نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق راههای ایجاد علاقه به پوشش اسلامی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۴۶ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

فصل اول : طرح تحقیق

  • بیان موضوع
  • توصیف وضعیت موجود و بیان مسئله

فصل دوم : یافته های تحقیق یا عوامل موثر در بدحجابی

۲-۱- گرد آوری اطلاعات ( شواهد ) …………………………………………………………………………………………….

۲-۲- نظر مسئولین راجع به پوشش ……………………………………………………………………………………………….

۲-۳- دانش آموزان راجع به پوشش ………………………………………………………………………………………………

۲-۳-۱- میزان پذیرش حجاب ………………………………………………………………………………………………………..

۲-۳-۲- شناخت نسبت به حجاب در ادیان دیگر ……………………………………………………………………………

۲-۳-۳- آیا چادر همان پوشش کامل است …………………………………………………………………………………..

۲-۳-۴- شناخت دانش آموزان از قرآن راجع به پوشش ………………………………………………………………

۲-۳-۵- شناخت نسبت به الگوهای حجاب ……………………………………………………………………………………..

۲-۳-۶- پوشش و سهل انگاری ……………………………………………………………………………………………………….

۲-۳-۷- تشویق خانواده بر حجاب دختران …………………………………………………………………………………….

۲-۳-۸- تاثیر پوشش معلمان و مسئولین مدرسه …………………………………………………………………………

۲-۳-۹- تاثیر پوشش معلمان دینی …………………………………………………………………………………………………

۲-۳-۱۰- تاثیر خودنمایی بر پوشش دختران …………………………………………………………………………………

۲-۳-۱۱- تاثیر مدگرائی بر پوشش دختران ………………………………………………………………………………….

۲-۳-۱۲- پوشش و حفظ معنویت …………………………………………………………………………………………………..

۲-۳-۱۳- مدگرائی و اقتصاد خانواده …………………………………………………………………………………………….

۲-۳-۱۴- میزان اعتقاد فرد بر حجاب ……………………………………………………………………………………………

۲-۴- تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………………………………………….

۲-۴-۱- میزان شناخت دانش آموزان ……………………………………………………………………………………………

۲-۴-۲- سهل انگاری و پوشش ……………………………………………………………………………………………………….

۲-۴-۳- نقش خانواده در رعایت پوشش ………………………………………………………………………………………

۲-۴-۴- اثربخشی پوشش معلمان و مسئولین مدرسه ………………………………………………………………….

۲-۴-۵- اثر بخشی پوشش معلمان دینی ………………………………………………………………………………………..

۲-۴-۶- خودنمایی …………………………………………………………………………………………………………………………..

۲-۴-۷- مدگرایی ……………………………………………………………………………………………………………………………

۲-۴-۸- پوشش و معنویت ……………………………………………………………………………………………………………..

۲-۴-۹- پوشش و اقتصاد ………………………………………………………………………………………………………………..

۲-۴-۱۰- اعتقاد و تعهد نسبت به حجاب ………………………………………………………………………………………..

فصل سوم : ارائه راه حل برای رفع و عوامل بدحجابی

۳-۱- انتخاب راه حل جدید …………………………………………………………………………………………………………….

۳-۲- اجرای طرح ……………………………………………………………………………………………………………………………

۳-۲-۱- گام اول ………………………………………………………………………………………………………………………………

۳-۲-۲- گام دوم ……………………………………………………………………………………………………………………………..

۳-۲-۳- گام سوم …………………………………………………………………………………………………………………………….

فصل چهارم : ارزیابی تاثیرگذاری راه حل

۴-۱- گردآوری اطلاعات ( شواهد ۲ ) ………………………………………………………………………………………….

۴-۲- مشاهدات ………………………………………………………………………………………………………………………………

۴-۳- ارزیابی یافته های جدید و تعیین اعتبار …………………………………………………………………………………

۴-۳-۱- نظر مسئولین و بعضی از دبیران راجع به تغییر رفتار در پوشش دانش آموزان  …………..

۴-۳-۲- نظر دانش آموزان راجع به پوشش خود بعد از دوره پژوهش و تحقیق ……………………….

فصل پنجم :

۵-۱- چند پیشنهاد ……………………………………………………………………………………………………………………………

۵-۲- پیوستها و منابع

چکیده

حجاب و پوشش یکی از دستورات تمامی ادیان مخصوصا دین مبین اسلام است که رعایت آن سبب پاک ماندن انسانها و جوامع شده و همچنین تکامل معنوی و رشد اخلاقی آنان را به دنبال خواهد داشت.

بی توجهی به این امر مهم و کم رنگ شدن آن در بین دانش آموزان ما را بر آن داشت تا موانع رعایت پوشش را تشخیص و به رفع آن بپردازیم تا زمینه برای رعایت حجاب و پوشش اسلامی دانش آموزان فراهم شود. برای این منظور مرکز پیش دانشگاهی و دبیرستان سماء پایه اول انتخاب شد و از طریق پرسشنامه نظرات آنها مورد بررسی و تشخیص قرار گرفت.

نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که به ترتیب:

۱ – روحیه خود نمایی ؛ مدگرایی و تقلید از مدلهای نامناسب

۲ – سطحی بودن شناخت نسبت به پوشش ؛

۳ – کم توجهی والدین به این امر، سبب بدحجابی دختران جوان ما شده است.

اینجانب در پی برطرف نمودن دو عامل اول بر آمدم از روشهای تربیتی و آموزشی خاصی استفاده نمودم و توانستم در تفکر و اندیشه دانش آموزان تغییر ایجاد کنم.

در بعضی از دانش آموزان تغییر در تفکر و اندیشه دانش آموزان رفتار گردید. در بعضی ها بطور موقت خود را نشان داد و در پرسش پایان پژوهش بعضی از دانش آموزان شرط تغییر رفتاری را گذشت تدریجی زمان می دانستند چون با تغییر دفعی رفتار، از طرف دوستان و اطرافیان زیر سوال می رفتند.

مقدمه

دین مبین اسلام، بعنوان یک دین کامل، جامع و منطبق با فطرت انسان، به تمام نیازهای روحی، روانی، اجتماعی و . . . پاسخ لازم و کافی داده است. طبیعی است برای رفع نیازهای متفاوت انسان و تکامل و ترقی او تکالیفی را در قالب وجب ، مستحب، مکروه ، مباح برای زن و مرد در نظر گرفته است.

یکی از تکالیف واجب الهی حفظ حریم و رعایت پوشش در روابط زن و مرد است که انجام آن باعث پاک ماندن زن و مرد و در نیجه سبب پاک مانند جامعه از مفاسد، انحرافات و بی بند و باریهای اخلاقی و جنسی شده و تکامل معنوی و رشد اخلاقی را به دنبال دارد.

ما در این پژوهش، عوامل موثر در بدحجابی دانش آموزان مورد بررسی و تفحص قرار داده شده است تا بعد از تشخیص موانع پوشش بتوانیم توجه آنان را به این امر مهم معطوف داشته و انگیزه لازم را برای رعایت حجاب و حفظ حریم در روابط زن و مرد ایجاد کنیم.

بیان مسئله پژوهش

حفظ پوشش و رعایت حریم در روابط زن و مرد از جمله مسائلی است که در تمام ادیان آسمانی و حتی در بعضی از مکاتب بشری به آن سفارش شده است و دبین مبین اسلام بعنوان کاملترین دین ، پیروان خود را به رعایت آن ملزم نموده است.

از طرفی ما در سالهای اخیر متاسفانه نظاره گر کم رنگ شدن حفظ پوشش در بین جوانان هستیم که اگر بعنوان یک مشکل به آن توجه نکرده و به رفع آن پرداخته نشود پیامدهای ناگوار فردی ، و حتی اقتصادی اجتماعی، خانوادگی، سیاسی و . . . را به دنبال خواهد داشت.

و من به عنوان معلم دینی بر آن شدم در حد وسع و توان خودم و در حد امکانات مدرسه و همکاری و احساس مسئولیتی که در مدیر محترم مدرسه و سایر اعضای تیم پژوهش سراغ دارم این مانع را در مدرسه ای که در آن مشغول به کار هستم بر دارم هر چند که این مشکل همگانی نیاز به فعالیت همگانی در سطح کشور و آنهم در جوانب متعدد دارد.

علل گسترش فرهنگ بی حجابی در ایران و سایر کشورها

از آن زمانی که کشور های اسلامی با سرمایه ها و منابع سرشارشان مورد طمع استعمارگران قرار گرفتند،همواره به بهانه های مختلفی آماج حملات نظامی وحشیانه آنان بوده اند ولی به دلیل شجاعت ها ودلاوری های مسلمین اغلب به شکست استعمارچیان منجر شداست.

استعمار گران بهتر آن دیدند که دست از تهاجم نظامی برداشته و به شیوه بهتری جریان غارت و استعمار را ادامه دهند که این شیوه،استعمار نو یا استعمارجدید نام داشت که هسته مرکزی و محور اصلی آن همان تهاجم فرهنگی است.

استعمارگران برای اجرای این توطئه،برنامه های زیادی برای مصرفی بار آوردن ملتها،وابسته کردن کشورها طرح ریزی کردندکه مبارزه مستقیم با اعتقادات و مقدسات فرهنگی وایجاد شک وتردید،انحراف،تمسخریا تهدید مظاهر دینی،تلقین فکر جدایی دین از سیاست،اشاعه فسادو فحشا دربین مسلمین،رواج موسیقی مبتذل،مبارزه پیگیر با حجاب زن،چاپ و انتشار مجله،عکس،کتب مبتذل و…مقدماتی برای رسیدن به هدف استعماریشان بود.طبیعی است تمام برنامه های مذکور بدون وجود دست نشاندگان و وابستگان داخلی و حاکمان نوکر صفت امکان پذیر نبود.

عوامل بدحجابی در قبل از انقلاب

هرچند مسائل مطرح شده به نوعی به زمان قبل از انقلاب و به ریشه یابی موضوع می پردازدولی اگر بخواهیم تاریخ معاصرنزدیک به انقلاب را مورد بررسی قرار دهیم ناچار باید به سفر رضاخان به ترکیه اشاره ای داشته باشیم.

همانطور که گفتیم :رضا خان پس از سفر به ترکیه در سال ۱۳۱۳ شدیدا تحت تاثیر طرح های اسلام زدایی و به خصوص کشف حجاب و فرهنگ بی حجابی قرار گرفت وپس از بازگشت جشن های مختلفی در تهران و شمال کشور برای این منظور انجام شد که نمونه آن در ۱۷ دی ماه در دانش سرای مقدماتی جشنی برپاشدکه رضا خان به همراه همسر و دختران خود که بی حجاب بودند در آن جشن شرکت ودستور دادتمام وزرا و وکلا با همسران بدون حجاب خود در این جشن شرکت کنند و بدین صورت بد حجابی در کشور آغاز گردید.

ولی زنان ایران همچنان با حجاب در جامعه حضور پیدا می کردندورضا خان برای شکستن مقاومت مردم مجبور  به متوسل شدن به زور همراه با قساوت و رذالت فراوان گردید.

به زور چادر زنان را از سرشان می کشیدند،واگر مقاومت می کردند مورد ضرب و شتم و هتک حرمت قرار می گرفتند و این سیاست پس از مرگ رضاخان توسط پسرش محمد رضابشدت ادامه یافت ولی هیچوقت نتوانستند در این طرح به موفقیت کامل دست یابند و سرانجام مردان غیور و زنان متدین ما بساط حکومت آنها را به رهبری امام خمینی برچیدند.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.