نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق بررسی رابطه بین پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی دانش آموزان دختر ۸ تا ۱۱ ساله

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۹ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                              صفحه

چکیده                         ۴

مقدمه                            ۱

فصل اول

۱-۱ بیان مسئله                    ۵

۲-۱ اهمیت و ضرورت پژوهش              ۶

۳-۱ هدف پژوهش                     ۶

۴-۱ فرضیه                         ۶

 ۵-۱ متغیرهای پژوهش                  ۷

۶-۱ تعاریف مفهومی                 ۷

۷-۱ تعاریف عملیاتی                    ۸

فصل دوم

۱-۲ روانشناسی رشد                 ۹

۱-۱-۲ پیشینه نظری                    ۹

۲-۲ نظریات مربوط به یادگیری اجتماعی      ۱۲

۳-۲ یادگیری مشاهده ای                ۱۵

۴-۲ نظریات مربوط به رشد اجتماعی          ۱۷

۵-۲ رشد اجتماعی                      ۲۰

۲-۱-۲ پیشینه پژوهشی                  ۲۳

فصل سوم

۱-۳ روش تحقیق                     ۲۶

۲-۳ جامعه آماری                      ۲۶

۳-۳ ابزارهای اندازه گیری                 ۲۶

۴-۳ شیوه اجرای پژوهش                 ۲۷

۵-۳ روشهای آماری                  ۲۸

فصل چهارم

۱-۴ تجزیه و تحلیل داده ها

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری

پیوستها

منابع

پرسشنامه

مقدمه

کودکان نیاز به داشتن تماسهای جسمانی و در آغوش گرفتن دارند ، درست همانگونه که به پناهگاه و سه وعده غذا روزانه نیاز دارند ، متأسفانه این روزها توجه تنها به رفاه جسمانی کودک معطوف است و از رفاه روانی و عاطفی او غفلت می شود.

در بعضی از شرایط کودک ممکن است خود را آدم بی ارزشی ببیند و در این میان شدت افسردگی هر چه بیشتر باشد ، احساس بی ارزش بودن هم بیشتر می شود . بر اساس پژوهش اخیر دکتر آرون بک بیش از ۸۰% بیماران افسرده خود را انسان بی ارزش می دانند و متأسفانه مسئله به اینجا ختم نمی شود ، تحقیقات وی نشان می دهد که بیماران افسرده بخصوص در زمینه هایی مثل هوش ، موفقیت، ‌اشتهار ، جذابیت ، سلامتی و توانایی که برایشان ارزش دارد ، ‌احساس نا توانی می کنند.

به اعتقاد ایشان ، تصویر ذهنی افسردگی را می توان در چهار احساس : مغلوب ، علیل ، بی کفایت و محروم توضیح داد.

اغلب واکنشهای منفی احساسی ناشی از فقدان عزت نفس است . تصویر ذهنی مخدوش به ذره بینی می ماند که کوچکترین اشتباه جزیی و جزیی ترین عیب را چندین برابر کرده ،‌آن را به حساب عیب شخصی می گذارند.

افراد افسرده خود را آدم بی ارزشی می پندارد و نمی تواند به هیچ یک از خواسته هایش برسد . این افراد که خود را از لحاظ اخلاقی بی کفایت و مستوجب نکوهش می بینند خود را سرزنش می کنند و به خود بهتان می زنند و انتظار مجازات دارند. (قراچه داغی ، مهدی ۱۳۶۹)

چکیده

مطالعات پژوهشگران نشان داده است که فرایند اجتماعی شدن یکی از ابعاد رشد انسان است و تأثیر بسزایی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد ، متأسفانه خانواده ها و اولیای مدارس برای شناخت عوامل مؤثر در اجتماعی شدن فرزندان اطلاعات کافی ندارند ،‌لذا در این طرح با هدف اینکه رابطه بین رشد اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دختر ۱۱- ۸ تا چه میزان است به پژوهش در این مورد پرداخته است.

بدین منظور پس از انتخاب موضوع و ساختن فرضیه ها با استفاده از منابع اینترنتی ،‌کتابها و پایان نامه ها پیشینه نظری و پژوهشی را جمع آوری کرده و سپس روش مورد نظر برای انجام پژوهش معین شد . در این پژوهش از میان کلیه دانش آموزان دختر ۱۱- ۸ ساله شهر اندیمشک ۴۰ نفر از آنها بطور تصادفی (قرعه کشی ) انتخاب می شوند بعد از انتخاب دانش آموزان ابزار پژوهش که پرسشنامه رشد اجتماعی وایلند است به آنها داده می شود که بعد از گردآوری داده ها آمار توصیفی و استنباطی مشخص می گردد که بین رشد اجتماعی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنا داری وجود دارد . آیا دانش آموزانی که به رشد اجتماعی بالا رسیده اند از لحاظ تحصیل نیز پیشرفت کرده اند و جز دانش آموزان موفق هستند؟

بیان مسئله

حتماً تا کنون با افرادی روبرو شده اید که بدون هیچ گونه اضطراب و دلهره با دیگران رابطه برقرار می کنند ، از حق خود دفاع می کنند ،‌ از عهده هر کاری بر می آیند ،‌ مسئولیت قبول می کنند ،‌ اگر با مشکلی مواجه شدند به راحتی با دیگران در میان می گذارند و اگر در جمعی وارد شدند آنقدر سرو زبان دارند که همه را مجذوب خود می کنند.

بله این افراد از آن دسته کسانی هستند که ما آنها را افراد اجتماعی به حساب می آوریم . این افراد همیشه در کارهایشان موفق هستند و بدون اینکه دلهره ای داشته باشند و خجالت بکشند دست به هر کاری می زنند . بر خلاف آنها کسانی هستند که خصوصیات آنها بر خلاف افراد قبل بوده ، آنها را غیر اجتماعی می گویند.

چه چیزی باعث این تفاوت اخلاقی شده ، قطعاً این اختلاف از تفاوت تربیت اولیه آنها در زمان کودکی بوده ، ‌شیوه فرزند پروری خانواده ها با هم متفاوت است ، والدین مقتدرانه اجتماعی و والدین سخت گیر فرزندان اجتماعی و گوشه گیر دارند . پدیده اجتماعی شدن کودکان با موفقیت تحصیلی آنها رابطه زیادی دارد .  کودکانی که از لحاظ اجتماعی رشد نکرده اند حتی در زمان بزرگسالی نیز انسان خود مختار و مسؤلی نمی شوند . این پیامدها باعث شده که افراد زیادی به فکر حل کردن این مسأله برآیند و طی پژوهشهایی هر چند ناکافی به حل این مشکل کمک کنند.

پیشینه نظری

روانشناسی رشد ، تغییرات کمی و کیفی رفتار انسان ، مظاهر آنها و عوامل مؤثر در پیدایش آنها را در سراسر زندگی مطالعه می کند ، ‌به گفته (مان ، ۱۹۶۷ ) مسائل مورد بحث روانشناسی رشد عبارتند از : « اصل و منشاء رشد و نمو، طرز  انتقال اشکال ناآموخته رفتار بازتابی وغریزی ، امکان  ارثی شدن رفتار اکتسابی، تاثیر و نفوذ وراثت روی رشد فرد ، و نقش وراثت در تعیین تفاوتهای فردی در رشد و تکامل روان شناسی.

روانشناسی رشد می کوشد قوانین واصول کلی وعمومی یا فرایندهای رشد وتکامل اعمال وفرایندهای روان شناختی در حیوانات و رشد همین فرایندها در افراد بشر، شناخت رفتار بزرگسالان را برای ما آسان می کند.

مباحث روانشناسی رشد را کلا میتوان ۳ قسمت کرد:

۱- مطالعه رفتار فرد ورشد طبیعی او بدون توجه به عوامل خارجی یعنی مطالعه رشدی ونمو از لحاظ تاثیر عامل های ارثی وعضوی

۲- مطالعه وبررسی اثر نیروهای مختلف محیطی در رفتار و رشد فرد ، یعنی مطالعه رشد از حیث محیطی ، تاریخی، جغرافیایی، دینی، سیاسی و اقتصادی.

۳- مطالعه اثر رفتارو رشد فرد محیط و فرهنگ حاکم بر او ،یعنی مطالعه خود

محیط از لحاظ رشد و تکامل فرد و میزان سازگاری محیط با این رشدو رفتارو اثر این متغییر سازشی در فصلهای آینده(شعاری نژاد ، ۱۳۶۷).

یادگیری مشاهده ای

نظریه های یادگیری اجتماعی و رشد شناختی هر دو به مشاهده به عنوان یکی از عوامل مهم در یادگیری کودکان از طریق مشاهده می توان از ترکیب این دو نظریه استفاده کرد . بر طبق نظریه رشد شناختی وقتی که کودکان تفاوت بین رفتار زن و مرد را می بیند در مورد اینکه کدام رفتارها مردانه است و کدام زنانه ، عقیده ای پیدا می کند.

بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی در مواقع مناسب از رفتارهای هم جنس خود تقلید می کنند . این فرایند در آزمایشی نشان داده شد که در ان کودکان رفتار بزرگسالان را تماشا می کردند که می بایست از میان روشها یکی را انتخاب کند . البته این روشها طوری بود که جنسیت بزرگسالان در انتخاب آن دخالتی نداشت (مثلاً سیب و موز ). بعضی از کودکان دیدند که چهار مرد یک دسته از موارد را انتخاب کردند ( دسته الف ) و چهار زن دسته دیگر را ( دسته ب ) . گروهی دیگر از کودکان دیدند که سه مرد و یک زن دسته الف را انتخاب کردند و سه زن و یک مرد دسته « ب » را انتخاب کردند.

گروه سوم دیدند که دو مرد از هر دسته اشیائی را انتخاب کردند . سپس همه کودکان این فرصت را داشتند که بین الف و ب انتخابهایی کنند . کودکان گروه اول آن اشیائی را انتخاب کردند که همجنسشان انتخاب کرده بودند ،‌کودکان گروه سوم چنین نکردند.

منابع

۱- براهنی ، محمد تقی ، ‌سعید ، شاملو ، یوسف(۱۳۷۳) ، زمینه روانشناسی هیلگارد اتکینسون ، ج دوم ،  انتشارات رشد .

۲- بزرگی ، فهیمه ، کار عمل روش تحقیق ،(‌۱۳۸۰) رابطه وضعیت اقتصادی خانواده با رشد اجتماعی دانش آموزان ، ‌دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول .

۳- پور افکاری ،‌نصرت الله (۱۳۷۵) ، کاپلان ، خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری ، روانپزشکی بالینی ، ‌انتشارات شهر آب .

۴- تجلی ، پریسا ، مترجم ، (۱۳۷۳) ،‌پوپ ، مک هال ،‌گرامی هد، ‌نویسندگان ، افزایش احترام به خود در کودکان و نوجوانان ، انتشارات رشد.

۵- جمعی از مؤلفان (۱۳۷۰) ، روانشناسی رشد ، ‌انتشارات سمت .

۶- شعاری نژاد ، علی اکبری ،‌(۱۳۷۲)  ، روانشناسی رشد ، ‌انتشارات سمت .

۷- یاسایی ، ‌مهشید ، ‌مترجم ، (۱۳۷۳) ، پاول ، هنری ، ماسن و همکاران ، ‌رشد و شخصیت کودک ، ‌انتشارات کتاب ماد .

۸- نظیری ،‌ عشرت ،‌پی ریزی سازگاری اجتماعی کودکان در خانواده، ‌۱۳۶۶ .

۹- پایان نامه امان زاده ،‌آمنه ، بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان (۷۹ – ۷۸) به راهنمایی : حسن زاده ، ‌رمضان ، ۲۷ ، بهمن ، ۱۳۷۹ ، واحد سازی .

۱۰- پایان نامه سروندی ، اکرم ،‌ بررسی رابطه عزت نفس ،‌ اضطراب با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه ، ۱۳۸۱.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.