نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی عوامل موثر بر دوست یابی های اینترنتی بین دانشجویان ۱۸-۳۰ ساله

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۹ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

فصل اول —————————————

مقدمه —————————————–

بیان مساله ————————————

اهمیت و ضرورت ———————————

فصل دوم —————————————

پیشینه داخلی و خارجی ————————–

مصاحبه کارشناس/ مصاحبه اکتشافی —————-

مقاله —————————————–

فصل سوم —————————————

تحلیل نظری————————————-

مدل نظری ————————————–

فصل چهارم————————————–

روش شناسی تحلیل ——————————-

روش تحقیق————————————–

جامعه آماری ———————————–

شیوه انتخاب واحد نمونه————————-

روش گردآوری ———————————–

فصل پنجم—————————————

فرضیات —————————————-

تعریف عملیاتی ———————————

منابع

مقدمه

انسان امروز در جامعه ای زندگی می کند که نیازمند برقراری رابطه با محیط اطراف و افراد حاضر در جامعه خویش می باشد.

جهان امروز به دنیای الکترونیک  و دهکده جهانی معروف می باشد که در این دهکده جهانی افراد از هر سوی دنیا با هر ملیت و هر عقیده ای که باشند در آن حضور می یابند و با یکدیگر تبادل نظر و مبادله اطلاعات می نمایند.

یکی از این ارتباطات ،  ارتباط از طریق دنیای اینترنت و گفتگوهای چند نفره در اتاق های گفتگوی چت می باشد . که افراد از هر سوی دنیا با عقاید و اعتقادات متفاوت وارد این اتاق های گفتگوی چت شده و با یکدیگر ساعتها بی آنکه متوجه گذر زمان باشند به گفتگو می پردازند البته از نوع نوشتاری.

حال در این پژوهش سعی بر آن است تا انواع گفتگوها از طریق چت و انواع روم های موجود را بررسی کنیم . و اینکه آیا این ارتباط می تواند سالم باشد یا خطر آفرین برای نسل حاضر است.

بیان مسئله

می توان گفت که شبکه اینترنت همانند یک محل مجازی ملاقات عمومی شهروندان جهانی است، یک نقطه تلاقی عمومی است که در آن میلیونها نفر بیش از ۱۵۵ کشور جهان با هم در رابطه قرار میگیرند و سازمان عظیمی است که نظم آناز پیش تا حدودی تنظیم شده است.

آنان در هر آن به کسب اطلاع درباره چیزها ی مختلف ، گفتگو ، بازی ، تجارت ،جستجوی علمی ، مشاهده تصاویر مختلف ، استماع صداها و آهنگها ، مشاهده فیلم ها و بسیاری اقدامات دیگر می پردازند . قاعده کلی حاکم بر اینترنت استفاده از اطلاعات به گونه ای آزاد است. (محسنی ، ۷۱،۱۳۸۰)

واقعیت آن است که این نظام ارتباطی تا به حال حداقل در کلیت آن در ابعاد جهانی نظارت نشده آزاد، خصوصی ، همگانی و نیز تنوع و تکثرگرا باقی مانده است ، هر چند سانسورها و نظارتها می تواند حداقل در بخشی از جهان در آن مداخله داشته باشد.

پیشینه داخلی

الف ) این پیشینه از سایت شبکه فن آوری اطلاعات ایران W W W . IRITN . COM نوشته شده توسط استفاده شده است.

مقام اول حضور در اتاقهای چت در خاورمیانه ازآن ماست.

احساس تنگنا و در مضیقه بودن به لحاظ برقراری ارتباط و عدم تعریف واحد از چگونگی وجود ارتباطات از جانب دستگاه های مسئول افرادرا به سمت استفاده از محیط های گفت و گوهای اینترنتی سوق می دهد . دکتر طهمورث شیری – عضو هیاًت علمی گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:

در زمینه روی آوردن به فناوری های مدرن باید نیازهای موجود در جوانان و اقشار مختلف جامعه مورد بررسی قرار گرفته و تحلیل و طبقه بندی از این نیازها ارائه شود تا میزان پاسخ دهی فناوری جدید سنجیده شود.

آنچه حائز اهمیت است ، وجود یکسری موانع و گسلهایی است که به عنوان موانع ارتباطی وجود دارد و وجود یکسری مواردی مانند اینترنت ، و از طریق آن دسترسی به CHAT ROOM ،امکانی را فراهم می کند بدون احساس وجود موانع ارتباطی بتوانند به بحث و تبادل نظر بپردازند.

نظریه کارشناسان

به طور کلی کارشناسان معتقد بودند که : ننیاز به همصحبتی و تخلیه روانی و وجود فاصله بین جوان و خانواده و همچنین محدودیت های موجود در روابط دختر و پسر و سهولت ایجاد ارتباط از طریق اینترنت از عوامل موثر در شکل گیری این روابط از طریق چت  می باشد.

از کارکردهای مناسبی که این کارشناسان برشمردند عبارت بودند از : یافتن افرادی که در ارتباط با موضوعاتی که برای فرد مهم است وارد مباحثه می شوند . سرگرمی و تجربه این ارتباطات در فضای مجازی شاید زمینه ای برای هوشیاری او در فضای واقعی است.

و نظر یکی از کارشناسان درد تضاد با دیگر کارشناسان بود : آقای علیزاده معتقدند که از بیخ و بن مزخرف است ولی آنها منع افسد به فاسد میکنند . عفت چشم را نمی دانند و مبانی دینی محکمی نیز ندارد.

مصاحبه اکتشافی

مصاحبه اکتشافی با خانم ۲۲ ساله در ارتباط با دوستیابی های اینترنتی و چتی که موارد زیر را می توان استخراج نمود. چت کردن بیشتر تحت تاثیر گروه همسالان و برای اینکه در مقابل دوستان خود احساس کمبود و حقارت نکنند روی می آورند و حتی خود این بچه ها چت و دوست یابی های اینترنتی را مزخرفترین حالت دوستیابی بین خودشان می دانند . و تنها به خاطر کمبودها و عقده های روانی و نیازهای ارضا نشده توسط خانواده و جامعه و قدم در این راه می گذارند تا شاید مرهمی بر حقارتهای درون باشد.

محدودیت و معذوریت  بیش از حد خانواده نیز می تواند دلیلی دیگربه روی آوردن جوانان به این سمت باشد.

جوانانی که هر روز با گذر زمان بیشتر به پوچ گرایی و از خود بیگانگی می رسند که باید هر چه سریعتر اقدامی را برای نجات این گروه نمود.

منابع

  1. شناخت ارتباطات جمعی نویسنده ملوین و فلور، اورت ای، دنیس مترجم: سیروس مرادی، زیر نظر دکتر ناصر باهنر، چاپ دوم، انتشارات دانشکده صدا و سیما
  2. اینترنت و جامعه، نوشته جیمز اسلوین،‌ترجمه عباس گیلوری و علی رادباوه نشر کتابدار، ۱۳۸۰
  3. تکنولوژی های جدید ارتباطی در کشورهای درحال توسعه،‌نوشته جریس هنسون، اومانارولا ترجمه داوود حیدری، چاپ سوم، ۱۳۸۱، ناشر انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها
  4. طرح نظر سنجی بررسی نحوه کاربرد اینترنت نزد جوانان مشهدی، دی ماه ۱۳۸۳،‌ مسئول طرح راضیه آذرنیا، مجری طرح: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی مشهد، مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.