نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق همسالان و نقش آنها در رشد اجتماعی و یادگیری کودک

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۳ | قابل ویرایش

مقدمه

یادگیری یک فرآیند است در هر فرآیند عوامل و متغیرهایی در حال تعاملند. در این جا فقط به ذکر نقش همسالان در روند یادگیری اکتفا می شود.

فرصت تفکر درباره کار و بحث با هم کلاسی ها معلمان را در فهم بهتر فرآیند تدریس و بسط راهبردهای موثر تدریس کمک می کند . هم کلاسی ها با بیان ایده های خود همچون آیینه ای در برابر هم هستند و به همدیگر کمک می کنند از طریق جدیدی که بینش عمیق تری را برای بهبود یادگیری به دست می دهد، یکدیگر را ببیند. (فالک و دارلینگ – هاموند ۱۹۹۳ ، لایبر من و میلر ۱۹۹۲ ، لیتل ۱۹۹۰ ، شوان ۱۹۸۳)

یادگیری از طریق همسالان به گونه ای است که تعامل زیاد و مداوم بین دانش آموزان حاکم است همدیگر را یاری می دهند تکرار شفاهی (کلامی ) بین آنها موجود است هم چنین هم آموزی مورد تأکید است.

اینان پذیرفته اند که خود را منبع عمده یاری ، بازخورد ، تقویت و حمایت به حساب آورند.

جانسون و همکارانش ادعا می کنند که بهره گیری از هم سالان در یادگیری دست کم دو دشواری مهم و عمده را از بین میبرد:

افت پیشرفت تحصیلی و افزوده شدن فعالیتهای دسته جمعی و عدم گوشه گیری ، از خود بیگانگی بی هدفی و ناراحت بودن.

همیاری و نقش همسالان در یادگیری

محیط همیاری یا همان نقش همسالان محیطی است که در آن شاگرد یاد می گیرد که اگر وقتی نیاز به کمک دارد ، اگر  چیزی برای گفتن دارد، سوال و مسئله و مشکلی دارد، غیر از معلم افراد دیگر که همکلاسی ها و هم سالان او هستند قابل اعتماد و اطمینان هستند، می توان  با آنها در میان گذاشت.

شعار عمومی این نوع کلاسها و دانش آموزان این است که « همه با هم نجات پیدا می کنیم یا همه با هم غرق می شویم » در واقع وابستگی مثبت به دیگران وجود دارد.

با توجه به جو عمومی و روانی اجتماعی که در محیط مشارکتی و همیاری همسالان در فضای کلاس حاکم است بدون شک یافته های این گونه کلاس ها به مراتب در مقایسه با سایر کلاسها بهتر خواهد بود.

همچنانکه تحقیقات متعدد نشان داده اند که میزان یادگیری در این نوع کلاسها بیشتر است. لذا بهتر است جهت کارآمد کردن فعالیت کلاسها از روش مشارکت دادن همسالان در کلاس درس استفاده کنیم.

طرد یا پذیرفتگی از سوی همسالان

چه چیز تعیین می کند که دسته ای از کودکان، کودکی دیگر را می پذیرن یا ترد می کنند؟ چگونگی پذیرش کودکان و یا طرد آنها در کودک تاثیر می گذارد.

تحقیقات در این باره (طرد و پذیرفتگی از سوی همسالان) نشان می دهد که پذیرفته شدگان از سوی همسالان بستگی به داشتن تعدادی از خصوصیات شخصیتی دارد.

به طور کلی خصوصیاتی که در فرهنگ جامعه ای که کودک در آن زندگی می کند از اهمیت برخوردار است، مانند جذابیت جسمانی، محبوبیت به همراه می آورد حال آنکه خصوصیات منفی چون رشد نایافتگی ، طرد را به دنبال دارد.

کودکان سنین ۵-۳ سال ، کودکان جذاب را از غیر جذاب تشخیص داده، بر اساس صفات ظاهری آنها قضاوت می کنند به نحوی که دختران و پسران بین همسالان خود از محبوبیت بیشتری برخوردارند.

یکی از دلایل اینکه جذابیت جسمانی تا این حد مهم است ، این است که افراد در ذهن خود طرحواره یا تصوری قالبی از شخص دارند و فکر می کنند وی از مجموعه خصوصیات مطلوب دیگری نیز برخوردار است.

نقش همسالان

همسالان و دوستان از مهمترین عوامل اجتماعی شدن کودکان و نوجوانان به شما می آیند . آنها از طرق مختلف بر یکدیگر تاثیر می گذارند و از یکدیگر تاثیر می پذیرند.

بسیاری از محققان بر این عامل تاکید دارند و از آن به عنوان ارتباط افقی یاد کرد اند ، یعنی ارتباطی که در بین افرادی نسبتا هم سطح از لحاظ سنی ، طبقه اجتماعی ، تحصیلی ، اقتصادی و… برقرار است.

تا قبل از یک سالگی به ندرت ارتباطی معنی دار بین کودکان برقرار می شود . کودکان ده ماهه به گونه ای با یکدیگر برخورد می کنند که انگار عروسک اند ، برا هم صدا در می آورند، موهای همدیگر را می کشند یا اعتنایی به یکدیگر نمی کنند.

از حدود دو سالگی به بعد اولین ارتباط های معنی دار میان کودکان ایجاد می شود . البته دوام این ارتباط ها بسیار اندک است و در حد چند دقیقه بازی با یکدیگر باقی می ماند.

منابع و مآخذ

  1. آقا زاده ، محرم، راهنمای روشهای نوین تدریس
  2. فتحی ، کوروش (مترجم)، راهنمای تدریس موثر
  3. شعبانی ، حسن، مهارت های آموزش و پرورش
  4. ملکی ، حسن، مهارت های اساسی تدریس
  5. احمدی جیوان ، فاطمه، همسالان و نقش آنها د رشد اجتماعی کودک (مقاله)
  6. ادهم ، علی اکبر ، نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی فرزندان (مقاله)
  7. صفری ، غلامرضا، نقش خانواده بر عملکرد دانش آموز در محیط مدرسه ( مقاله)
  8. استادان طرح جامع آموزش خانواده، نقش همسالان در اجتماعی شدن کودک (مقاله)
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.