نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه شناسایی عوامل موثر بر ازدواج های دانشجویی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۹ | قابل ویرایش

چکیده

بررسی حاضر به منظور شناسایی عوامل موثر بر ازدواج دانشجویی انجام گرفته است. در این تحقیق ۲۷۰ دانشجو به صورت غیر احتمالی انتخاب شدند و موردبررسی قرار گرفتند . روش مطالعه توصیفی – تحلیلی بود و با استفاده از پرسشنامه به جمع آوری اطلاعات پرداخته داده ها با استفاده از آزمون تی و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج بدست آمده بیانگر آن است که عوامل موثر بر ازدواج های موفق به ترتیب عبارتند از : داشتن اعتماد به یکدیگر،روابط کلامی و غیر کلامی خوب و مبتنی بر مراودات سالم و توافق بر سرمسائل اساسی زندگی از قبیل تصمیم گیری شغلی ،هدف های زندگی ،تحصیل به علاوه برخی از عوامل شخصیتی ،خانوادگی و اجتماعی موثر بر سازگاری دانشجویان عبارت است از : نوع شغل همسر ،طریقه آشنایی با همسر ،شیوه حل مشکلات و محل مراجعه در زمان بروز اختلاف با همدیگر همچنین نتایج نشان داد که سن ،رشته تحصیلی ،وضعیت تحصیلی دانشجو و تحصیلات همسر در میزان سازگاری زناشویی آنان اثر گذار نیست.

مقدمه

امروز نابسامانیهای اجتماعی و ناهنجاریهای اخلاقی قرن بیستم ، علیرغم همه پیشرفت هایی که در زمینه ی تکنولوژی و زندگی ماشینب بدست آورده است جوامع انسانی را به بن بستی غیر قابل گشایش قرار داده و مردم را در برابر سدی نفوذ ناپذیر از نا امیدی ، یاس و پوچ گرایی نگاه داشته است . از این رو هر روزه بر اضطراب ناشی از بی برنامه گی و بی هدفی ، سکته های قلبی و مغزی ، اختلافات روحی و فکری ، بیماریهای روانی و خودکشی ها افزوده می شود و تولید انبوه تر داروهای آرام بخش و مخدر و …

با شتابی غیر قابل کنترل سیر صعودی می یابد.

در این راستا و به طور یقین آن چه که نقش اساسی و اصلی در تشکیل اجتماع بشری سالمی دارد ، زندگی زناشویی و خانوادگی است که نقطه آغازین و غیر قابل انکار برای رشد یا انحطاط جوامع می باشد ، چرا که هر پدر و مادری می تواند در تربیت صحیح یا غیر صحیح خود ، فرزندان خویش را که بنیانگذاران جامعه فردایند ، به سوی سعادت یا شقاوت سوق دهد و در جهت دهی جامعه نیز به همان نسبت تاثیر گذارد.

از ان جا که بسیاری از جوانان ما در آستانه ازدواج می باشند و می بایست زندگی زناشویی موفقی را آغاز نمایند لازم است با آگاهی کامل از مسائل ازدواج به چنین اقدام مهمی دست بزنید.

بیان مسئله

هدف از انتخاب این موضوع و طرح آن به علت مطرح نمودن مشکلاتی که از طرف دوستان و آشنایان می‌شنیدم که ازدواج برای جوانان مشکل شده است یا اینکه آمادگی ازدواج ندارم در صورتی که این امر نیاز همه آنها بوده اما چه می‌خواستم بدانم، علت چیست؟ با اینکه همه آنها تمایل به این امر را دارند. چرا آن را سرکوب می‌کنند، هم دختران و هم پسران از طرف هر دو قشر این امر کنار زده می‌شود و به تاخیر می‌افتد و موجب ازدواج‌ها در سنین بالا می‌شود و سنین بالا موجب افزایش توقعات همین طور تاخیر. این تاخیر تا کجا ادامه خواهد یافت؟

پس از بررسی و تحقیق مهمترین عاملی که باعث بالا رفتن سن ازدواج می‌‌شود موانع اقتصادی است که در متن اصلی تحقیق به بررسی و طبقه بندی و اهداف ازدواج و ارائه راهکارها خواهیم پرداخت تا شاید تاثیر گذار باشد.

مفهوم ازدواج

 ازدواج اساس و بنیان وجود موجود است و ادامه سلسله نسل انسان، امر مقدسی است که مورد تاکید و توجه اسلام و بزرگان مکتب و پیشینیان سرزمین مان بوده و هست. در دین مبین اسلام تا آن جا توصیه شده که ازدواج را عامل حفظ نیمی از ایمان می‌داند و معتقد است فردی که ازدواج می‌کند باید برای تحصیل نیم دیگر ایمانش بکوشد.

رسم دیرین ازدواج از دیرباز در سرزمین کهن ایران وجود داشته و در میان قبایل و طوایف گوناگون، اشکال مختلفی به خود گرفته است و تغییر و دگرگونی آداب و رسوم ازدواج در طول زمان و میان افراد و جوامع مختلف به صورت عرف‌های این مرز و بوم درآمده است که باید با دید احترام و منطقی و جامع به آنها نگریست و از آن ها درس گرفت. این عرف‌ها وقتی که با رهنمودهای الهام بخش دین اسلام، عجین شد صورتی معنوی به خود گرفت و زینتش بسی فزونی یافت و تقدس بیش تری پیدا کرد.

اما امروزه این رسم دیرپا و مقدس، با تحول اوضاع جهان، از جمله ماشینی شدن زندگی انسان‌ها و صنعتی شدن کشورها، از جمله کشور ما، دستخوش دگرگونی‌هایی شده است. عواملی که بررسی و شناخت همه آن‌ها به پژوهشی عمیق نیاز دارد، باعث شده است که این پدیده برای جوانان که سخن گفتن از ازدواج، بالطبع حضور آنان را می‌طلبد به صورت امری که دست یافتن به آن چندان آسان نیست، در آید.

اهداف ازدواج

 ازدواج از ضروریات زندگی انسان به شمار می‌آید و هدفها و نیازهای بی شماری را تامین می‌کندو از جمله مهم‌ترین هدف‌های ازدواج می‌توان نیل به آرامش و سکون، تامین نیازهای جنسی، بقای نسل، تکمیل و تکامل، سلامت و امنیت اجتماعی و سرانجام تامین نیازهای روانی ـ اجتماعی فرد را نام برد.

۱ ـ نیل به آرامش و سکون

مهم‌ترین نیازی که بر اثر ازدواج تامین می‌شود نیاز به آرامش و امنیت و آسودگی است. قرار دادن زوج (همسر) برای هر فرد موجب آرامش و امنیت خاطر است و ایجاد محبت و الفت بین زن و مرد در زندگی خانوادگی نیز از نشانه‌های حکمت و رحمت پروردگار است و علی الاصول محیط خانه وسیلهآرامش روحی زن و مرد قرار داده شده است.

۲ ـ تکمیل و تکامل

هیچ انسانی به تنهایی کامل نیست، به همین جهت پیوسته در جهت جبران نقص و کمبود خویش تلاش می‌کند. هنگامی که فرد در کانون زندگی مشترک قرار می‌گیرد، در سایه انس و الفت و روابط نزدیک بیشتر احساس مسئولیت می‌کند، استقلال می‌یابد. زندگی خویش را هدف‌دار می‌کند و در برخورد با مشکلات و مسائل زندگی از تعاون و کمک‌های همدیگر بهره می‌گیرند.
۳ ـ تامین نیازهای روانی ـ اجتماعی

 ازدواج از نظر طبیعی برای انسان نوعی کمال محسوب می‌شود و انسان بر اساس قانون آفرینش و حکم فطرت برای تامین نیازهای مختلف روانی ـ اجتماعی خود و نیز برای بقای نسل، آرامش جسم و روان و حل مشکلات گوناگون زندگی به ازدواج نیازمند است.

منابع

  1. ـ ابراهیمی ، اختر ، بررسی و شناخت خانواده . کتابچه علمی شماره ۹ ، تهران : کمیته انتشارات دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران ، ۱۳۶۶.
  2. ـ ابراهیمی ، اختر . ارتباط درمانی و الگوهای ارتباطی در خانواده .  تهران : چاپ اتحاد ، ۱۳۷۱
  3. ـ امینی ، ابراهیم ، انتخاب همسر .  تهران : انتشارات انجمن اولیاء و مربیان پاییز ، ۱۳۷۴.
  4. ـ پرسا ، شهلا ، صدمات و تنبیهات وارده بر اطفال .  کتابچه علمی شماره ۱۲ ، تهران : کمیته انتشارات دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران . ۱۳۷۶.
  5. ـ تامسون ، تامسون ، ژنتیک در پزشکی . ترجمه محمد مهعدی اصلانی و حمیدرضا اصلانی . تهران : انتشارات دانش پژوه ، ۱۳۷۱.
  6. – مینوچین ،سالوادور (۱۳۷۳)،خانواده و خانواده درمانی،ترجمه باقرثنایی ذاکر ،تهران :انتشارات امیر کبیر

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.