نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق بررسی عوامل اجتماعی موثر بر جرم در زنان زندانی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۸ | قابل ویرایش

 

مقدمه

دامنه انحرافات اجتماعی بسیار گسترده است و پیشرفت ترین آن علمی است که به لحاظ قانونی خلاف شمرده می شود و عامل اصلی آن را متهم و محکوم به زندان می اندازند و شکی نیست که این طیف وسیع متاثر از عوامل مختلفی که از موقعیتها و شرایط و عوامل اجتماعی نظیر گسیختگی های خانوادگی ، پایه زن بدون سطح تحصیلات و زندگی در محیطهای منحرف، میزان باورهای مذهبی، ازدواج در سنین پائین و عدم تعلقات اجتماعی و عوامل اجتماعی دیگر می باشد.

اندیشمندان متعددی علاقه مند به پژوهش در مورد انحرافات اجتماعی می باشند که هر یک از زوایه ای خاص به عوامل اجتماعی ایجاد جرم پرداخته اند که در تحقیق حاضر در قسمت مبانی و تئوریهای مربوطه به جرم و مشخصات  آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

ضرورت پرداختن به عوامل اجتماعی جرم زنان بدین لحاظ مطمح نظر می باشد که زنان بواسطه ای تاثیرات متعددی که در عرصه های مختلف و بویژه عرصه خانواده دارند جرم آنان (اعتیاد ـ فحشاء ـ سرقت و غیره) آثار بسیار زیانباری را بر پیکره جوامع بشری بالاخص کانون خانواده و تربیت فرزندان دارد.

لذا همچنانکه پیشگیری برای جلوگیری از بیماری بهتر از درمان پس از بیمار شدن می باشد در اینمورد هم لازم می باشد که برای جلوگیری از ارتکاب جرم اعمال پیشگیرانه انجام شود تا در نهایت به جامعه ای سالم دست یابیم.

 

طرح مسئله

جرمها و انحراف از هنجارهای رسمی تاریخچه ای به قدمت زندگی انسان دارد و از زمانهای بسیار قبل یکی از مسائل مورد توجه اندیشمندان اجتماعی بوده است پرداختن به مسائل زنان بویژه در دوره های اخیر همواره مورد بحث و گفتگوهای فراوان بوده و در این بین یکی از مسائل مربوط به زنان جرائم یا آسیب ها و انحرافات اجتماعی آنان از قبیل اعتیاد، سرقت ، فروش مواد مخدر، روسپیگری و سقط جنین های غیر قانونی، خودکشی، فرار از خانه، قتل یا شراکت در انجام آن و غیره می باشد که دارای علل و عوامل متعددی می باشند.

با توجه به اینکه زنان امروزه نیمی از جوامع انسانی را تشکیل می دهند، شالوده و بنیان جوامع و خانواده و به سلامت تمامی افراد جامعه بلاخص زنان بستگی دارد. جرم یا انحراف از هنجارهای رسمی چنانچه افزایش یابد پایداری و استواری وسلامت جامعه را مورد تهدید جسمی قرار می دهد و امنیت ملی و استحکام خانواده ها را دچار تزلزل می نماید.

جرم یا انحراف چراغ خطری است که نشان از نقایص یا کمبودهای جامعه است و معمولاً دارای علل و عوامل مختلف می باشد که در این تحقیق علل و عوامل اجتماعی از قبیل تحصیلات، خانواده نابسامان، فقر، میزان مذهبی بودن ارتباط با افراد ناباب ، زندگی در محلات فقیر نشین و جرم خیز، ازدواج های ناموفق مورد توجه نگارنده بوده و با طرح شئوانات ذیل درصد یافتن ارتباط میان عوامل فوق با جرم زنان می باشد.

 

تبیین روان شناختی کژ رفتاری های اجتماعی

بسیاری از روانشناسان و روانکاوان علل رفتارهای انحرافی را بر حسب نقص شخصیت فرد کجرو توجیه و تبیین می کنند و بر این باورند که برخی از گونه های شخصیت بیشتر از گونه های دیگر گزینش به جرم و تبهکاری دارند .

در واقع آنان کژرفتاری را ناشی از تجربه های تلخ دوران کودکی می دانند که معلول روابط ناسالم فرد و محیط اجتماعی است.

آنان در تکوینی شخصیت دو عامل زیستی و اجتماعی را موثر می دانند و عوامل زیستی معمولاً به ارث می رسند و عوامل اجتماعی محصول محیط اجتماعی هستند.

نظریه های جامعه شناسی انحرافات

در قلمرو جامعه شناسی نظریه های مختلفی در باب کجروی و انحرافات می باشد. جامعه شناسان علل و عوامل گوناگونی را باعث شکل گیری و انجام عمل کجروی در جامعه توسط انسانها معرفی نموده اند.

از اهالی حوزه های جامعه شناسی ریشه های انحراف و علل آن را نه در درون فرد بلکه در بیرون از او در واقعیت های اجتماعی نهادها، ساختارها، روابط اجتماعی و نظایر آن جستجو می کنند.

 

نظریه بر چسب زنی یا انگ زنی بکرولمرت

این نظریه ناشی از واکنش گروههای اجتماعی و فرد می باشد در واقع یکی از دیدگاه های کنش متقابل نمادین است.

براساس این نظریه می توان گفت، برای رفتار کجرو نمی توان یک علت را پیدا نمود بلکه علل و عوامل مختلفی در کج روی دخیل هستند لذا افراد متخصص در جرم و انحرافات می باید واکنش اجتماعی نسبت به جرم و کج روی را مد نظر قرار دهند.

لمرت انحراف را به انحراف نخستین و انحراف ثانویه تقسیم می نماید و معقتد است که:

«انحراف در مرحله نخستین خواه جنبه آزمایشی داشته باشد یا از روی کنجکاوی باشد یا با محاسبه انجام شده باشد اثر چندانی برخود پنداره ، شخص به عنوان فردی درست رفتار نمی گذارد و فرد آن را یک تخلف جزئی می داند که در موقعیت های خاص قابل توجیه است»

براساس نظریه بر چسب زنی و انحراف نخستین و انحراف ثانویه می توان بخشی از کج رفتاری زنان را تبیین نمود. بالاخص اینکه زنان مجرم معمولاً از طبقات پایین و یا از اقلیتهای قومی در یک مکان خاص می باشد.

 

منابع و مأخذ

  1. اجلائی ، پرویز، نگاهی به آمار جرایم در ایران، مجموع مقالات آسیب های اجتماعی ایران، تهران، انتشارات آگاه، ۱۳۸۳.
  2. آیت الهی ، علی اصغر، بررسی توزیع پارکندگی آسیب های اجتماعی استان گلستان، روزنامه گلشن مهر، شماره ۳۴۱.
  3. آبوث پاملا، والاس کلر، جامعه شناسی زنان، ترجمه : منیژه نجم عراقی، تهران، نشر نی، ۱۳۸۱.
  4. اعزازی، شهلا، جامعه شناسی خانواده ، تهران : انتشارات روشنگران، ۱۳۸۰
  5. بیرون ، آلن، فرهنگ علوم اجتماعی ، ترجمه باقر ساورخانی ، تهران، انتشارات کیهان، ۱۳۸۰.
  6. ببی، ارل، روش های تحقیق در علوم اجتماعی ، ترجمه رضا فاضل ، جلد دوم، تهران: انتشارات سمت ۱۳۸۴.
  7. دواس، دی ای، پیشمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران : نشر نی، ۱۳۷۶.
  8. دورکیم، امیل، قواعد روش جامعه شناسی، ترجمه علیمحمد کاردان، تهران: دانشگاه تهران، ۱۳۷۳.
  9. دانش، تاج زمان، مجرم کیست و جرم شناسی چیست، تهران، انتشارات کیوان، ۱۳۷۹.
  10. رفیع پور، فرامرز، کندوکاوها و پنداشته ها، تهران، انتشارات آوای نور، ۱۳۸۴.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.