نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی ملاک های انتخاب دوست در بین دانش آموزان پایه اول دختر در مقطع متوسطه

پایان نامه بررسی ملاک های انتخاب دوست در بین دانش آموزان پایه اول دختر در مقطع متوسطه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۱ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                       صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………………………………..۱

فصل اول: کلیات

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………۳

بیان مسئله …………………………….. ۸

ضرورت و اهمیت تحقیق …………………………………………………………………………………..۹

بیان هدف(اهداف تحقیق)……………………. ۹

سوالات تحقیق……………………………. ۱۰

بیان فرضیه ……………………………. ۱۰

تعاریف عملیاتی…………………………. ۱۱

فصل دوم :مبانی نظری تحقیق

مبانی نظری تحقیق …………………………………………………………………………………………….۱۳

نوجوانی……………………………….. ۱۳

اواخر نوجوانی ……………………………………………………………………………………………….۱۴

تاثیر معاشران………………………….. ۱۵

دوست یابی……………………………… ۱۹

طرد شدن و پذیرفته شدن از سوی همسالان………. ۲۱

تحقیقات انجام شده ……………………… ۲۷

فصل سوم :روش اجرای تحقیق

جامعه ………………………………… ۳۲

نمونه و روش نمونه گیری………………….. ۳۲

روش جمع آوری اطلاعات…………………….. ۳۳

ابزار جمع آوری اطلاعات…………………… ۳۳

روش آماری بکار رفته ……………………. ۳۳

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل نتایج کمی و کیفی

فصل پنجم: تفسیر نتایج بحث و خلاصه

تفسیرنتایج ( بحث و خلاصه) ……………….. ۵۹

نتیجه گیری کلی…………………………. ۶۰

کاربرد و نتایج ………………………… ۶۱

فهرست منابع……………………………. ۶۳

ضمائم

پرسشنامه ……………………………… ۶۵

چکیده

هدف از تحقیق  ملاک های انتخاب دوست در بین دانش آموزان متوسطه دختر در شهرستان لامرد انجام گرفته است. روش پژوهش این پژوهش بصورت پیمایشی در جامعه ۱۲۰ نفری دانش آموزان منطقه علامرودشت و درسال تحصیلی ۹۰-۱۳۹۱ برای ملاک های انتخاب دوست – نمونه ای به حجم ۶۰ نفر در سال تحصیلی ۹۰-۱۳۹۱ در بین دانش آموزان انجام گرفته است.

به همین منظور در این معقوله تحقیق ملاک های انتخاب دوست از نظر نوجوانان دختر مورد بررسی قرار می گیرد، تا با شناسائی و اشنایی بیشتر با طرز تفکرات دانش آموزان به مورد بهترین ملاک های انتخاب دوست، بهترین و عاقلانه ترین روشهای تربیتی را انتخاب کنیم.

بنابراین جهت تحقیق این اهداف دست به کار تحقیق زده و مقوله حاضر را به پنج فصل تهیه کرده و بهترین ملاک انتخاب دوست را از بین نظرات دانش آموزان پیدا کرده ایم. در جزوه حاضر از منابع مختلفی در زمینه دوست یابی نوجوانان استفاده شده امیدواریم که نتیجه مورد استفاده دوستان و همکاران قرار گیرد.

واژگان کلیدی :ملاک های دوستی ، کیفیت دوستی ، شناخت اجتماعی ، دانش آموزان دختر

مقدمه

یکی از سخنان حکیمانه و جامعه شناسانه این است که « انسان با الطبع اجتماعی است.» و این بدان معنی است که انسان بر نهاد پیوستن به همنوعان خود آفریده شده است.  و این غریزه ای است که انسان در بطن خود دارد.

زیرا انسان به تنهایی قادر به گذشتن از مراحل زندگی در دنیایی که آکنده از ناروائیها و مالامال از دشواریها و مقرون به خطاهاست، نیست. و از این رو انسانها ناگریزند به یاری جستن و همکاری کردن برای رسیدن به ا جتماعی که در آن بتوان آنچه را فرد از انجام آن ناتوان است انجام داد.

هر قدر صفوف بشر به هم پیوسته شود و اختلاط و تعاون بینشان افزوده گردد، در میدان زندگی و مدارج ترقی پیشرفت خواهند کرد. از این رو، اسلام که دینی پیشرو و جاودانه است، اجتماع بشری را دعوت می کند که با زو به بازوی هم کار کنند به هم مهرورزند پس صدایی آسمانی فریاد می زند:

« ای مردم» ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم، و آنگاه شعبه های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید و به دین خدا چنگ زنید و پرا کنده نشوید. این است دعوت اسلام از تمامی مردم. و چون افراد انسانی همه در معرض سختیهای هلاکت آور و بدبختیهای دردناک و مشکلات طاقت فرسا قرار دارند. که به تنهایی بر مقابله با آنها توانا نیستند، ناگزیرند که برای خود مرزی یا افرادی از نوع خود ذخیره کنند که بین خود و آنها رابطه ای مطمئن و یک پیوستگی پایدار و دوستی و محبتی خاص برقرار گردد. تا بین این افراد احساس برادری صادقانه و درک دوستی خالصانه حاصل شود.

بیان مسئله

زندگی اجتماعی، احساس محبت، و تعلق به دیگران وجود کنش های متقابل از نیازهای اساسی نوجوانان است. جهت تامین نیازهای آنان و حل مشکلات چاره ای جز ارتباط با دیگران خصوصاً همسالان وجود ندارد.

در این راستا دوست یابی و یا داشتن دوستان خوب از عوامل بسیار مهمی است. که باعث استحکام روابط اجتماعی می شود دوستی نوجوانان در نتیجه عدم اگاهی به ملاکهای واقعی در دوستی و ناتوانی در انتخاب دوست، نداشتن روحیه انتقادی و مخالفت با نصایح پدر و مادر و علاقه به استقلال یافتن و بزرگ شدن نوجوانان را به اشتباه می اندازد و گاهی هم اصلاح ناپذیر می گرداند. نوجوانان برای اینکه اعتماد افراد دیگر را به خود جلب کند باید نخست نشان دهند که در خور اعتماد و اطمینان او هستند و باری این منظور شواهدی چند لازم است.

طرف مقابل باید فرد را بشناسد و به نظرات و اندیشه های او واقف شود. سپس گذشت زمان بر این دوستی صحه بگذارد. و آنرا پایدار سازد. در آغاز دوستی طرفین نمی دانند که در دوستی خود تا چه اندازه پیش بروند. بنابراین ضرورت ، به نظر می رسد. ملاکهائی که موجب بقای دوستی و دوست یابی می شوند. مورد مطالعه قرار گیرند. به همین دلیل در مورد سوالات زیر دست به کار تحقیق زده می شود.

اواخر نوجوانی ( ۲۱-۱۷ سالگی)

تغییرات دوران نوجوانی بصورت رشد و تکامل سریع جسمی و بدنی می باشد که فرد باید به این تغییرات خو کند. او وابستگی کمتری نسبت به والدین و بزرگسالان پیدا می کند و جهت کسب موقعیت اجتماعی و تایید شناسائی به همسالان روی می آورد. همه کسانیکه از مرحله نوجوانی میگذرند این تغییرات را به یک نحو تجربه نمی کنند. اثر این تغییرات از شخصی به شخص دیگر، از کشوری به کشور دیگر ، و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است.

خصوصیات اصلی نوجوان، امیدواری، آروزمندی، گرمی و اشتیاق برای ارتباط اجتماعی، خشم، ناکامی و سایر هیجانات است که به صورت حادتری بروز می کند. (شاملو ،۱۳۶۵)

پدیده اساسی نوجوانی تهیه شخصیت است که به صورت مختلف صورت می گیرد. نوجوان همان فردی است که تا (۱۲-۱۱) سالگی دستورات والدینرا بی چون و چرا انجام می دهد اما به یک باره بر اثر تغییراتی که در وی رخ می دهد دیگر بر خلاف سابق به آنچه که بزرگسالان می گویند. و سابقاً مورد قبول وی بود گردن نمی نهد. گاهی طرز راه رفتن خود را عوض می کند، لهجه خود را تغییر می دهد، رویایی و عشق طلب می شود. نسبت به زیبائی ها به حساسیت خاصی می نگرد.

تاثیر معاشران

از عواملی که در تربیت اسلامی بدان توجه شده است، اثر معاشران در فرد است تاثیر معاشرین  در فرد امری اجتناب ناپذیر است و آدمی خواه ناخواه از آنها اثر می پذیرد . پیامبر اکرم (ص) می فرماید:

المرء علی دین خلیله : آدمی بر دین و دوستش است .

مقصود اینست که اگر فردی، کسی را دوست بگیرد دین او را هم پذیرفته است امام علی (ع) در نامه ای خطاب به یکی از یارانش، تاثیر مذکور را یادآور شده است و می فرماید (اصول کافی ،جلد ۳)

و احذر الصحابه من یفیل رایه وینکر عمله فان الصاحب معتبر بصاحبه :

و به پرهیز از معاشرت و یار شدن با کسی که دارای رای و اندیشه است و کردار ناپسند است.

رسول گرامی (ص) در تمثیلی زیبا درباره تاثیر همنشین صالح می فرماید

مثل الجلیس الصالح مثل العطار لم یعطیک من عطره اصابک ریحه :

مثال همنشین صالح، همانند عطاری است که از عطرش به تو نمی بخشد اما بوی عطرش به تو می رسد. (اصول کافی ،جلد۳ ص ۱۷۵)

فهرست منابع

۱-دیرک راسل دیویس ، آسیب شناسی روانی, ترجمه دکتر نصرت اله پور افکار, انتشارات نیا , تابستان ۱۳۷۰.

۲- ابراهیم امینی (۱۳۷۰)آئین ترتیب, انتشارات اسلامی.

۳- سید محمد صحفی (۱۳۶۸)آئین معاشرت و برادری در اسلام، انتشارات اسلامی.

۴- ران کابر (۱۳۷۰)روانشناسی دوستی,‌ترجمه محمد علی فرجاد ، انتشارات اسلامی.

۵- د، کوچکف و م, لاپیک(۱۳۷۵) روانشناسی و تربیت جنسی کودکان  نوجوانان , ترجمه محمد تقی زاده , انتشارات بنیاد.

۶-‌مانس، کیکان، هوستون، کانجر(۱۳۷۰) رشد و شخصیت کودک ،ترجمه مهشید یا سائی انتشارات مرکز نوع دوستی و همدردی.

۷- حسن احدی, نیک چهره محسنی (۱۳۷۲)روانشنانسی رشد, چاپ و نشر بنیاد.

۸- جان بست (۱۳۷۰)روشهای تحقیق در علوم  تربیتی، ترجمه, حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی ج۱ و.۲

۹- سید احمد احمدی (۱۳۷۱)روانشنانسی نوجوان, انتشارات ترمه, مشعل.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.