نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی رابطه استفاده بیش از حد از بازی های رایانه ای در افت تحصیلی دانش آموزان

پایان نامه بررسی رابطه استفاده بیش از حد از بازی های رایانه ای در افت تحصیلی دانش آموزان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۰ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                   شماره صفحه

چکیده                                           ب و ت

فصل اول

مقدمه                                           ۱

بیان مسئله                                      ۳

اهمیت و ضرورت تحقیق                                 ۳

هدف کلی تحقیق                                   ۴

فرضیه ها                                    ۴

تعاریف عملیاتی متغییر ها                                 ۴

فصل دوم

الف ادبیات تحقیق                                 

مقدمه                                           ۷

تعریف افت تحصیلی                                ۷

علتهای افت تحصیلی                                   ۸

تعریف ارزشیابی و انواع آن                                ۱۰

تعریف اندازه گیری و مفاهیم مربوط به آن                       ۱۴

فواید بازی های رایانه ای برای کودکان                         ۲۶

تاثیرات بازی های رایانه ای خشونت آمیز بر روی کودکان و نوجوانان              ۲۹

راهکارهای مداخله ی ممکن و احتمالی                        ۴۶

ب-مروری بر تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع در داخل یا خارج از کشور ۴۸

فصل سوم

جامعه آماری                                     ۵۴

نمونه و روش نمونه گیری                                   ۵۴

ابزار جمع آوری اطلاعات                               ۵۷

روش های آماری برای تجزیه و تحلیل اطلاعات                  ۵۸

فصل چهارم

یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها                         ۶۰

فصل پنجم

خلاصه و نتایج تحقیق                                  ۷۳

محدودیتهای تحقیق                                ۷۴

پیشنهادات  محقق                                     ۷۵

منابع                                         ۷۶

مقدمه

بازی های کامپیوتری نیاز به منطق، حافظه، مهارت های حل مساله، تجسم و اکتشاف دارند و لازمه این بازی ها دستکاری اشیاء با ابزارهای الکترونیکی و فهم بازی به مثابه سیستم پیچیده است.

بازیهای گروهی کامپیوتری مستلزم رشد مهارت های اجتماعی است مثلا بچه ها باید در مورد هدف های خود تصمیم بگیرند.

بازی های فردی، گروهی و رقابتی از جمله بازی های کامپیوتری هستند و محتوای بازی ها نیز به تناسب گروه های مخاطب متفاوت است به طوریکه برخی بازی ها حادثه ای، پاره ای تخیلی و بعضی نیز فکری هستند.

گرافیک، صدا و تعامل، ابتکار سیر داستان، کنجکاوی، پیچیدگی و تخیل، منطق، حافظه، بازتاب ها، مهارت های ریاضی، چالش حل مساله و تجسم از جمله جنبه های فنی، روانی و فردی است که بازیگران را جذب این بازی ها می کند.

کار مستقل، مداومت در بازی، لذت بردن از بازی، مشارکت فعال، تعامل مشارکتی، ساختار گروهی، یادگیری، رقابت یا همکاری گروهی و فرصت های برابر در بازی از جمله عواملی است که در فرد برای ادامه بازی ایجاد انگیزه می کند.

تحلیلگران بازیهای کامپیوتری بر این عقیده اند که بازیها بدون مشکل نیستند به ویژه اینکه معمولا فراهم آوردن همه مشخصات بازی های خوب کامپیوتری در یک بازی مشکل است. بازی ممکن است خیلی آسان و یا خیلی سخت باشد و در هر دو صورت ایجاد انگیزه نکند و گاه بازی از حیث زمان طولانی است و این با محدودیت های برنامه درسی تناسبی ندارد.

رابطه گرافیکی نامناسب، بازخورد اندک و قواعد غیرمنطقی از دیگر مشکلات بازی های کامپیوتری است و ایجاد انگیزه یکی از لوازم بازی های کامپیوتری است ولی گاه ممکن است این جنبه آنقدر قوی باشد که ایجاد اعتیاد کند.


بیان مسئله

امروزه با رشد سریع اینترنت و ارتباطات این بازی ها به فاصله کوتاهی در ایران رواج یافته است، این نوآوری بشر که امروزه تقریبا در اوقات فراغت اکثر بچه ها راه یافته ، همچون دیگر ساخته های دوست بشر دو رو دارد که یک روی آن استفاده صحیح در کارها و کمک به رشد و سعادت بشر و روی دیگر آن استفاده غلط است که موجب رکود علمی و همچنین رشد نابهنجاری ها در جامعه می شود.

با توجه به اینکه گرایش بیش از حد به بازی های رایانه ای و اثرات منفی این بازی ها بر روی اقشار مختلف جامعه و تاثیرات منفی آن بر روی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مواجه هستیم و این موضوع در سالهای اخیر روز به روز بیشتر قابل مشاهده می باشد، لذا محقق ، تحقیق حاضر را جهت بررسی علل واقعی آن و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات احتمالی انتخاب و اجرا می نماید.

تعریف افت تحصیلی

افت تحصیلی نمره ای است که دانش آموز در امتحان بدست آورده است ، با توجه به اینکه سقف نمرات تا نمره ۲۰ میباشد ، نمرات پائین تر از ۲۰ به میران که از آن کاهش پیدا می کند افت تحصیلی می شود و باعث تکرار پایه تحصیلی می شود.

تکرار پایه تحصیلی عبارت است از : تکرار یک کلاس برای دانش آموزان که در خلال یک سال تحصیلی در همان کلاس پایه ای که در سال قبل به سر می برده به تحصیل ادامه دهد.

علت‌های افت تحصیلی

علل و عوامل گوناگونی در مسئله افت تحصیلی مداخله دارند ، نظریه پردازان آموزش و پرورش این عوامل را دسته بندی کرده و در گروههای کلی آنهارا معرفی و مورد بحث قرار داده اند که به ذکر بعضی از این دسته بندی ها می پردازیم ، این دسته بندی ها توسط ماهنامه آموزش استان اصفهان بیان شده است.

بعضی از نظریه پردازان عوامل افت تحصیلی را به صورت زیر بیان می دارند.

۱ –  علت های مربوط به خود دانش آموز

۲ – علت های مربوط به اجتماع و خانواده و عقب ماندگی خانواده

۳ – علتهای مربوط به اجتماع و محیط خارج از مدرسه

۴ – علتهای مربوط به آموزشگاه

ارزشیابی تشخیصی (Dignostic evaluation)

نوعی از ارزشیابی تکوینی است که با هدف تشخیص مشکلات یادگیری دانش آموزان در یک موضوع درسی به کار میرود و معمولا در جریان آموزش انجام می گیرد.از طریق ارزشیابی تشخیصی می توان معاومات و مهارتهای لازم دانش آموزان را برای ورود به مطالب جدید تشخیص داد ونیز معیاری است برای سنجش رفتار ورودی دانش آموزان که به کمک آن می توان نقطه شروع فعالیت های آموزشی را مشخص کرد.

هدف ارزشیابی تکوینی یا مستمر

  1. فراهم آوردن شواهد معتبری درمورد یادگیری درسی.
  2. تعیین نقاط قوت و ضعف دانش آموزان درفرایند یاددهی و یادگیری.
  3. تقویت اعتماد به نفس در دانش آموزان.
  4. تثبیت اعتماد به نفس فراگیران وایجاد انگیزه برای یادگیری در آنان.
  5. پرورش روحیه تحقیق ، تفکر ، تلاش ، ابتکار وخلاقیت دانش آموزان.
  6. توجه به جنبه های مهم درس و اهداف آموزشی آن.
  7. تشویق به استفاده ازراهبردهای فعال یاددگیری.
  8. مشخص کردن نتایج ودادن بازخورد تصحیح کننده به شاگردان.
  9. کمک به شاگردان درپی گیری پیشرفت خود و توسعه مهارت های ارزیابی از خویشتن.

۱۰ – مطلع کردن دانش آموزان از سطح عملکرد مورد نیاز.

۱ – ایجاد انگیزه در فراگیران جهت تداوم یادگیری .

۱۲ – نمایان ساختن توانایی های بالقوه ی فراگیران ، که این خود موجب خودشناسی و تبین تصویری ذهنی فراگیر از خودش می شود .

۱۳ – ارزشیابی راه کم کاری و خطای گذشته را بازکرده و مراحل جدیدی را برای آغازگری مجدد فراهم می سازد.( خود آغازگری)

۱۴ – ارزشیابی به عنوان وسیله ای برای شناخت توانایی وزمینه های علمی فراگیران و تصمیم گیری برای انجام دادن فعالیت های بعدی آموزشی است.

منابع

۱.فیوضات.یحیی.مبانی برنامه ریزی آموزشی_چاپ هفدهم.انتشارات موسسه نشر ویرایش-تهران ۱۳۸۵

۲.دلاور.علی-احتمالات و آمار کاربردی-چاپ پنجم-انتشارات رشد-تهران ۱۳۸۲

۳.پال هرسی و کنت بلانچارد-مدیریت رفتار سازمانی-ترجمه دکتر علی علاقه بند-چاپ دهم و یازدهم-انتشارات سپهر-۱۳۷۵

۴.کریمی.یوسف-روانشناسی شخصیت-انتشارات ویرایش-چاپ سوم-تهران ۱۳۸۵.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.