نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق دین و پیشگیری از اعتیاد

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۲ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                          صفحه

مقدمه …………………………… ۱

اعتیاد چیست………………………. ۴

عوامل زمینه ساز اعتیاد…………….. ۴

عوارض روانی اعتیاد………………… ۶

عوامل خانوادگی اعتیاد……………… ۷

عوارض اقتصادی اعتیاد………………. ۸

عوارض اجتماعی اعتیاد………………. ۹

عوارض جسمی اعتیاد…………………. ۱۰

نظر اسلام و راه مبارزه آن با مواد مخدر.. ۱۱

روش قرآن در تحریم مسکرات…………… ۱۴

تأثیر ارثی……………………….. ۱۶

مهارتهای لازم برای پیشگیری از اعتیاد…. ۱۷

روز جهانی مبارزه با مواد مخدر………. ۱۸

سابقه مواد مخدر در جهان……………. ۱۹

نقش دُوَل استعماری در شیوع اعتیاد…….. ۲۲

تحلیلی پیرامون وضعیت مواد مخدر در جهان و ایران  ۲۳

نتیجه گیری ………………………. ۲۶

منابع  ۲۷

مقدمه

این مواد مخدر مایه فساد است، فساد را باید برداشت تا دیگران اصلاح شوند. هر عقلی و هر عاقلی این معنا را تصدیق دارد که با این طور فسادها که جوانهای ما را به نیستی تقریباً می‌کشاند باید مبارزه بشود.

صحبت و نگارش در این مقوله کاری بس مشکل است و نگاه از دور با برخورد نزدیک بسیار متفاوت می‌باشد صحبت با مخاطب بسیار مشکل‌تر از بیان مخاطب است. مخاطبین ما از اقشار مختلفند و طیف وسیعی از مردم را دربرمی‌گیرند؛ از مدارج علمی بالا گرفته با سطوح اجتماعی بالا تا سطوح پایین اجتماع و افراد بی‌بضاعت و کم سواد، و نیز نوجوانان تا سالخوردگان. و نیز سخن گفتن در یک جا با تمام ایشان کار سختی است ولی سعی می‌کنیم مطلب را طوری بیان کنیم که در همه سطوح فرهنگی و اجتماعی قابل استفاده باشد.

هم اکنون با تغییر دیدگاهها به فرد معتاد به چشم یک بیمار و یا یک فرد نیازمند به کمک، نگاه می‌شود و در این بین وظیفه ماست که این بیمار را درک کرده و در صدد معالجه او برآئیم.

در ظاهر شاید ترک اعتیاد عملی سهل و ساده به نظر آید ولی در عمل نیاز به مهارت و آگاهی و اقدامات اصولی است زیرا تصور سهل بودن ترک نه تنها منجر به موفقیت نشده بلکه شاید بتوان گفت به عدم موفقیت دامن می‌زند . غالباً بیان جملات زیبا و فریبنده از جمله ترک اعتیاد در ۳ روز، خود مشوقی برای مصرف نوجوانان و جوانان می‌شود. « مدتی را لذت برده و هر وقت بخواهیم ۳ روزه ترک می‌کنیم». غافل از عاقبت کار…!!

ولی همواره باید دانست انسان اشرف مخلوقات است و انجام هر کاری برای وی مقدور می‌باشد و لذا تسلیم ساخته دست خود شدن برای بشریت منطقی نیست و باید با سلاح علم و آگاهی بر این دشمن پیروز شد و باید دانست که تنها با توکّل بر خداوند و نیروی عشق الهی است که انجام هر کاری آسان می‌شود و البته اگر بر این حقیقت واقف باشیم. امید است که خداوند در این راه یار و یاور ما و شما باشد و بیماران درمان شوند و بتوانند در جوار خانواده خود زندگی سالم، با نشاط و مثمر ثمری داشته باشند.

عوامل زمینه ساز اعتیاد

  1. عوامل دارویی : گاهی مواد مخدر ، مخصوصاً ترکیبات تریاک برای تسکین درد و به وسیله پزشک یا افراد دیگر تجویز می‌شود و همین تسکین موقت فرد را به تکرار استعمال و در نتیجه به اعتیاد می‌کشاند زیرا مواد مخدر و محرک بر مراکز لذّت در مغز مسلط می‌شوند و با استفاده مکرر از این مواد این مراکز تحریک شده و به فرد لذت دست می‌دهد.
  2. عوامل روانی: در میان معتادین پنج نوع شخصیت دیده می‌شود:

الف) افرادی که اعتیاد آنان در اثر مصرف داروهای ضد درد است.

ب) بیماران نوروتیک که برای رفع اضطراب به مواد مخدر پناه می‌برند.

ج) افراد سایکوپات که برای ایجاد نشئه و خوشی داروی اعتیادآور مصرف می‌کنند.

د) افراد افسرده که برای افسردگی داروی مخدر مصرف می‌کنند.

ه‍( افراد با خصوصیات توأم سایکوپاتی و نوروتیکی

عوارض روانی اعتیاد 

فرد معتاد فاقد تعادل روانی است. لاابالی گری ، عدم توجه به اصول و مقررات جامعه، تسلیم شدن در برابر پیشامدها، ضعف اراده، بی توجهی به مسئولیتهای فردی و اجتماعی ، از جمله عوارض درونی اعتیاد است معتادان از لحاظ عاطفی نابالغ، عصیانگر، بی‌قرار و دارای احساسات خصومت زا هستند.

همچنین اینان افرادی مضطربند که احساس بیکفایتی و تنهائی می‌کنند. با توجه به این واکنشها تمایلات پسیکونوروتیک و پسیکوپاتیک را در آنها می‌توان تشخیص داد. اصولاً وابستگی روانی مقدم بر تأثیر اعتیاد بر جسم است، زیرا شخص معتاد پیش از اینکه تعادل جسمانی خود را از دست بدهد تعادل روانی خود را تا رسیدن به دارو از دست می‌دهد. غالباً معتادان به ویژه آنهائی که به مصرف موادی چون حشیش، ال.اس.دی، کوکائین و الکل مبتلا هستند به بیماری روانی دچار می‌شوند.

بروز اختلالات روانی در معتادین به مواد مخدر باعث می‌شود که اکثر معتادان خودشان شروع به مصرف انواع داروهای رایج بنمایند. این عمل که بدون مشورت پزشک صورت می‌گیرد باعث می‌شود که بعد از اندک زمانی معتاد علاوه بر اعتیاد به مواد مخدر اعتیاد به داروهای اعصاب نیز پیدا کند این خود نیز مشکل را دو چندان می‌نماید.

عوارض خانوادگی اعتیاد

عوارض خانوادگی اعتیاد شامل موارد زیر است:

  • خشونت در خانواده (کودک آزاری و همسر آزاری)
  • غفلت از فرزندان و انتقال اعتیاد به سایر اعضاء خانواده
  • مشکلات تحصیلی، اختلالات روانی و خودکشی فرزندان
  • محدودیت در روابط سالم خارج از خانواده
  • افت سطح اقتصادی و اجتماعی خانواده
  • بی کفایتی در سرپرستی خانواده
  • طلاق و بروز بزهکاری در خانواده
  • غیبت از کار
  • اخراج و بیکاری

عوارض اجتماعی اعتیاد

معتادان نه تنها مولد و سازنده نیستند، بلکه مصرف کنندگانی هستند که غیر از ضرر اجتماعی هنری ندارند. فرد معتاد نسبت به اعضای خانواده خود احساس مسئولیت نمی‌کند موقعیت اجتماعی او متزلزل است، به دیگران اعتماد ندارد و برآوردن نیازهای خود را مقدم بر دیگران می‌داند. روابط اجتماعی معتاد بسیار سطحی و تصنعی بوده به ندرت می‌تواند پیوندهای مستحکم عاطفی، وفاداری و تعهد داشته باشد. از دیگر عوارض اجتماعی اعتیاد ضعف پای‌بندی به اصول اخلاقی و مذهبی، افزایش مشاغل کاذب و بیکاری، بی‌خانمانی است.

مضرات ارتکاب جرایم معتادان به علت ضعف روابط انسانی هر روز بیشتر می‌شود و به همین دلیل اعتماد عمومی و امنیت اجتماعی به خطر می‌افتد زیرا اکثر معتادان ناگزیر برای تأمین مواد مخدر به راههای نادرست نظیر دزدی، تجاوز به دیگران و آدمکشی و فحشاء روی می‌آورند.

منابع

  1. کتاب راهنمای پیشگیری از اعتیاد / نوشته: مریم رئوفی ، ماریارضوی/ چاپ اول/ تابستان ۱۳۷۸ / ناشر : مؤلفین
  2. کتاب روزها و رویدادها / تهیه و تنظیم : مرکز فرهنگی تربیتی نور ولایت/ چاپ دوم / بهار ۱۳۷۹ / ناشر: انتشارات پیام مهدی(عج)
  3. کتاب خودآموز ترک اعتیاد / نوشته: دکتر محمدعلی کفاشیان/ چاپ اول/ بهار ۱۳۸۰ / ناشر: عابد
  4. کتاب نسل نو و خطر اعتیاد/ نوشته: حسین حقانی زنجانی / ناشر: انتشارات دارالتبلیغ اسلامی

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.