نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

مقاله طلاق و پیامدهای شوم آن در سرنوشت فرزندان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۱ | قابل ویرایش

مقدمه

ازدواج از سنت‏هاى حسنه جامعه‏اسلامى است و توجه به آن در روایات واحادیث، اهمیت مساله را بیش از پیش‏آشکار مى‏سازد. ازدواج علاوه بر آرامش‏زن و مرد، موجب بقاى نسل و سلامت‏جامعه مى‏گردد; چنانکه قرآن مى‏فرماید:یکى از نشانه‏هاى خداوند این است که‏برایتان همسرى آفرید تا موجب آرامشتان‏باشد و بین شما الفت و مهربانى قرار داد.

با وجود تاکید بسیار بر ازدواج، جایى‏که پاى شرف، دین و امکان خطر گناه‏پیش آید، طلاق ضرورت مى‏یابد. اسلام‏چون مسیحیت کاتولیک، پیمان ازدواج راناگسستنى نمى‏داند و یا چون یهود، به بازبودن نسبى درهاى خروجى اعتقادى‏ندارد; بلکه طلاق را مبغوض‏ترین حلالهامى‏شمرد (۲) و آن را امرى آسیبى ولى‏اجتناب‏ناپذیر مى‏داند و معتقد است‏چنانچه در حدى متعارف نگه داشته شود،مى‏تواند حایز نتایج مثبتى براى خانواده وجامعه باشد.

در جوامع پیشرفته‏صنعتى، روابط انسانى و در پى آن روابطخانوادگى از ابعاد معنوى تهى و در نتیجه‏سست، سرد و آسیب پذیر شده‏است; تنهاهدف زندگى مشترک، ارضاى‏خواسته‏هاى غریزى است و جسم وخواسته‏هاى آن، محور تمام ارزشها وکوششهاست. چیزى ارزش خوانده‏مى‏شود یا به نظر داراى ارزش مى‏آید که‏نیازهاى طبیعى و کششهاى جسمانى راپاسخ دهد; پس بمحض یکنواخت‏شدن‏روابط جسمانى، طرفین در جستجوى‏سرچشمه‏هاى دیگر تمتع، به پیوندهاى‏دیگر مى‏اندیشند

متاسفانه در سالهاى اخیر در کشور مانیز بویژه در شهرهاى بزرگى چون تهران -که بافت زندگى شهرى آن را به یک جامعه‏صنعتى تبدیل نموده است – آمار طلاق‏نسبت‏به ازدواج، حرکتى افزایشى داشته‏است‏بطورى که طبق آمار بدست آمده درسال ۱۳۵۹، از هر ۳۲۳۷۷ ازدواج، ۵۲۶۰مورد به طلاق منجر شده و در سال‏۱۳۶۰، از ۵۷۸۳۳ مورد ازدواج، ۹۴۱۴مورد آن به طلاق انجامیده است که از این‏تعداد در سال ۵۹، ۷۶/۱۵ درصد طلاق به‏تهران تعلق داشته و ۱۱/۷ درصد به کل‏کشور و در سال ۶۰، ۲۸/۱۶ درصد به‏تهران و ۲۹/۸ درصد در کل کشور بوده ‏است.

سال های اخیر

در سالهاى نخست ازدواج بر اثربى‏تجربگى، شناخت طرف مقابل کمترمیسر است در نتیجه خواسته‏ها کمتر موردتوجه قرار مى‏گیرد. زوجهاى جوان هنوزبه بلوغ شخصیتى نرسیده‏اند و لذت وراحتى زمان مجردى را فراموش نکرده‏اند.براى دلسوزى خویش از وضعیت آشفته‏زندگى فرصت‏بیشترى دارند; لذا در این‏سنین منحنى طلاق عکس منحنى ازدواج‏است و هر چه بر سنین زوجین افزوده‏مى‏شود امر طلاق کمتر صورت مى‏گیرد،بطورى که در سنین میانسالى و کهنسالى‏اغلب مرگ موجب تنهایى زن و شوهرمى‏شود و در این زمان است که بر اثرعلاقه، عادت و تفاهم هیچکدام قادر به‏ترک دیگرى نیست.

کودکانى که والدین رابر اثر جدایى از دست مى‏دهند اغلب درسنین ۱ الى ۱۰ ساله هستند. کابوس‏تجدید میثاق والدین، در این کودکان بیدادمى‏کند، ترس از رها شدن در ذهنشان‏ریشه دوانده است و براى انتخاب یکى ازوالدین دچار تعارض مى‏گردند. آنها پس ازطلاق والدین همچون توپى به مادربزرگ، عمه، مادر، پدر و دیگران پاس داده‏مى‏شوند. در چنین وضعیتى چگونه‏مى‏توان ثبات را به مفهوم واقعى از اوطلب کرد.

کودک در چنین شرایطى است‏که وجود مشترک والدین را مى‏طلبد به هراقدامى متوسل مى‏شود، عمل خلاف‏انجام مى‏دهد، لجبازى مى‏کند، از خوردن‏امتناع مى‏کند، به درس بى توجه مى‏شود،بهانه مادر را مى‏گیرد تا شاید پدر را واداربه آشتى نماید. متاسفانه پدر در ین‏حالت‏بسرعت وارد عمل مى‏شود وعجولانه به زندگى دوم تن در مى‏دهد. وباز هم کودک مى‏ماند و کوهى ازمشکلات، زیرا بمجرد ازدواج دوم،نامادرى به فکر فرزند جدید و دور نمودن‏طفل شوهر از پدر مى‏افتد پس از گذشت‏زمانى کوتاه همان کسى که براى نگهدارى‏فرزند به این خانه وارد شده است، آنچنان‏وضعیتى ایجاد مى‏کند که پدر را وادار به‏سپردن طفل به دیگران مى‏کند.

آراستگى و زینت

امام باقر(ع):

لاینبغى للمراه ان تعطل نفسها و لو ان تعلق فی عنقها قلاده ولاینبغی ان تدع یدها من الخضاب و لو ان تمسحها مسحابالحناء و ان کان مسنه; (۱۶) .

براى زن (در رسیدگى به وضع ظاهر خود) سزاوار نیست که به خودو سر و وضعش نرسد هر چند به اینکه گردنبندى را به خود بیاویزد،و سزاوار نیست که دستش را بى‏رنگ رها کند هر چند به اینکه‏مختصر حنایى بگذارد; گرچه سالخورده باشد.

بى‏شک موضوع یاد شده، یک نیاز طبیعى براى زن و مرد است و دراین روایات، همان گونه که به مساله هزینه و ایجاد گشایش در زندگى و نیزاظهار محبت علنى توجه شده است‏بر این نیاز طبیعى نیز که در روابط زن وشوهر نقش خاصى دارد تاکید شده است. همین امر پسندیده در صورتى که‏خارج از حدود خانه و براى بیگانه انجام شود حرام است و آثار سوء خودرا در جامعه و بویژه در محیط خانواده و روابط زن و شوهر خواهدداشت.

این امر پسندیده، عینا براى مردان نیز سفارش شده و علت آن نیزروشن است. البته نکته دیگرى که در همین زمینه باید مورد توجه قرارگیرد موضوع لزوم تمایز میان زن و مرد در وضع ظاهرى و لباس و امثال آن‏است. و این همان نکته‏اى است که در سخن فاطمه دختر امیرالمؤمنین‏على(ع) به روایت عروه بن‏عبدالله آمده است. او مى‏گوید: وارد بر فاطمه‏دختر على بن‏ابى‏طالب(ع) شدم در حالى که پیرزنى سالخورده شده بود وگردنبندى در گردنش بود و دو النگو در دستش. لذا گفت: براى زنان‏ناخوشایند و مکروه است که خود را شبیه مردان سازند.

مسؤولیت مشترک

پیامبر اکرم(ص):

… فلکم علیهن حق و لهن علیکم حق، و من حقکم علیهن ان‏لایوطؤوا فرشکم و لا یعصینکم فی معروف. فاذا فعلن ذلک‏فلهن رزقهن و کسوتهن بالمعروف و لا تضربوهن.

… براى شما مردان، بر زنان حقى است و براى آنان نیز بر شما حقى.و از جمله حقوق شما بر آنان، این است که رابطه نامشروع با بیگانه‏برقرار نکنند و در موارد لزوم اطاعت، از شما سرپیچى نکنند. پس‏آنگاه که این حقوق را ادا کردند، حق خرجى و لباس در حد متعارف‏و معمول را دارا هستند و (نیز از جمله حقوق اینکه) آنان را نزنید.

روشن است که زن و مرد، هر یک در روابط زناشویى و زندگى‏مشترک داراى حقوقى هستند و در حدیث فوق به قسمتى از آن اشاره شده‏است و این گونه نیست که یک طرف، همیشه خود را طلبکار و دیگرى رابدهکار بداند; بلکه روابط بر اساس حقوق متقابل است و تنها با این‏احساس است که جو مساعدى براى تحقق صفا و صمیمیت و همکارى به‏وجود خواهد آمد.

پى‏ نوشت‌ها

۱) و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجالتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه ان فى‏ذلک لآیات لقوم یتفکرون (روم، ۲۰)

۲) ابغض الحلال عند الله الطلاق

۳) ساروخانى – دکتر باقر: طلاق و پژوهشى درشناخت واقعیت و عوامل آن، ص ۱۰۰

۴) همان منبع، ص ۱۲۰

۵) همان منبع، ص ۳۴

۶) همان منبع

۷) داناى علمى – منیژه: موجبات طلاق درحقوق ایران و اقلیتهاى غیر مسلمان

۸) لا تطلقوا النساء الا من ریبه فان الله لا یحب‏الذواقین و الذواقات (شیخ طوسى، تفسیر مجمع‏البیان، ج ۱، ص ۳۰۴

۹) فرهنگ عمید، ذیل طلاق

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.