نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه عوامل موثر بر نگرش زنان نسبت به اشتغال زنان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۶ | قابل ویرایش

چکیده

این پژوهش به منظور عوامل موثر بر نگرش زنان نسبت به اشتغال زنان در شهرستان لامرد انجام یافته و حجم نمونه مورد مطالعه آن از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده ۱۰۰ نفر تعیین شد ه است .اطلاعات بدست آمده برخاسته از تئوریهای جنسیتی ، توسط پرسشنامه ای حاوی سنجش نگرش بر اساس طیف لیکرت و سئوالات عمومی ، بوسیله نرو افزار spss در دو سطح توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار  گرفته و نتایج زیر بدست آمده است :

نگرش ۶/۱۴ درصد جامعه مورد مطالعه نسبت به اشتغال زنان مخالف ،۱/۵۳ درصد نسبتاً موافق و ۳/۳۲ درصد موافق بوده است . با استفاده از سایر نتایج بدست آمده مشخص می گردد ، بیش از جامعه مورد مطالعه به اشتغال زنان در خارج از خانه مشروط می نگرد . بالاترین میزان نگرش غیر سنتی (مدرن) به نقش زنان ، مربوط به پایگاه اقتصادی – اجتماعی متوسط و کمترین آن مربوط به پایگاه پایین می باشد.

مقدمه

انسان به طور طبیعی ، گرایش به رشد و تکامل دارد و اصیلترین تفاوت او با دیگر موجودات داشتن تفکر و خلاقیت است . این انسان متفکر، علی القاعده می باید بر اساس تفکر علمی ، روشهای نوین و شیوه های جدید در زنـدگی و محیط مـادی اطراف خویش بیـافریند . در نتیجـه دینامیـک بودن ، آفریدن و خلق کردن و حرکت به سوی تکامل جزو ذاتی انسان است .

به طور طبیعی از انسان انتظار رشد و تکامل می رود و اگر سکون و ایستایی بردوره ای از تاریخ بشرحاکمیت دارد و یامللی علی رغم تحولات توسعه صنعتی هنوز زندگی دوران معیشتی را سپری می کنند ، بدون تردید موانعی در مقابل رشد و ترقی آنها وجود دارد . با رفع این موانع و آماده سازی زمینه های رشد ، جامعه باید در یک روند طبیعی به تحولات مادی و توسعه صنعتی نایل آمد . با توجه به این فرض انسان محور و کلید اصلی توسعه به شمار می آید.

یکی از موضوعات اساسی در برنامه ریزیهای خرد و کلان اقتصادی کشورها توجه به نیروی انسانی است چنانچه این نیروی انسانی ماهر و متخصص باشد ، سهم زیـادی را در رشد و توسعـه خواهد داشت .

بیان مسئله

موضوع اشتغال زنان و مخالفت مردان با کار آن ها یکی از مهم ترین مسائلی است که با وجود اهمیت فوق العاده آن تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.بدین ترتیب گرچه حضور فعال زنان در امور روزمره زندگی به ویژه در خانه داری و تربیت کودکان آشکار است اما نقش حساس آن ها در تولید و توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه چندان که باید محسوس نبوده است.

از سوی دیگر وجود این باور در میان برخی مردان که نیازی به کار زنان نیست و جای زن در خانه است موجب شده که فرهنگ نان آوری مرد در کشورهای توسعه نیافته باقی بماند و فشار بیشتری را روی نان آور خانواده که همان مرد است وارد کند.مخالفت مردان با کار زنان علاوه بر ایجاد فشار روانی روی آن ها موجب می شود که نرخ فقر در جمعیت زنان که همواره بیش از مردان است ثابت بماند.

از سوی دیگر هزینه های ملی صرف شده برای تحصیلات و ارتقای اجتماعی دختران و زنان با خارج ماندن آن ها از چرخه کار و تلاش ،به رکود بنشیند و این رکودهای خانوادگی،کشور و در مرحله بعدکل منطقه را با آمار و ارقام نگران کننده رکود اقتصادی هم بستر کند.این در حالی است که کارشناسان بانک جهانی معتقدند برخلاف عقیده این گروه از مردان در خاورمیانه به شدت به اشتغال و کار زنان نیاز است.

نگرش روان شناختی به اشتغال زنان

فروید ، بحث انگیزترین دیدگاه را درباره نقش و کارکرد زنان در جامعه مطرح کرده است . رهیافت روان شناختی فروید باعث گردید که نقش زن در جامعه ودر ارتباط با جنسیت و نظریه غریزه مورد توضیح بیش تر قرار گیرد .

به اعتقاد فروید غریزه زن او را به موجودی زنانه محدود می کند . تفاوتهای ژنتیک وغرائز به عنوان متغیرهای تعیین کننده دیدگاه روان شناسان وجامعه شناسان در مورد نقش وظایف زنان وتفکیک بین آنان ومردان ریشه تاریخی در اندیشه ( اجتماعی ) دارد .

این تفکیک در نظریه فروید به گونه ای معنی دار مورد استفاده قرار گرفته است . فروید در مطالعه خود به این نتیجه رسیده است که زنان طبقات متوسط در قرن ۱۹ به مردان حسد می ورزند . وی بدون اینکه به متغیرهایی چون فقدان قدرت وتبعیض در نقش های اقتصادی واجتماعی توجه کنید تنها به واقعیت بیولوژیکی پرداختند واز سایر متغیرها غفلت کرده است . فروید معتقد است هر زنی که بردبار وشکیبا نیست وتمایل به انجام کارهای حرفه ای روشنفکرانه دارد ویا تمایل به شرکت در دنیای خارج از خانه دارد از لحاظ روانی نوروندیک است .

نگرش فیمنستی به اشتغال زنان

واژه فیمنست در سال ۱۸۳۷ وارد زبان فرانسه شد فرهنگ لغت این کلمه را چنین توصیف می کند . « آیینی که طرفدار گسترش حقوق و نقش زنان در جامعه است .»

فیمنستها معتقدند که خانه داری نیز کار است و بایداز همین دید و به آن نگریست . همچنین اعتقاد دارند

که بیشتر زنان به خاطر « پول توجیبی » بلکه از سرنیاز کار می کنند و بسیاری از آنان کارکردن را عامل برآوردن نیازهای مهم عاطفی وامنیتی خود می دانند . اما این بدان معنا نیست که تجربیات کاری زنان ومردان یکی است یانگرش وارزشهای اینان به مردان شباهتی دارد

به طور کل دیدگاه فمینستی مبتنی بر ۴ نظریه اساسی است : اصلاح طلب یا لیبرایی ، مارکسیستی ، رادیکال و سوسیالیستی

  • فیستم لیبرال یا اصلاح طلب : افشای اشکال بی واسطه تبعیض هایی را که به زنان روا می دارند و نیز پیکار برای اصلاحات قانونی ودیگر اصلاحات را به منظور رفع آنها وظیفه خود می دانند .
  • فیستهای مارکسیست : با توجه به ایدئولوژی خانواده تقسیم جنسی در درون خانواده کاملا روشن است که از زنان در بازار کار کمترین امتیازات را دارند سرمایه داران از ایشان بهره کشی می کنند .
  • رادیکال فمنیست ها : معتقدند که مرد سالاری یعنی نظامی که در آن مردان بر زنان سلطه دارند و از آنان بهره کشی می کنند . نخستین و بنیادی ترین شکل سلطه واختیار است .

منابع

  1. ابوت، پاملا و کلروالاس.(۱۳۷۶).درآمدی بر جامعه شناسی نگرش های فمینیستی، ترجمه مریم خراسانی و حمید احمدی، تهران:دنیای مادر.
  2. باور، یوسف.(۱۳۷۳).”بررسی تأثیر پایگاه اقتصادی-اجتماعی دانشجویان دانشگاه شیراز بر نگرش آنان نسبت به مشارکت سیاسی زنان، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه شیراز.
  3. دواس، دی، ای.(۱۳۷۶).پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.
  4. رابرتسون، یان.(۱۳۷۲).درآمدی بر جامعه، ترجمه حسین بهروان، مشهد:انتشارات آستان قدس رضوی.
  5. رفیع پور، فرامرز.(۱۳۷۲).سنجش نگرش روستائیان نستب به جهاد سازندگی، تهران: مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی، جهاد سازندگی.
  6. ساروخانی، باقر.(۱۳۷۰).مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده، تهران:انتشارات سروش.
  7. عفتی، محمد.(۱۳۷۳).موانع مشارکت زنان در فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی، مجله جهاد، شماره ۱۶۹، ۴۰-۴۳.
  8. کرلینجر، فردان و پدهازور، الازارجی.(۱۳۶۶).رگرسیون چند متغیره در پژوهش رفتاری، ترجمه حسن سرایی، جلد اول، تهران:مرکز نشر دانشگاه.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.