نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی وضعیت خانوادگی و تحصیلی نوجوانان سارق ۱۱-۱۴ ساله کانون اصلاح و تربیت

پایان نامه بررسی وضعیت خانوادگی و تحصیلی نوجوانان سارق ۱۱-۱۴ ساله کانون اصلاح و تربیت

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۹ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                صفحه

تشکر و قدردانی

(چکیده)

فهرست مطالب

فهرست نمودارها

فهرست جداول

۱-فصل اول :کلیات تحقیق

مقدمه

۱-بیان مسئله

طرح و تعریف مشکل

زمینه مشکل

۱-۲-سوالها

۱-۳-اهمیت تحقیق

۱-۴-هدفهای تحقیق

۱-۵-تعریف اصلاحات

۲-فصل دوم (ادبیات و پیشینه تحقیق)

۲-مقدمه

۲-۱- مفهوم جنایتکاری و بزهکاری

۲-۲-وضع کنونی شناسایی‌ها

۲-۳-علت‌شناسی بزهکاری

۲-۴-پیشگیری بزهکاری نوجوانان

۲-۵-ملاحظات کلی :

۲-۶-نظریه‌ها و پژوهشهای دیگران درباره دزدی

۲-۶-۱-دزدی و مالکیت

۲-۷-انواع دزدیها

۲-۸-جریان عمل دزدی

۲-۹-شخصیت کودکان و نوجوانان فرد

۲-۱۰-برخورد دیگران

۲-۱۱-عوامل موثر در سرقت

۲-۱۲-خانواده و نوجوانان

۲-۱۲-۱-تعریف خانواده

۲-۱۲-۲-خانواده‌های متلاشی شده

۲-۱۳-جدایی و طلاق

۲-۱۳-۱-اثر جرم‌زدایی طلاق

۲-۱۳-۲-قوانین فطرت در مورد ازدواج و طلاق

۲-۱۳-۳-مقام طبیعی مرد در حیات خانوادگی

۲-۱۴-ناپدری و نامادری

۲-۱۵-اختلافات خانوادگی

۲-۱۶-تحقیقات انجام شده

۳-فصل سوم (طرح تحقیق)

۳-۱-روش تحقیق

۳-۲-آزمودنیها

۳-۳-ابزار جمع‌آوری داده

۳-۴-روش در تجزیه و تحلیل داده

۴-فصل چهارم (تجزیه و تحلیل داده‌ها)

۴-۱-مقدمه

۴-۲-یافته‌های تحقیق

۴-۳-تجزیه و تحلیل داده‌ها

۵-فصل پنجم (بحث و نتیجه‌گیری)

۵-۱-خلاصه تحقیق

۵-۲-بررسی یافته‌ها

۵-۳-کاربرد یافته‌ها

۵-۴-پیشنهادها

۵-۵-محدودیت‌های تحقیق

الف : فهرست منابع

ب : پیوستها

مقدمه

خانواده یکی از مهمترین و مقدسترین نهادهای اجتماعی است که در طول تاریخ از جمله عوامل دوام و قوام جامعه بشری بوده و آنچه موجب نگرانی جوامع شده است صدمات و لطمات جبران‌ناپذیری است که بر اثر فروپاشیدن این کانون ایجاد می‌شود.

صدماتی که متوجه تمام اعضای خانواده منجمله فرزندان می شود . جدایی والدین برای فرزندان و خود آنها بسیار حایز اهمیت و قابل بررسی است چرا که وضعیت فرزندان پس از طلاق و جدایی والدین از نگران‌کننده‌ترین و بحث‌انگیزترین جنبه طلاق بوده است . و این مسئله در صورت ازدواج مجدد والدین با دیگری ، ابعاد نگران کننده‌ای به خود می‌گیرد . دوره بلافاصله بعد از جدایی برای اکثر افراد یک دوره تضاد و دوگانگی عاطفی و تغییرات خلقی شدید است (معنوی ، ۱۳۶۲).

این تضاد و دوگانگی موجبات تغییرات عمیق در رفتار خانواده بخصوص و فرزندان پدید می‌آورد که از جمله آن بزهکاری می‌باشد . از طرف دیگر مشخص شده است که بیشتر بزهکاران متعلق به خانواده‌هایی هستند که در آن از محبت و تفاهم اثر کمی وجود دارد و غالباً دارای خانواده‌های از هم پاشیده می‌باشند (نوابی نژاد ، ۱۳۶۲).

بیان مساله

ویژگی اصلی تشخیص اختلال توداری ، داشتن الگوی تکراری و پیوسته تجاوز به حقوق اولیه دیگران یا تخطی از معیارها و ضوابط اجتماعی متناسب با سن است (wicks, 1984) از نظر پیروان مکتب کلاسیک ، بزهکار فردی است که تحت اراده آزاد خود ، دست به عمل زده است که موجب خسارات و زیان جامعه گردیده است. (کی‌نیا ، ۱۳۵۷)

مظلومان می‌گوید : به نظر (Anderson) عمل بزهکارانه پدیده‌ای از تظاهرات اجتماعی است و عاملی که برای دفاع از خود آنرا مرتکب می‌شود . در واقع تغییر دهنده نوع دفاع ، یا نحوه دفاع می‌باشد.

زیرا او بدین‌وسیله قصد دارد که خارج از اجتماع یا علیه آن به عمل دست بزند که بتواند وجود خود را به اثبات برساند (مظلومان ، ۱۳۶۵).

از نظر گود : سرقت متضمن روبه‌رو شدن با قربانی است و دزدی با تهدید به زور انجام می‌شود.

بزهکاری کودکان و نوجوانان

بنظر (منصور) مسئله بررسی علمی بزهکاری سالهاست مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است . متخصصان رشته‌های مختلف خاصه روانشناسان ، جامعه‌شناسان ، پزشکان ، حقوقدانان و مربیان هر یک از دریچه‌ای به بررسی این مسئله همت گمارده‌اند.

حاصل این کوششها و تلاشها اگر از یک سو کمک به روشن کردن این مسئله است از سوی دیگر نشان‌دهنده پیچیدگی‌ها و معضلات شناخت اعمالی است که با عناوین و اصطلاحات حقوقی مشخص می‌شوند ولی بر اثر عوامل گوناگون بروز می‌کنند و از انگیزه های متفاوت و هنوز در بسیاری از موارد ناشناخته سرچشمه می‌گیرند.

ترسیم تاریخچه این بررسیها آسان نیست چه برحسب آنکه بررسیها را در چه چهارچوبی قرار دهیم و چه عنوانی بر آنها نهیم باید به زاویه‌های متفاوتی توجه نمائیم.

مسئله: جنایت در سطح بزرگسالی به عنوان یک عمل غیراجتماعی و غیراخلاقی ، از زمانیکه مسئله کیفردادن در زندگی اجتماعی پایه‌های قانونی یافته است ، مورد توجه بوده است، اما علت‌شناسی جنایتکاری از زمان « لمبروزو» جنایت‌شناس ایتالیایی که به عینی کردن مسئله تحقق بخشیده است آغاز می‌گردد.

وی مسئله را از آسمان به زمین آورده است. اما « لمبروزو» و ادامه‌دهندگان مکتب وی تنها به یک زاویه گرایش یافته‌اند و تعیین پایه‌های بدنی و سرشتی جنایتکاری به نتایج جامع و قانع‌کننده‌ای منتهی نگردیده است.

مفهوم جنایتکاری و بزهکاری

جنایتکاری و بزهکاری از نظر حقوقی دارای مفاهیم روشنی و معینی هستند و در واقع قوانین آنها را دقیقاً تعریف می‌کنند . به همین دلیل است که «‌مایکل» و « م.ج.آدلر» در سال ۱۹۳۳ اعلام داشتند که قانون جزائی علت صوری جنایت است و اگر قوانین وجود نداشتند جنایت نیز خودبخود از بین می‌رفت . « رابین» نیز در ۱۹۴۹ نوشته است که : « بزهکاری آن چیزی است که قانون می‌گوید چیست».

بین جنایتکاری و بزهکاری از لحاظ معنی و مفهوم تفاوتی نیست . فقط تفاوت در این است که بزهکاری به ارتکاب جرمهائی اطلاق می‌گردد که کمتر از سن معینی به وقوع پیوسته‌اند . تعیین میزان این سن بدست قانون است و برحسب جوامع مختلف متفاوت.

تحول بهنجار و سازگاری اجتماعی

مقدمه و به این دلیل که مساله را از زاویه مسائل روانی مطرح می‌کنیم باید بدانیم که سازمان روانی ما چگونه تحول می‌یابد. پس ناچاریم طرح تحول دستگاه روانی را در نظر داشته باشیم و به دنبال این طرح ببینیم در چه مواردی امکان پی‌ریزی اختلالاتی که موجبات بزهکاری را فراهم می‌کنند وجود دارد.

اما قبل از اینکه به این تحول بهنجار اشاره کنیم لازم است دو مفهوم را متذکر شویم:

مفهوم اول ، مفهوم آستانه مقاومت است ، که برای روشن شدن آن از یک الگوی پزشکی استفاده می‌کنیم . از زمانی که مساله ضربه یا تکان در زمینه درمانی رخنه کرده است می‌دانیم که بر اساس آن ممکن است یک حالت تشنجی در فرد بوجود آورد یعنی می‌توان مغز یک فرد را تحت تاثیر تحریک قرار داد و حالت تشنجی‌ یا بی‌اختیاری کامل در وی بوجود آورد .عملاً می‌بینیم که برای بوجود آوردن این حالت درجه شدت تحریک کمتر به حالت صرعی درآوریم در حالیکه در مورد فرد دیگر تحریک شدیدتری لازم باشد.

فهرست منابع

  1. هیلگارد ، ارنست ، زمینه روان‌شناسی ، جلد اول ، مترجم ، براهنی ، م ، تهران ، رشد ، ۱۳۶۷
  2. هیلگارد ، ارنست ، زمینه روانشناسی ، جلد دوم ،مترجم ، براهنی‌ ، م ، تهران ، رشد، ۱۳۶۸
  3. ایلینگورت ، ر ، کودک و مدرسه ، مترجم ، نوابی‌نژاد ، ش ، تهران ، رشد ،۱۳۶۸
  4. بهشتی ، الف ، مسائل ومشکلات خانوادگی ، قم ،طریق‌القدس ، ۱۳۶۲
  5. پارسا ، م، روانشناسی رشد کودک و نوجوان ،تهران ، بعثت ، ۱۳۶۸
  6. جلال طهرانی ، م ، روش تحقیق در روان‌شناسی بالینی (جزوه درسی) ، مشهد ، دانشکده علوم تربیتی ، ۱۳۶۸
  7. خسروپور ، ی . روانشناسی بلوغ ونوجوانی ،تهران ، ۱۳۵۳
  8. خدیوی زند ، م ، امینیان ، ز ، پژوهش در ساخت شخصیت و خانواده بزهکاران ، مشهد
  9. شعاری‌نژاد ، ع ، روانشناسی رشد، تهران ، کتابفروشی ، ۱۳۴۹
  10. شکوهی ، غ ، تعلیم و تربیت و مراحل آن ، مشهد ، آستان قدس رضوی ، ۱۳۶۵
  11. قائمی ، ع ، آسیبها و عوارض اجتماعی ، تهران ، امیدی ، ۱۳۶۴ .
  12. کی‌نیا ، م ، مبانی جرم‌شناسی جلد اول ، تهران ، دانشگاه تهران ، ۱۳۵۷
  13. منصور ، م ، روانشناسی ژنتیک ، تهران، رز ، ۱۳۶۶
  14. منصور ، م ، زمینه بررسی بزهکاری کودکان و نوجوانان ، تهران ، ۱۳۵۶.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.