نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه عوامل موثر تصمیم بر ترک اعتیاد

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۱ | قابل ویرایش

مقدمه

نظریات متخصصان درباره اعتیاد:‌

پرسشهای زیادی درباره اعتیاد در جامعه مطرح می‌شود هر یک از متخصصان، کارشناسان و مردم جامعه از زاویه‌ای خاص بر مسئله نگاه می‌کند و متناسب با دیدگاه خود راه حل‌هایی را عرضه می‌کنند.

پرسش مهمی که در این دوره از زمان بیشتر به چشممی خورد این است که آیا اعتیاد یک مشکل فردی است یا اجتماعی، ‌آیا اعتیاد یک بیماری یا انحرافی اخلاقی است ؟ آیا اعتیاد به ساخت اجتماعی و اتفاقاتی که در نهادهای آن می‌افتد مرتبط است ؟ آیا اعتیاد زاییده مناطق فقیر، ‌حاشیه نشین و محروم جامعه است ؟‌

نگرش به اعتیاد به عنوان یک عملی خلاف اخلاق:‌

از این دیدگاه اعتیاد رفتاری است که توسط فرد انتخاب می‌شود. معتاد کسی است که به جامعه و مردم آن ؟؟ نمی‌گذارد. احساس مسئولیت نمی‌کند. چنین فردی موجودی بی مبالات و فاسد است.

معتاد با انتخای این رفتار به خانواده و جامعه زیان می‌رساند کمک به معتاد تا زمانی که به اعتاید دچار است کاری عبث و بیهوده است. مجازات معتاد امری طبیعی است. قبول این دیدگاه نظری به معنای آن است که مطالعته درباره ماهیت آن لازم نیسیت نو راه مقابله با آن همان مجازات است.

طرح مسئله و بیان ضرورت آن

بررسی‌های عوامل بر معتاد شدن (بطور کلی) وضعیتهای اجتماعی و وجود مرزهای باز کشور ( ایران ) معتاد شدن جوانان از هم پاشیده شدن خانواده‌ها ـ‌وجود مشکلات متعدد اجتماعی و خانوادگی برای افراد معتاد که منجر به تصمیم گیری برای ترک اعتیاد می‌شود. و حال ما با توجه به خانمان سوز بودن اعتیادـ و مهم بودن وجود فرد سالم برای جامعه به بررسی عوامل موثر بر تصمیم گیری به ترک اعتیاد می‌پردازیم.

مبانی نظری ـ چهارچوب نظری

عوامل اجتماعی ـ (پایگاه اجتماعی ) را به عنوان یک کل ثابت در نظر می‌گیریم. که بر حسب جنسیت ـ‌سن و سال ـ طبقات اجتماعی ـ وضعیت خانوادگی. مجرد بودن و متاهل بودن ـ درآمد ـ اشتغال ـ‌تحصیلات ـ فرهنگ استاندارد زندگی یا موقعیتهای مسئولیتی فرد معتاد چه قبل از دچار شدن به اعتیاد و محیط و شرایطی که ممکن است بر وی تاثیر بگذارد تا به اعتیاد دچار شود. و چه در زمان اعتیاد و مشکلاتی که برای وی از تمام نظارت اجتماعی ذکر شد. و همچنین مسئولیتها و شرایط موثر به ترک اعتیاد که در زندگی فرد معتاد سنجیده می‌شود.

سرمایه فرهنگی

بوردیو مفهوم فضای اجتماعی را جایگزین مفهوم سنتی طبقه در اندیشه‌های کسانی چون مارکس می‌کند و بر این نظر است که این فضای اجتماعی به وسیله ۲ اصل و متداخل بین سرمایه اقتصادی و سرمایه فرهنگی سامان داده می‌شود.

در اولین تقسیم‌بندی، ‌که شکل عمودی دارد، ‌عاملانی که مقادیر زیادی از هر یک از سرمایه‌ها را در اختیار دارند در تقابل با عاملانی که از همه سرمایه‌ها محرومند، ‌قرار می‌گیرند. دومین تقابلی که شکل افقی دارد، در بین کسانی که سرمایه اقتصادی زیاد اما دارایی فرهنگی کمی دارند و آنهایی که سرمایه شان عمدتا سرمایه‌ای فرهنگی است بروز می‌کند.

از نظر بوردیو سرمایه فرهنگی می‌تواند به سه شکل وجود داشته باشد حالت متجسد، حالت عینیت یافته و حالت نهادینه شده. سرمایه فرهنگی در حالت متجسد با کالبد مرتبط است. و مستلزم تجسد است که نوعی ثروت برونی است که به جزء جدانشدنی وجود شخص و محدوده و اعمال عادت گونه او تبدیل شده است که نمی‌تواند با هدیه یا خرید یا مبادله منتقل شود بلکه در معرض انتقالی وراثتی است.

منابع

  1. اعتیاد سراب زندگی و انواع مواد تأثیر گذار و راه درمان ، تألیف دکتر ایرج صالحی
  2. معتاد کیست ، مواد مخدر چیست ، تالیف دکتر تاج زمان دانش
  3. راهنمای والدین برای پیشگیری (گسترش دنیای عاری از اعتیاد)، ناشر: دبیر خانه ستاد مبارزه با مواد مخدر چاپ اول ، آذر ماه ۱۳۸۲
  4. روان شناسی اعتیاد ، مرتضی تحولی ،‌۳۴۳/۱
  5. قائمی ،‌دکتر علی : خانواده و مسائل نوجوانان و جوان ،‌جلد دوم ،‌انتشارات شفق،‌۱۳۷۰
  6. آنچه جوان باید بداند « نشر فرهنگ اسلامی »
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.