نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی دیدگاه دانش آموزان دبیرستانی در مورد اولویت های شغل

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۲ | قابل ویرایش

چکیده

هدف از انجام این تحقیق در بررسی دیدگاه دانش آموزان دبیرستانی در مورد اولویتهای شغل در چاهورز می باشد. جامعه آماری این پژوهش ،کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه(حاج سید احمد خمینی و حضرت معصومه (س)) روستای چاهورز  می باشد که از بین آنان به ترتیب ۱۰۰ نفر (۵۰ نفر پسر و ۵۰ نفر دختر )به عنوان نمونه آماری و به شیوه تصادفی ساده و از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند . ابزار پژوهش در این بررسی پرسشنامه محقق ساخته بود که پایایی آن بر اساسآلفای کرانباخ (۹۵/۰) محاسبه و روایی آن بر اسا س نظریه اساتید صاحبنظر مورد تأیید قرار گرفت.

تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد دانش آموزان بر خلاف دانش آموزان  دختر و دانش اموزان پسر معتقدند برنامه های درسی دوره متوسطه با علایق و رغبتهای شغلی دانش آموزان دوره متوسطه تناسب کمتری دارد ،کم تر توانسته فارغ التحصیلان را به خودکفایی فردی برساند و در توانبخشی دانش آموزان کم توان ذهنی نقش کمرنگی ایفا نموده است.

مقدمه

انسان موجودی است بالقوه و تکامل پذیر نیروهای درونی انسان خود بخود آشکار نمی شوند مگر این شرایط لازم برای بروز آنان فراهم آیند.

پس لازمه ی بروز توانایی ها و استعدادهای انسان یادگیری و آموختن است. مراقبتهایی که تحت عنوان تعلیم و تربیت در مورد انسان به عمل می اید شرط لازم رسیدن انسان به کمال است . بسیاری از افراد تصور می کنند که تعلیم و تربیت یعنی مدرسه رفتن و آموزش دیدن ، لیکن واژه تربیت به معنی سوق دادن و هدایت کردن است.

هدف اصلی تعلیم و تربیت یا آموزش و پرورش این است که در رفتار فرد ، یعنی در دانش مهارتها ، عادات و نگرش های او تغییر مثبت ایجاد کند بنابراین علاوه برمدرسه که در آن تعلیم و تربیت رسمی (آموزشگاهی) انجام می شود ؛ افراد و نهادهای دیگر جامعه والدین و دیگر اعضای خانواده ، دوستان ، مجامع مذهبی ، رسانه های گروهی به خصوص رادیو ، تلویزیون ، نشریات در یادگیری و تغییر رفتار یا آموزش و پرورش غیر رسمی ما سهیم اند.

سقراط معتقد است «ایجاد عشق و حقیقت» در فرد است . هر جامعه برای تداوم خود به تعلیم و تربیت نیازمند است اگر افراد یک جامعه در هدفهای مشتری و عملکردهای معین به توافق نرسند نمی توانند در دراز مدت با یکدیگر در صلح و آرامش به سربزند . در تربیت فرد باتوجه به توانایی ها به علایق و نیازهای جامعه به سمتی سوق داده می شوند تا از حداکثر توانایی هایش استفاده نماید.

بیان مسئله

از مهمترین مسأله ای که امروزه در آموزش و پرورش و سایر عرصه های اجتماعی و اقتصادی مورد بحث قرار می گیرد بعد از دوره راهنمایی دانش آموزان به مقطع دبیرستان وارد شده و پس از طی یک دوره یک مسأله آموزش عمومی باید رشته مورد علاقه خود راانتخاب نمایند ظاهراً در بیرستان مشاور متخصص با توجه به مضرات فرد ، از آزمون هوش یا رغبت سنج و نظرات دبیران و اولیاء دانش آموز او را نسبت به رشته خاص هدایت می نماید مسأله مهم این است که آیا عوامل دیگری نیز در انتخاب رشته تحصیلی تأثیر دارد . عوامل نظیر ، جامعه ، خانواده ، … که می توانند به نوعی در انتخاب رشته تحصیلی تأثیر بسزایی داشته باشد.

مشاوره شغلی چیست؟

مشاوره شغلی عبارت است از تعیین یک حرفه که با استعدادها و امکانات و خصوصیات روانی و جسمی فرد سازگار و هماهنگ باشد. به عبارتی در این شاخه راهنمایی و مشاوره دو دسته اطلاعات مورد بررسی قرار می‌گیرند ، یک دسته اطلاعات مربوط به مشاغل و دسته دیگر اطلاعات مربوط به ویژگیها و استعدادهای فرد و در جریان مشاوره تلاش می‌شود تا هماهنگی و تناسب بین این دو دسته اطلاعات مشخص شود و تعیین گردد تا چه اندازه‌ای شرایط مربوط به یک حرفه با تواناییها و ویژگیهای فرد سازگاری دارد.

مشاوره شغلی و اهداف کاربردی آن

هدف مشاوره شغلی رشد توانائی کشف فرصت های شغلی توسط افراد و دست یابی فرد به شغلی است که برای او رضایت ، موفقیت ، سازگاری ، انگیزش و پیشرفت را در بر داشته باشد.به نظر سوپر(۱۹۸۵) هدف مشاوره شغلی دست یابی به بلوغ حرفه ای است ، بلوغ حرفه ای یعنی داشتن آگاهی نسبت به مشاغل ، شناخت خود ، خود پنداری روشن شغلی ، توانایی تصمیم گیری در مورد شغل آینده ، مسئولیت پذیری ، خود اتکایی در کشف فرصت های شغلی ، خلاقیت در فرآیند جستجوی شغل(زونکر،۲۰۰۶)

بر اساس رویکرد میچل ، لیون و کرامبولتز (۱۹۹۹) هدف مشاوره شغلی عبارت است از کمک به فرد برای گسترش توانایی ها و نیازهای خود ، کسب آمادگی لازم برای تغییر به منظور به دست آوردن کسب و کار ، بالا بردن عملکرد شغلی ، آماده سازی افراد برای مقابله با مشکلات و مسائل شغلی است. به نظر آنها مشاوره مانند یک مربی به فرد کمک می کند تا نیازها و تغییرات بازار کار را درک کند و بر اساس آن برای دست یابی به شغل مناسب تلاش کند(زونکر،۲۰۰۶)

منابع و ماخذ

۱- الحسینی ، س. (۱۳۸۵).”مطالعه اجرای آزمون رغبت سنج‌تحصیلی – شغلی و آزمون هوش بر هدایت تحصیلی دانش‌آموزان نظام جدید آموزش متوسطه استان مرکزی“ اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی.

۲- براتی، ف. (۱۳۸۴). ”بررسی ارتباط ویژگیهای شخصیتی دانشجویان با رشته تحصیلی (مهندسی عمران) براساس نظریه تصمیم‌گیری شغلی هالند“. پایان‌نامه دانشگاه الزهراء

۳- پنبه‌چی، ز. (۱۳۷۸). همخوانی شغل و شخصیت براساس نظریه هالند. پایان‌نامه ارشد. دانشگاه الزهراء.

۴- تقی‌زاده، ف (۱۳۷۸).تهیه و اعتباریابی فرم کوتاه رغبت‌سنج تحصیلی – شغلی برای دختران دانش‌آموز سال اول دبیرستانهای استان قم – پایان‌نامه ارشد. دانشگاه الزهراء.

۵- جنتی، م. (۱۳۷۹). ارتباط نقش جنسیتی برتر و تیپ شخصیتی افراد شاغل شهرتهران. پایان‌نامه ارشد. دانشگاه الزهراء.

۶- حسینیان، س. (۱۳۸۰). انتخاب حرفه بیانگر شخصیت فرد است. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه الزهراء.

۷- حسینیان، س. (۱۳۷۸). ”ضرورت هدایت تحصیلی دانش‌‌آموزان در انتخاب رشته هنر و گزینش دانشجو“. مجموعه مقالات همایش روشهای آموزش هنر. دانشگاه الزهراء.

۸- حسینیان، س. و یزدی – س. (۱۳۷۸). هدایت شغلی از طریق همخوانی شخصیت با محیط شغلی و هنجاریابی آزمون SDS . طرح مصوب معاونت پژوهشی دانشگاه الزهراء ، فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه الزهراء

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.