نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق آموزش و پرورش در چین و فرانسه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۱ | قابل ویرایش

آموزش و پرورش

بر اساس ایده کنفسیوس بىن فعالیت سیاسى و آموزش و پروش رابطه متقابل وجود داشته و یکى از تزهاى اصلى مى‌باشد. در سال ۱۹۱۲ دولت سون یات سن قوانین حاکم بر آموزش و پروش در دوران امپراطورى را منسوخ کرده و سیستم جدیدى که از مدل ژاپنى نشأت گرفته بود توسط وزیر آموزش و پرورش تحصیل‌کرده آلمان جایگزین شد.

در اواخر دهه ۱۹۲۰ و اوایل دهه ۱۹۳۰ حزب امکاناتى را جهت تغییر سیستم آموزشى بوجود آورد. در سال ۱۹۳۳ دبیر کمیته مرکزى شاخه جوانان حزب کمونیست اهداف آموزشى حزب در مناطق شورایى جنوب چین را اعلام نمود. وى خواستار جدایى مذهب از آموزشى و پروش یعنى بعبارتى خواستار نسخ تز کنفسیوس و در عوض استفاده از آموزش و پرورش در جهت بهود وضع ملى گردید. شوراها براى مبارزه با بیسوادى مدارس لنین را براى بچه‌هاى ۷ تا ۱۴ سال، مدرسه براى نوجوانان و خانم‌ها، مدارس کادرها و مراکز آموزش عالى مانند آکادمى سرخ (Red Acadamy) و دانشگاه شورى (Soviet University) را ایجاد کردند.

آموزش پیش‌دبستانى

کودکستان‌ها در آشنایى بچّه‌ها با نحوه زندگى آنها در سال‌هاى بعد نقش مهمى ایفا مى‌نماید. آموزش در این مراکز در قالب بازی، ورزش و موسیقى مى‌باشد و همچنین از این نظر که به خانم‌ها امکان فعالیت در بخش‌هاى مختلف را مى‌دهد این دوره اهمیت دارد. در سال ۱۹۹۱، ۱/۲۲ میلیون بچه در بیش از ۴۶۵، ۱۶۴ کودکستان نگهدارى مى‌شوند.

در حالت اول تحت نظر مراکز آموزشی، ارگان‌هاى دولتى و یا انستیتوها و شرکت‌ها اداره مى‌شوند و در حالت دوم تحت نظارت کمیته‌هاى محلى در شهرها و یا تیم‌ها و بریگادهاى تولیدى مى‌باشند. در روستاها نیز تعداد زیادى کودکستان‌هاى فصلى وجود دارد که به هنگام فصل‌هاى پرکار برقرار مى‌باشد.

در حال حاضر در چین ۶۷ مرکز پروش مربى براى کودکستان وجود دارد.

آموزش ابتدایى

در سال ۱۹۸۶ حدود ۹۵ درصد از بچه‌هاى لازم‌التعلیم مشغول به تحصیل بودند در حالیکه قبل از سال ۱۹۴۹ این نسبت فقط ۲۰ درصد بود. در اکثریت روستاها مدرسه وجود دارد و مدارس ابتدایى نمونه در مناطق شهرى دانش‌آموزان بهتر را انتخاب کرده و اکثریت آنها داراى امتحان ورودى هستند.

بخشى از هزینه تحصیل مدارس توسط دانش‌آموزان تأمین مى‌شود. مبلغى نیز براى کتاب، حمل و نقل، غذا و سوخت گرفته مى‌شود. البته پول دریافتى بسیار کم بوده و فقط براى تشویق والدین به اهیمت دادن به تحصیل کودکان و مرتب به مدرسه رفتن مى‌باشد. زیرا در مناطق روستایى بسیار کم بوده و فقط براى تشویق والدین به اهمیت دادن به تحصیل کودکان و مرتب به مدرسه رفتن مى‌باشد. زیرا در مناطق روستایى والدین ترجیح مى‌دهند در فصل کار کودکان آنها به جاى مدرسه رفتن در کارهاى مزرعه شرکت داشته باشند.

آموزش متوسطه

دوره آموزش متوسطه شامل دو بخش مى‌باشد. بخش اول دوره سه ساله و بخش دوم، ۲ تا ۳ سال مى‌باشد. مواد درسى شامل چینی، ریاضیات، زبان خارجی، سیاست، تاریخ جغرافیا، علوم، موسیقى و هنر مى‌باشد. دانش‌آموزان همراه با دروس تئوریک به کار عملى نیز مى‌پردازند.

براساس برنامه دانش‌آموزان هر سال یک ماه کار عملى کرده و نه ماه به درس مى‌پردازند در دورهٔ متوسطه نیز دانش‌آموزان هر روز هشت ساعت و هر هفته پنج روز و نیم به مدرسه مى‌روند. همچنین مدارس خاصى جهت تدریس موضوعاتى مانند مهندسی، طب، کشاورزی، قانون و … وجود دارد. در مناطق روستایى بسیارى از مدارس اجازه مى‌دهند دانش آموزان در فصل کشاروزى به کار در مزارع بپردازند.

در سال ۱۹۹۸ حدود ۶۰ میلیون دانش‌آموز دوره متوسطه در ۷۸۶۰۰ دبیرستان به تحصیل مشغول و ۳،۵۸۷،۰۰۰ دبیر تمام وقت به آموزش آنها اشتغال داشتند. براساس سرشمارى سال ۱۹۹۰ تعداد افراد فارغ‌التحصیل دبیرستان در هیر صدهزار نفر به ۸۰۳۹ نفر رسیده که در مقایسه با سال ۱۹۸۲ که ۶۷۷۹ نفر بود افزایش خوبى داشته است.

براساس آمار سال ۱۹۸۰، ۱۲ درصد از دانش‌آموزان ابتدایى در دورهٔ اول متوسطه شرکت نکرده و ۵۰ درصد از دانش‌آموزان دورهٔ اول وارد مرحلهٔ دوم نمى‌شوند. برنامه اصلاحى حزب کمونیست چین بدین قرار است که حدود سال ۱۹۹۰ در بسیارى از مناطق تعداد دانش‌آموزان مشغول در مدارس حرفه‌اى بیشتر از دانش‌آموزان مدارس عادى باشد.

مدارس ویژه

در کنار مدارس عادی، مدارسى براى کودکانى که داراى ناتوانى‌هاى عضوى و یا ذهنى باشند، افتتاح شده است. در حال حاضر ۱۴۲۶ مدرسه مخصوص افراد نابینا، کرولال و یا بچه‌هاى عقب مانده ذهنى وجود دارد. بعلاوه ۵۴،۰۰۰ کلاس نیز براى اینگونه افراد در مدارس معمولى وجود دارد که مجموعاً ۳۲۰،۰۰۰ نفر کودک در این مراکز مشغول به تحصیل هستند. در حال حاضر ۱۷۰۰ مؤسسه بازآموزى براى کودکان کر وجود دارد که بیش از ۷۰،۰۰۰ کودک در آنها مشغول به آموزش هستند. بعلاوه ۱۰۰۰ مدرسه حرفه‌اى نیز براى اینگونه افراد وجود دارد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.