نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی و مقایسه میزان دسترسی و نحوه استفاده کادر اداری و آموزشی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در دبیرستان

پایان نامه بررسی و مقایسه میزان دسترسی و نحوه استفاده کادر اداری و آموزشی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در دبیرستان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۰ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان …………………………………………………………………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………………………………۱

فصل اول :طرح تحقیق

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۳

بیان مساله ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۵

اهمیت و ضرورت تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………۸

اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۱

سئوال های پژوهشی ……………………………………………………………………………………………………………………………..۱۲

متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۳

فصل دوم: پیشینه تحقیق

پیشینه نظری تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………..۱۵

نگاهی به ارزشیابی توصیفی ………………………………………………………………………………………………………………….۱۵

تعریف ارزشیابی توصیفی ……………………………………………………………………………………………………………………۱۷

ضرورت اجرای ارزشیابی توصیفی………………………………………………………………………………………………………..۱۷

اهداف ارزشیابی توصیفی …………………………………………………………………………………………………………………..۱۹

ویژگیهای ارزشیابی توصیفی ………………………………………………………………………………………………………………۲۱

ابزارهای ارزشیابی توصیفی ………………………………………………………………………………………………………………..۲۲

پیشینه عملی تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………۲۶

فصل سوم : روش تحقیق

روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………۳۷

جامعه آماری …………………………………………………………………………………………………………………………………….۳۷

نمونه پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………۳۸

روش نمونه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………………۳۸

روش تجزیه و تحلیل آمار ……………………………………………………………………………………………………………………۳۹

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات

نتیجه گیری و بحث …………………………………………………………………………………………………………………………….۶۲

پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………………………………………..۶۹

محدودیت ها ……………………………………………………………………………………………………………………………………۶۹

منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….۷۱

ضمائم

پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………………………………………………….۷۴

«چکیده»

هدف اصلی این پژوهش مقایسه میزان دسترسی و نحوه استفاده کادر اداری و آموزشی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در دبستانهای شهرستان لامرد بوده است.روش پژوهش با توجه به ماهیت تحقیق،توصیفی-پیمایشی بوده است.

نمونه های اماری شامل ،۳۰نفر کادر اداری و آموزشی دبستانهای دخترانه دولتی و ۳۰ نفرکادر اداری و آموزشی دبستانهای دخترانه غیر انتفاعی  بوده که از طریق  روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده است. به منظور گردآوری داده ها از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. میزان اعتبار پرسشنامه (٩۴./.) برآورد شده است.تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و از طریق نرم افزار SPSS انجام شده و نتایج نشان داده است:

۱-میزان دسترسی کادر اداری و آموزشی دبستانهای دخترانه غیر انتفاعی به کامپیوتر و اینترنت بیشتر از کادر اداری و آموزشی  دبستانهای دخترانه دولتی است.

۲- میزان استفاده کادر اداری و آموزشی دبستانهای  دخترانه غیر انتفاعی از کامپیوتر و اینترنت بیشتر از کادر اداری و آموزشی دبستانهای دخترانه دولتی است.

۳-دانش کامپیوتر کادر اداری و آموزشی دبستانهای دخترانه غیر انتفاعی از فناوری اطلاعات و ارتباطات  بیشتر از کادر اداری و آموزشی دبستانهای دخترانه دولتی است.

مقدمه

موضوع این مقاله ضرورت گنجاندن آموزش سواد رسانه ای در نظام آموزش و پرورش کشور است. چگونه می توان سواد رسانه ای را همه گیر کرد ؟ اعتقاد  بر این است که که برای کسب مهارت سواد رسانه ای باید همانند سواد خواندن و نوشتن و یا ریشه کن کردن بی سوادی ، اقدامی ملی صورت پذیرد.

یعنی به همان نسبت که مسئولان آموزشی نسبت به آموزش خواندن و نوشتن مردم احساس مسئولیت می کنند. باید مهارت آموزی در نحوه استفاده از انبوه اطلاعات را نیز سرلوحه کار خود قرار دهند. در حال حاضر هر روز شکاف بین افراد باسواد سنتی و آنان که توانایی کار با رایانه و استفاده از اطلاعات روزآمد را دارند، بیشتر می شود . برای از بین بردن این فاصله و در واقع کمک به افراد جامعه ، باید کلاس های آموزشی ویژه و مداوم برای تمام افراد جامعه که درگیر تحقیق و آموزش هستند برگزار شود. (لشکری ،۱۳۸۲)

باتوجه به پیشرفت های به دست آمده در زمینه فناوری اطلاعاتی ، نحوه آموزش و ساختار آموزش باید به صورت اساسی و ریشه ای متحول شود.

استفاده از فناوری های متفاوت آموزشی برای آموزش بهتر و سریعتر باید سر لوحه کار مسئولان آموزشی قرار گیرد ، تا بتوان در حداقل زمان ممکن افراد بیشتری را از آموزشهای فراهم آمده بهره مند ساخت. امکانات رایانه ای و اینترنت روشهای متعدد آموزشی را فراهم آورده است که باید از آن برای آموزش همگانی و به ویژه سواد رسانه ای استفاده کرد . بنابراین خط و مشی ها و سیاست های آموزشی باید بر آموزش دانش آموزان  و دانشجویان و همچنین عموم مردم در استفاده بهینه از امکانات اینترنتی قرار گیرد.

بیان مسئله

مدعای این مقاله این است که با توجه به مسئولیت خطیر آموزش و پرورش در ارتقاء  و توسعه سواد اطلاعاتی به عنوان یک ضرورت انکار ناپذیر سیاست گذاران نتوانسته اند پروژه آموزشی سواد رسانه ای را در نظام آموزشی کشور به نحو شایسته ای بگنجانند هر چند کاربرد فناوری آموزشی در برنامه های آموزشی رسمی کشور از مدتهای پیش با هدف تسهیل در فرایند یاددهی و یادگیری رواج یافته است اما با تحولات و روندهایی که در رابطه بین جامعه و رسانه ها پدید آمده آیا توجه بیشتر و نگاه جدیدی که جامعه ما می تواند در برخورد با رسانه داشته باشد نمی طلبد؟

درهزاره جدید، فاوا به سرعت جهان را درنوردیده و بر بسیاری از ابعاد زندگی بشر اثرگذاشته است. آموزش و پرورش نیز که یکی از نیازهای اساسی محسوب می شود، از این تأثیر مستثنی نبوده .به همین علت، در بسیاری از کشورها گسترش فناوری اطلاعات درآموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است.

با بررسی آمار و اطلاعات موجود درباره میزان گسترش فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش کشورهای جهان در می یابیم که در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، برای تجهیز مدارس با امکانات گوناگونی همچون رایانه و اینترنت، برنامه های جامعی وجود دارد. با توجه به گسترش روزافزون فاوا و تأثیر فزاینده آن بر زندگی انسان، آشنایی دانش آموزان و دبیران با این فناوری و نیز تسلط بر استفاده از ابزارهای آن ازضروریات است.

ضرورت اصلاح و بهبود نظام آموزشی

امروزه ، در آموزش و پرورش ما ، نظر غالب این است که آموزش در مدارس حافظه مدار است، یعنی دانش آموزان برای نمره درس می خوانند و چون نمره گرفتند ، مطالعه را به کلی کنار می گذارند و آنچه را هم که حفظ کرده اند به سبب عدم کارایی در زندگی روزمره به تدریج و خود به خود فراموش می کنند . این نظر را به گونه ای دیگر هم می توان بیان کرد:

آموخته های دانش آموزان سطحی است ، تعمق و تفکر در شیوه های یاددهی و یادگیری بسیار اندک است دانش آموزان اغلب آنچه را که در مدرسه حفظ می کنند در زندگی واقعی و خارج از مدرسه دوباره باید یاد بگیرند. بدون شک این امر هم پرهزینه است و هم زمان بر . البته واقعیت این است که همه ی کشورها با این مشکل روبرو بوده اند و یا روبرو هستند ، زیرا ریشه ی این مشکل در شیوه ها و رویکردهای آموزش سنتی نفهته است . در نظام های آموزشی مبتنی بر مکتب روان شناسی رفتاری ، معلم اصل و محور آموزش است.

از این رو مسئولیت یادگیری دانش آموزان بر عهده اوست . در حقیقت ، این معلم است که دانش و معلومات را مستقیما به دانش آموزان منتقل می کند و دانش آموز بی چون و چرا موظف است آنچه را که معلم می گوید و شرح می دهد به همان ترتیب حفظ کند . و چون ملاک یادگیری ارائه ی مطالب به صورت کتبی ، شفاهی و یا تقلیدی است ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هم نتیجه محور است.

یادگیری الکترونیکی یک پدیده نو

یادگیری الکترونیکی با اینکه یک پدیده جدید در حیطه آموزش و پرورش و مطالعات فرایند یاددهی یادگیری فناوری اطلاعات می شود، گسترش غیرمنتظره ای در جهان پیدا کرده است. زیرا این نوع یادگیری فرصت مناسبی از طریق ایجاد جامعه نوینی از یادگیرندگان برای نظام های آموزشی رسمی و غیر رسمی فراهم کرده است تا اعضای آن به صورت برخط (online) یا نا برخط (offline) به یاددهی – یادگیری تعاملی مشارکتی بپردازند. یکی از اصلی ترین شاخه ها در آموزش الکترونیکی ، آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات است.

این نوع یادگیری که بر پایه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکه های رایانه ای جهانی شکل گرفته است، فرصت جدیدی برای رشد و توسعه مدارس، آموزشگاههای فنی و حرفه ای و دانشگاهها به ویژه درسطح تحصیلات تکمیلی فراهم ساخته تا دست اندرکاران آموزش وپژوهش بتوانند دست آوردها، تجارب، اسناد ومدارک علمی ویافته های پژوهشی خود را در سطح ملی فناوری اطلاعاتین المللی مبادله کنند ویا حتی به طراحی مواد آموزشی واجرای طرح های پژوهشی مشترک دست بزنند .اما شرط موفقیت این حرکت رو به گسترش چیست؟

بسیاری عقیده دارند شرط اجرای موفقیت آمیز آن این است که بر پایه نتایج تحقیقات تربیتی و روان شناسی و تجارب بین المللی در زمینه علوم تربیتی و ملاحظات پداگوژیکی انجام پذیرد.

منابع

١-اسلامی، م( ١٣٨٣ )قابلیت های آموزشی شبکه جهانی میزان دسترسی،استفاده از آن و دیدگاه دانش آموزان و آموزگاران دوره دبیرستان. در برنامه درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، تالیف محسن اسلامی ….و{دیگران }،۳-۱۱. تهران:انجمن برنامه ریزان ایران، آییژ

٢-جلالی، ع.ا.و.م.ع. عباسی( ١٣٨٣ )فناوری ارتباطات و اطلاعات در آموزش و پرورش سایرکشورهای دنیا ،در برنامه درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات ، تالیف محسن اسلامی….و{دیگران }،۳-۱۱. تهران: انجمن برنامه ریزان ایران، آییژ

٣- حج فروش،  ا.و.ع.م .اورنگی(١٣٨٣ )بررسی نتایج کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات دردبیرستان های شهر تهران.فصلنامه نوآوری های علمیپژوهشی ٣

۴-شواخی،ع.ر(١٣٨٢)بررسی راهکارهای توسعه بهره گیری از فناوری آموزشی در مراکز تربیت معلم استان اصفهان. اصفهان: شورای تحقیقات وزارت آموزش و پرورش.

۵- عابدی،ا (١٣٨۴ ) بررسی راهکارهای بهره گیری معلمان دوره متوسطه شهر اصفهان از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی- یادگیری طی سال ٨٣-۸۴. اصفهان: شورای تحقیقات –وزارت آموزش و پرورش.

۶-عباسی، ب ( ١٣٧٠ ) بررسی نحوه کاربرد وسائل کمک آموزشی در دبیرستانهای شهراصفهان ونظرخواهی از دبیران در رابطه با چگونگی استفاده مؤثراز وسائل درجریان آموزش . پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه اصفهان

۷- قاسمی نژاد، ا ( ١٣٨۴ ) بررسی راهکارهای عملی فعال سازی کارگاه های رایانه ای مدارس دوره ٨۴ . اصفهان: شورای تحقیقات وزارت آموزش و – متوسطه استان اصفهان در سال تحصیلی ٨٣ پرورش.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.