نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی میزان و نوع استفاده از اینترنت توسط دانشجویان داشگاه آزاد

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۴ | قابل ویرایش

مقدمه تعریف موضوع تحقیق

 اینترنت، در ساده ترین تعریف، عبارتست از کامپیوترهایی که در سراسر دنیا به هم متصل هستند، شبکه ای که این کامپیوترها را به یکدیگر متصل می سازد، و متدهای انتقال اطلاعات روی این شبکه.

منشاء اینترنت را می توان در سالهای جنگ سرد یافت، زمانی که احتمال شروع یک جنگ  هسته ای بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی کاملا وجود داشت. در آن سالها وزارت دفاع آمریکا بدنبال یک سیستم مخابراتی  بود که بتواند حتی در مقابل ضربات یک جنگ اتمی دوام آورد و از هم نپاشد.

این پروژه که Arpanet نام گرفت، در سال ۱۹۶۸ شروع شد. این شبکه در اولین قدم (محکم) خود چهار کامپیوتر را در نقاط مختلف آمریکا به هم متصل کرد. خوب، این اقدام در آن سال ها بسیار فوق العاده بود .

بزودی معلوم شد که چنین شبکه ای بطور بالقوه دارای توانائیهای بسیار بیشتری از آنچه مسئولان وزارت دفاع در تصور داشتند، است. تبادل اطلاعات علمی و مهندسی از این نمونه بود.

تاریخچه اینترنت در ایران

ایران یکی از کشورهایی است که اگر چه دیر به شبکه جهانی اینترنت متصل شد اما روند گسترش استفاده از این تکنولوژی در میان جامعه با رشد قابل قبولی توام بود . حالا ببینید از کجا به کجا رسیده ایم.  بدون شک آغاز ارتباط با شبکه اینترنت در ایران همواره نام مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات را به یاد می آورد.

مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات که در سال ۱۳۶۹ بعنوان نماینده ایران در شبکه آموزش و پژوهش اروپا پذیرفته شده بود، در سال ۱۳۷۰ ارتباط ایران را بصورت e-mail و از طریق گره اتریش با شبکه اینترنت برقرار نمود.

پس از ارتباط مطمئن و دائمی تر با اینترنت در سال ۱۳۷۱، مرکز تحقیقات فیزیک نظری سرویس دهی به دانشگاهها را آغاز نمود.

از سال ۱۳۷۲ ارایه اینترنت در ایران توسط مراکز خصوصی آغاز شد، در حالیکه قبل از آن شرکت مخابرات از طریق شرکت دیتا اقدام به ارایه سرویس اینترنت کرده بود.

تعدادکاربران

تعداد کاربران و ضریب نفوذ اینترنت یکی از شاخصهایی است که در دهه اخیر برای رشد و توسعه جوامع در نظر گرفته شده است.

در سالهای گذشته آمار و ارقام متعدد، متفاوت و در برخی موارد سوال برانگیزی از سوی مقامات رسمی و غیر رسمی و نهادهای بین‌المللی درباره کاربران اینترنت در ایران ارایه شده است.

مرکز آمار اینترنت جهان (‪ (InternetWorldStatesدر فوریه ‪ ) ۲۰۰۵اواخر سال ‪ (۸۳تعداد کاربران اینترنت در ایران را حدود چهار میلیون و ‪ ۸۰۰هزار نفر و با ضریب نفوذ هفت درصد اعلام کرد

دفتر توسعه انسانی سازمان ملل نیز در شهریور امسال آماری را نزدیک به آمار ارایه شده توسط مرکز آمار اینترنت جهان گزارش کرد.

اینترنت در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای خاورمیانه

طبق بررسیهای آماری سایت InternetWorldStats.com در دسامبر ۲۰۰۷ در خاور میانه ،ایران با جمعیتی در حدود ۶۵ میلیون نفر دارای ۱۸ میلیون کاربر اینترنت است.یعنی ۲۷.۵ درصد از جمعیت کل کشور دارای دسترسی به اینترنت هستند در حالی که در مقایسه با دسامبر سال ۲۰۰۰ که ایران تنها ۲۵۰،۰۰۰ کاربر اینترنت داشته، در طی این ۷ سال ۷,۱۰۰.۰ % پیشرفت داشته است.

با این وجود اگر به جدولی که در ادامه مطلب آورده ام دقت کنید ایران دارای مقام پنجم از نظر ضریب نفوذ اینترنت در مقایسه با جمعیت کشور در خاور میانه است.

آمار استفاده از اینترنت در آمریکا

افزایش میزان استفاده از کامپیوتر و اینترنت نگرانی‌های ناشی از دزدی هویت و اطلاعات و سایر سو استفاده‌های آن‌لاین را افزایش داده است.

طبق گزارش دفتر آمارگیری آمریکا، در سال ۲۰۰۳ حدود ۵۵ درصد خانواده‌های آمریکایی به اینترنت دست‌رسی داشته‌اند. این آمار نسبت به سال ۱۹۹۷ سه برابر افزایش یافته است.

مصرف اینترنت به منظور آموزش در میان دانش‌آموزان افزایش چشم‌گیری داشته است. آمار نشان می‌دهد بزرگ‌سالانی که تحصیلات دانشگاهی نداشته‌اند کم‌ترین میزان استفاده از اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند.

نوجوانان از کامپیوترهای خانگی خود برای بازی‌های کامپیوتری و همچنین انجام تکالیف مدرسه‌شان استفاده می‌کنند. در حالی که بزرگسالان بیش‌تر برای استفاده از پست الکترونیکی، جست‌وجوی اطلاعات درباره‌ی محصولات و خدمات، خواندن اخبار و همچنین اطلاعات ورزشی به کامپیوترهای‌ خود مراجعه می‌کنند.

Greg Stuart، رییس و مدیر عامل بنیاد تبلیغات اینترنتی آمریکا می‌گوید: نفوذ اینترنت در خانواده‌ها بسیار شگفت‌انگیز بوده است. شایان گفتن است که فعالیت‌های تبلیغاتی این بنیاد به افزایش سود شرکت‌های آن‌لاین کمک می‌کند.

فهرست منابع

۱-پایان نامه خانم لیلازکریائی.مرکزاطلاعات ومدارک علمی ایران

۲-پایان نامه آقای محمدحسین حسنی.مرکزاطلاعات و مدارک علمی ایران

۳- تحقیق خانم مهتاب پورآتشی.مرکزاطلاعات ومدارک علمی ایران.

۴-اخبارفناوری اطلاعاتITNA

۵-سایت وزارت اطلاعات وفناوریMINISTRYOFI.C.T

۶-سایت ایرناIRNA

۷-خبرگزاری فارس پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی

۸-خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)ISNA

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.