نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی تأثیر تلفن همراه بر دختران ۱۴ تا ۱۸ ساله

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۱۴ | قابل ویرایش

چکیده

در این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی به بررسی ابعاد اجتماعی ،روانی موثر بر نحوه استفاده از تلفن همراه در شهر ستان لامرد پرداخته شده است . به همین منظور از ۷۲۰ نفر جامعه ی آماری که ۱۴تا ۱۸ سال سن داشتند ۲۶۳ نفر از انها را به عنوان نمونه از طریق فرمول آماری انتخاب شدند ،و با شیوه نمونه گیری اتفاقی انجام گرفته، و از طریق مصاحبه و مطالعه کتاب پر کردن پرسشنامه ها به جمع آوری اطلاعات پرداخته شد.

هدف از انجام این پژوهش ۱)بررسی میزان استفاده افراد از تلفن همراه ۲) شناسایی عوامل موثر بر نحوه ی استفاده از تلفن همراه ۳)آشنایی با نحوه ی استفاده از تلفن همراه بوده است بعد از بررسی کلی و انجام دادن تجزیه و تحلیل های آماری با استفاده از روش  توصیفی  چون جداول فراوانی شاخص های پراکندگی امار استنباطی چون: ضریب پیرسون از برنامه spss نتایج زیر بدست آمد : اکثر پاسخگویان ۱۴تا ۱۸سال سن داشتند و اکثریت آن ها دانش آموز دبیرستانی  بودند.

بین تحصیلات و بعد اجتماعی ،سن و بعد ااجتماعی ،جنسیت و بعد اجتماعی ،درآمد و بعد اجتماعی ، شغل و بعد اجتماعی بر نحوه ی استفاده از تلفن همراه رابطه ی معناداری وجود داشت و فرضیه های بین سن ،جنسیت ،شغل ، درامد ،دیگر آزاری ، امکان دوست یابی و نحوه استفاده از تلفن همراه اثبات شدند و فرضیه های بین تحصیلات ،درامد ،اختلال در نظم خانواده ، و کم شدن فعالیت مغز و نحوه استفاده همراه رد شدند.

مقدمه

ارتباطات سنگ پایه ی اولیه تمدن بشری است . هر قدر که جامعه از سادگی به سوی بغرنجی پیش می رود و پیچیده تر می شود ، ارتباطات انسانی نیز اشکال پیچیده تری به خود می گیرد تا بدانجا که این در هم شنیدگی ارتباطات میان انسانها ،امروزه یکی از مهمترین ویژگی های سازمان بشری است .

مبادله ارتباطات و افکار میان آحاد انسانی یکی از مبدمتدین نیازهای زندگی اجتماعی است و ارتباطات به عنوان حلقه واسط فرد را به جامعه متصل کرده و زمینه ی انتقال میراث فرهنگی از نسلی به نسل دیگر را فراهم آورده است ( دادگران ۱۱:۱۳۷۳ ) زمان زیادی به طول نینجامید که زندگی ما انسانها کاملا ماشینی شد.

امروزه ارتباطات با سرعت نور انجام می گیرد که یکی از وسایل ارتباطی ،تلفن همراه است . این تکنولوژی ارتباط بدون سیم است بر این اساس تلفن همان نماد (ارتباط همه جا حاضر ) است این خصیصه تلفن همراه را به مفهوم «جامعه مجازی فراگیر » نزدیک می کند از طرف دیگر تلفن همراه به عنوان یک تکنولوژی کاریزماتیک در مقایسه با تکنولوژی های دیگر مثل کامپیوترهای لپ تاب و تلفن ماشینی ،تجسم فرهنگی پیدا کرده است و به صورت گسترده ای وارد مسیر آنچه در اینجا برای ما درک مفهوم ارتباطات و مکاتب و اندیشه هایی مختلف در ارتباط آن و همچنین پیدا کردن ابعاد اجتماعی ،روانی موثر بر نحوه استفاده از تلفن همراه (مکالمه موردی افراد ۱۴ تا ۱۸ سال شهرستان لامرد )مورد تحقیق است این تحقیق ترکیبی از روش اسنادی کتابخانه ای و پیمایشی استفاده شده است و جامعه آماری  دختران ۱۴ تا ۱۸ سال  می باشد .

بیان مسأله

امروزه وابستگی افراد به تلفن های همراهشان،آنقدر زیاد شده که ساعت هااستفاده از آن برایشان امری عادی شده است .وابستگی به این وسیله ی ارتباطی تا حدی است که افراد همیشه منتظر تماس یا پیغامی هستند!افراد زیادی را می بینیم که در جمع دوستان نشسته اندو بی اختیار ،بار ها و بارها تلفن هایشان را چک می کنندواگر تماس یا پیامی نداشته باشند ناراحت می شوند.

تلفن های همراه باعث شده ناخواسته ،ما از زندگی افرادی ناشناس سر در بیاوریم.واین به معنی آگاهی از طرز حرف زدن ،طرز فکر او در مورد زندگی،حتی چگونگی گذران اوقات فراغت اواست.به طور مثال در تاکسی گوشی مسافر بغلی زنگ می خورد و او مجبور است در آن اتاقک کوچک فلزی درباره ی بحث خانوادگی شب قبل توضیح دهد.

تلفن های همراه که امروزه در بسیاری از کشور ها و از جمله کشور ما در دسترس همگان قرار گرفته است ، مانند بسیاری از تجهیزات دستگاه های مولود فناوری ، به موازات آسانتر ساختن ارتباطات و صرفه جویی در زمان و نیز کاربردی بودنشان ، کم و بیش تأثیرات سوئی بر سلامت جسمی و روانی استفاده کنندگان و اطرافیان آنان به جا می گذارند . متأسفانه کشور ما  قبل از ایجاد فرهنگ استفاده از ابزار های فناورانه ، وسیله یا دستگاه های خاصی ، وارد بازار شده و مورد استفاده- چه بسا- بی رویه آحاد افراد جامعه ،‌قرار می گیرد( اسلامی ، ۱۳۸۰ : ۲۸ ).

آسیب های تلفن همراه

طبق یافته‌های آسیب‌شناسان اجتماعی، کاهش ارتباط گفتاری و سرد شدن روابط خانواده‌ها هدیه تلفن همراه به خانواده‌هاست. آسیب‌شناس اجتماعی درباره مضرات استفاده از تلفن همراه گفت: ورود فناوری به هر جامعه‌ای مستلزم آگاهی و فرهنگ‌سازی است، متأسفانه دستاوردهای علمی مثل internet و تلفن همراه در ایران بدون بستر مناسب فرهنگ‌سازی وارد شده است. براساس آزمایش‌های انجام شده، آسیب‌شناسان اجتماعی امواج موبایل پیامدهای سوئی برای افراد دارد و موجب پرخاشگری و ضایعات مغزی میان افراد می‌شود.

موبایل؛ ‌اسباب‌بازی مدرن برای کودکان و نوجوانان

در مورد استفاده افراطی از تلفن همراه گفت:‌بیشتر کودکان و نوجوانان به جای اسباب‌بازی از موبایل استفاده می‌کنند و این امر موجب شده معلم‌های آنها سر کلاس احساس نارضایتی کنند و برای دانش‌آموزان باعث افت تحصیلی شود.

موبایل، هزینه مضاعف برای خانواده‌ها

ارسال پیامک عارضه دیگر تلفن همراه است، گاهی نوجوانان مطالب غیرضروری را با پیامک برای یکدیگر می‌فرستند. در واقع حضور تلفن همراه فقط برای خانواده‌ها هزینه‌بردار است و گاهی نقل و انتقال تجارب غیراخلاقی توسط sms و گاهی تصاویر غیراخلاقی و غیراسلامی توسط Bluetooth انجام می‌شود که چون کم‌ترین آموزش را خانواده‌ها و نوجوانان دیده‌اند موجب پیامدهای منفی این آثار در خانواده‌ها می‌شود.

چند خطی بودن تلفن همراه، اپیدمی شده است

والدین در مقابل نوجوانان چاره‌ای جز تسلیم ندارند. در کلاس درس ۴۰ نفری بیش از ۳۰ نفر تلفن همراه دارند و چون گوشی همراه امروزه مد تلقی می‌شود و والدین آموزش لازم از طریق صدا و سیما را ندیده‌اند پس به ناچار تسلیم نوجوان خود می‌شوند. استفاده تلفن همراه برای ۶۰ درصد از نوجوانان باعث بزهکاری آنها می‌شود

تلفن همراه وسیله‌ای شده برای جوانان و نوجوانان برای دوستی‌های تلفنی و قرار ملاقات‌های غیررسمی و همین امر باعث گرایش آنها به سمت بزهکاری می‌شود. (تبلیغات صدا و سیما هم موجب کشش نوجوان به سمت موبایل شده است زیرا با مبلغ کمی مثل ۵ هزار تومان شخص می‌تواند از دو خط استفاده کند). امید است روزی بستر فرهنگی مناسب برای استفاده مناسب از تکنولوژی در کشورهای جهان سوم هم فراهم شود.

منابع

  1. – آزادبرمکی،تقی(۱۳۸۳)،نظریه های جامعه شناسی،تهران:  انتشارات سروش ،چاپ سوم.
  2. -اسلوین،جیمز(۱۳۸۰)،اینترت و جامعه،ترجمه ی عباس گیلوری-علی اوباوه،تهران:نشر کتابدار.
  3. -اسلامی،مریم(۱۳۸۰)فناوری تلفن همراه(فوایدومضار)مهارت ج۲۵ص ۳۰-۲۷.
  4. -بیکر،تزرال(۱۳۸۵)،روش تحقیق نظری در علوم اجتماعی ،تهران:انتشارات دانشگاه پیام نور.
  5. -جهانفر ،محمد(۱۳۸۵)،جمعیت شناسی ایران،تهران:انتشارات دانشگاه پیام نور.
  6. -حییم،سلیمان(۱۳۸۵)،فرهنگ معاصر کوچک انگلیسی-فارسی حییم،تهران:فرهنگ معاصر.
  7. -دادگران ،محمد(۱۳۷۷)،مبانی ارتباط اجتماعی،تهران:انتشارات فیروزه.
  8. -داوودخانی،محسن(۱۳۸۶)”نظریه ی روانشناسی مرتبط با رفتار اجتماعی درخصوص استفاده از تلفن همراه”.
  9. -رضایی طاویرانی،مصطفی وساکی، کوروش وامین،شادی و مقدم نیا،حسن و پورخوشبخت،یوسف(۱۳۸۲)”بررسی امواج الکترومغناطیسی ناشی از تلفن همراه بربدن انسان”فصلنامه ی علمی- پژوهشیدانشکده ی پیرا پزشکی ج۴ص۲۲۶-۲۱۹.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.