نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی ملاک های انتخاب دوست در بین دانش آموزان پایه اول پسر در مقطع متوسطه

پایان نامه بررسی ملاک های انتخاب دوست در بین دانش آموزان پایه اول پسر در مقطع متوسطه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۹ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                       صفحه

فصل اول

بیان مسئله …………………………….. ۹

بیان هدف………………………………. ۱۰

ضرورت اجرای طرح ……………………….. ۱۱

سوالات تحقیق……………………………. ۱۲

بیان فرضیه ……………………………. ۱۳

تعاریف عملیاتی…………………………. ۱۳

فصل دوم تاریخچه تحقیق و مطالعه منابع مربوط به موضوع

نوجوانی……………………………….. ۱۶

تاثیر معاشران………………………….. ۲۰

دوست یابی……………………………… ۲۵

طرد شدن و پذیرفته شدن از سوی همسالان………. ۲۹

تحقیقات انجام شده ……………………… ۳۶

فصل سوم روش اجرای تحقیق

جامعه ………………………………… ۴۳

نمونه و روش نمونه گیری………………….. ۴۳

روش جمع آوری اطلاعات…………………….. ۴۴

ابزار تحقیق……………………………. ۴۴

روش آماری بکار رفته ……………………. ۴۴

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل

تجزیه و تحلیل داده ها ( اطلاعات) …………. ۴۷

توصیف اطلاعات رابطه با فرضیه  ها …………. ۴۷

فصل پنجم

سوالات و داده‌‌ها ………………………… ۴۷

تفسیرنتایج ( بحث و خلاصه) ……………….. ۸۹

بیان مسئله ……………………………. ۹۲

نتیجه گیری کلی…………………………. ۹۲

نمودار………………………………… ۹۳

کاربرد و منابع ………………………… ۹۵

فهرست منابع……………………………. ۹۵

پرسشنامه ……………………………… ۹۷

پیشگفتار

می دانیم که رشد مهارتهای اجتماعی یکی از لوازم رشد همه جانبه شخصیت است و پدیده اساسی نوجوانی تهیه شخصیت است. که به شکلهای مختلفی صورت می گیرد. دوستی های نوجوانان بخاطر استقلال و براساس یک نیاز اجتماعی و برای ایجاد روابط سالم و سازنده است.

در این مرحله ازسن شخصیت اجتماعی نوجوانان در حال شکل گیری گرفتن است.

رفاقتها و دوستی ها نقش عمده ای در اجتماعی شدن انان ایفا می کند. البته در تمام مراحل رشد خصوصاً در سن نوجوانی نقش خانواده و اولیاء و مربیان به عنوان تقویت یا تسهیل کننده رشد نباید فراموش شود.

به همین منظور در این معقوله تحقیق ملاک های انتخاب دوست از نظر نوجوانان پسر مورد بررسی قرار می گیرد، تا با شناسائی و اشنایی بیشتر با طرز تفکرات دانش آموزان به مورد بهترین ملاک های انتخاب دوست، بهترین و عاقلانه ترین روشهای تربیتی را انتخاب کنیم.

مقدمه

یکی از سخنان حکیمانه و جامعه شناسانه این است که « انسان با الطبع اجتماعی است.» و این بدان معنی است که انسان بر نهاد پیوستن به همنوعان خود آفریده شده است.  و این غریزه ای است که انسان در بطن خود دارد.

زیرا انسان به تنهایی قادر به گذشتن از مراحل زندگی در دنیایی که آکنده از ناروائیها و مالامال از دشواریها و مقرون به خطاهاست، نیست. و از این رو انسانها ناگریزند به یاری جستن و همکاری کردن برای رسیدن به ا جتماعی که در آن بتوان آنچه را فرد از انجام آن ناتوان است انجام داد.

هر قدر صفوف بشر به هم پیوسته شود و اختلاط و تعاون بینشان افزوده گردد، در میدان زندگی و مدارج ترقی پیشرفت خواهند کرد. از این رو، اسلام که دینی پیشرو و جاودانه است، اجتماع بشری را دعوت می کند که با زو به بازوی هم کار کنند به هم مهرورزند پس صدایی آسمانی فریاد می زند:

« ای مردم» ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم، و آنگاه شعبه های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید و به دین خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید.

 

بیان مسئله

زندگی اجتماعی، احساس محبت، و تعلق به دیگران وجود کنش های متقابل از نیازهای اساسی نوجوانان است. جهت تامین نیازهای آنان و حل مشکلات چاره ای جز ارتباط با دیگران خصوصاً همسالان وجود ندارد.

در این راستا دوست یابی و یا داشتن دوستان خوب از عوامل بسیار مهمی است. که باعث استحکام روابط اجتماعی می شود دوستی نوجوانان در نتیجه عدم اگاهی به ملاکهای واقعی در دوستی و ناتوانی در انتخاب دوست، نداشتن روحیه انتقادی و مخالفت با نصایح پدر و مادر و علاقه به استقلال یافتن و بزرگ شدن نوجوانان را به اشتباه می اندازد و گاهی هم اصلاح ناپذیر می گرداند.

نوجوانان برای اینکه اعتماد افراد دیگر را به خود جلب کند باید نخست نشان دهند که در خور اعتماد و اطمینان او هستند و باری این منظور شواهدی چند لازم است. طرف مقابل باید فرد را بشناسد و به نظرات و اندیشه های او واقف شود. سپس گذشت زمان بر این دوستی صحه بگذارد. و آنرا پایدار سازد.

در آغاز دوستی طرفین نمی دانند که در دوستی خود تا چه اندازه پیش بروند. بنابراین ضرورت ، به نظر می رسد. ملاکهائی که موجب بقای دوستی و دوست یابی می شوند. مورد مطالعه قرار گیرند. به همین دلیل در مورد سوالات زیر دست به کار تحقیق زده می شود.

نوجوانی

ارسطو تغییرات مربوط به بلوغ جنسی و تاریخ تقریبی ان در دختران و پسران یونانی را حدود ۱۴ سالگی تعیین کرده است.

استانلی هال نوجوانی را به حیطه روانشناسی جدید وارد کرد و نظرات مفیدی را ارائه داد.

استرن و سایر روانشناسان آلمانی نوجوانی را زمان کشف یا بعبارت بهتر، آگاهی از ارزشهای فرهنگی و معنوی میدانند.

بدون شک یک بحران عمومی و مطلق که بتوان به استناد آن دوره نوجوانی را الزاماً یک دوره منقلب محسوب کرد وجود ندارد. از آن گذشته حتی وقتی هم بحران هست نوجوانی عام تر و کلی تر از آن است که بتوان آنرا فقط یک دوره بحران دانست.

اما از سوی دیگر عدم پذیرش وجود بحران نیز نباید به این معنی استنباط شود که لحظات بحرانی موقعیتهای تاثیر انگیز و شخصیتهای پرهوش و خروش دوره نوجوانی موجودیت واقعی ندارد.

آنچه تغییرات عمیق و همه جانبه ( جنسی، جسمانی، عاطفی، اجتماعی) که در این دوره تحقیق می پذیرد ، هستی روانی نوجوانی را دچار دگرگونی می سازند. او خود را به نحو دیگر احساس می کند. به عبارت دیگر از دست خود  حس می کند. با خود می گوید من کی هستم؟

تاثیر معاشران

از عواملی که در تربیت اسلامی بدان توجه شده است، اثر معاشران در فرد است تاثیر معاشرین  در فرد امری اجتناب ناپذیر است و آدمی خواه ناخواه از آنها اثر می پذیرد . پیامبر اکرم (ص) می فرماید:

المرء علی دین خلیله : آدمی بر دین و دوستش است.

مقصود اینست که اگر فردی، کسی را دوست بگیرد دین او را هم پذیرفته است امام علی (ع) در نامه ای خطاب به یکی از یارانش، تاثیر مذکور را یادآور شده است و می فرماید:

و احذر الصحابه من یفیل رایه وینکر عمله فان الصاحب معتبر بصاحبه:

و به پرهیز از معاشرت و یار شدن با کسی که دارای رای و اندیشه است و کردار ناپسند است.

فهرست منابع

  1. آسیب شناسی روانی, دیرک راسل دیویس , ترجمه دکتر نصرت اله پور افکار, انتشارات نیا , تابستان ۱۳۷۰.
  2. آئین ترتیب, ابراهیم امینی, انتشارات اسلامی.
  3. آئین معاشرت و برادری در اسلام, سید محمد صحفی, ۱۳۶۵.
  4. روانشناسی دوستی, ران کابر,‌ترجمه محمد علی فرجاد , ۱۳۷۰
  5. روانشناسی و تربیت جنسی کودکان نوجوانان , و د- کوچکف و م, لاپیک- ترجمه محمد تقی زاده , انتشارات بنیاد.
  6. رشد و شخصیت کودک (‌مانس- کیکان- هوستون- کانجر) ترجمه مهشید یا سائی انتشارات مرکز نوع دوستی و همدردی.
  7. روانشنانسی رشد, حسن احدی, نیک چهره محسنی, چاپ و نشر بنیاد
  8. روشهای تحقیق در علوم تربیتی جان بست ترجمه, حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی ج۱ و ۲.
  9. روانشنانسی نوجوان – سید احمد احمدی , انتشارات ترمه, مشعل ۱۳۷۱.
  10. شخصیتی سعید شاملو , ۱۳۶۵
  11. اصول کافی , جلد ۳, ص ۱۷۵.
  12. روانشانسی تربیتی , ویژه تربیت, معلم, ۱۳۶۹.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.