تعداد صفحات: ۹۰ | قابل ویرایش
فهرست مطالب
چکیده ………………………………… الف
فصل اول : طرح تحقیق
مقدمه ………………………………… ۲
بیان مساله ……………………………. ۴
اهمیت واهداف تحقیق …………………….. ۶
هدف عمده تحقیق ………………………… ۷
اهداف ویژه ……………………………. ۷
سوالهای تحقیق …………………………. ۷
تعاریف مفاهیم و اصطلاحات بصورت عملیاتی ……. ۸
تجزیه و تحلیل دادهها …………………… ۱۱
فصل دوم : تاریخچه و پیشینه تحقیق
مفهوم و ویژگیهای فرهنگ …………………. ۲۱
تفاوتهای فرهنگی ……………………….. ۲۲
طبقه بندی فرهنگ ……………………….. ۲۳
عوامل مقاوم در برابر تغییر………………. ۲۶
پاره فرهنگ ……………………………. ۲۷
انتقال و اشاعه فرهنگی ………………….. ۲۸
جهانی شدن و فرهنگ ……………………… ۲۹
بحث واردات ……………………………. ۳۲
تکنولوژی و استحاله فرهنگی ………………. ۳۳
فرهنگ بومی و سنتی و چگونگی حفظ آن در برابر پدیده جهانی شدن ۳۵
دیرینه تمدن شرقی……………………….. ۳۷
تفاوت مقابله فرهنگی با تبادل فرهنگی ……… ۳۹
پیشینه تحقیق (تحقیقات انجام شده)…………. ۴۰
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه ………………………………… ۴۴
روش تحقیق (جامعه و نمونه)……………….. ۴۴
روشها و ابزار جمع آوری اطلاعات …………… ۴۶
روش تجزیه و تحلیل دادهها ……………….. ۴۷
فصل چهارم : یافتههای پژوهش ، تجزیه و تحلیل دادهها
یافتههای پژوهش ………………………… ۷۲-۴۹
فصل پنجم : خلاصه تحقیق
بحث و خلاصه /نتیجهگیری ………………….. ۷۴
خلاصه پژوهش ……………………………. ۷۴
بحث درباره یافتهها و سوالها …………….. ۷۷
کاربرد پژوهش ………………………….. ۸۳
محدودیتها …………………………….. ۸۶
پیشنهادات …………………………….. ۸۷
منابع و مآخذ ………………………….. ۸۸
پرسشنامه (نمونهای از آن ) ………………. ۹۰
چکیده پژوهش
عنوان تحقیق : بررسی عوامل تهاجم فرهنگی از نظر دانشجویان دختر دانشگاههای پیام نور و آزاد
این پروژه در پنج فصل تدوین شده است. در فصل اول آن این موضوعات مورد بررسی قرار گرفتهاند.
مقدمه
برای یک ملت فاجعه فرهنگی از فاجعه اقتصادی بسیار سنگینتر و خسارتبارتر است یورش فرهنگی از یورش نظامی بسیار بیرحمانه و صعبالعلاجتر است. (مقام معظم رهبری)
فرهنگ و تمدن غرب ، پس از رنسانس ، با اصالت دادن به انسان و ترویج اومانیسم ، درصدد نفی مذهب و فرهنگهای غیرغربی برآمد.
غربیان برای گسترش سلطه اقتصادی خود بر سایر ملتها و کسب منابع و منافع بیشتر تلاش کردند با تحریف ، تخریب و مسخ فرهنگ دیگران ، آنها را از خود بیگانه و بیهویت کنند و فرهنگ و اندیشههای غربی را در بین آنان تبلیغ و حاکم گردانند .
برای تحقق این هدف شوم آنها با بهرهگیری از کلیه ابزارها و روشهای مستقیم و غیرمستقیم ، زمینه برقراری حاکمیت خود را در سطح جهان فراهم کردند. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و احیای تفکرات دینی در بسیاری از کشورهای جهان بر همه تلاشهای آنان خط بطلان کشید.
بیان مساله
در باب تهاجم فرهنگی سخن بسیار گفته شده است و دربیان اهمیت و حساسیت این پدیده قرن و نوع برخورد با آن ، گفتهها و نظریه های مختلفی ابراز شده که هر یک اغلب ناظر به بعدی از ابعاد فرهنگ است.
اگر چه مساله تهاجم فرهنگی در کشورها از مدتها قبل مطرح بوده اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نفوذ فرهنگ پویای اسلام در عرصههای بینالمللی ، نمودی تازه یافته است.
استکبار جهانی با سرمایهگذاریهای وسیعی تلاش میکند تا حرکت انقلاب و نفوذ فرهنگ اسلامی را متوقف سازد . از آنجایی که انگیزه تهاجم فرهنگی، نخست ایجاد جو خودباختگی و روح بیتفاوتی در جامعه نسبت به ارزشهای اصیل خودی و تخریب هویت مذهبی است و سپس ایجاد جامعهای تازه که تفکرات و باورهای جهان غرب را بپذیرد و از نظر فرهنگ غرب، در الگوی مصرفی غرب، غرق شود و با توجه به اهمیت و حفظ اصالت فرهنگ اسلامی و ایرانی و با عنایت به اینکه جوانان، نیروی پتانسیل هر جامعهای هستند و آینده کشور در دست توانای این قشر عظیم رقم میخورد بیانگر اهمیت بررسی این موضوع در بین این گروه وسیع را توجیه میکند.
مفهوم و ویژگیهای فرهنگ
فرهنگ (Culture) فقط مجموعهای انباشته از آداب و رسوم و شیوههای مختلف زندگی نیست بلکه نظامی سازمانیافته از رفتارها و یا شیوه عمومی زندگی گروه یا گروههایی از مردم است. عناصر فرهنگی از قبیل عادات ، سنتها و ارزشها انسانها را به یکدیگر پیوند میدهد و هویت اجتماعی بوجود میآورد.
از دیدگاه تیلور، فرهنگ عبارتست از مجموعه پیچیدهای از علوم ، دانشها ، افکار ،اعتقادات ، آداب و رسوم و بطور خلاصه کلیه آموخته ها و عاداتی که یک انسان به عنوان عضو جامعه اخذ میکند.
تفاوتهای فرهنگی
با اینکه نیازمندیهای انسان عموماً در ۳ جهت روانی ، اجتماعی و زیستی قرار دارد، در جهت ارضاء این حوائج ، اقوام مختلف ذخائر فرهنگی خاصی تهیه میبیند. آنچه که فرق میکند چگونگی مقابله انسان با این نیازمندیهاست که تحت تاثیر عوامل بیشماری قرار دارد و اختلافات فرهنگی هم از همین جا ناشی میشود. هر جامعه از طریق فرهنگ خاص خود ، به افراد رنگ مشخص میبخشد و رفتار آنان را در قالب الگوهایی درمیآورد.
بسیاری از مردمشناسان عقیده دارند که اقوام مختلف در هر درجه از پیشرفت که باشند دارای یک سری مشترکات فرهنگی هستند که در اجتماعات مختلف بصور گوناگون انجام میشود و اغلب این خصوصیات مشترک ، منبعث از ویژگیهای جسمی ، روانی و اجتماعی انسان است.
منابع و مآخذ
- احمدی حکتی کار ، حسین ، بررسی نگرش نوجوانان پسر و دختر ۱۸-۱۵ ساله به فرهنگ بیگانه در شهر کرمان ، ۱۳۷۹
- ابراهیمی ، عبدالجواد ، تهاجم فرهنگی (سخنان استاد محمدتقی مصباح یزدی) ، انتشارات موسسه آموزشی خمینی ، چاپ چهارم ، ۱۳۷۹
- آدمیت ، فریدون ، اندیشههای میرزا فتحعلی خان آخوند زاده
- آل احمد ، جواد ، غربزدگی (چاپ جدید) ، فردوس ،تهران ، ۱۳۷۲
- امام خمینی ، امام و انقلاب فرهنگی ، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت معلم ، ۱۳۶۱
- اتکینسون ، ایتال (و دیگران) ، زمینه روانشناسی (جلد۱) ، رشد ،تهران ، ۱۳۶۹
- بستجان ، روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری ، ترجمه پاشا شریفی و نرگس طالقانی ، انتشارات رشد ، ۱۳۶۹
- رضوانی ، اصغر ، توسعه فرهنگی در آسیا و کشورهای عربی ، انتشارات شعاع ، ۱۳۸۰
- رهنمایی ، سیداحمد ، آسیبشناسی فرهنگی ، مجله معرفت ، شماره ۳۳ ، ۱۳۷۹
- رحیمی ، عزیزا… ، بررسی مظاهر و پیامدهای تهاجم فرهنگی درآپ ، انتشارات پژوهشکده اقبال ، ۱۳۸۰.