نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه علل و عوامل اعتیاد و آثار مخرب آن در خانواده

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۰۲ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                  صفحه

فصل اول :

  • مقدمه………………………………. ۱۰
  • بیان مسئله………………………….. ۱۲
  • اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش…………….. ۱۳
  • اهداف پژوهش…………………………. ۱۵
  • پرسش یا فرضیه های پژوهش ……………… ۱۶
  • تعاریف نظری و عملیاتی ……………….. ۱۷
  • معرفی متغیرهای مستقل و وابسته…………. ۲۱

فصل دوم : بررسی پیشینه پژوهش

  • تاریخچه اعتیاد………………………. ۲۳
  • بررسی نظریه ها و مفاهیم مربوط به موضوع پژوهش ۲۶
  • بررسی پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج از کشور ۴۷
  • نقد و بررسی پژوهشهای انجام شده………… ۵۰

فصل سوم : متودولوژی

  • جامعه آماری…………………………. ۵۹
  • نمونه آماری و روش نمونه گیری………….. ۶۰
  • روش محاسبه حجم نمونه…………………. ۶۰

فصل چهارم : یافته های پژوهش

  • مقدمه ……………………………… ۶۲

ب) تحلیل داده ها (تحلیل بر اساس داده های آماری)   ۶۳

فصل پنجم : نتیجه گیری

  • تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش به ترتیب ارائه داده ها ۸۸
  • محدودیتهای پژوهش ……………………………………………….. ۹۱
  • پیشنهادات کاربردی از نتایج بدست آمده وپیشنهاد برای مراحل بعدی………………………………………………………………………… ۹۱

فصل ششم : ضمائم ، منابع و مأخذ

ضمائم………………………………….. ۹۷

منابع و مآخذ……………………………. ۱۰۰

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی علل و عوامل اعتیاد و آثار مخرب آن در خانواده  انجام گرفت فرض اصلی این تحقیق این بود که عوامل بر ایجاد اعتیاد تأثیر می گذارد و فرضیه ها و سؤالهای متعددی در پژوهش بیان شده است که مورد بررسی قرار گرفته جامعه آماری با مشورت استاد راهنما ۱۰۰ نفر انتخاب شده و روش نمونه گیری تصادفی است و ابزار مورد استفاده سنجش پرسشنامه می باشد که شامل سؤال پنج گزینه ای می باشد و شامل یک جدول فراوانی و یک نمودار هیستوگرام می باشد نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر به شرط زیر است :

الف) عوامل اجتماعی در گرایش به اعتیاد تأثیر مستقیم دارد.

ب) عوامل عاطفی در گرایش به اعتیاد تأثیر مستقیم دارد.

ج) وضعیت دوران تحصیل در گرایش به اعتیاد تأثیر مستقیم دارد.

د) وضعیت اقتصادی در گرایش به اعتیاد تأثیر مستقیم دارد.

ر) میزان تحصیلات افراد در گرایش به اعتیاد تأثیر مستقیم دارد.

ز) میزان فرهنگ خانواده در گرایش به اعتیاد تأثیر مستقیم دارد.

نتایج تحقیق با توجه به یافته ها در آخر ارائه شده است.

مقدمه

اشاعه ی مواد مخدر و اعتیاد یکی از کار سازترین و قدیمی ترین شیوه های استعماد گران و دشمنان بشریت است که به منظور باز داشتن جوامع انسانی از رشد و تعالی و آزادی آنها از زیر یوغ مستکبران جهان و همچنین غارت هر چه بیشتر و کسب منافع افزون تر به کار برده شده و روز به روز گسترش بیشتری می یابد به دنبال رشد و آگاهی مستضعف جهان و مبارزه ی بی امان آنان با استعمار گران وعدم کارآیی حضور نظامی ابر قدرت ها در مناطق مختلف ، منصرف ساختن و خاموش نمودن شعله های تحرک مردم ، در دستور کار مستکبران و جباران زمان شکل بارزی به خود گرفت و استفاده از گیاهان و مواد مضری که تا آن زمان به صورت خود رو کشت شده و بیشتر در جهت مصارف  پزشکی به کار برده می شد به عنوان سلاحی کار ساز برای ایجاد رخوت و سستی در میان جوامع مختلف و وسیله ای برای کسب منافع بیشتر همراه تبلیغات و زمینه سازی های گسترده به کار گرفته شد.

در این میان ، استعمار گران انگلیسی در اشاعه ی کشت مواد مخدر و مصرف آن نقش عمده ای داشتند.  نمونه ی بارز آن داستان جنگ تریاک و گسترش مصرف این ماده ی مخدر در «چین» می باشد. که طی آن ۴۰ میلیون نفر معتاد به مواد مخدر شده و عملاً این کشور پنهاور سالیان در ازی از تحرک و فعالیت سازنده بازماند.(کرم پور ،۱۳۷۹)

بیان مساله

سود مصرف و وابستگی به مواد یکی از مفصلات بزرگ زیستی ، روانی ، اجتماعی که بدون شک تمام کشورها به نوعی با آن دست به گریبان هستند . کشور ما به دلیل موقعیت ژئوپولتیک  و قرار گرفتن در کنار هلال طلائی بیشتر در معرض این معضل قرار دارد. این مشکل نه تنها فرد معتاد بلکه کل سیستم خانواده را در بر می گیرد و پیامدهای مختلفی بالاخص عوارض روانی را هم برای فرد مصرف کننده و هم برای سایرین که به نوعی با او ارتباط دارند به همراه می آورد.

اولین پایگاهی که در این خصوص تاثیر می پذیرد سیستم خانواده است. (rebe ) در فرهنگی روانشناسی، متعقد است سود مصرف مواد یک الگوی غیر انطباقی مصرف مواد است که در آن فرد به مصرف نا مناسب مواد پرداخته و این مسئله منجر به آسیب جدی عاطفی ، شناختی رفتاری در محل کار ، ، مدرسه و خانه می شود.

(rebe) همچنین وابستگی به مواد را الگوی غیر انطباقی مصرف مواد می داند که از نظر بالینی باعث آشفتگی و آسیب جدی در فرد مصرف کننده شده و بادوعلامت تحمل دارو (torerance ) و علامت ترک ماده (withdrawal syndrom ) تظاهر می کنند بر اساس انجمن روانپزشکی آمریکا در سال ۱۹۹۴ ، اعضای خانواده فرد مبتلا به وابستگی به مواد احتمالاً سطوح بالاتری از آسیب بویژه اختلالات مرتبط  با مواد را نشان می دهند. (moss  ) و همکاران طی تحقیقی نشان دادند که مصرف مواد مخدر و توسط پدر مشکلاتی را در فرزندان پسر بوجود می آورد که ممکن است به صورت درونی یا بیرونی خود را نشان دهد.

تاریخچه ی مواد مخدر در ایران

در ایران نیز پایه گذار و  رواج دهنده ی مواد مخدر ، عوامل استعمار انگلستان بودند که در عصر صفویه راه های کشت خشخاش  و استفاده از تریاک را و رواج دارند و به تدریج عصر قاجاریه، کشت خشخاش و خرید و فروش تریاک متداول شد ، به نحوی که روز به روز در آمد شان رو به افزایش می رفت.

« نصرالله فلسفی می نویسد:خوردن تریاک از آغاز دولت صفوی در میان ایرانیان بیشتر معلوم شد. بسیاری از مردم مخصوصاً شاهزادگان و سران دولت و سرداران و درباریان ، به خوردن این سم جایگاه معتاد بودند، و هر یک مثل سیگارکشان امروزی ، همیشه تریاکدان زرین جواهر نشانی درجیب داشتند. در زمان شاه طهماسب اول صفوی خوردن تریاک به قدری میان شاهزادگان و سران دولت رواج داشت که همیشه مقدار زیادی از آن در انبار های شاهی موجود بود. بیشتر پسران و برادران این پادشاه تریاکی بودند.»

در این میان نا آگاهی و کمبود رشد فرهنگی جامعه نیز عامل موثری در جهت بهره برداری استعمار گران برای گسترش کشت خشخاش و اعتیاد به تریاک گردید ، به طور ی که پزشکان انگلیسی و حکیم باشی های وابسته به آنان تریاک را به عنوان داروی موثر برای درمان بیماری های مختلفی چون سردرد ، کمر درد ، و ………. تجویز می نمودند. بدین ترتیب، روز به روز مسئله ی کشت مواد مخدر و اعتیاد مردم به آن گسترش بیشتری یافت و در حکومت خاندان پهلوی به اوج خود رسید ، به طوری که خاندان و اطرافیان غرب زده ی شاه ، رهبری باندهای قاچاق مواد مخدر به کشور های دیگر را به عهده داشتند.

مواد مخدر

«گرچه عنوان مواد مخدر از خیلی پیش در زبان فارسی معطلع است،اما این عنوان از لحاظ علمی صحیح نیست و یا خواص و خصوصیات آن دست از داروها تطبیق نمی کند.

«تقدیر» در لغت به معنی سست کردن ، بی حسی کردن واز حال بردن است که در لاتین نیز به اصطلاح نارکوتیک (narcotic ) شناخته شده که از لحاظ علمی در لاتین و زبان های مشتق از لاتین نیز این عنوان صحیح نیست، زیرا عنوان (narcotic) و(narcotse) در مورد داروهای بی هوش کننده ی موضعی نیز بکار برده می شود. بهترین عنوان برای این دسته داروها ، همان اصطلاح «مکیف ها » که از تمام عناوین مذکور مناسب تر است ، می باشد، زیرا از لحاظعلمی نیز این عنوان مطابقت با همان خواص مشترک این داروها دارد.

از نظر آسیب شناسی ، هر دارویی که پس از مصرف چنان تغییراتی را در انسان به وجود آورد که از نظر اجتماعی قابل قبول و پذیرش نباشد و اجتماع نسبت به آن حساسیت نشان دهد ، آن دارو « مخدر » است. (شایسته ،۱۳۷۵)

منابع و مأخذ

۱- اعتیاد ، سبب شناسی و درمان ، نویسنده : پروانه مجد ، نشر امید مجد ، چاپ اول ، سال ۱۳۸۲

۲- روان شناسی اعتیاد ، نویسندگان : چارلزایی داچن، دبلیو . مایکل شی . مترجم : بایر المعلی رنجگر،نشر روان ، چاپ اول ، تابستان ۱۳۸۳

۳- جامعه شناسی و انحرافات، نویسنده : دکتر داور شیخاوندی ، نشر مرندیز، چاپ چهارم، زمستان ۱۳۷۹.

۴- آسیب شناسی اجتماعی (جامعه شناسی انحرافات ) نویسنده : هدایت الله ستوده ، چاپ نهم، ۱۳۸۱.

۵- مشکلات جوانی ، نویسنده : ابوالقاسم اکبری ، نشر ساوالان، چاپ اول ، ۱۳۸۱.

۶- مواد مخدر و اعتیاد ، عبدالحسین شاکری (انتشارات سیر ۱۳۶۸)

۷-آقا­بخشی، حبیب(۱۳۷۹). «اثرات اعتیاد پدر بر کارکردهای خانواده»، فصل­نامه علوم اجتماعی،شماره۱۰.

۸-بوالهری،جعفر(۱۳۸۲). « ارزیابی سؤ مصرف مواد مخدر در زندا های ایران »، فصل­نامه علمی ، پژوهشی سؤ مصرف مواد ، سال اول شماره ۳.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.