نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه علل اجتماعی – اقتصادی گرایش به اعتیاد مردان ۲۵ تا ۳۵ سال

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۰۰ | قابل ویرایش

چکیده

امروزه کسی نیست که در خصوص مضرات و اثرات سوء سیاسی،اجتماعی و فرهنگی معضل اعتیاد و قاچاق مواد مخدر شکّی داشته باشد.کارشناسان و صاحب نظران معتقدند که در حال حاضر بحران مواد مخدر در کنار ۳ بحران یعنی((بحران نابودی محیط زیست،بحران تهدید اتمی و بحران فقر))به عنوان مسئله روز در آمده است.

طبیعی است که حل این بحران و معضل و بلای خانمانسوز از عهده یک سازمان و یا چند مرجع،آن هم صرفاً با یک بر خورد قهری نه تنها خارج بوده بلکه نگرش یک بُعدی به مسئله است و وضعیت فعلی را بدتر خواهد نمود.به گونه ای که عمیقاً احساس می شودتنها راه حل موضوع،خارج شدن از ((برنامه روزی))و گام برداشتن در مسیر ((برنامه ریزی))و ایجاد عزم ملی و بسیج همگانی در این راستا است.

اعتیاد یا به تعبیر آن وابستگی به مواد مخدر و سوء مصرف آن در قرن حاضر از مهمترین و دردناکترین معضلات بشری است.سیل خروشان اعتیاد بی رحمانه در مسیر حرکت خود،کودکان،نوجوانان و جوانان و حتی سالخوردگان را طعمه قرار داده و علاوه بر متلاشی کردن کانون گرم و پاک خانوادگی سبب ناکامی در زندگی و تمایل بخودکشی و مرگ در آنها نیز می گردد.

اعتیاد یک بیماری زیست شناختی، روانشناختی و اجتماعی است عوامل متعددی در اتیولوژی سوء مصرف و اعتیاد موثر هستند که در تعامل با یکدیگر منجر به شروع مصرف و سپس اعتیاد می شوند. عوامل موثر بر فرد، محیط فرد و کلیه علل و عوامل درهم یافته ای هستند که بر یکدیگر تاثیر می گذارند. درک کلیه علل و عوامل زمینه ای موجب می شود تا روند پیشگیری، شناسایی، درمان و پیگیری به طور هدفمند طرح ریزی شود.

مقدمــــــه

به راستی نفس کشیدن و تهمت زندگی بر خویشتن بستن چقدر سخت و دشوار است به ویژه در برهه ای که تمامی ارزش های مادی تجهیزات و تأسیسات تولیدی و اطلاعاتی و خدماتی که بایستی در جهت رفاه بشریت قرار گیرد از دسترس انسان های تحت ستم بیرون است و چه دیداری غم بار تر از دیدن هزاران تیره روزی که درون لوله های سیمانی زیر پل ها در حاشیه خیابان ها و کوچه ها می لولند ودر باتلاقی ازلای ولجن وآلودگی و کثافت گذران می کنند تا باری به هر جهت بمانند و زنجیره نسل تیره روزان بی سر پناه که محصول ناهنجاری های اجتماعی می باشد را امتداد بخشند.

این ها وهزاران نمونۀ دیگر از عقب ماندگی ها ارمغان شوم استعمار سیاه است که گاهی رنگ پوست بدن و نژاد و گاه فقر فرهنگی را دستاویزغارت و چپاول خویش می سازد پدیده اعتیاد ونیزارمغان های شوم این برنامه ریزی سیاسی اقتصادی اجتماعی جهان خواران است دریغا که کشور ما نیز در گذشته هایی نه چندان دور از این تیررس دور نمانده و هم اکنون نیز قلب جامعه از این بیماری مزمن رنج می برد.

در کشوری که نبض جهان در آن می زند ودر زمره غنی ترین های کشورهای جهان سوم می باشد و به زودی باید نوزایی فرهنگی خود را اعلام کند و سهم زنده و مستقل خود را در جهانی که به آن بی اعتنا بوده به ایشان رساند قبول چنین وصله تنگی به راستی غیر قابل تحمل است در این برهه حساس پر از فراز و نشیب از تب این بیماری مهلک بر هر انسان آگاه و روشن واندیشمند و سازنده واجب است که به این بغرنج اجتماعی بحرانی روانی بیندیشد و در صدد التیام این زخم مزمن و کشنده برآید و در این مبارزه گام هایی مثبت بردارد.

بیان مسئله

اعتیاد نیز مانند سایر آسیب های اجتماعی و روانی فراتر از بزهکاری نوعی بزه دیدگی  Crimerictim است. در بررسی علل و عوامل اعتیاد تحقیقات نشان داده است که رفتار اعتیاد و سوء مصرف مواد به عنوان پیامدی از سایر اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی و خانوادگی می باشد. شناخت علل و عوامل و سبب شناسی اعتیاد Ethiology به تحلیل بهتر پدیده اعتیاد و استفاده از راهکارهای پیشگیرانه Prevention مناسب تر به ما یاری می رساند.

مواد مخدر و اعتیاد واژه های آشنایی هستند که تمام جوامع بشری به نوعی با آن دست به گریبانند. امروزه اعتیاد مشکل بزرگ جوامع است و خساراتی که این معضل یا بلای خانمانسوز به جای می گذارد بسیار زیانبار است، این در حالی است که همه جوامع بشری سالهاست در راه مبارزه با مواد مخدر گام برداشته اند و هزینه های گزافی را هم پرداخت کرده اند. یکی از عواملی که نیروی انسانی جامعه را مورد تهدید قرار داده و می دهد اعتیاد است که به عنوان رفتارهای نامتعادل موجب رواج بی نظمی و هنجارشکنی در جامعه می گردد.

تاریخچه مواد مخدر در ایران

به شهادت تاریخ رواج دهندۀ مواد مخدر در ایران عوامل انگلستان بودند که در عصر صفویه راه های کشت خشخاش و استفاده از تریاک را رواج دادند به نحوی که در ابتدا در دربار صفویه راه یافت و بعد ازآلوده کردن شاهان ،شاهزادگان و درباریان صفوی به درون مردم سرایت کرد و نحوۀ گسترش آن به قدری وسیع وسریع بود که بعد از زمانی کوتاه اپدیمی شده و درون قهوه خانه ها به صورت رسمی وبه عنوان تفنن استعمال می شد.

بنابراین افرادی که تفننی تریاک مصرف می کردند در اندک زمانی به جرگۀ معتادان می پیوستند و اندک اندک به شمار آنها افزوده می شد ودر زمان قاجار با ترفند انگلیسی ها بسیاری از مزارع کشت گندم ودیگر محصولات مفید زراعی به مزارع کشت خشخاش اختصاص داده شد وخرید و فروش مواد مخدر رواج یافت به نحوی که روز به روز درآمد شاهان و درباریان وقت از داد وستد تریاک افزایش یافت واساساً خرید و فروش آن به انحصار دولت درآمد ودر این میان ناآگاهی و پایین بودن رشدفرهنگی جامعه نیز عامل مؤثری در بهره برداری استعمارگران برای گسترش کشت خشخاش و اعتیاد به تریاک شد.

به طوری که پزشکان انگلیسی تریاک را به عنوان داروی مؤثر برای درمان بیماری هایی چون سردرد ، دندان درد ، گوش درد و….معرفی وتجویز می کردند وچندی نگذشت که این مادۀ مخدر بصورت دارویی خانگی در هر خانه وکاشانه ای راه یافت.

تعریـف تریـــاک

تریاک قدیمی ترین ومشهورترین ماده ی مخدری است که از شیره ی گیاه خشخاش به دست می آید ودراواخرماه دوم بهارگل های خشخاش به کپسولی به رنگ سبزتیره به نام گرزیا غوزه ی خشخاش تبدیل می شود کپسول ها پس ازمدتی کمی زرد رنگ می شوند واواخربهاریا اوایل تابستان درپایان روزودرساعاتی که هوا خنک می شود به روش خاصی تیغ می زنند وشیره ی سفید رنگی که در سطح گرزظاهرمی شود.

به تدریج در مجاورت هوابه رنگ قهوه ای روشن یا قهوه ای تیره در می آید ودر پیاله های مخصوص جمع آوری و برای تریاک مالی آماده می شود و شیرۀ تریاک جمع آوری شده در ظرف های بزرگ ریخته می شود و با قرار دادن در آفتاب و حرارت دادن تبدیل به تریاک می شود وهمچنین تریاک دارای ترکیبات بسیارناشناخته ای است که تا کنون حدود ۲۵ نوع مؤثر آن استخراج شده است و مقدار هر کدام در تریاک متفاوت است ( غنجی ؛ ۱۳۷۳ :۱۴-۱۵ ).

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.