نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی عوامل موثر بر کاربرد اینترنت در دختران

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۰۲ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………………………………………………….۱

فصل اول: طرح تحقیق

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………….۳

بیان مساله ……………………………………………………………………………………………………………………………..۴

اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………………………………………..۵

اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………….۷

فرضیات تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………….۸

متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………..۹

مدل تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………۱۰

فصل دوم : ادبیات تحقیق

چارچوبل نظری تحقیق …………………………………………………………………………………………………………۱۲

اینترنت ……………………………………………………………………………………………………………………………..۱۴

تنگنای کیفیت …………………………………………………………………………………………………………………..۱۵

مشارکت سیاسی ……………………………………………………………………………………………………………….۱۷

اینترنت و مشارکت سیاسی ………………………………………………………………………………………………….۱۸

فقدان انگیزه ،فقدان ظرفیت انجام آن و یا فقدان موقعیت …………………………………………………………..۲۱

نظریات جامعه شناختی فناوری اطلاعات ………………………………………………………………………………….۲۲

دیدگاه جبرگرایانه ………………………………………………………………………………………………………………۲۲

نظریه بنیادی ………………………………………………………………………………………………………………………۲۳

نظریه آرمانی /ضدآرمانی …………………………………………………………………………………………………….۲۳

نظریه فضای عمومی ……………………………………………………………………………………………………………۲۳

نوجوانان و اینترنت ……………………………………………………………………………………………………………..۲۴

کاربری اینترنت و تفاوت های جنسیتی …………………………………………………………………………………..۲۴

تاثیر اینترنت بر فرهنگ نوجوانان …………………………………………………………………………………………..۲۷

اینترنت و آموزش نوجوانان …………………………………………………………………………………………………۲۹

نوجوانان و پدیده اعتیاد به اینترنت ………………………………………………………………………………………..۳۱

نظریه پویایی روانی و شخصیت …………………………………………………………………………………………….۳۱

مبنای رفتای ………………………………………………………………………………………………………………………۳۲

فرآیندهای بیولوژیکی ………………………………………………………………………………………………………..۳۲

تبیین شناختی – رفتاری ………………………………………………………………………………………………………۳۲

عوامل اجتماعی ………………………………………………………………………………………………………………..۳۳

اینترنت و هویت نوجوانان ………………………………………………………………………………………………….۳۴

بازی ، خرید و سرگرمی در اینترنت …………………………………………………………………………………….۳۷

چت ، دوست یابی و عشق های مجازی در اینترنت …………………………………………………………………….۳۹

هرزه نگاری و سوء استفاده جنسی از نوجوانان در اینترنت ……………………………………………………………۴۰

تهدیدات و آزارهای اینترنتی ………………………………………………………………………………………………….۴۲

خانواده ،اینترنت و نوجوانان …………………………………………………………………………………………………..۴۳

پیشینه تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………۴۶

فصل سوم :روش تحقیق

روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………….۵۲

جامعه پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………….۵۲

حجم نمونه و روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………..۵۲

ابزار گرداوری داده ها ………………………………………………………………………………………………………….۵۳

روش تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………………………………………………۵۴

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات

آمار توصیفی ………………………………………………………………………………………………………………………۵۶

یافته های تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………….۵۹

فصل پنجم : بررسی نتایج

نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………………….۷۳

پیشنهادات …………………………………………………………………………………………………………………………۷۵

محدودیت ها ………………………………………………………………………………………………………………………۷۶

منابع و ماخذ ……………………………………………………………………………………………………………………….۷۷

ضمائم

پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………………………………..۸۰

 چکیده

هدف این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر کاربرد اینترنت در دختران است. جامعه آماری این پژوهش همه افراد ۱۵ تا ۲۸ ساله شهرستان لامرد با حجم نمونه ۳۰۰ نفر می­باشد. برای اندازه گیری میزان نگرش به استفاده از اینترنت از پرسشنامه ای ۲۶ عبارتی معتبر و پایا استفاده شد و اندازه گیری میزان هنجارهای اجتماعی به استفاده از اینترنت و تمایل به استفاده از اینترنت توسط یک پرسشنامه پژوهش گر ساخته پس از کسب اعتبار و پایایی تحقق یافت. آزمون های آماری اسپیرمن، پیرسون، رگرسیون خطی ساده، رگرسیون چندگانه و هم خطی چندگانه انجام شد.

 اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از نرم افزار spss در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شده­اند.  در بخش آمار استنباطی از رگرسون لجستیک تک متغیره و چند متغیره استفاده شده است.   یافته ها: در بیشتر نمونه ها، نگرش متوسط و هنجارهای اجتماعی زیاد بود و در نیمی از نمونه ها تمایل به استفاده از اینترنت در حد متوسط برآورد شد.

مطابق با تئوری رفتار منطقی، میزان نگرش و هنجارهای اجتماعی به استفاده از اینترنت با تمایل به استفاده از اینترنت ارتباط مستقیم و قدرت پیش گویی داشتند (p<0.01) همبستگی معنادار بین جنس با نگرش به استفاده از اینترنت (p=0.012) و بین میزان تحصیلات نیز با تمایل به استفاده از اینترنت همبستگی معنادار مشاهده شد (p=0.014) همچنین بین سابقه کار بالینی و نگرش به استفاده از اینترنت نیز همبستگی p=0.003) وr=0.56 ) مشاهده شد.

 مقدمه

این مقاله نتیجه تحقیقی است که در آن رابطه علی میان ابعاد مختلف استفاده از اینترنت با احساس تجربه شده از اینترنت نشان داده می شود. در این مطالعه توسعه شتابان کاربرد اینترنت در کشور و به‌ویژه در بین نسل جوان به عنوان یک گزاره مفروض در نظر گرفته شده است.

اهمیت روابط اجتماعی و عوامل تاثیر گذار بر آن موجب شکل‌گیری مطالعات بسیاری در این خصوص شده است.  شناخت آسیب­هایی که ممکن است این روابط را تهدید کنند نیز تحقیقات بسیاری را به خود اختصاص داده است.  یکی از این آسیب­ها خطرات محتمل فنآوری و به طور خاص رسانه­ها بر این روابط است (محسنی و همکاران، ۱۳۸۵).  ظهور اینترنت به‌مثابه رسانه­ای قدرتمند در سال­های اخیر دوباره باب گفتگوهایی جدید را در خصوص نقش رسانه­ها گشوده است.  اینترنت به‌مثابه یک رسانه در سال‌های اخیر رشد حیرت‌انگیزی کرده است و نویدها و تهدیدات بسیاری را به همراه داشته است .

اگر دگرگونی در فنآوری‌های ارتباطی را موجب دگرگونی فرهنگی بدانیم، باید به تأسی از مک لوهان اذعان داریم، فنآوری­های نوین ارتباطی که تناسبی با فرهنگ پیشین ندارند، عدم تجانسی نسبتا بادوام آفریده­اند و این عدم

تجانس یا به اصطلاح تأخر فرهنگی موجب پیدایی بحرانی فرهنگی شده است که با دگرگونی­های اجتماعی بروز پیدا می­کند (محسنی،۴۵:۱۳۸۰).  آلن­تورن به خوبی این شرایط به ظاهر تناقض‌آمیز انسانی را توصیف کرده است: “ما در سکوت زندگی می­کنیم، در شلوغی به سر می­بریم، منزوی هستیم و در دریای خلقگم شده­ایم” (امانی،۱۳۸۰).  همین امر باعث شکل­گیری منابع جدید هویتی برای فرد می­شود و او را در یک سردرگمی قرار می­دهد. اینجاست که بحران هویت کم­کم بروز پیدا خواهد کرد.  جوانی که از نظر هویتی دچار بحران شود به شدت مستعد خواهد بود که دچار آسیب­های مختلف اجتماعی، فرهنگی، فردی و روانی شود.(شاوردی ،۱۳۸۳)

بیان مساله

ابراهیم آبادی (۱۳۸۸) در تحقیق خود به مطالعه”الگوی استفاده از اینترنت: محیط یادگیری و بافت فرهنگی و اجتماعی” پرداخته است.  نتایج تحقیق نشان داده‌اند که به طورکلی بین میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در میزان استفاده از اینترنت، تفاوت معنادار است و این متغیر توانسته است تغییرات مربوط به یادگیری را تبیین و پیش­بینی نماید.

به این معنا که استفاده بیش از اندازه و غیر معمول از اینترنت با یادگیری و پیشرفت تحصیلی رابطه معکوس دارد.  با ملاحظه داده­های مربوط به نوع و ابعاد استفاده از اینترنت و مقایسه میانگین گروه­ها می­توان گفت، دانش­آموزان به موازات افزایش بهره­مندی از اینترنت برای انجام فعالیت­های علمی و درسی، به‌تدریج نحوه استفاده خود از رایانه و اینترنت را به نفع فعالیت­های درسی بهبود می­بخشند.

به­ نظر می­رسد کاهش زمان استفاده فراغتی و افزایش استفاده درسی و علمی از شبکه بیش از آنکه به علاقه یا بی­علاقگی افراد مرتبط باشد، با جو و زمینه­های فرهنگی و اجتماعی زندگی، نحوه و میزان حضور یادگیرندگان در شبکه و محتوا و کیفیت محیط یادگیری الکترونیکی (فضای مجازی) ارتباط دارد.(سرمد،۱۳۷۶)

اینترنت

شبکه جهانی اینترنت، یکی از مهم‌ترین نوآوری‏هایی است که بعضی از نظریه‏پردازان برای تأکید بر اهمیت‏ آن، تأثیرات این بزرگراه عظیم اطلاعاتی را مشابه با تأثیرات اختراع چاپ بر زندگی انسان ها ذکر کرده‏اند (محسنی، ۱۳۸۰، ص ۲۰). اینترنت منتقل کننده‌ی میلیون‌ها پیام است؛ پیام‌هایی که بر ارزش‌ها، نگرش‌ها و هویت‏ فرهنگی کاربران آن در سطح خرد و بر نظام فرهنگی و سیاسی در سطح کلان تأثیر می‏گذارد. این شبکه از جنبه‏های گوناگون علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل بررسی است.

از بعد فرهنگی، این شبکه با تأکید بر مطالعه‌ی ارزش های سیاسی به عنوان بخشی از فرهنگ سیاسی و به ویژه با شیوه‏های علمی، اولین گام درجهت برنامه‏ریزی صحیح برای مدیریت تغییرات فرهنگی و سیاسی و جلوگیری از تغییرات ناموزون در نظام اجتماعی است. به نظر جانسون، فناوری یکی از عوامل تغییر اجتماعی است که از طریق ارتباط با اجزاء مختلف در درون نظام اجتماعی جوامع مختلف، به ویژه از طریق خرده نظام فرهنگی، موجب تغییراتی در نظام شخصیتی افراد در سطح فردی و نظام سیاسی در سطح کلان می‏شود.

ظهور شبکه‌ی جهانی اینترنت به عنوان یکی از برجسته‏ترین فناوری‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی، نمایانگر پیشرفت فناورانه‌ی انسان امروزی است که نقش آن در ایجاد و تغییرات اجتماعی و به ویژه تغییرات ارزشی، غیرقابل چشم‏پوشی است.‌ در راستای همین تغییرات است که به وجود آمدن واقعیت‏های نمادین در فضای سایبر اینترنتی، زمینه‌ی لازم را برای شکل‏گیری جوامع جدید سایبری فراهم ساخته است. (آذزنیا،۱۳۸۳)

تنگنای کیفیت

باز بودن اینترنت به روی عموم، جوهره‌ی اساسی آن است. اینترنت، همگانی‏ترین فضایی است که تا کنون به وجود آمده، زیرا فقط انتقال دهنده‌ی صرف اطلاعات نیست، بلکه ماهیتی مشارکتی و تعاملی دارد و همه می‏توانند در فضای عمومی اینترنت مشارکت کنند.

به این ترتیب، اینترنت ویژگی‏های ارتباط تعاملی و در عین حال همزمان تماس تلفنی را با ویژگی غیر تعاملی و نیز ناهمزمانی بالقوه‏ی برنامه‏های ضبط شده توسط گیرنده، تلفیق می‏کند. هر کاربر اینترنت کمابیش، به همه‌ی مواد موجود در آن دسترسی دارد و در عین حال، هر کاربر می‏تواند مواردی را فراهم کند و آن را در دسترس دیگر کاربران اینترنت قرار دهد، درست مثل کسی که تلفن دارد و می‏تواند یک مکالمه‌ی تلفنی را شروع و محتوای آن را تعیین کند.(مهدی زاده،۱۳۷۶)

در این تحقیق، جوانان به عنوان گروهی اجتماعی در نظر گرفته شده‏اند و می‏خواهیم بدانیم که اثرات اینترنت بر روی مشارکت سیاسی این گروه اجتماعی به چه صورت بوده است. در این پژوهش، گروه های اجتماعی به عنوان زیر مجموعه ای از نیروهای اجتماعی تعریف شده اند؛ نیروهای اجتماعی، مجموعه طبقات و گروه هایی هستند که بر روی زندگی سیاسی به معنای کلی آن تأثیر می‏گذارند و ممکن است به شیوه‏ای مستقیم، قدرت سیاسی را در دست بگیرند و یا به شیوه‏های مختلف در آن نفوذ کنند.

نیروهای اجتماعی به این معنا، اولاً مرکب از افرادی است که دارای وجوه همسانی از نظر علایق اقتصادی، ارزشی، فرهنگی، صنفی و جزء آن باشند، ثانیاً به شرکت در حیات سیاسی (اعم از قبضه‌ی قدرت، اداره جامعه، شرکت در نهادهای سیاسی، مشارکت در تصمیم‏گیری و سیاست‏ گذاری) علاقه‏مندند و سوم اینکه، به این منظور به خود سازمان می‏دهند.

منابع و ماخذ

۱-آذرنیا، راضیه (۱۳۸۳)، “بررسی نحوۀ کاربرد اینترنت نزد جوانان مشهد”، مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی شعبه مشهد.

۲-ابراهیم آبادی، حسین (۱۳۸۸)، “الگوی استفاده از اینترنت: محیط یادگیری و بافت فرهنگی و اجتماعی”، در فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، شماره ۷.

۳-تورن، آلن (۱۳۸۰). نقد مدرنیته. ترجمه مرتضی مردیها. تهران: گام نو.

۴-محسنی، منوچهر ، بهزاد دوران و محمد هادی سهرابی(۱۳۸۵)، “بررسی اثرات استفاده از اینترنت بر انزوای اجتماعی کاربران اینترنت (در میان کافی­نت­های تهران)”، در مجله جامعه شناسی ایران، دوره هفتم، شماره ۴.

۵-محسنی، منوچهر(۱۳۸۰). جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی. تهران، نشر دیدار. چاپ اول.

۶-مشایخ، مریم و احمد برجعلی (۱۳۸۱)، “بررسی رابطه احساس تنهایی ونوع استفاده از اینترنت در گروهی از دانش آموزان دبیرستانی”، در تازه‌های علوم شناختی، سال ۵، شماره ۱.

۷-ساروخانی، باقر (۱۳۸۵)، «اینترنت و خانواده در ایران معاصر»، مجموعه مقالات همایش زنان و اینترنت در هزاره سوّم، تهران، دفتر امور زنان سپاه.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.