نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت زنان ۲۰ تا ۴۰ ساله شهر شیراز

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۸ | قابل ویرایش

مقدمه

اوقات فراغت نزدیک ترین پیوند را با زندگی معنوی و فرهنگی افراد  دارد و ارتباط آن با حیات معنوی و فرهنگی جامعه نیز تنگاتنگ است چون فرد می تواند در اوقات فراغت همان چیزی را که می پسندد انجام دهد ، شخصیت نهایی خود را بازیابد و آن را ابراز کند . بنابر این قابلیت های فرد غالباً در عرصه اوقات فراغت جلوه گر می شود. از طرف دیگر ، فعالیتهای اوقات فراغت از چنان اهمیتی برخوردار است که از آن به مثابه آیینه فرهنگ جامعه یاد می کنند . در نتیجه چگونگی گذران اوقات فراغت افراد یک جامعه به میزان زیادی معرف خصوصیات فرهنگی آن جامعه است .

بسیاری از بخشهای جهان امروز بین کار و اوقات فراغت مرز مشخصی وجود نداشت . در این گونه جوامع و حتی در بسیاری از بخشهای جهان امروز ، مردمانی وجود دارند که برای تامین مایحتاج اولیه خود و خانواده شان چنان سخت و طولانی کار می کنند که زندگیشان عاری از چیزی است که ما اوقات فراغت می نامیم .

دومازیه معتقد است که حتی در جوامع کشاورزی که دارای کتابت هم بوده اند نمی توان از فراغت به معنی امروزی آن سخن گفت . از نظر دومازدیه فراغت دارای دو شرط ویژه است و نبود آن در تمدنهای باستانی و کشاورزی به سبب نبود این دو شرط است . شرط اول آن این است که فراغت تحت تاثیر مراسم اجباری و الزمات و تعهدات فرهنگی ، اجتماعی جامعه قرار نداشته باشد بلکه با انتخاب و اختیار فرد سپری گردد و شرط دوم این که فراغت از سایر فعالیتهای انسان چون کار جدا باشد .(انصاری و فکوهی ،۱۳۸۲،۶۳)

بیان مساله

یکی از مسائل بسیار مهمی که در زندگی همه انسانها و در کنار کار و فعالیت های روزانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است ((اوقات فراغت))و چگونگی گذران این اوقات در زمان بیکاری است البته شاید این مقوله از نظر بسیاری از افراد چندان مهم با ارزش نباشد ،اما به جرات می توان گفت همانطور که نوع شغل و میزان دقت و توجه افراد به شغلشان در زمان انجام آن می توان باعث رشد و توسعه جامعه شود به همان نسبت چگونگی گذران اوقات بیکاری و اختصاص دادن زمانی خاص به شکل درست و منطقی به این اوقات هم میتواند در جای خود باعث رشد و ارتقای تک تک افراد در زندگی شخصی و اجتماعی شود .

انجمن بین المللی جامعه شناسی فراغت ،اوقات فراغت در اینگونه تعریف می گویند : مجموعه ای از اشتغالات فرد که کاملا رضایت خاطر خود برای استراحت ،تفریح یا به منظور توسعه اطلاعات یا آموزش غیر انتفاعی مشارکت اجتماعی دارد طلبانه بعد از آزاد شدن از الزامات شغلی ، و اجتماعی بدان می پردازد. البته از مواردی که نوع گذران اوقات فراغت را متفاوت می کند چنین است بدین معنی که نحوه گذران اوقات فراغت در مردان ممکن است به یک شکل و در زمان به یک شکل دیگر انجام شود.

تحقیقات داخلی

دکتر فریدون تندنویس ، استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تربیت معلم در پژوهشی با عنوان “جایگاه ورزش در اوقات فراغت زنان ایرانی “آورده است : نبود امکانات ویژه بانوان از مهمترین عوامل عدم گرایش انان به ورزش است .

این تحقیق بر روی کلیه زنان ۲۰ تا ۶۵ ساله شهری با میانگین سنی ۳۴ سال انجام شده است که ۷۰ درصد انان زیر دیپلم یا دیپلم بوده که به طور نسبی سه فرزند داشتند نتایج این پژوهش نشان داد : بین میزان تحصیلات و پرداختن به ورزش ارتباط مستقیم وجود دارد ، بنابراین می توان گفت که با افزایش سطح تحصیلات ، آگاهی از منافع ورزش نیز افزایش می یابد .

در ادمه نتایج این تحقیق که میزان اوقات فراغت روزانه جامه اماری ان ۸/۳ ساعت است ، امده است : ۵۰ درصد زنان در زمان فراغت ورزش می کنند و ۶۰ درصد نیز علاقمندند که در زمان فراغت ، به ورزش بپردازند .

اوقات فراغت ۲/۸۸ درصد زنان در منزل سپری می شود ، ۵/۱۴ درصد انان اوقاتشان را به تنهایی و ۷/۷۳ درصد به همراه خانواده می گذرانند و تماشای تلویزیون با میانگین ۱۳۲ دقیقه ، بالاترین فعالیت فراغتی انان را تشکیل می دهد .

تحقیقات خارجی

((ورچ ولز (۱۹۸۲) نیز با اموزش منظم فعالیت های اوقات فراغت بر رفتار چهار نوجوان در یک اموزشگاه خصوصی که اموزش ویژه می دیدند پرداخت )) .

در نتیجه آموزش . دو نفر از نوجوانان ملی اوقات فراغت در رفتار مثبت کاوشگرانه و دقیق ، پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتند ، سومین نفر ضمن باز با وسائل ، آرام به نظر می رسد ، ولی زمانی که وسائل سرگرم کننده در اختیارش نبود خود سرانه عمل می کرد . نتیجه ای که مولفان از ان تجربه گرفتند حمایتی محتاطانه از اموزش بازیها با تاثیر مثبت بوده است ( نظی نزاد ، مترجم  ص ۱۳۸) (نجوی هنوی،۸۶).

نتایج تحقیقی در شیکاگو در مورد فعالیت های فیزیکی زنان نشان داد که از ۱۶۸ ساعت در هفته به طور متوسط (%۲۲ برای فعالیت شغلی و ۶/۳۷/۱ ساعت (۴/۲۲%۴) صرف فعالیت های اوقات فراغت میکنند (۱) .

نتایج تحقیق دیگری در کانادا بیان گرد ان بود که میانگرین ساعت فعالیت های فیزیکی زنان در هفته در محیط شغلی ۲۳ ساعت و در اوقات فراغت ۸۰/۴ درصد ساعت بوده است .

در تحقیق دیگری که در شیکاگو در مورد فعالیت های فیزیکی شغلی زنان انجام گردید نتایج حاکی از ۸/۹۳ زنان کارشان سبک و به صورت نشسته بوده و در ۲/۸۶ موارد کار به صورت ایستاده و سبک ، ۳۳% کارشان جابه جایی اشیا ۳۴kg و بیشتر و ۵/۲۹ کارشان به صورت ایستاده و سنگین بوده است .

منابع و ماخذ

  1. -فریدون تنوتویس ،۱۳۸۷، جایگاه ورزش در اوقات فراغت زنان
  2. -مرضیه سبز علیان ،۱۳۷۳،قتل عام ثانیه ها در اوقات فراغت
  3. -الهه ملک زاده ، ۱۳۸۴، نگاهی به اوقات فراغت زنان در ایران ،مجله دانشگاه علوم پزشکی
  4. -آقا، ه ( ۱۳۷۱ ) کیفیت گذران اوقات فراغت دانش آموزان در شهر شیراز در۶۷ ، گزارش طرح مصوب دانشگاه شیراز، مرکز نشر دانشگاه شیراز. – سال های ۵۶
  5. – اسدی، ع ( ۱۳۵۲ ) گذران فراغت در رضا ییه، تهران : دبیرخانه ی شورای عالی.۱۳۵۲ ، فرهنگ و هنر، فرهنگ و زندگی، شماره ی ۱۲
  6. – برازنده، ع ( ۱۳۷۷ ) بررسی عوامل مؤثر در گذران اوقات فراغت کارمندان بانک۷۶ ، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، تهران : دانشگاه علام ه – مرکزی در مقطع زمانی ۷۵طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی.
  7. – سعیدیان، ا. و ط . علیشاهی ( ۱۳۶۹ ) چگونگی گذران اوقات فراغت نوجوانان تهران، تهران: طرح مصوب واحد تحقیقات صدا و سیما.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.