نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه علل تأخیر سن ازدواج جوانان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۳ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………۱

فصل ا:طرح تحقیق

مقدمه …………………………………………………………………………………….۳

بیان مساله …………………………………………………………………………………۴

اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………۵

اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………۶

سئوالات تحقیق ……………………………………………………………………………..۷

متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………………………۷

فصل ۲: پیشینه تحقیق

پیشینه نظری تحقیق ………………………………………………………………………..۱۰

اینترنت و جوانان و نوجوانان …………………………………………………………………..۱۰

آثار رفتاری اینترنت بر جوانان ………………………………………………………………….۱۱

اعتیاد به اینترنت ………………………………………………………………………….۱۲

استفاده از اینترنت ، افسردگی و انزوای اجتماعی نوجوانان ………………………………………..۱۸

اثرات مثبت استفاده از اینترنت در میان جوانان و نوجوانان ………………………………………….۱۹

تاثیر فن آوری های نوین در رفتارهای دانش آموزان –آسیب ها و راهکارها ……………………………۲۱

ضرورت بهره گیری از اینترنت برای پرورش نسل جوان …………………………………………….۲۳

روان شناسی و آسیب شناسی اینترنت …………………………………………………………..۲۴

تعریف اینترنت …………………………………………………………………………….۲۵

بلوتوث های تلخ ، زندگی زهر ………………………………………………………………..۲۹

آسیب بلوتوث در دختران …………………………………………………………………….۳۳

آسیب های جدید بلوتوث ، پیامک و فیلم های مبتذل بر نوجوانان و جوانان …………………………….۴۰

استفاده از تلفن همراه در حد افراط ……………………………………………………………۴۲

پیشینه عملی تحقیق ………………………………………………………………………..۴۵

مطالعات انجام شده در ایران …………………………………………………………………۴۵

مطالعات انجام شده در کشورهای خارجی ……………………………………………………….۴۶

فصل ۳: روش تحقیق

روش تحقیق ……………………………………………………………………………….۵۴

جامعه و نمونه آماری ………………………………………………………………………..۵۴

ابزار پژوهش ………………………………………………………………………………۵۴

اجرای طرح و تجزیه و تحلیل آماری داده ها ……………………………………………………..۵۵

ابزار جمع آوری اطلاعات و روش تجزیه و تحلیل …………………………………………………..۵۵

فصل ۴: تجزیه و تحلیل داده ها

فصل ۵: بررسی نتایج

نتیجه گیری ……………………………………………………………………………..۷۹

پیشنهادات ……………………………………………………………………………….۸۲

محدودیت های تحقیق ………………………………………………………………………۸۳

منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………۸۴

پیوست

پرسشنامه …………………………………………………………………………………۸۷

چکیده

بررسی حاضر به منظور شناسایی علل تأخیر سن ازدواج جوانان انجام گرفته است. در این تحقیق ۱۵۰ دانشجو به صورت غیر احتمالی انتخاب شدند و موردبررسی قرار گرفتند . روش مطالعه توصیفی – تحلیلی بود و با استفاده از پرسشنامه به جمع آوری اطلاعات پرداخته داده ها با استفاده از آزمون تی و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج بدست آمده بیانگر آن است که عوامل موثر بر ازدواج های موفق به ترتیب عبارتند از : داشتن اعتماد به یکدیگر،روابط کلامی و غیر کلامی خوب و مبتنی بر مراودات سالم و توافق بر سرمسائل اساسی زندگی از قبیل تصمیم گیری شغلی ،هدف های زندگی ،تحصیل به علاوه برخی از عوامل شخصیتی ،خانوادگی و اجتماعی موثر بر سازگاری دانشجویان عبارت است از : نوع شغل همسر ،طریقه آشنایی با همسر ،شیوه حل مشکلات و محل مراجعه در زمان بروز اختلاف با همدیگر همچنین نتایج نشان داد که سن ،رشته تحصیلی ،وضعیت تحصیلی دانشجو و تحصیلات همسر در میزان سازگاری زناشویی آنان اثر گذار نیست.

مقدمه

عمل اجتماعی ازدواج در نقش و مقام اجتماعی که به فرد ازدواج کرده با عنوان شوهر و زن داده می شود و ارزشها و هنجارها و گروه هایی که این عمل را کنترل می کنند و به تعبیری در این عمل و ساخت که این عمل در آن انجام می شود و چند جنبه قابل توجه است:

۱) مراسم ازدواج در واقع یک مراسم گذر از کودکی و نوجوانی به بزرگسالی است به همین خاطر در هر جامعه ای فقط افرادی می توانند ازدواج کنند که ویژگی های بزرگسالی بودن را طبق معنی فرهنگی ان ترد جامعه خاص مورد مطالعه کسب کرده باشند و بهمین دلیل وظایف خاصی بر دوش آنها قرار می گیرد و پاداش هایی به آنها تعلق می گیرد.

۲ ) در عمل اجتماعی ازدواج بلوغ جسمی – جنسی ، عاطفی ، بلوغ اقتصادی و بلوغ اجتماعی مطرح است : که با ازدواج این جنبه ها توسط جامعه مورد تایید قرار گرفته و هویت اجتماعی شخصی دارای ویژگی خاصی می شود و نقش و مقام های تازه ای می یابد.

۳ و ۴ ) بلوغ جسمی – جنسی تا حدود زیادی مستقل از مسائل فرهنگی است . و در این حال شرایط محیطی و نوع معیشت هم بر آن تاثیر دارد . هم صحبتی با والدین و احساس دلبستگی عاطفی به انها در جوانان کم رنگ می شود و در مراحلی از بین می رود . لنس با همسر یا همسالان و جدائی عاطفی والدین نمود بلوغ عاطفی تلقی می شود . بلوغ عاطفی تابع سن بلوغ جسمی – جنسی و شرایط اجتماعی و فرهنگی است.

بیان مساله

یکی از آیات خدا این است که شما برایتان همسرانی افرید تا با انها انس بگیرید و آرامش خاطر پیدا کنید و درمیانشان دوستی و مهربانی افکند و در این موضوع برای اندیشمندان ایات و نشانه هایی است . پیامبر اکرم ( ص ) فرموده اند : مردی که زن نداشته باشد مسکین و بیچاره است گرچه ثروتمند باشد.

برای ازدواج و تاسیس زندگی مشترک خانوادگی نیز تخصص و آمادگی اطلاعات کافی لازم است پس باید از طرز فکر همسرش و خواسته های درونی او و مشکلات زناشویی و راه علاج آنها و اداب تازه معاشرت اطلاعات کافی داشته باشد . باید توجه داشته باشد که زن به معنای جنس خریدن یا کلفت گرفتن نیست.

بلکه به معنای پیمان وفا ، صداقت ، محبت و همکاری و شرکت در زندگی مشترک خانوادگی است زن نیز باید به طرز فکر شوهرش و خواسته های درونی او توجه داشته باشد و بداند که شوهر کردن به معنای نوکر گرفتن و تامین بدون قید و شرط خواسته ها و آرزوهای درونی نیست بلکه پیمان همکاری و تشرین مساعی است و برای رسیدن به این هدف مقدس گذشت ، فداکاری و همکاری و تفاهم لازم است زناشویی عبارت است پیوند جسمی ، زیستی میان زن و مرد که با توجه به موازین کیشی ، قانونی یا عرفی به منظور شرکت همیشگی یا گذرا و زندگی خانوادگی بر قرار شود.

تئوری مدرنیزاسیون

تئوری مدرنیزاسیونتوسط ویلیام گود مطرح شده است. وی برای تبیین تفاوت سن ازدواج افراد از مفهوم مدرنیزاسیون استفاده کرده است. بر این اساس، کاهش یا افزایش سن ازدواج با درجات مدرنیزاسیون مقایسه شده است.

مدرنیزاسیون در سطوح فردی و اجتماعی با تأثیرگذاری بر زمان ازدواج صورت می‌گیرد. در میان مهم‌ترین فاکتورهای مدرنیزاسیون، می‌توان به گسترش فرصت‌های تحصیلی، تغییرات در نیروی کار و فعالیت‌های شغلی، اشتغال زنان و شهرنشینی اشاره کرد. افرادی که در مناطق شهری زندگی می‌کنند به دلیل شیوه‌های زندگی متفاوت و نیز کنترل اجتماعی ضعیف‌تر، نسبت به مناطق روستایی ازدواجشان با تأخیر صورت می‌گیرد (آستین افشان، ۱۳۸۰: ۱۵). در جریان مدرنیزاسیون، خانواده‌محوری به فرد محوری تبدیل می‌شود.

فرایند مدرنیزاسیون با ترجیح خانواده هسته‌ای، فردمحوری در مقابل خانواده محوری، بهبود موقعیت زنان، گسترش تحصیلات عمومی، شهرنشینی و ازدواج‌های با انتخاب آزاد، تشکیل خانواده در سنین بالاتر را تشویق می‌کند. در این جریان، بسیاری از کارکردهای قدیمی خانواده به سازمان‌ها و نهادهای دیگر واگذار می‌شود. این تغییر کارکرد، شبکه اجتماعی را جایگزین شبکه خویشاوندی می‌کند و در نتیجه، خانواده به واحد هسته‌ای که بر فردگرایی استوار است، تبدیل می‌گردد.

نظریه مبادله

فرض اساسی نظریه مبادله آن است که مردم در انتخاب‌های خود منطقی بوده و درصدد به حداکثر رساندن سود خود از انتخاب و برقراری رابطه با دیگران هستند. این نظریه عمدتاَ از طریق اقدامات «جورج هومنز» و «پیتر بلاو» تأثیر عمده‏ای بر تحقیقات جامعه‏شناختی داشته است.

«بارتز» و «نای» با کاربرد این نظریه در مورد ازدواج، دو دسته تعیین‌کننده ازدواج را مشخص کرده‏اند: دسته اول آنهائی هستند که باعث می‏شوند ازدواج برای فرد رضایت بیشتری را نسبت به مجرد ماندن تأمین کند و دسته دوم آنهائی هستند که باعث می‏شوند ازدواج در میان بسیاری از جایگزین‌های نامطلوب، برای فرد کمتر نامطلوب باشد. آنها با بررسی ۲۳ قضیه مرتبط با عوامل اقتصادی- اجتماعی ازدواج، یک نظریه عام مطرح کردند، به این صورت که: هر قدر تفاوت مثبت بین رضایت مورد انتظار از ازدواج و رضایت دریافت شده از موقعیت کنونی فرد بیشتر باشد، ازدواج زودرس بیشتر خواهد بود (کنعانی، ۱۳۸۵). با پذیرش این اصل، زنان در شرایط رقابتی و برای اینکه شغل و فعالیتی بدست آورند، مجرد باقی مانده یا ازدواج خود را به تأخیر می‏اندازند.

در نظریه مبادله، انسان دائماَ در صدد بهره‏گیری بیشتر از حداقل هزینه‏هاست. اصل جستجوی پاداش‌های اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی در نهاد انسان نهفته است. طبق این نظریه، تصمیم‏گیری به ازدواج نوعی تصمیم به سرمایه‏گذاری است که در آن هزینه‏ها و دستاوردهای شخص ازدواج‌کننده در طول زمان واقعیت پیدا می‏کند.

منابع و ماخذ

۱-آقامحمدیان شعرباف، حمید‌رضا، و دیگران، «بررسی عوامل مؤثر در تحکیم خانواده و رضایت‌مندی زناشویی»، در: چکیده مقالات همایش تقویت نظام خانواده و آسیب‌شناسی آن، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، ۱۳۸۵.

۲-احمدی، خدابخش، «بررسی وضعیت ازدواج و سازگاری زناشویی در بین کارکنان سپاه»، نشریه طب نظامی، ش ۷، ۱۳۸۴.

۳-بستان، حسین، اسلام و جامعه شناسی‌ خانواده، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۴.

۴-بنی‌جمالی، شکوه‌السادات و دیگران، «ریشه‌یابی علل از هم پاشیدگی خانواده‌ها در رابطه با ویژگی‌های روانی‌ـ اجتماعی دختران و پسران قبل از ازدواج»، مجله علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، ش ۱ و ۲، ۱۳۸۳.

۵-بلاچ، سیدنی، مقدمه‌ای بر روان‌درمانی، ترجمه مهدی قراچه‌داغی، تهران، رشد، ۱۳۷۰.

۶-ترکان، هاجر، و دیگران، «بررسی اثر‌بخشی گروه‌درمانی به شیوه تحلیل تبادلی بر رضایت زناشویی»، فصلنامه خانواده پژوهی، ش ۸، ۱۳۸۵.

۷-جاسبی، منیژه، و دیگران، «بررسی رابطه بین میزان جمعیت در خانواده اصلی و رضایت زناشویی زنان»، در: مجموعه مقالات همایش تقویت نظام خانواده، قم، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، ۱۳۸۶.

۸-جلیلی، فریبا، بررسی و مقایسه عوامل مؤثر در رضامندی زنان شاغل و خانه‌دار از زندگی زناشویی، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۷۵.

۹-حیدری، مجتبی، بررسی رابطه جهت‌گیری مذهبی و رضایت از زندگی زناشویی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی€، ۱۳۸۲.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.