نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه شناسایی موانع استفاده از روشهای نوین تدریس از دیدگاه دبیران دبیرستان های دخترانه

پایان نامه شناسایی موانع استفاده از روشهای نوین تدریس از دیدگاه دبیران دبیرستان های دخترانه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۴ | قابل ویرایش

مقدمه

رسالت تعلیم و تربیت، پرورش انسانهای پرسشگری است که می خواهند خود را از قیدهای بی شمار و گوناگون وجودی خود رها ساخته و راه رشد هم جانبه خود را هموارتر سازند، به دنیای متغیر اطراف خود به دقت بنگرند و آن را روشن تر و آگاهانه تر ببینند. و در نهایت هنر دیدن، عشق ورزیدان، آفریدن و زیستن را بیاموزند (یونسکو، آموختن برای زیستن ص ۱۵- ۹) هم شاهدیم که شیوه های سنتی آموزش های ما نتوانسته است چنین رسالت بزرگی را برآورده کند، فرزندان ما، در کلاس های خود از روش هایی بهره می جویند که در پنجاه سال پیش به کار می رفت، هنوز هم موضوعات خاص در ساعات خاصی به دانش آموزان ارائه می شود که بعضاً هیچ گونه کاربردی در زندگی شان ندارد و نمی تواند آن ها را برای همگام شدن با تحولات زندگی آماده سازد. در واقع دانش آموزان ما، پس از پایان دوره آموزشی، از اشتیاق رفتن تهی می شوند و فاقد هر گونه توانایی و مهارتی می باشند. به راستی چه باید کرد؟!!!

به نظر می رسد اولین اقدام برای رفع این نگرانی ها ایجاد « تغییر » است. تغییر در نظام آموزشی فعلی ما امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. آموزش و پرورش امروزی ما باید پرورش دهنده انسان های نوین باشد، انسان های تغییر پذیر، واقع گرا دارای مهارت و برنامه ریز، در غیر این صورت آموزش و پرورش اثر خود را از دست خواهد داد. ما نباید در عرصه آموزشی به همان شیوه های سنتی گذشته بسنده کنیم بلکه باید به دنبال راه کارهایی باشیم که ما را در رسیدن به آرمان هایمان یاری کنند.

بیان مسئله

روش های مختلفی برای تدریس وجود دارد که می توان آنها را در دو دسته سنتی و نوین دسته بندی کرد.

هر کدام از این روشها به منابع و امکانات خاصی نیاز دارد.

آموزش و پرورش امروز باید پرورش دهنده انسانهای نوین باشد در غیر این صورت آموزش و پرورش اثر خود را از دست می دهد.

در عرصه آموزشی نباید به همان شیوه های سنتی بسنده کرد. بلکه باید به دنبال راهکارهایی بود که ما را در رسیدن به آرمانهایمان یاری کند.

عنوان پژوهش حاضر «شناسایی موانع استفاده از روشهای نوین تدریس در دبیرستانهای دخترانه شهرستان دزفول در سال تحصیلی ۸۶- ۸۵» است. حال سؤال اساسی پژوهش حاضر این است:

«موانع استفاده از روش های نوین تدریس در دبیرستانهای دخترانه شهرستان دزفول کدامند؟ و کدامیک از این موانع نقشی و اهمیت بیشتری دارند؟»

روش های نوین تدریس

روش های نوین آموزش در مقایسه با روشهای سنتی به مراتب مؤثرترند اما معلمان باید به خاطر داشته باشند که هیچ معلم و شاگردی نمی تواند در همه شرایط با یک روش خاص موفق باشد، بلکه هر روش یا هر معلم و شاگردی می تواند در شرایط خاص با محتوا و روش خاصی موفق باشد. (شعبانی- ۱۳۷۸)

روش های جدید تدریس بسیارند، ما در این تحقیق به موارد زیر اشاره می کنیم:

۱- تفکر استقرایی

۲- روش تدریس یادگیری کنترل خود

۳- روش تدریس تسلط یاب

۴- دریافت مفهوم

۵- روش تدریس میان رشته ای

۶- استفاده مؤثر از مشق شب

۷- یادگیری از شبیه سازها

۸- آموزش مستقیم

۹- الگوی استقرایی نگاره- کلمه (PWIM)

۱۰- کاوشگری علمی

۱۱- مهارت آموزی کاوشگری

۱۲- بدیعه پردازی

۱۳- یاران در یادگیری

۱۴- ایفای نقش

۱۵- کاوشگری به شیوه محاکم قضایی

۱۶- تدریس غیرمستقیم

استفاده مؤثر از مشق شب

مشق شب می تواند اهداف مختلفی مثل افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، تقویت و تحکیم مباحث تدریس شده در کلاس، تکمیل کارهای ناتمام، گسترش مهارتهای یادگیری مستقل و مشارکت والدین در کمک به یادگیری دانش آموزان را برآورده سازد.

برای اینکه مشق شب مؤثر باشد باید به چند عامل توجه شود: تکلیف شب هرگز نباید به عنوان نوعی تنبیه به کار گرفته شود.

درمورد مشق شب انجام شده باید هر چه سریع تر به دانش آموزان پسخورانده داده شود تا به این صورت آنها پی ببرند که تکلیف شب با اهمیت و با ارزش است.

تا حد امکان در تکالیف از تجارب زندگی واقعی و موارد مطالب مرتبط با محیط زندگی دانش آموزان استفاده کرد. (بشارت، شمسی پور- ۱۳۸۴)

الگوی استقرایی نگاره کلمه (PWIM)

امیلی کالهون الگوی استقرایی تصویر- کلمه را معرفی می کند. این الگو بر اساس تحقیق درباره نحوه سوادآموزی شاگردان، به ویژه خواندن و نوشتن و نیز تحوه توسعه واژگان لازم برای شنیدن و سخن گفتن تدوین یافته است.

در PWIM ترکیبی از الگوهای تفکر استقرایی و دریافت مفهوم برای شاگران که مشغول بررسی کلمات، جملات و پاراگرافها می باشند، به کار می رود. این الگو برای برنامه های درسی خواندن شاگردان کودکستان و ابتدایی بسیار مؤثر است و نیز برای شاگردان بزرگسال دوره های راهنمایی و دبیرستانی که می خواهند برنامه نویسندگی و قرائت را آغاز کنند، به کار می رود. (بهرنگی- ۲۰۰۴)

کاوشگری علمی

این الگو شاگردان را از ابتدای کار وارد فرآیند علمی می کند و به آنان در گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها، بررسی فرضیه و نظریه ها و تدبر و تفکر بر ماهیت ساخت دانش کمک نماید. این الگو می تواند برای آشنایی نوجوانان با علوم (متز- ۱۹۹۵) استفاده کرد و اثرات بسیاری بر عدالت در یادگیری، در واقع حذف تفاوتهای جنسی (یادکروآمز، ۱۹۸۷) و تا اندازه بسیاری حذف تفاوتهای اقتصادی اجتماعی بر جای گذارد. کمیته بررسی علوم زیست شناختی به کاوش در به برنامه تحصیلی و توسعه برنامه های درسی برای شاگردان در سنین پیین تر ادامه می دهد.

وب مربوط به این کمیته اطلاعات بسیاری درباره برنامه های درسی جهت یافته از کاوشگری دارد. بویژه، نظرات مربوط در شبکه آیزنهاور وجود دارد، و شبیه سازی فضایی را می توان از بروندادهای شبکه آیزنهاور و سازمان فضایی ناسا ملاحظه کرد. (بهرنگی- ۲۰۰۴)

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.