نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه تأثیر برنامه های ماهواره ای بر رشد اجتماعی نوجوانان دختر و پسر

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۰ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                             صفحه

چکیده. ۱

فصل اول  کلیات پژوهش. ۳

مقدمه. ۴

بیان مسئله. ۵

اهمیت وضرورت پژوهش. ۶

اهداف پژوهش. ۶

پرسشهای پژوهش. ۶

فرضیه های پژوهش. ۷

تعاریف نظری پژوهش. ۷

تعاریف عملیاتی پژوهش. ۷

فصل دوم  پیشینه تحقیق. ۸

مبانی نظری تحقیق. ۹

رشد اجتماعی نوجوان. ۹

مفاهیم ارتباط اجتماعی. ۹

رشد اجتماعی نوجوان. ۱۱

رشد اخلاقی و اجتماعی جوانی. ۱۳

رشد اجتماعی. ۱۴

تصمیم دشوار برای ماهواره. ۱۴

تاثیر مادر در رشد اجتماعی کودک. ۱۶

رشد بدنی تند. ۱۷

رفتارهای ناهنجار نوجوان. ۱۸

راه های تشخیص حقارت. ۱۹

چرا رشد اجتماعی ضروری است؟. ۲۰

چرا رشد اجتماعی اهمیت دارد؟. ۲۰

رشد و تکامل اجتماعی. ۲۱

نخستین علایم رشد اجتماعی. ۲۲

معیارهای سازش اجتماعی. ۲۲

عوامل موثر در رشد و تکامل اجتماعی کودک. ۲۲

مظاهر اساسی رشد اجتماعی در نوجوانی. ۲۳

تغییر رفتار اجتماعی در نوجوانی. ۲۴

دیدگاه های مختلف در مورد رشد اجتماعی. ۲۴

تعریف برنامه. ۲۶

تعریف ارتباط. ۲۶

کارکردهای وسایل ارتباط جمعی. ۲۷

کمک به ایجاد ارزشهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نقشهای اجتماعی  ۲۷

وضعیت تلویزیون ایران. ۲۹

اهداف تلویزیون. ۳۰

جهت گیری به حرکت جامعه یا تغییرات اجتماعی. ۳۱

اثرات و و سایل ارتباط جمعی. ۳۳

نقش آموزشی و آگاهی بخشی. ۳۴

نقش های تفریحی و پر کردن اوقات فراغت. ۳۴

رسالت و وظایف ارتباط جمعی. ۳۶

عوامل موفقیت رسانه ها در جلب مشارکت مردم. ۳۷

نقش رسانه های ارتباط جمعی در روابط بین الملل. ۳۷

نقش رسانه ها در شکل گیری افکار عمومی. ۳۹

ارتباط: عالی ترین دستاورد بشری. ۳۹

موثر نبودن بیشتر ارتباط ها. ۳۹

درد تنهایی. ۴۰

موانع ارتباطی رایج. ۴۱

موانع، به عنوان پاسخ های دارای احتمال خطر بالا تلقی می شوند؟  ۴۳

قضاوت. ۴۴

ارائه راه حل. ۴۴

اجتناب از نگرانی های طرف مقابل. ۴۴

قضاوت: مانع مهم. ۴۵

انتقاد. ۴۶

نام گذاری و برچسب زدن. ۴۷

تشخیص گذاری. ۴۷

ستایش همراه با ارزیابی. ۴۸

ارائه راه حل می تواند یک مشکل باشد! ۴۹

دستور دادن. ۴۹

تهدید. ۵۰

اخلاقی سازی. ۵۰

سوال های زیاد و نا مناسب. ۵۰

نصیحت کردن. ۵۱

منحرف سازی. ۵۲

بحث منطقی. ۵۳

اطمینان آفرینی. ۵۳

احساس گناه، پشیمانی، تاسف. ۵۴

پیشینه عملی تحقیق. ۵۵

شکاف و فاصله بین اهداف و ابزارهای اجتماعی:. ۵۶

فصل سوم  روش تحقیق. ۵۹

جامعه آماری مورد مطالعه. ۶۰

تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری. ۶۰

ابزار سنجش. ۶۰

«مقیاس رشد اجتماعی و اینلند». ۶۰

روش اجرای پژوهش. ۶۳

روش های آماری پژوهش. ۶۳

فصل چهارم  تجزیه و تحلیل اطلاعات. ۶۴

مقدمه. ۶۵

یافته ها. ۶۶

فصل پنجم  بررسی نتایج. ۷۲

بحث و نتیجه گیری. ۷۳

محدودیت های پژوهش. ۷۴

پیشنهادات پژوهش. ۷۵

فهرست منابع. ۷۶

ضمائم. ۷۸

چکیده

رشد اجتماعی فرآیندی است که از طریق آن فرد، آگاهیها، ارزشها، برقراری روابط اجتماعی و مهارتهای اجتماعی را کسب می کند و این اکتسابات او را قادر می سازند که با جامعه وحدت یابد و به نحوی انطباق یافته رفتار کند). نظیری، ۱۳۸۱)

مسئله ماهواره در سطح بین الملل در سال ۹۶۷ در کمیته فرعی حقوقی استفاده صلح جویانه از فضای ماورای جو مطرح شد. یعنی پخش مستقیم ماهواره هنگامی مورد توجه قرار گرفت که تحولات تکنولوژی آنچنان پیشرفته نبوده و به گفته دکتر داود باوند، کارشناس حقوق بین الملل و استاد دانشگاه هدف اولیه استفاده از ماهواره در دهه ۶۰ بیشتر برای توسعه آموزش از جمله مبارزه با بی سوادی بود، بخصوص در جوامعی مثل: استرالیا، روسیه و هند که قلمرو گسترده ای داشتند روستاهای دور دست نمی توانستند از امکان آموزشی و تحصیل برخوردار باشند). هاشمی، (۱۳۸۱

اینک در پژوهش حاضر نظر بر این است که بدانیم این تکنولوژی پیشرفته چه رابطه ای با رشد اجتماعی نوجوانان جامعه کنونی ما دارد؟ فرضیه های پژوهش عبارتند از:

ـ بین تماشای برنامه های ماهواره و رشد اجتماعی نوجوانان ۱۵ الی ۱۸ ساله رابطه وجود دارد.

ـ بین دختران و پسران دبیرستانی در میزان رشد اجتماعی تفاوت وجود دارد.

جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت است که از کلیه نوجوانانی که در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ دبیرستانهای منطقه ۱۵ تهران مشغول به تحصیل می باشند و نمونه پژوهش عبارت است از ۳۰نفر نوجوانی با گرایش به برنامه های ماهواره که حداقل روزانه یک ساعت به تماشای برنامه های تلویزیونی ماهواره مشغولند و ۳۰ نفر نوجوانی که هیچ علاقه ای به تماشای این برنامه ندارند. از این میان نیمی از این افراد را دختران و نیمی دیگر را پسران تشکیل می دهند.

مقدمه

ماهواره های تلویزیونی یکی از تکنولوژیهای نوین ارتباطی هستند که قلمرو وسیعی از مناطق جغرافیایی را تحت پوشش خود قرار می دهند. کشورها به مدد این ابزار اطلاعات، اخبار و برنامه های گوناگونی را با اهداف مختلف سوار بر امواج نامرئی به فراسوی مرزهای سیاسی خود می فرستند. این تکنولوژی نیز همانند بسیاری از ابداعات بشری آثار مثبت و منفی به دنبال دارد و این نه به خاطر ذات تکنولوژی بلکه منبعت اندیشه و افکار انسانهایی است که چنین وسایلی را به خدمت گرفته اند.

آثار نامطلوب برخی از برنامه های ماهواره ای در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، همچنین نبودن مقررات حقوقی الزام اور در سطح بین المللی در مورد محتوای برنامه های ماهوارهای تلویزیونی، باعث ایجاد و بروز برخی اختلاف نظرها میان دولت ها شده و دولت ها را بر آن داشته که برای مصونیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه خود چاره جویی کنند). هاشمی، (۱۳۸۱

نوجوانی یک پدیده اجتماعی است که شامل یک دوره طولانی گذرا از مرحله کودکی به مرحله بزرگسالی است و آن از جامعه ای به جامعه دیگر بر اساس ساختار و آداب و رسومش تغییر می کند. در تاریخ بشر زمانی بوده که نوجوانی اصلا وجود نداشته است. یعنی انتقال از مرحله کودکی به مرحله بزرگسالی، درست مثل انتقال از یک روز به روز دیگر به همراه برگزاری مراسم خاصی تحقق پیدا کرده است). جمالفر (۱۳۷۸

بیان مسئله

یکی از ویژگی های بارز روند نوجوانی، اجتماعی شدن است. نوجوانی مراحل مختلفی را طی می کند تا به اجتماعی شدن دست یابد. این مراحل عبارتند از:

فاصله گرفتن از خانواده، دوست یابی، رشد اجتماعی، رشد بدنی، رشد جسمانی، رشد ذهنی و رشد عاطفی.

جوانان به منظور استحکام روابط اجتماعی خود و شکل گیری شخصیت اخلاقی، دائما معیارهای اخلاقی را با خود مرور می کنند و به منظور قضاوتهای اخلاقی، معیارهای مناسب اجتماعی و هنجارها را در  نظر می گیرند.

در برنامه های ماهواره ای با معیارهای جوامع گوناگون و هنجارها، قضاوتهای اخلاقی و عقاید فرهنگ های مختلف جهان مواجه هستیم.نوجوانان و جوانان به راحتی می توانند در جریان این اطلاعات قرار گیرند. با توجه به اینکه رشد اجتماعی نوجوانان با شکل گیری شخصیت اخلاقی آنان ساخته می شود، هوش، تفکر انتزاعی، میزان رشد اخلاقی ـ اجتماعی دوره های قبلی فرد، میزان تجارب، رشد عقلانی در مسائل اجتماعی، موقعیت های قبلی و بعدی فرد، اهداف، میزان و دستیابی فرد به آزادی در تفکر و تصمیم گیری، میزان اطلاعات، مهارتها، نوع شغل، محل زندگی، انگیزه، شخصیت و هویت فرد، علائق و رغبتها، خانواده، مسائل اجتماعی ـ فرهنگی ـ سیاسی ـ اقتصادی همگی با یکدیگر ارتباط متقابل داشته و الزاما می تواند تعیین کننده رشد اخلاقی ـ اجتماعی افراد باشد.

رشد اجتماعی نوجوان

در دوره نوجوانی به خصوص در اواخر این دوره، احساس عدالت مقایسه ای شکل می گیرد و فرد علاقمند رفتار عادلانه افراد نسبت به خود می باشد. نوجوانان معمولا در این رابطه، والدین دوستان خود را برای پدر و مادرشان مثال می زنند و در این زمینه با آنها به بحث و گفتگو می پردازند. مثلا رفتار آنها، وضعیت شغلی، اقتصادی آنها، وضعیت ظاهری آنها را به رخ والدین خود می کشانند. یا رفتار والدین خود را با خواهر و برادران و خود وی مقایسه می کنند و خواهان عدالت و رفتار درست والدین و اطرافیان می باشند.

به این ترتیب شکل گیری مفهوم عدالت در محیط خانواده شروع شده و در زمینه های دیگر اجتماع رشد می یابد.

در مرحله سوم نوجوانی) ورود مجدد به اجتماع( نوجوان سعی بر کاهش روابط شدید گذشته با گروه همسالان را دارد و این موجب ایجاد ارتباطات دیگری در زمینه های مختلف اجتماعی می گردد و چنانچه این روند به خوبی پیش برود شاهد هویت منسجمی در پایان نوجوانی خواهیم بود و پس از طی مراحل نوجوانی، تمرینات زیادی انجام داده، کسب تجربه نموده، مهارتهای لازم برای برقراری ارتباطات اجتماعی را بدست آورده و می تواند نقش های مختلف اجتماعی از قبیل همسر، دانشجو، سرباز، شاغل و … را ایفا نماید.

مفاهیم ارتباط اجتماعی

نکته مهمی که در شکل گیری هویت اجتماعی، انسجام هویت و فردیت اجتماعی مطرح است یادگیری می باشد. همه رفتارها یاد گرفته می شوند و از طریق تمرین تجربه مهارتهای بسیاری را به دست می آورد. این یادگیری در تعامل با شخصیت و خلق و خوی فرد قرار می گیرد و موجب روابط اجتماعی بسیاری می گردد. مثلا چنانچه نوجوان دارای رفتار شادی باشد دیگران نیز وی را مورد پذرش قرار می دهند. نوجوانان هنگام برقراری روابط اجتماعی، به طرز تفکر و اندیشه دیگران در مورد خود اهمیت بسیاری می دهند، به همین علت خود را طوری آماده می کنند تا دیگران بپذیرند.

مفاهیمی که در ارتباطات اجتماعی تشکیل می شود عبارتند از:

مفهوم نقش خود، ترکیب اجزا خود انگاره، دوستی با همسالان، چگونگی برخورد با جنس مخالف، ایفای نقش در ارتباط با والدین، مدرسه و سایر بزرگسالان و فعالیت های گروهی.

این مفاهیم تاثیر بسزایی بر تصورات نوجوان از پذیرش خود توسط دیگران به جای می گذارد. بنابراین در پایان دوره نوجوانی، رشد اجتماعی کامل می شود و نوجوان به عنوان یک جوان اجتماعی وارد اجتماع می شود در صورتی که این مفاهیم خوب در ذهن نوجوان شکل بگیرد هویت اجتماعی مناسبی پیدا می کند. چنانچه هر یک از مفاهیمی که ذکر شد دچار مشکل باشند. و در نوجوان به درستی شکل نگیرند موجب ایجاد ناهنجاریها و انحرافاتی در نوجوانان می گردند.

فهرست منابع

۱ـ احسانی ـ مریم ۱۳۸۲،  میزان گرایش نوجوانان به برنامه های تلویزیونی ماهواره ـ  پایانامه کارشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز چاپ نشده.

۲ـ بولتون رابرت ، ۱۳۸۴ روانشناسی روابط ارتباط انسانی، ترجمه حمید رضا سهرابی  تهران ،انتشارات رشد.

۳ـ جانسون چالمرز،  ۱۳۷۳ تحول انقلابی،  ترجمه حمید الیاس، تهران انتشارات امیر کبیر .

۴ـ جیمز دبیلو کری،  ۱۳۷۶ ارتباطات و فرهنگ،  ترجمه مریم داداشی،  تهران انتشارات آسیا.

۵ـ حسینی حسین،  ۱۳۸۰ مجموعه مقالات بررسی مسائل مطبوعات جلد ۲ ، مرکز مطالعه و تحقیقات رسانه ها.

۶ـ جعفری آسیه،  ۱۳۷۹ بررسی نقش و رزش در رشد اجتماعی دانش اموزان پایانامه کارشناسی اداره آموزش و پرورش تهران.

۷ـ رجایی مهرنوش ۱۳۸۱ دغدغه گذران اوقات فراقت روزنامه همشهری  شماره ۲۷۸۵.

۸ـ ساروخانی باقر ۱۳۷۷ جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی تهران انتشارات اطلاعات.

۹ـ شریفی علی ۱۳۸۰ تاثیر ماهواره بر بروز مشکلات شخصیتی پایانامه کارشناسی دانشگاه آزاد واحد رودهن.

۱۰ـ شعاری نژاد علی اکبر ۱۳۸۰  روانشناسی رشد تهران انتشارات اطلاعات.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.