نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق مهارت های اجتماعی ویژه نوجوانان دختر

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۸ | قابل ویرایش

دوره نوجوانی و اهمیت آن

دوره نوجوانی، دوره مهمی در زندگی هر انسان است که میان کودکی و جوانی قرار دارد و در این مرحله یک انسان، نه یک جوان ، در واقع ، هم کودک است و هم جوان . یعنی خصوصیاتی از هر دو مرحله رشد کودکی و جوانی را در خود  دارد.

در این دوره تغییرات متعدد و فراوانی در صورت، اندام توانمندی جسمی صورت می گیرد و یک نوجوان شبیه به یک بزرگسال می شود. همچنین در این دوره باروری و توانایی جنسی فرد شکل می گیرد. این رشد نشان دهنده آن است که یک نوجوان هر روز بیشتر به یک جوان تبدیل می شود.

نه تنها ظاهر شخص عوض می شود بلکه نیرو ها ، توانایی ها و توان مندی های انسان نیز افزایش می یابد . دوران نوجوانی ، دوره ای است که تفکر انسان و هوش او به درجه بالای رشد خود می رسد.

به همین دلیل نوجوانان نسبت به بسیاری از مسائل اطراف خود توجه، و در مورد آنها فکر می کنند و به همین دلیل می توانند نظرات و ایده های خوبی راجع به مسائل و موضوعات مختلف داشته باشند.

ارتباط اجتماعی و تفاوت ها اختلافات و تفاوت های فردی و خانوادگی

سولماز به زندگی دوستان خود و فامیل نگاه می کند که بسیار مرفه و ثروتمند هستند. او از این که امکانات رفاهی و مادی مانند آنان ندارد احساس سر شکستگی و خجالت می کند.

در مدرسه لیلا آموزانی تحصیل می کنند که امکانات بسیار وسیعی دارند و وضع مالی آنان بسیار عالی است. لیلا به دلیل تفاوتی که با انها احساس می کند جرات نمی کند . که با انها ارتباط بر قرار کند . او می گوید من در حد انها نیستم. آنها مرا تحویل نمی گیرند.

همان طور که قبلاً با یک دیگر صحبت کردیم نوجوانان در دوره خاضی از رشد خود قرار دارند که باعث ایجاد تغییرات خاصی در این دوره می شود مانند افزایش قد، وزن، قاعدگی ، تغییرات احساسی و رفتاری ، رشد تفکر انتزاعی ، ایجاد دوستی ، لذت بردن از دوستی ها و تمایل به این که اوقات خود را با دوستان و همسالان بگذارند.

این خصوصیات چون در یک دوره خاص از زندگی افراد که همان نوجوانی است ایجاد می شود باعث می شود . که نوجوانان از نظر بسیاری از خصوصیات به یک دیگر شبیه باشند و به همین علت از دوستی با یک دیگر و گذارندن اوقات خود با هم سالان لذت می برند.

تفاوتهای فردی

درست است که نوجوانان از نظر بسیاری از خصوصیات شبیه یکدیگرند ولی به یاد داشته باشیم انسان ها با هم دیگر تفاوت های زیادی دارند. حتی دو قلوها هم مانند هم نیستند و با یک دیگر تفاوت هایی دارند.

قسمتی از آن مربوط به خصوصیات و تفاوت های فردی است که هر انسانی همان طور که قیافه و اندامش با دیگران متفاوت است از نظر علاقه ، سلیقه ، فکر ، آرزو ها و اهداف هم با یکدیگر تفاوت دارند آیا تا به حال به این تفاوت ها فکر کرده اید ؟ حتی در داخل یک خانه هم بین خواهر و برادر تفاوت وجود دارد با این که در یک خانواده و یک پدر و مادر زندگی می کنند.

تفاوت های خانوادگی

خانواده تاثیر زیادی بر انسان ها دارد. نوجوانان در خانواده های مختلف و متفاوتی زندگی می کنند . خانواده ها از نظر تحصیلات والدین ، شغل والدین ، مذهبی نبودن یا نبود ، تعداد خواهران و برادران، متاهل بودن خواهران و برادران ، تحصیلات خواهران و برادران و بسیاری از مسائل دیگر با یکدیگر فرق دارند و همچنین ، ارزش ها ، اهداف ، برنامه ها و فرهنگ هر خانواده با خانواده دیگر متفاوت است.

ممکن است رفتاری را در یک خانواده بپسندند و در خانواده دیگری این رفتارها رانپسندند . بنابراین ، چون افراد در خانواده های مختلفی زندگی می کنند پس از این نظر هم با یکدیگر تفاوت دارند.

خانواده و اهمیت آن

آیسا با خانواده اش مشکل دارد. او در مورد بعضی ازمسائل مانند زمان بیرون رفتن ، لباس پوشیدن و پول ماهیانه و نحوه خرج کردن آن با خانواده اش اختلاف دارد .هر بار که با خانواده اش در این مورد صحبت می کند.

آن قدر عصبانی و ناراحت می شود که معمولاً کار به درگیری لفظی و کلامی می کشد ، اخیراً  این درگیریها بیشتر شده است . آنها معمولاً با یکدیگر مشاجره می کنند و گاهی اوقات صدای این مشاجره ها بیرون می رود و صدای آیسا که از همه بلندتر است، بهتر شنیده می شود.

همین موضوع باعث شده که رفتار همسایه ها با آیسا عوض شود . بعضی از همسایه ها دیگر مایل نیستند که دخترشان با آیسا دوستی داشته باشد. همسایگان عقیده دارند دختری که با خانواده خود به این صورت رفتار کند دختر سالمی نیست و باعث می شود دختران آنها هم بدرفتاری با خانواده را بیآموزند. به همین دلیل آیسا تنها شده و از طرف دیگر مردم به چشم یک دختر ناسالم به او نگاه می کنند و او از این نظر بسیار ناراحت و خجالت زده است.

منابع

  1. مجله پیام تندرستی
  2. کتاب پیشگیری دکتر سید حسن اسعدی
  3. داستان: دکتر ربابه نوری
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.