی گذارد بلکه محیط انسان را تحت تأثیر قرار می دهند.

کنترل

در فرضیات ریچر و آدلر، وایت و ماور، تأکید بر عامل بود و کنترل شدت و احتمالی وقوع اعمال و اثرات آن در رفتار است، ریچر کنترل و عامل بودن رفتار را به عنوان مراحلی که منجر به «یادگیری و امیدوار بودن» می گردد می نامد.

در نظریه ی راتر، کنترل به عنوان یک متغیر مورد انتظار ما از یک وضع به خصوص و یک سلسله موقعیتها تعمیم پیدا می کنند که به صورت مرتب یا متشابه مختصات علمی دارد و یکی از طبقات مهم متغیرها را توصیف شخصیت به وجود می آورد (صادقی سارسری،۱۳۷۹،ص ۶۷).

از دیدگاه روان شناسان واره کنترل دارای دو معنی عمومی است.

الف : کنترل تجربی که نوعی متدولوژی علمی است و در محدوده ی تجربیات علمی عمل می کند.

ب : کنترل به عنوان یک متغیر رفتاری یا به طور روشن توانایی تأثیر گزاردن و دستکاری محیط در نظر گرفته می شود.

منابع و مآخذ

۱ـ شولتز، روان پی، ۱۳۷۸، روان شناسی شخصیت، مترجم : کریمی، یوسف و همکاران چاپ دوم، تهران انتشارات ارسباران

۲ـ سیف، علی اکبر، ۱۳۸۱، روان شناسی پرورشی یادگیری و آموزش چاپ پانزدهم، تهران، انتشارات آگاه

۳ـ سیاسی، علی اکبر، ۱۳۷۷، آسیب شناسی روانی، چاپ چهاردهم، تهران انتشارات بعثت.

۴ـ راس، آلن، اٌ، ۱۳۷۴ آسیب شناسی شخصیت، نظریه ها و فرایندها ترجمه، جمالنی، سیاوش چاپ اول، تهران، انتشارات بعثت.

۵ـ حسین چادی، مسعود، ۱۳۸۰، بررسی مقایسه هسته کنترل در دانش آموزان دبیرستانی شاهد و غیر شاهد پایان نامه جهت اخذ کارشناسی دانشگاه شیراز، راهنمایی، حسین، علی اکبر

۶ـ حسینیان، انسیه، ۱۳۷۷، بررسی رابطه میان هر شهر معلمان مقطع ابتدایی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی روان شناسی

۷ـ ضیایی پور، زهرا، زمستان، ۱۳۸۲، جزو بهداشت روانی

۸ـ شاملو، سعید، ۱۳۷۴، مکتبها و نظریه های شخصیت، چاپ ششم، تهران انتشارات رشد.

 ۹ـ صادقی سارسری، نرجس خاتون ۱۳۷۹، مقایسه منبع کنترل زندانیان معتاد به تریاک و سیگار در شهرستان قزوین پایان نامه جهت اخذ کارشناسی عمومی دانشگاه قزوین.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.