نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه موانع استفاده از روشهای نوین آموزشی توسط دبیران مقطع متوسطه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۴۴ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                    صفحه

فصل اول پژوهش (طرح پژوهش)

  • مقدمه ……………………… ۱
  • بیان مسئله …………………. ۲
  • ضرورت و اهمیت پژوهش …………. ۴
  • اهداف پژوهش ………………… ۵
  • فرضیه های پژوهش …………….. ۶
  • تعاریف عملیاتی پژوهش ………… ۷

فصل دوم پژوهش

الف) ادبیات و پیشینه نظری 

الگوها و روشهای تدریس ………….  ۹

تخصص دبیران ………………….. ۴۴

توجه به استعداد دانش آموزان ……. ۵۴

بودجه و امکانات ………………. ۶۱

توجه برنامه ریزان درسی و آموزشی به روش های نوین آموزشی ………………………. ۷۲

مشا رکت مدیران با دبیران ………. ۸۰

مقطع تحصیلی دانش آموزان و درس مورد تدریس ۸۶

ب) پیشینه علمی

  • پیشینه داخلی ………………. ۹۴
  • پیشینه خارجی ………………. ۹۷

فصل سوم پژوهش:

  • روش انجام پژوهش …………….. ۹۹
  • جامعه آماری ………………… ۹۹
  • نمونه آماری ………………… ۹۹
  • روش و ابزار گردآوری داده های پژوهش ۹۹
  • متغیرهای پژوهش ………………………………………………………………….۱۰۰
  • روش تجزیه و تحلیل داده های پژوهش …………………………………….۱۰۰

فصل چهارم پژوهش

(تجزیه و تحلیل داده های پژوهش)

تحلیل توصیفی و استنباطی داده های پژوهش ……………………………………….۱۰۱

فصل پنجم پژوهش

  • بحث و نتیجه گیری ………………………………………………………………..۱۲۵
  • پیشنهاد کردن ………………………………………………………………………..۱۲۷
  • محدودیت های پژوهش ………………………………………………………..۱۲۷
  • منابع پژوهش …………………………………………………………………….۱۲۸

ضمایم

 

چکیده پژوهش

پژوهش مورد نظر در مورد موانع استفاده از روشهای نوین آموزشی توسط دبیران مقطع متوسطه می باشد. هدف از طرح این پژوهش پیدا کردن موانع و مشکلاتی است که دبیران را نسبت به روشهای نوین آموزشی دلسرد می کنند. جامعه مورد نظر پژوهش را دبیران مقطع متوسطه شهرستان دزفول تشکیل می دهند که ۶۹۴ نفر می باشند. که ۲۰۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه ای که حاوی ۲۰ سوال بسته است و سوالاتش به صورت ۵ گزینه ای مطابق مقیاس لیکرت (خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم، خیلی کم) تنظیم شده است، استفاده شده است.

فرضیه اول پژوهش این است که بین تخصص دبیران در زمینه روش های نوین آموزشی و استفاده کردن دبیران از این روش ها رابطه مثبتی وجود دارد. فرضیه مورد نظر تایید شده و باید دبیران تخصص خود را در این زمینه بالا برده تا بتوانند از روش های نوین در امر تدریس استفاده کنند. فرضیه شماره دو پژوهش در مورد رابطه توجه به استعداد و توانایی دانش آموزان و استفاده کردن دبیران از روش های نوین آموزشی است که به این نتیجه رسیده ایم که هرچه به استعداد  و توانایی دانش آموزان بیشتر توجه شود استفاده دبیران هم از این روش ها بیشتر  می شود.

فرضیه سوم در مورد رابطه بین بودجه و امکانات اختصاص یافته به آموزش و پرورش و استفاده کردن دبیران از روش های نوین آموزشی است که به این نتیجه دست پیدا کرده ایم که هر چه بودجه و امکانات آموزش و پرورش بیشتر باشد دبیران راحتر از این روش ها استفاده می کنند زیرا یکی از مهمترین موانع کمبود منابع و امکانات آموزشی است.

مقدمه

تعلیم تربیت در ایران قدمت تاریخی دارد ولی با روی آوردن ایرانیان به دین مبین اسلام، تعلیم و تربیت در ایران همگانی شد و نظام خاص آموزشی در کشور برقرار گردید. در این میان معلمان و دبیران در هر یک از موارد تعلیم و تربیت مانند، تنظیم برنامه درسی و پیش بینی مقاطع تحصیلی، نحوه ارزشیابی و در نهایت چگونگی تدریس به تناسب شرایط اجتماعی جامعه می توانستند تغییراتی ایجاد کنند و آزموزندگان را به مدارس جلب کنند.

آقازاده ، احمد و همکاران ، ۱۳۸۱ زمانی این فکر متداول بود که فرد چیزی را که بداند می تواند آن را یاد دهد یعنی شرط تدریس را داشتن معلومات می دانستند اما امروز، صاحبنظران بر این اعتقادند که تنها داشتن معلومات برای تدریس کافی نیست. معلم باید قادر باشد با شناخت شاگردانش، محتوی و روشهای آموزشی را تا حد امکان، بر اساس نیازهای آنان انتخاب کند. شاگردان باید در حین آموزش و پرورش، استعدادهایشان را شکوفا سازند و پیوسته احساس موفقیت کنند.

معلم امروز نمی تواند برای سبک کردن بار مسئولیت خود، در پشت نقاب بی تفاوتی و ناآگاهی پنهان شود. معلم اگر با اصول و مبانی و هدفهای آموزش و پرورش، ویژگیهای شاگردان و نیاز آنان، روشها و فنون تدریس و سایر مهارتهای آموزشی آشنایی نداشته باشد، هرگز قادر نخواهد بود زمینه ی شکوفایی استعداد شاگردان را فراهم کند.

مسئولان آموزشی با توجه به پیشرفت علوم و فنون باید به این باور برسند که هدف فرایند آموزشی تنها انتقال واقعیتهای علمی نیست بلکه باید موقعیت مطلوب یادگیری را فراهم کنند و چگونه اندیشیدن و چگونه آموختن را به شاگردان بیاموزند.

بیان مسئله

عصر ما را با نام های فراوان مطرح کرده اند، عصر خلاقیت، ترقی، تکامل، عصر شکوفایی و تمدن جدید عصر ظهور روش ها و طرح های نوین آموزشی.

از حق نباید گذشت که در عصر ما خلاقیت ها و ابتکارات نوین، چشمگیر و بی سابقه است که هم اکنون تحولات اساسی و تکاملی در تمام زمینه ها، بخصوص در کیفیت آموزش مراکز فرهنگی، پدید آمده است. سبک ومتدها تغییر کرده اند، اسلوب ها نوشدند، شیوه های کهن آموزشی فراموش گشتند و با دیدگاه های جدیدی، مراکز تحقیقاتی ما را اداره می کنند. هم اکنون در کنار کمیت ها به کیفیت توجه دقیقی می شود. و برای بالا بردن کیفیت آموزشی، تلاشی مداوم در حال شکل گیری است. (دشتی ، محمد، ۱۳۶۸)

گرچه مهارت و تسلط به رشته تخصصی دبیری یکی از ارکان مهم این شغل به حساب می آید لیکن تحقق این امر با کسب مهارتهایی امکان پذیر است. مهارت در استفاده از شیوه های نوین آموزشی به دبیران کمک می کند تا با کمترین فعالیت بیشترین کارائی را داشته باشند.

انتخاب روشی مناسب در اجرای آموزش و بهسازی اهمیت بسزایی دارد و مسئولان آموزشی با توجه به هزینه، زمان و تعداد افراد تحت آموزش درجه آموزش مورد نیاز و عوامل دیگر یکی از روش های آموزشی را انتخاب می کنند. اغلب مشاهده می شود که دبیران در استفاده کردن از روشهای نوین آموزشی دچار مشکل می شوند و در نتیجه ترجیح می دهند از روشهای سنتی استفاده کنند.

یاران در یادگیری

این الگو با روبرو ساختن دانش آموزان با مساله ای بر انگیزنده شروع می شود. ممکن است این روبرو ساختن در صحبت یا با یک تجربه، بطور طبیعی یا ضمن ارائه مطالب توسط معلم صورت می گیرد. اگر دانش آموزان عکس العمل نشان دهند، معلم توجه آنان را بر اساس تفاوت های موجود در عکس العمل هایشان یعنی موضوع، درک، نحوه سازماندهی به موارد و احساسشان جلب می کند.

معلم با علاقه مند شدن دانش آموزان، سپس با نقش های مقرّر، سازمان خود، اقدام و گزارش نتایج خود تحلیل می کند. سر انجام، گروه بر حسب منظورهای اولیه راه حل خود را ارزشیابی می کند. این دور با روبروشدن با مساله ای دیگر یا با مساله جدید تری که از خود تفحص بر می آید تکرار می شود.

الگوی ایفای نقش (بازیگری)

ایفای نقش به عنوان یک الگوی تدریس ریشه هایی در ابعاد فردی و اجتماعی آموزش و پرورش دارد. سعی آن بر کمک به افراد برای یافتن معنای خود درون جهان اجتماعی وا استعانت از گروه اجتماعی برای اتخاذ تصمیم خود در حل دو راهی های بغرنج است.

ایفای نقش در بُعد اجتماعی برای افراد امکان همکاری در تحلیل موقعیت های اجتماعی، بخصوص مسایل بین فردی، و ایجاد راههای خوب و مردم سالار در برخورد با این موقعیت ها را فراهم می سازد. ایفای نقش در ساده ترین سطح خود از طریق عمل به مسایل می پردازد، مساله ای طرح می شود، برون ریزی صورت گرفته و مورد بحث قرار می گیرد.

بعضی از دانش آموزان ایفا گر نقش و بقیه تماشاچیان می شوند. فردی خود را به جای فردی دیگر می گذارد و سعی می کند با دیگران که خود مشغول ایفای نقش می باشند به تعامل بپردازند. جریان ایفای نقش نمونه ای زنده از رفتار انسانی است که به عنوان وسیله ای به شاگردان کمک می کند تا (۱) احساسات خود را دریابند، (۲) بینشی نسبت به نگرش ها، ارزش ها، و ادراکات خود بدست آورند.

منابع

  1. آقازاده، احمد و همکاران، روشها و فنون تدریس، انتشارات دانشگاه پیام نور، ۱۳۸۱
  2. آقازاده، محرم و همکاران، راهنمای روشهای نوین تدریس برای آموزش و کارورزی، انتشارات آییژ، ۱۳۷۸
  3. امیری، محمدعلی، تفکر درباره تحولات آینده آموزش و پرورش، انتشارات مدرسه – وابسته به دفتر کمک آموزشی، ۱۳۶۹
  4. پارسا، محمد، روانشناسی یادگیری بر بنیاد نظریه ها، انتشارات سخن، ۱۳۸۱
  5. پارسا، محمد، روانشناسی تربیتی، انتشارات سخن، ۱۳۸۰
  6. تقی پور ظهیر، علی، مقدمه ای بر برنامه ریزی آموزشی و درسی، انتشارات آگاه، ۱۳۸۲
  7. دشتی، محمد، طرح های نوین آموزشی، نشر امام علی، (۱۳۶۸)
  8. دعایی، حبیب الله، مدیریت منابع انسانی، ناشر مولف. دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۳۸۰
  9. رحال زاده، رضا، روش شناسی تدریس، مطالعه درباره طراحی آموزشی، نشر ترمه، ۱۳۷۵

۱۰- رخشان، فریدون، طراحی و تحلیل نظام های آموزشی – انتشارات نیا، ۱۳۷۰

۱۱- رضائی، منیژه، چکیده های مقاله های همایش ملی مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش ناشر پژوهشکده تعلیم و تربیت، ۱۳۸۱.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.