نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه شناخت عوامل موثر در بدحجابی دانش آموزان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۵ | قابل ویرایش

چکیده

همه میدانیم حجاب وپوشش یکی ازمو ضوعات مهم فرهنگی است ودین اسلام بعنوان دژی محکم در مواجهه با مفاسدو بی بندوباریهای اخلاقی وجنسی بآن نگریسته و مسلمانان را به رعایت آن سفارش نموده است .پر واضح است که عدم رعایت آن زمینه از بین رفتن ارزش های اخلاقی دیگر را دربر دارد.

بی اقبالی و کم توجهی به این موضوع مهم که در سالهای اخیر محسوس و ملموس است ما را بر آن داشت ریشه یابی نموده و علل گرایش دختران جوان به بدحجابی را بررسی کنیم وبرای محدود کرون دامنه ی تحقیق و دقیق بودن پژوهش دبیرستان های دخترانه ی پایه سوم و مراکز پیش دانشگاهی ناحیه۷ را که در آن به خدمت مشغولم انتخاب نمودم.

برای این منظور۱۳%از کل جامعه ی آماری بعنوان نمونه وبه طور تصادفی انتخاب شدند واز طریق پرسشنامه نظرات آن ها درخصوص علل گرایش به بدحجابی مورد بررسی و سنجش قرار گرفت.

نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهدکه علت اصلی بی توجهی به پوشش مناسب در بین دختران جوان بترتیب:وجود روحیه ی خودنمایی در بین آنان،ضعف شناخت آنان نسبت به موضوع حجاب،آشنا نبودن اولیاء با شیوه ی برخورد با جوانان و نوجوانان و کم توجهی وسایل ارتباط جمعی به حدود حجاب می باشد امید آن است که نتایج این پژوهش بتواند مسئولین آموزش و پرورش را در جهت برنامه ریزی دقیق برای رفع این مشکل یاری نماید.

مقدمه

مساله حجاب که یک دستور دینی است از موضوعات مهم و کلیدی جوامع اسلامی است که با بسیاری از مسایل پیوند خورده است و دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی گردیده است.

این موضوع از جهتی که مورد خطاب آن بیشتر زنان جامعه اسلامی است،به نیمی از جمعیت جامعه ارتباط پیدا می کند ولی از آن جهت که در تنظیم روابط زن و مرد نقشی مهم و اساسی را ایفا می کند در واقع به همه افراد جامعه مربوط می شود و کل جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد. هرچند حجاب در تمام ادیان آسمانی مورد توجه بوده است ولی دین مبین اسلام بعنوان آخرین و کاملترین ادیان به موضوع حجاب توجهی خاص دارد.

دین اسلام بعنوان یک حکم الهی به زن می آموزد و بهتر بگویم دستور می دهد در برخورد با مرد و در پوشش خود حدودی را رعایت کند تا ضمن حضور خویش در فعالیت های مختلف جامعه اسلامی نقش اساسی خود را بعنوان مربی واقعی انسان بخوبی ایفا نماید.

موضوع حجاب همواره بعنوان یک مساله جنجالی و پر هیاهو در بین طرفداران و مخالفین حجاب در داخل و خارج کشور مطرح بوده است و دشمنان ما به این مساله توجه زیادی دارند و علت توجه آنان عمدتا مبارزه با حجاب بعنوان یکی از مهمترین نشانه های اصالت فرهنگی در مقابل تجاوزگران و بیگانگان است.

دربین جوامع اسلامی برسر مساله حجاب ونیز تا حدودی چگونگی آن اختلاف نظر وجود دارد و همه آنها یکسان به این مساله نمینگرند و در رعایت و التزام به آن یکسان عمل نمی‌کنند.

بیان مساله پژوهش

از جمله مسایل و موضوعاتی که در تمام ادیان آسمانی و حتی در مکاتب غیر دینی از آن سخن به میان آمده است پوشش و رعایت حریم در روابط زن و مرد است.

از آنجا که جوانهای ماجامعه اسلامی زندگی می کنند و برنامه های آموزشی و تربیتی مدارس،برنامه های صدا وسیما،مراسم مذهبی،کتب ومقالات دینی والگوهای اسلامی و اجتماعی همگی درصدد تربیت جوانان ونسل جدید می باشند.

لکن متاسفانه آنگونه که می بایست عوامل فوق درتربیت فرزندان موفقیت مطلوبی بدست نیاورده اند و موضوع حجاب در جامعه اسلامی ما نسبت به دهه اول انقلاب کم رنگ تر شده ودر قشرها ومکانهایی به طور کلی رنگ باخته است . این مسئله ما را بر ان داشت تا به ریشه یابی عوامل موثر در گرایش دختران جوان به بدحجابی بپردازیم.

امید است یافته های این پژوهش، ریشه های کم توجهی به حجاب را در میان دانش اموزان ودانش پژوهان شناسایی نماید. و متولیان امر تعلیم وتربیت با بهره گیری ازنتایج این تحقیق برنامه ریزی های لازم را جهت برطرف نمودن این مشکل به عمل آورند.

ریشه پیدایش بد حجابی در جهان

اگربه اوضاع حجاب دردو یا سه قرن قبل نگاه کنیم خواهیم دید که تقریبا درهمه نقاط جهان واز جمله غرب زنها دارای پوشش مناسبی بودند ونمونه های مبتذل امروزی درشکل لباس وحجاب زنها دیده نمی شود.پیدایش نظریات فلسفی ومکاتب جدید که عمدتا رابطه انسان را با ماوراء طبیعت قطع ویا ضعیف کردند وبعد ازشیوع نظریات روانشناسانه و جامعه شناسانه پیروان روابط آزاد زن و مرد، تغییرات اساسی درجهان بینی و فرهنگ مردم (ازجمله چگونگی پوشش زنان و نحوه ارتباط زن و مرد)ایجادشد.

همه انحراف ها وبد بختی ها زمانی شروع شد که بشرقوانین کامل و حیات بخش الهی را که متضمن سعادت درهمه زمینه هاست کنارزد ودست به دامن کشفیات،تجارب واطلاعات ناقص بشری برای تنظیم برنامه زندگی شد وازطرفی اسیرهواهای نفسانی وانحرافات فکری خودگشت وقوانینی بدون احاطه کامل برجنبه های وجودی انسان وضع نمود.ازجمله این قوانین درخصوص مسائل جنسی وروابط بین زن و مرداست که ازافراط وتفریط خالی ومبری نیست.

عده ای مانندکلیسای کاتولیک،غریزه جنسی را پلید شمردند وعلووتعالی بشررا درعدم ازدواج وسرکوبی این غریزه انگاشتند وازدواج رابه قدری زشت می دانستندکه بعضی ازکشیشها دراثر فشارجنسی مجبوربه همجنس بازی شدند،ووقتی این مساله درسراسرجهان افشاوعلنی گردیدروسای کلیسااعلام کردندکه همجنس بازی گناه صغیره است ولی ازدواج گناه کبیره است.

از بین رفتن شخصیت زن و ایجاد نا امنی

انسان در وجود خود ارزش های والایی مثل عزت نفس ، عفاف و پاکدامنی را احساس می کند و این ندای درون همواره او را به پاکی و پاکدامنی فرا می خواند مخصوصاً زن که آیت جمال  خلقت است این زیبایی روحی به او اجازه نمی دهد اندام ظریف و زیبایی او و احساس لطیفش در معرض نگاه نا اهلان نا پاک گردد و روح بلندش تحقیر شود۰

با نگاهی کوتاه به تاریخ پوشش زن در می یابیم که وقتی زن در دوران شکوفایی علم و صنعت یعنی عصر حاضراین موهبت الهی و در حقیقت هویت خود را ازوقتی که زن هویت خود را از  دست داد و ارزشهای معنوی برای او پوچ شد،به وسیله ای برای خوش گذرانی و سوء استفاده جنسی مردان ، ابزاری برای تبلیغ کالا ، ایجاد بازارهای جدید مصرف و کارگری ارزان قیمت تر از مردان تبدیل شدوتوجه به او تنها در جنبه های جنسی و بدنی خلاصه گشت واین تغییر و تحولات اجتماعی بسیاربه ضررآنان تمام شد.زنان هم در سنگرخانواده وهم درسنگراجتماع شکست خوردند.

گسترش فساد در جامعه

بنا به اظهار تلویزیون فرانسه،بیش از۲۰۰میلیون کودک درجهان به صورت برده زندگی میکنند شبکه تلویزیونی (سی ان ان)امریکا با استناد به آخرین تحقیقات وزارت شهری امریکا اعلام کرد در هر ۱۳ دقیقه یک نفر به ویروس بیماری ایدز مبتلا می شود و قربانیان این ویروس که عمدتاً از طریق بی بند وباری های جنسی مبتلا می شوند از بیماری های عفونی هلاک می شوند.

در خبر دیگری درباره میزان تجاوزات جنسی در فرانسه می خوانیم:از هر چهار نفر دختر فرانسوی و از هر هشت پسر فرانسوی یک نفر قبل از رسیدن به هجده سالگی مورد تجاوز قرار می گیرند و ۲۲% از این گونه تجاوزات قبل از سن شش سالگی بوقوع می پیوندد و۸۵% کودکان که مورد تجاوز قرار می گیرند شخص متجاوز خود را می شناسند.وحشتناکتر از همه اینکه در ۴۰%از این تجاوزها،شخص متجاوز کسی جز پدر کودک نیست.

فهرست منابع

۱-پوشش زن در گستره ی تاریخ –طیبه پارسا-انتشارات تبلیغات اسلامی ۶۷

۲-تفسیرالمیزان ج ۱۵ – محمدحسین طباطبائی

۳-تفسیرالمیزان ج۱۶ –  محمد حسین طباطبائی

۴-تفسیر نمونه ج۱۷ –به قلم چند تن از دانشمندان زیر نظر ناصر مکارم شیرازی

۵-در وصدف (چاپ اول)-محمد شجاعی-انتشارات نشرمحیی

۶-روش تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری۱۳۷۶ –جان بست-ترجمه ی دکترحسن پاشا شریفی،نرگس طالقانی

۷-روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی-عزت الله نادری،سیف نراقی

۸- زن به ظن تاریخ-بنفشه حجازی

۹-عوامل فساد و بدحجابی-احمد رزاقی-انتشارات تبلیغات اسلامی۶۷

۱۰-فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی-حداد عادل

۱۱-نقش مدیریت خصوصی در بهره برداری مراتع خراسان۱۳۸۲  – محمود دلپسند

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.