تعداد صفحات: ۱۰۲ | قابل ویرایش
فهرست مطالب
فصل اول.. ۶
مقدمه.. ۷
تاریخچه اختلال بیش فعالی.. ۸
شیوع بیش فعالی.. ۹
انواع بیشفعالی.. ۱۰
نوع بیدقت و بدون توجه.. ۱۰
نوع تکانشی – بیشفعالی.. ۱۱
نوع ترکیبی.. ۱۲
چطور میتوان فهمید کودکی مبتلا به ADHD است؟ ۱۳
نشانه های رفتاری:.. ۱۴
بیان مساله:.. ۲۳
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:.. ۲۴
متغیرهای تحقیق : ۲۵
اهداف تحقیق در مورد بیش فعالی.. ۲۶
ادامه بیشفعالی تا بزرگسالی.. ۲۸
ژنتیک، مهمترین عامل.. ۲۹
فواید و مضرات تحقیق در مورد بیش فعالی دانش آموزان ۳۲
فصل دوم.. ۳۳
پیشینه تحقیق :.. ۳۴
سبب شناسی:.. ۳۷
نظریه اولین کسی که در مورد این نوع اختلال نظر داد ۳۹
آمار اختلال بیش فعالی.. ۴۰
همهگیر شناسی.. ۴۱
فصل سوم.. ۴۲
جامعه تحقیق :.. ۴۳
حجم نمونه در روش نمونه گیری :.. ۴۳
ابزار اندازه گیری :.. ۴۳
روش اجرای تحقیق :.. ۴۴
آمار توصیفی :.. ۴۴
فصل چهارم.. ۴۵
مقدمه :.. ۴۶
سوالات طرح شده جهت پرسشنامه.. ۴۷
جدول پرسش نامه.. ۴۸
۱ـ جامعه چه مقدار به این مشکل اهمیت می دهد . ۴۹
۲ـ اعتقاد دارند که این مشکل یک بیماری غیر قابل در مان است . ۳ـ چه مقدار اعتقاد دارند که این مشکل قابل در مان است . ۵۰
۳ـ چه مقدار اعتقاد دارند که این مشکل قابل در مان است . ۵۱
۴ـ چه مقدار مشاوره تاثیر دارد ؟.. ۵۲
۵ـ تاثیر افراد خانواده بر بهبود فرد ... ۵۳
۶ـ تاثیر آموزشهای روانشناسان به خانواده ها برای بهبود ۵۴
۷ـ بهبود بیماری می تواند تاثیر زیادی بر مشکل تحصیلی دانس اموز داشته باشد … ۵۵
۸ـ برخورد دیگران برای سرخورده شدن ... ۵۶
۹ـ نقش پزشک در درمان.. ۵۷
۱۰ـ نکات مثبت بیش فعالی … ۵۸
۱۱ـ یکی از عوامل مهم در ادرصد وراثتی بودن بیش فعالی . ۵۹
۱۲ـ امکان دارد این بیماری تا بزرگ سالی باقی بماند . ۶۰
فصل پنجم.. ۶۱
پیشنهاد و راهبرهای برای آموزگاران ۶۲
راهکارها و پیشنهادات.. ۷۷
مربیان هم باید آموزش ببینند.. ۷۷
روش های درمان:.. ۷۹
درمان بیش فعالی با تغذیه امکان پذیر است ۸۲
درمان بیش فعالی کودک با غذا.. ۸۲
– اسیدهای چرب ضروری: ۸۲
غذاهایی که باید از خوردن آن ها اجتناب نمود عبارت اند از: ۸۴
روش هایی برای کنترل کودکان بیش فعال ۸۷
راهکارهای زیر ممکن است دراین مورد به شما کمک کنند: ۸۷
بریده قسمتی از یک تحقیق در مورد چگونگی درمان ۹۵
نتیجه گیری :.. ۹۹
منابع:.. ۱۰۰
مقدمه
بیشفعالی به حالتی دلالت میکند که در آن کودک به نحوی مفرط و بیش از اندازه فعال و پرجنب و جوش است. تحرک زیاد این کودکان نه تنها خود آنها را بلکه اطرافیان، همکلاسها، اولیای مدرسه را دچار مشکل میکند. از آن جایی که در میان درصد بالایی از معتادین و افرادی که ترک تحصیل کردهاند علایم بیش فعالی در کودکی قابل مشاهده است.
از طرفی کودکان بیش فعال در معرض خطر بالایی از اختلال سلوک، شخصیت ضد اجتماعی و سوء مصرف مواد مخدر قرار دارند لذا آگاهی همگان بویژه والدین و معلمان در این حالات از اهمیت بسزایی برخوردار است.
تاریخچه اختلال بیش فعالی
قدیمی ترین توصیفی که از بیش فعالی یا فزون جنبشی وجود دارد از پزشکی آلمانی به نام هاینریش هافمن در میانه سال های ۱۸۰۰ است. شکسپیر در یکی از شخصیت های داستانی خود در نمایش نامه «شاه هنری هشتم» به نوعی از این بیماری اشاره کرده است.
در ادبیات توصیفی کودکان با اختلال نارسایی بیش فعالی به نام برخی از افراد معروف برمی خوریم که نویسندگان آن منابع ادعا کرده اند که این افراد، به این اختلال مبتلا بودند. این ادعا براساس شرح حالی که از زندگی این افراد در تاریخ آمده انجام گرفته است بدون اینکه این ادعا را تأیید بکنیم نام برخی از این افراد را یادآور می شویم.
شیوع بیش فعالی
از هر ۱۰۰ کودک ۵ کودک میتوانند مبتلا به ADHA باشند. پسران ۳ برابر بیش از دختران در معرض ابتلا قرار دارند. اغلب این مشکلات قبل از ۷ سالگی آغاز میشوند و ممکن است والدین تا وقتی که فرزندشان بزرگتر نشده متوجه مشکل او نگردند. پزشکان نمیدانند که چه چیزی باعث بروز ADHD میگردد ولی مطالعات بر روی مغز انسانها را به فهم علل اجتماعی ADHD نزدیکتر کرده است.
پزشکان معتقدند افراد مبتلا به ADHD فاقد میزان کافی از مواد شیمیایی خاص به نام میانجیهای عصبی در مغز هستند. این مواد شیمیایی به مغز در کنترل کردن رفتار کمک میکند. والدین و آموزگاران باعث ایجاد ADHD در کودک نمیشوند ، بلکه آنها میتوانند در فعالیتهای کودک به وی کمک کنند.
انواع بیشفعالی
نوع بیدقت و بدون توجه
در این نوع در فرد نمی تواند روی تکلیفی که به او میدهند و یا یک فعالیت خاص تمرکز داشته باشد. اکثر کودکان دچار ADHD در دقت و توجه کردن دچار مشکل هستند. این دسته از افراد غالبا:
- توجه زیادی به جزئیات ندارند.
- بر بازیها و کارهای مدرسه نمیتوانند تمرکز داشته باشند.
- کارهای مدرسه و فعالیتهای روزانه خود را در منزل تا آخر دنبال نمیکنند و آنها را به پایان نمیرسانند.
- نمیتوانند یک وظیفه یا تکلیف را تمام و کمال انجام دهند.
- اسباب بازیها ، کتابها و وسایلشان را اغلب گم میکنند.
نوع تکانشی – بیشفعالی
در این نوع از اختلال فرد بسیار فعال است. و بدون فکر اقدام به فعالیت و انجام کار میکند. فعالیت بیش از حد معمول ، قابل مشاهدهترین مشخصه اختلال ADHD است. کودک بیشفعال همیشه در حال انجام کاری میباشد. ممکن است سطح بیشفعالی با افزایش سن کاهش یابد. این کودکان قبلا از این که راجع به عملی فکر کنند آن را انجام میدهند.
چطور میتوان فهمید کودکی مبتلا به ADHD است؟
وقتی علایم ADHD در کودکی مشاهده شود باید توسط یک متخصص ماهر مورد ارزیابی قرار گیرد. این فرد میتواند از کارکنان مدرسه باشد و یا این که در مطب خصوصی مشغول بکار باشد. تنها راه حصول اطمینان ، ارزیابی کامل توسط متخصص میباشد. باید در اینجا به دو نکته توجه داشت:
- نباید نظر دیگران را دال بر این که کودکی ADHD است به آسانی پذیرفت.
- این نکته حائز اهمیت است که کودک همراه با ADHD ناتواناییهای دیگران را نیز دارد.
نداشتن آرام و قرار وتمرکز، پر جنب و جوش بودن و به قول معروف از دیوارراست بالا رفتن از جمله مشخصه های یک دانش آموز بیش فعال است.
منابع
- تحریریه علمی ایران
- کتاب مدیریت رفتارهای پرتحرکی و نارسایی توجه دانشآموزان در کلاس درس ترجمه و تالف مجتبی نیازی
- باقری ، قادر . بررسی همه گیرشناسی اختلالات رفتاری در دانش آموزان شهر یاسوج ، پایان نامه کارشناسی ارشد انستیتو روان پزشکی تهران ، ۱۳۷۳.
- شمس اسفند آباد ، حسن . بررسی شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان شهر ابهر ، شورای تحقیقات اداره آموزش و پرورش استان زنجان ، ۱۳۸۰.
- رجبی ، مسعود . بررسی میزان و علل اختلالات رفتاری دانش آموزان دوره راهنمایی استاــن قزوین در سال تحصیلی ۷۹-۷۸ ، شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین، ۱۳۷۹.
- میرزایی ، مریم . بررسی درصد شیوع انواع اختلالات رفتاری کودکان ۶ تا۱۲ سال از دیدگاه معلمان و والدین در مدارس شهرستان قزوین در سال تحصیلی ۷۹-۷۸ ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، ۱۳۷۶.