نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه راههای رسوخ مدهای غیرمتعارف بر جامعه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۰۳ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                               صفحه

فصل اول

(کلیات تحقیق)

مقدمه                                               ۲

کلیات                                               ۴

اهمیت مسئله                                          ۷

اهداف تحقیق                                          ۱۰

متغیرهای تحقیق،فرضیه و سؤالات تحقیق                         ۱۱

تعاریف واژه ها و اصطلاحات                                ۱۳

فصل دوم

(ادبیات و پیشینه تحقیق)

تقلید و مدگرایی در یادگیری بوسیکه مشاهده                     ۱۵

نظریه های تقلید                                     ۱۷

ارزیابی نظریه های تقلید                                  ۳۳

عواملی که بر احتمال وقوع تقلید اثر می گذارند                         ۳۷

انگیزش پیشرفت                                       ۴۵

فوبیها و ترسها و شناخت ها                               ۵۳

سرمشق گیری در رفتار درمانی                           ۵۸

فراگیری رفتارهای جدید                                ۶۳

خلاصه فصل                                        ۶۷

فصل سوم

(روش تحقیق)

روش تحقیق                                        ۷۱

نمونه آماری و حجم نمونه                               ۷۲

ابزار گردآوری اطلاعات                                ۷۴

روش گردآوری اطلاعات                                  ۷۵

روش آماری                                           ۷۶

فهرست مطالب

عنوان                                               صفحه

فصل چهارم

(تجزیه و تحلیل داده ها)

تجزیه و تحلیل توصیفی                                  ۷۸

نمودار فراوانی                                           ۸۱

تفسیر آماری                                          ۸۲

تفسیر درصدی                                           ۸۴

تحلیل آماری                                          ۸۶

نتیجه آماری                                         ۸۸

فصل پنجم

(نتیجه گیری)

نتیجه گیری                                           ۹۰

محدودیت ها و ملاحظات پژوهش                            ۹۳

پیشنهادات                                           ۹۴

منابع و مآخذ                                        ۹۵

پرسشنامه                                        ۹۶

مقدمه

جامعه خود به خود معنی و مفهوم ندارد. اصولاً جامعه مفهومی انتزاعی و ساخته تفکرات و ذهنی بشری است که در اثر اجتماع و جمع شدن عده ای از افراد و  اعضای خانواده در یک مجموعه و محله و اقلیم و مکان اطلاق می گردد و چون بشر از آغاز خلقت به صورت جمعی زندگی کرده و برای رفع نیازهای اولیه و برقراری نیازهای ارتباطی و نیز عاطفی و ترس از خطرات حیوانات درنده و رعد و برق و سیل و زلزله سعی در گردهم آیی و در کنار هم زیستن داشته اند. (کاردان ، ۱۳۷۳)

هر امر اجتماعی و پدیده اجتماعی عبارت است ، هر موقعیت ، هر رابطه یا واقعیتی که به نحوی یکی از جنبه های حیات اجتماعی را توجیه کند.

بنابراین اجتماعی بودن موجود انسان امری مسلم و علی حده (علیحده) است و رفع نیازهای انسانی بوسیله یکدیگر یک پدیده طبیعی و اجتناب ناپذیر است پس قلمرو انسان ها در گروه و روابط بین آنها در بستری از نیازهای طبیعی و اجتماعی و عاطفی و … در روی کره خاکی پراکنده و مستتر است.

بیان مسئله

وَ  کَذلِکَ  سَوَّلَت لی نَفسی ( طه ، ۹۶ )

نفس من کار مرا برایم زیبا جلوه می دهد . ( نصری ، ۱۳۷۲) “۷/۳”

همه صاحب نظران و اندیشمندان و حکما و فیلسوفان و متخصصان قدیم و جدید معتقدند که نیازهای انسانی دو قسم است. الف) نیازهای اولیه ب) نیازهای ثانویه

نیازهای اولیه شامل نیاز به غذا ، پوشاک ، امنیت ، مکان ، تولید مثل ، درمانی و … و نیازهای ثانویه مثل تفریح و ورزش و هنر و …

در همه دنیا نیازهای اولیه اصل است و همه کشورها و دولت ها هر کدام به نوعی از طریق برنامه های اقتصادی و اجتماعی و طرح ها و لوایح گوناگون حمایتی و تشویقی و ضمانت کاشت و داشت و برداشت محصولات و تولیدات و نظام عرضه و تقاضا به همه مردم شهرها و روستا خدمات مختلف اجتماعی و مدنی ارائه می نماید.

در بعد اجتماعی روابط گروه ها و اجتماعات از طریق نهادها و موسسات و سازمان ها شکل می گیرد و در این برهه قانون و روابط سنتی و مذهبی و ارتباطی با هم تلفیق شده و فرهنگ و تمدن هر جامعه را شکل می دهد.

تقلید و مدل گرایی در یادگیری بوسیله مشاهده

بخش زیادی از یادگیری انسان از طریق شرطی سازی کلاسیک و در نتیجه تقویت یا تنبیه صورت نمی گیرد ، بلکه از طریق مشاهده انجام می شود . دو روان شناس که نوشته ها و آزمایش های آنها مکرراً بر این واقعیت تاکید دارند ، آلبرت بندورا و ریچارد اچ . والترز  هستند.

بندورا و والترز در کتاب کلاسیک خود به نام یادگیری اجتماعی و رشد شخصیت ( ۱۹۶۳ ) ، نشان دادند که نظریه یادگیری سنتی بسیار ناقص است ، چون نقش یادگیری مشاهده ای را نادیده گرفته است.

به طوری که دیدیم ، نظریه یادگیری سنتی بر اهمیت تجربه فردی تاکید می ورزد : فرد رفتارهایی را انجام می دهد و پیامدهای بعدی آن را تجربه می کند. نکته بندورا و والترز این است که یادگیری به مقدار زیاد از طریق تجربه جانشینی  رخ می دهد و نه تجربه شخصی: ما رفتار دیگران را مشاهده می کنیم ، پیامدهای رفتار آنها را می بینیم ، و بعداً ممکن است از رفتار آنها تقلید کنیم.

تقلید به عنوان یک غریزه

چند تن از نخستین روانشناسان (مثل بالدوین ، ۱۹۰۶؛ مورگان ، ۱۸۹۶؛ مک دوگال ، ۱۹۰۸) اعلام داشتند که انسان و حیوانات ، گرایشی فطری به رفتارهایی دارند که می بینند دیگران آنها را انجام می دهند.

ویلیام جیمز، هنگام بحث درباره گرایش کودک به تقلید گفتار و حرکتهای بزرگسالان ، و گرایش بزرگسالان به صحبت کردن ، راه رفتن و رفتار کردن  همانند دیگران ، بیان داشت : ” این نوع تقلید گری که انسان و حیوانات گروه زی مشترکاً از آن برخوردارند ، به معنی کامل کلمه ، نوعی غریزه است ….”

این باور که تقلید گرایشی فطری است، تا اندازه ای از شواهدی ناشی می شود مبنی بر این که کودکان می توانند از حرکتهای یک بزرگسال تقلید کنند. برای مثال، مک دوگال(۱۹۰۸) گزارش داد که کودک چهار ماهه او هنگامی که یک بزرگسال زبانش را بیرون می آورد، همین کار را می کند . البته ، احتمال اینکه کودک این پاسخ را به این دلیل که تقویت شده است.

تقلید به عنوان پاسخ کنشگر تعمیم یافته

به طوری که بندورا ( ۱۹۶۹) اشاره کرده است ، تحلیل میلر و دلارد از تقلید ، تنها در مواردی کاربرد دارد که در آنها یادگیرنده (۱) رفتار یک الگو را مشاهده می کند ، (۲) فورا پاسخ وی را کپی می کند ، و (۳) تقویت دریافت می دارد.

بسیاری از موارد تقلید روزمره از این الگو پیروی نمی کنند . برای مثال ، دختر را در نظر بگیرید که مادرش را هنگام آماده کردن یک کاسه برگه ذرت برشته ، نگاه می کند : مادر کاسه را از کابینت آشپزخانه در می آورد، برگه های ذرت را در آن می ریزد ، و سپس شیر و شکر به آن اضافه می کند.

روز بعد ، هنگامی که مادر در آشپزخانه نیست، ممکن است کودک تصمیم بگیرد یک کاسه برگه ذرت برای خودش درست کند و امکان دارد این کار را با موفقیت انجام دهد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.