نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه مقایسه تست آمادگی و خودآگاهی ازدواج در بین دانشجویان دختر و پسر

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۰۸ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                                                                                                                          صفحه

چکیده……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱

 فصل اول : طرح تحقیق

 ۱-۱ : مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………۳

۲-۱  : بیان مسله ………………………………………………………………………………………………………………………………….۴

۳-۱ :ضرورت و اهمیت موضوع …………………………………………………………………………………………………………..۵

۴-۱: اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………۷

۱-۴-۱: هدف کلی ……………………………………………………………………………………………………………………………۷

۲-۴-۱ : اهداف جزئی ……………………………………………………………………………………………………………………….۷

 ۵-۱ : فرضیات تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………….۷

۶-۱ : تعاریف عملیاتی  و نظری پژوهش  ……………………………………………………………………………………………….۸

فصل دوم: پیشنه ی تحقیق

۲-۱ مقدمه: …………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۰

۲-۱-۱ : تعریف ازدواج و شناخت ماهیت آن ……………………………………………………………………………………….۱۱

۲-۱-۲ دخترها و حق انتخاب همسر ……………………………………………………………………………………………………۱۴

۲-۱-۳ ازدواج تحمیلی ……………………………………………………………………………………………………………………۲۰

۲-۱-۴ معیارهای انتخاب همسر ………………………………………………………………………………………………………….۲۰

۲-۱-۵ معیارهای انتخاب همسر در ایران ………………………………………………………………………………………………۲۲

۲-۱-۶ ترغیب اسلام در امر ازدواج …………………………………………………………………………………………………….۲۲

۲-۱-۷ دانستنیهای ازدواج …………………………………………………………………………………………………………………۲۳

۲-۱-۸ ویژگیها و شرایط لازم دختر و پسر برای ازدواج ………………………………………………………………………….۲۵

۲-۱-۹ موفقیت در ازدواج (زناشویی) …………………………………………………………………………………………………۲۶

۲-۱-۱۰ چگونگی ازدواج ………………………………………………………………………………………………………………..۲۶

۲-۱-۱۱ پایه های یک زناشویی خوب ………………………………………………………………………………………………..۳۱

۲-۱-۱۲ انگیزه های نادرست ازدواج …………………………………………………………………………………………………..۳۷

۲-۱-۱۳ عشقهای کاذب …………………………………………………………………………………………………………………..۳۸

۲-۱-۱۴ فن زندگی …………………………………………………………………………………………………………………………۴۰

۲-۱-۱۵ مسائلی که قبل از ازدواج باید روشن شود ………………………………………………………………………………..۴۱

۲-۱-۱۶ جوانان ، ازدواج و مشکلات ………………………………………………………………………………………………….۴۵

۲-۱-۱۶ بیماریهای روانی در خانواده …………………………………………………………………………………………………..۴۸

۲-۱-۱۷ بهداشت روانی و ازدواج ………………………………………………………………………………………………………۴۹

۲-۱-۱۸ حقوق زن بر شوهر ………………………………………………………………………………………………………………۵۱

۲-۲ پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………۵۳

فصل سوم:روش تحقیق

 ۳-۱  :  مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….۷۲

۳-۲ روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………….۷۲

۳-۳ جامعه آماری ……………………………………………………………………………………………………………………………۷۳

۳-۴ نمونه آماری و شیوه نمونه گیری ………………………………………………………………………………………………….۷۳

۳-۵ ابزار اندازه گیری اطلاعات ………………………………………………………………………………………………………..۷۳

۳-۶ روش گرداوری اطلاعات و نحوه اجرا ………………………………………………………………………………………….۷۳

۳-۷ تجزیه و تحلیل آماری ………………………………………………………………………………………………………………..۷۴

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱ آمار توصیفی ……………………………………………………………………………………………………………………………۷۶

۴-۲ آزمون متغیرها ………………………………………………………………………………………………………………………….۸۴

فصل پنجم : بررسی نتایج

 ۵-  ۱  :  بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………..۸۸

۵-۲ محدودیتها ……………………………………………………………………………………………………………………………….۹۰

۵-۳ پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………………………….۹۱

منابع و ماخذ …………………………………………………………………………………………………………………………………..۹۲

پیوست

پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………………………………………………..۹۵

چکیده

بررسی حاضر به منظور مقایسه تست آمادگی و خودآگاهی ازدواج در بین دانشجویان دختر و پسر شهرستان لامرد  انجام گرفته است. در این تحقیق ۴۰ دانشجو به صورت غیر احتمالی انتخاب شدند و موردبررسی قرار گرفتند . روش مطالعه توصیفی – تحلیلی بود و با استفاده از پرسشنامه به جمع آوری اطلاعات پرداخته داده ها با استفاده از آزمون تی و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج بدست آمده بیانگر آن است که عوامل موثر بر ازدواج های موفق به ترتیب عبارتند از : داشتن اعتماد به یکدیگر،روابط کلامی و غیر کلامی خوب و مبتنی بر مراودات سالم و توافق بر سرمسائل اساسی زندگی از قبیل تصمیم گیری شغلی ،هدف های زندگی ،تحصیل به علاوه برخی از عوامل شخصیتی ،خانوادگی و اجتماعی موثر بر سازگاری دانشجویان عبارت است از : نوع شغل همسر ،طریقه آشنایی با همسر ،شیوه حل مشکلات و محل مراجعه در زمان بروز اختلاف با همدیگر همچنین نتایج نشان داد که سن ،رشته تحصیلی ،وضعیت تحصیلی دانشجو و تحصیلات همسر در میزان سازگاری زناشویی آنان اثر گذار نیست.

مقدمه

مسئله ازدواج و انتخاب همسر برای پسران و دختران دانشجو از مهمترین مسائل حیاتی است. پیوند زناشویی در زندگی انسانها نقطه عطفی است که ممکن است صدها پیروزی و کامیابی یا شکست و ناکامی ما را در پی داشته باشد.

یک ازدواج خوب و شایسته می تواند مایه آسایش جسم و آرامش روان گردد. اساس سعادت و بهروزی پسران و دختران را بنیان نهد و موجبات خوشبختی و شادکامی آنان را تا پایان زندگی فراهم آورد.

یک ازدواج بد و نامناسب ممکن است منشأ بزرگترین نگرانی و ناراحتی گردد بناء بدبختی و تیره روزی جوان را پایه گذاری کند، در سراسر عمر مایه سخت ترین شکنجه و عذابش گردد.

مسأله ای که امروزه در امر ازدواج مطرح است اینکه اغلب جوانان به هنگام ازدواج چون کودکانی حریص بر سر سفره غذا هستند ، نمی دانند چه می کنند و به چه امری تن در می دهند. وضعشان به گونه ای است گویی هیچ اندیشه ای جز کامجویی ندارند. بدین نظر بسیاری از کانونهای خانوادگی بدون درنظر داشتن ضوابطی اندیشیده ، تنها براساس اظهارات طرفین ، احساسات و عواطف صوری ، تفاهم و اعتماد بی اساس به گفته های همدیگر تشکیل می شود.

امروزه بسیاری از جوانان را می بینیم که وارد زندگی خانوادگی و زناشویی می شوند. در حالی که دریافتهای آنها از همدیگر نادرست و روزهای حیات آینده شان چون سراب است آنان ازدواج را تنها برای حل بخشی از دشواریهای زندگی شخصی چون رأی از تغذیه در رستورانها ، فشارهای جنسی و غیره می پذیرند ، در عین حال آرزومندند با چنین زمینه فکری در آینده کانونی گرم ، فرزندانی نجیب و شریف و نسل مؤمن و عاطفی داشته باشند. ( قائمی ، ۱۳۶۴)

بیان مسئله

در سال های اخیر مسئله ازدواج و تشکیل خانواده برای جوانان بویژه قشر دانشجو بعنوانیکی از مسائل و پدیده های اجتماعی و فرهنگی مطرح شده است زیرا یک مسئله و مشکل اجتماعی در کشور است. طرح مسئله : ازدواج بعنوان یک پدیده اجتماعی است که صاحبنظران تعاریف متعددی از آن کرده اند.

کارلسون ازدواج را فرایندی از کنش متقابل بین دو فرد که یک مرد و یک زن که برخی شرایطقانونی را تحقق بخشیده اند و مراسمی برای برگزاری زناشویی خود بر پا داشته اند و بطور کلی عمل آنان مورد پذیرش قانون قرار گرفته است،می داند.در ایران مسئله ازدواج از مسائل اجتماعی و فرهنگی زمان معاصر تلقی می شود زیرا به نظر می رسد مشکلات،تنگناها و موانع بر سر راه جوانان بویژه قشر دانشجویان در طول سالهای اخیر افزایش یافته است.

مشکلات و تنگناهای ازدواج پیچیده و ریشه در عوامل اقتصادی،اجتماعی،روانی (فردی)وتفاوت های دو جنسی دارد. هدف تحقیق: هدف کلی،بررسی مشکلات و تنگناهای ازدواج در بین دانشجویان شهرستان لامرد که که شامل شناخت مشکلات اجتماعی و فرهنگی ،شناخت موانع اقتصادی و عوامل فردی می شود.

تعریف ازدواج و شناخت ماهیت آن

فلاسفه و علمای علم اخلاق و جامعه شناسی در تعریف زناشویی عقاید مختلف بیان کرده اند که به بعضی از آنها اشاره می کنم :

۱-علمای اخلاق گفته اند، ازدواج عبارت از این است که مردی با زنی با سپردن تعهد اخلاقی زندگی مشترکی را آغاز می کنند تا در غم و شادی و لذت و رنج یکدیگر سهیم باشند و مشکلات زندگی را به یاری همدیگر حل کنند.

۲-علمای جامعه شناسی گفته اند ، ازدواج یعنی شریک قرار دادن جنس مخالف در زندگی است تا این عمل به منظور تشکیل خانواده و تولید نسل انجام پذیرد.

۳-عده دیگری از علما گفته اند ، ازدواج عبارت از نزدیکی دو جنس مخالف به هم برای استفاده از شهوات بطور منطقی و تولید نسل و تربیت آن به منظور تشکیل جامعه می باشد.

۴-دسته ای از فلاسفه نظری گفته اند ، ازدواج یعنی بوجود آوردن رابطه مودت آمیز عشقی در میان یک مرد و زن برای تشکیل خانواده و تولید نسل و تربیت آن می باشد.

دخترها و حق انتخاب همسر

زنان معمولاً دوست دارند همسرشان فردی باشد که شخصیت او جلوه گر اقتدار منطقی و عاطفی است، به دیگر سخن خانم ها نسبت به آقایانی که از شخصیت کاملاً انفعالی برخوردار بوده، از صفاتی همچون اعتماد به نفس ، قدرت رهبری و مدیریت، شجاعت ، استواری و صلابت و حمایتگری همه جانبه‌ بی بهره هستند، نگرش چندان مثبتی ندارند. مردان نیز غالباً دوست می دارند که همسرشان منبع آرامش و شخصیت وجودیشان مملو از مهر و عطوفت، نجابت و عفت و منطق  صبوری باشد. ( نشریه ماهانه آموزش – تربیتی ۱۳۷۹ )

در اسلام، همسر خوب علاوه بر مسلمان و هم مذهب بودن، باید دارای شرایط ذیل باشد :

  • باتقوا و متدین باشد.
  • پدر و مادرش از او راضی باشد.
  • اخلاق خوب داشته باشد.
  • امین باشد.
  • عفیف باشد.
  • بددل و وسواسی نباشد.
  • از نظر مالی قدرت بر نفقه و اداره زندگی داشته باشد.
  • بخیل نباشد.
  • معیوب نباشد.
  • اصالت خانوادگی داشته باشد.
  • توجه به بعضی از کمالات پرارزش

منابع و ماخذ

۱ـ اسکیدمور، ویلیام، تفکر نظری در جامعه شناسی، ترجمه حاضری و دیگران، تهران: انتشارات تابان، ۱۳۷۵.

۲ـ جهانگیرزاده، جواد، بررسی زمینه های اقتصادی ـ اجتماعی مؤثر بر شیوه همسرگزینی در میان دانشجویان دانشگاه شیراز، رساله کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز، ۱۳۷۵.

۳ـ حق دوست، علی اکبر و دیگران، «بررسی دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی پیرامون عوامل مؤثر بر ازدواج». مجله اندیشه و رفتار، جلد دوم، شماره ۳، ۱۳۷۴.

۴ـ خون چمن، علی، طبقه اجتماعی خانواده وتأثیر آن بر روابط زن و شوهر، مورد مطالعه ‌شهر شیراز، دانشگاه شیراز، ۱۳۷۷.

۵‌ ـ ساروخانی، باقر، مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده، تهران، انتشارات سروش، ۱۳۷۵.

۶ـ عزیزی، ابوطالب، بررسی رابطه پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی دختران تحصیلکرده شاغل در سن تأخیری ازدواج بر نگرش آنها در مورد همسان همسری در شیراز، دانشگاه شیراز، ۱۳۷۷.

۷ـ فرجاد، محمدحسین، آسیب شناسی اجتماعی، ستیزه های خانواده و طلاق، تهران، انتشارات منصوری، ۱۳۷۲.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.