نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق بررسی علل نارضایتی شغلی در بین معلمان خانم مقطع ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۲ | قابل ویرایش

مقدمه

یکی از عناصر عمده ای که تشکیل سازمان های آموزشی بدون آن امکان پذیر نیست نیروی انسانی آموزشی آن سازمانها یعنی معلم است هر چند امر تدریس در زمره حرف قلمداد شده است ولی با توجه به عملکرد معلم به دراز انتقال دانتتنی های صرف، می توان امر تدریس را یک هنر تلقی نمود برخوردار بودن از دانش و سیع و معلومات عمیق نمی تواند، ملاک اصلی برای اشغال پایگاه اجتماعی و مقام معنوی معلم باشد.

لذا شرط عمده احراز مقام معلمی، علاوه بر مستعد بودن فرد برای پذیرش دانستنیهای لازم و در رابطه با شغل آموزگاری این است که داوطلب این شغل، از شرایط خاص دیگری نیز برخوردار باشد، برخودراری معلم از شرایط خاص به منظور ایجاد دگرگونی های لازم در رفتار دانش آموزان و تکمیل انستنتاجات او از مفاهیم است پل برآورد.

این هدف با آمادگی های لازم معلم به قبل از پرداختن به انجام این وظیفه خطیر، رابطه مستحکم و غیر قابل انکاری پیدا می کند که محتوای برنامه تربیت معلم با برخورداری از کیفیتی خاص می تواند معلم را در رسالتش یاری دهد که گاهی اوقات مشاهده می شود که معلمین احساس نارضایتی از شغل خود می کنند که این می تواند علل یا عواملی را پیش رو داشته باشد.

طرح مساله

معلم در هر رده ای که باشد بر وی لازم است یک فرد اجتماعی و نمونه باشد بدین معنی سعی کند روح انضباط را در میام دانش آموزان ودانشجویان تبلور سازد خود نیز نمونه انضباط است این نکته گویای این منظور نظر است که معلم خود نمونه اخلاق در زندگی کاری و برون کاری باشد.

زندگی یک معلم به خصوص معلم دبستان و دبیرستان، در محیط کار و در آماده شدن برای ایفای نقش تربیتی او خلاصه نمی شودبلکه او در میان جمع باید خود را نشان داده چون ارتباط با دیگران بخصوص مشارکت در ناراحتی ها و حل مسائل اشخاص نمی تواند قرین راحتی باشد.

ولی گاهی مسائلی وجود دارد که معلمین نسبت به شغل خود احساس نارضایتی می کنند که می تواند در راستای این مطالب نوع مدیریت مدرسه ، نوع معلمین واقع در مدرسه، ایجاد تسهیلات و نوع تسهیلات و نوع مشکلات حاشیه ای در خانه  عدم رضایت همسر از شغل خانم و نوع تربیت فرزندان که تمام این عناوین می تواند در نوع رضایت و یا عدم رضایت معلمین نقش بسزایی داشته باشد.

روش و تکنیک تحقیق

جامعه مورد مطالعه در تحقیق عبارتند از کارکنان معلم خانم که در مدارس مشغول به تحصیل هستند و طبق برآورد کل جامعه آماری و تعیین حجم نمونه آزمون رضایت شغلی بر روی آنها اجرا گردیده که جهت انجام تحقیق و طرح و روش استفاده شده.

در تحقیق از روش زمینه یابی استفاده گردیده که در تحقیقات منطقی به منظور توصیفات جامعه ای که نمونه ای از آن انتخاب شده است اطلاعات در یک مقطع زمانی معین از نمونه جمع آوری می شوند که این روش نه تنها به منظور توصیف بلکه برای تعیین همبستگی بین متغییرها در زمان انجام تحقیق به کار برده می شود. تجزیه و تحلیل برخی از طرحهای تحقیقی به صورت توصیفی یا تبیینی به محقق اجازه می دهد که اطلاعات جمع آوری شده از زمانهای مختلف را مورد مطالعه قرار دهد.

معلم و وظایف آن

یکی از عناصر عمده ای که تشکیل سازمان های آموزشی بدون آن امکان پذیر نیست نیروی انسانی آموزشی آن سازمانها یعنی معلم است هر چند امر تدریس در زمره حرف قلمداد شده است ولی با توجه به عملکرد معلم به دراز انتقال دانتتنی های صرف، می توان امر تدریس را یک هنر تلقی نمود.

برخوردار بودن از دانش وسیع و معلومات عمیق نمی تواند، ملاک اصلی برای اشغال پایگاه اجتماعی و مقام معنوی معلم باشد لذا شرط عمده احراز مقام معلمی، علاوه بر مستعد بودن فرد برای پذیرش دانستنیهای لازم و در رابطه با شغل «آموزگاری» این است که داوطلب این شغل، از شرایط خاص دیگری نیز برخوردار باشد، برخودراری معلم از شرایط خاص به منظور ایجاد دگرگونی های لازم در رفتار دانش آموزان و تکمیل انستنتاجات او از مفاهیم است پل برآورد این هدف با آمادگی های لازم معلم به قبل از پرداختن به انجام این وظیفه خطیر، رابطه مستحکم و غیر قابل انکاری پیدا می کند.

فهرست منابع

  1. بهرنگی – محمد رضا – ۱۳۸۲ – نظارت در مدیریت – انتشارات گلچین
  2. بهرنگی – محمد رضا – ۱۳۸۰ – آموزش و معلمین – انتشارات اشکان
  3. دلاور – علی – ۱۳۸۱ – روش تحقیق در علوم تربیتی – انتشارات رشد
  4. عسگریان – مصطفی – ۱۳۷۹ – معلم و رضایت شغلی – انتشارات فرهنگ
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.