نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی نقش شرکت های تعاونی روستایی در رفع و حل مشکلات و معضلات دامداریها

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۶۰ | قابل ویرایش

فهرست

چکیده:. ۱

مقدمه. ۲

۱-۱ بیان مسئله تحقیق. ۶

۱-۲ اهمیت و ضرورت تحقیق. ۹

۱-۳ اهداف تحقیق. ۱۰

۱-۴ فرضیات تحقیق. ۱۱

۱-۵ نوع روش تحقیق. ۱۳

۱-۶ محدودیت های تحقیق. ۱۴

۲-۱ پیشینه تحقیق در داخل کشور. ۱۶

۲-۲ پیشینه تحقیق در خارج از کشور. ۱۹

۲-۳ تعاونی و گذشته آن. ۲۳

۲-۳-۱ تعریف و مفهوم تعاون:. ۲۳

۲-۳-۲ تعریف و مفهوم تعاونی. ۲۴

۲-۳-۳ نظریه های  تعاونی و اصول مرتبط به آن. ۲۵

۲-۳-۴ تعاون در اسلام. ۲۶

۲-۳-۵ تاریخچه تعاونی در جهان. ۲۶

۲-۳-۶ تاریخچه تعاونی های روستایی در ایران. ۲۸

۲-۳-۷ تاریخچه تعاونی های روستایی شهرستان ورامین. ۳۲

۲-۳-۸ سیر تاریخی شرکت های تعاونی در قانون اساسی ایران. ۳۴

۲-۳-۹ سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران . ۳۷

۲-۳-۹-۱ اهداف و وظایف سازمان . ۳۹

۲-۳-۹-۲ ارکان سازمان. ۳۹

۲-۳-۱۰ سازمان تعاون روستایی استان. ۴۲

۲-۳-۱۱ اداره تعاون روستایی شهرستان. ۴۳

۲-۳-۱۲ اتحادیه های تعاونی روستایی. ۴۶

۲-۳-۱۲-۱ اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی. ۴۶

۲-۳-۱۲-۲ اتحادیه تعاون روستایی استان و شهرستان. ۴۷

۲-۳-۱۳ شرکت های تعاونی روستایی. ۴۹

۲-۳-۱۴ ارکان شرکت های تعاونی روستایی. ۴۹

۲-۳-۱۴-۱ مجمع عمومی. ۴۹

۲-۳-۱۴-۲ هیأت مدیره. ۵۰

۲-۳-۱۴-۳ بازرسان. ۵۱

۲-۳-۱۵ موضوع و حدود عملیات شرکت های تعاونی روستایی. ۵۱

۲-۳-۱۶ شرکتهای تعاونی کشاورزی دامداران. ۵۲

۳-۱ روش تحقیق. ۵۵

۳-۲ روش گردآوری اطلاعات. ۵۶

۳-۳ ابزار گردآوری اطلاعات. ۵۷

۳-۴ قلمرو تحقیق. ۵۸

۳-۵ جامعه آماری:. ۵۹

۳-۶ نحوه نمونه گیری. ۶۰

۳-۷ نحوه تنظیم پرسشنامه. ۶۱

۳-۸ پرسشنامه تحقیقی از دامداران عضو شرکت تعاونی روستایی (شهرستان ورامین). ۶۳

۳-۹روایی و پایایی پرسشنامه. ۷۰

۳-۹-۱ روایی. ۷۰

۳-۹-۲ پایایی. ۷۱

۳-۱۰ روش تجزیه و تحلیل یافته ها. ۷۳

۳-۱۰-۱ روش توصیفی. ۷۴

۳-۱۰-۲ روش تحلیلی و استنباطی. ۷۴

۴-۱ توصیف یافته ها. ۷۷

۴-۱-۱ سن اعضاء:. ۷۷

۴-۱-۲ تحصیلات نمونه ها. ۷۹

۴-۱-۳ نوع دامداری های مورد مطالعه از نظر تولید. ۸۱

۴-۱-۴ نوع دامداری های مورد مطالعه از نظر پروانه. ۸۳

۴-۱-۵ فراوانی اندازه دامداری ها «ظرفیت پروانه تولید». ۸۵

۴-۱-۶ میزان تولید شیر روزانه نمونه ها. ۸۷

۴-۱-۷ وضعیت تولید گوشت سالیانه اعضاء. ۸۹

۴-۲ تحلیل فرضیات. ۹۳

۴-۲-۱ تحلیل فرضیه اول. ۹۳

۴-۲-۲ تحلیل فرضیه دوم. ۹۷

۴-۲-۳ تحلیل فرضیه سوم. ۱۰۱

۴-۲-۴ تحلیل فرضیه چهارم. ۱۰۵

۴-۲-۵ تحلیل فرضیه پنجم. ۱۰۹

۴-۲-۶ تحلیل فرضیه ششم. ۱۱۳

۴-۲-۷ تحلیل فرضیه هفتم. ۱۱۶

۵-۱ جمع بندی و نتیجه گیری. ۱۳۳

۵-۲ ارائه پیشنهادات. ۱۴۲

منابع و مآخذ. ۱۴۸

چکیده

هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی نقش شرکتهای تعاونی روستایی در رفع و حل مشکلات و معضلات دامداریها می باشد که البته این تحقیق به صورت موردی به بررسی نقش این شرکتها در شهرستان ورامین پرداخته است.

بر اساس روش نمونه گیری تصادفی و فرمول کوکران، از میان ۱۲۱ واحد دامداری، ۵۳ واحد برای مطالعه انتخاب شدند. سپس پرسشنامه که در مقیاس طیف لیکرت(از مخالف تا موافق) تنظیم شده بود و البته از روایی و پایایی بالایی برخوردار بود در اختیار نمونه ها قرار گرفت.

سپس داده های جمع آوری شده توسط آزمونهای آماری(آزمونt تک نمونه ای) تجزیه و تحلیل شد و نتایج آزمون نشان داد که تعاونی روستایی دامداران ورامین در دستیابی به اهداف مورد نظر در اساسنامه و برآوردن انتظارات و رفع مشکلات دامداری های عضو، در مجموع بسیار ناموفق عمل کرده است.

البته نتایج تحلیل فرضیات که به ترتیب، رفع مشکلات و معضلات دامداریها، اعتماد اعضا برای همکاری و مشارکت، تامین نیازهای اعتباری، تامین خوراک دام و نهاده ها ، ایجاد شبکه های آموزشی- ترویجی، آگاهی بخشی کشاورزان و دامداران، جمع آوری شیر و حمل و نقل و ایجاد تاسیسات و بازاریابی و خرید و فروش می باشد، نشان از عملکرد ضعیف این تعاونی و نارضایتی اعضا دارد.

مقدمه

تعاونی شیوه ای پسندیده است که ارزش های خود را از اصول و تعالیم اسلامی به طور کلی و از آیات قرآنی به طور خاص گرفته است. فرهنگ کهنسال ایرانی که با تعالیم دین مبین اسلام عجین می باشد، برای تعاون و همکاری ارزش والایی قایل شده است.(۱۸)

رفتار تعاونی، که می توان آن را نوعی بلوغ اجتماعی نامید، نشانه ای از عزم انسان ها و برخورد اصولی و مبتنی بر اراده ی جمعی با مشکل های اقتصادی و اجتماعی در جامعه است. بدین ترتیب همه مکتب های اجتماعی، نهضت تعاون را یک راه حل اساسی برای رفع مشکلات و نارسایی های اقتصادی_ اجتماعی می دانند.

امروزه اقتصاد تعاونی بخشی از دانش گسترش یافته اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورهای جهان می باشدو در کشورهای در حال توسعه دولت ها، تعاونی ها را ابزاری مطمئن جهت پیشبرد برنامه های ملی میدانند و به نظر بسیاری از مفسران، تعاونی ها می توانند مشکل بیکاری و فقر را در کشورها حل کرده و با توجه به ماهیت وجودی خود، نقش اجتماعی ارزنده ای ایفاء نمایند، زیرا تعاونی ها از ابتدا یار محرومان بوده و توانسته اند زندگی روستای ها، کارگران، کارمندان و بیکاران و از کارافتادگان را بهبود بخشیده و درهای امید را به روی آنان بگشایند.(۵۱)

امروزه تعاونی ها در تمامی جوامع و کشورهای دنیا مزایا و امتیازات خود را به مردم نشان داده اند. کارکرد تعاونی ها اکثراً کارکردی مثبت و مفید به حال جوامع بوده است. مطالعه تعاونی ها در جهان، حکایت از آن دارد که چنین نهادهایی در داخل هر حکومتی و با هر نوع اقتصادی البته در چارچوب نهادهای مردمی می توانند نقش مؤثری ایفاء نمایند.(۴)

بیان مسئله تحقیق

هر موجود زنده و در رأس همه ی آنها انسان، نیاز به تغذیه مناسب دارد که مواد غذایی مورد نیاز، ترکیبی از مواد مختلف می باشد. در میان این مواد، میزان پروتئین نقش عمده ای در رژیم غذایی ایفا می کند. که البته نیاز به پروتئین بر اساس سن،جنس و نوع فعالیت برای افراد مختلف متفاوت می باشد.(۴۷)

بر اساس استانداردهای موجود، هر انسان بالغ روزانه حداقل یک گرم پروتئین برای هر کیلوگرم وزن خود احتیاج دارد که این میزان در سنین رشد بیش از سه گرم برای هر کیلوگرم وزن بدن می باشد.این مقدار باید از دو منبع پروتئین گیاهی و حیوانی تأمین شود.

پروتئین های حیوانی به دلیل داشتن تمامی اسید آمینه های خاص بدن از ارزش غذایی بیشتری نسبت به پروتئینهای گیاهی برخوردارند. حدود ۲۵تا۳۰ درصد از پروتئین مورد نیاز بدن باید از منابع حیوانی تهیه شود، که با احتساب ۲۵ درصد تأمین پروتئین از منابع حیوانی برای یک انسان بالغ ۷۰ کیلو گرمی ۵/۱۷ گرم پروتئین حیوانی لازم است که به طور متوسط  ۱۸ گرم پروتئین در هر صد گرم گوشت با استخوان و چربی موجود می باشد  که معادل ۲۲/۹۷ گرم گوشت احتیاج است که حداقل مصرف سرانه ای حدود ۵۸/۳۵ کیلوگرم را طلب می کند.(۴۶)

پیشینه تحقیق در داخل کشور

هیچ گونه مطالعه ای نبایستی بدون بازنگری اولیه منابع ودانش موجود صورت پذیرد. محقق به منظور آشنایی با آنچه قبل از پژوهش وی انجام گرفته است، لازم است به بررسی تحقیقات مشابه انجام شده بپردازد.

مطالعه در زمینه مسایل مربوط به موضوع مورد تحقیق که قبلاً توسط محققین دیگر به نگارش درآمده است به محقق کمک می کند تا از جنبه های دیگر مرتبط با موضوع مورد تحقیق علمی خود، آنچه تا کنون کشف شده است، روش های امید بخش، مأیوس کننده و مسایل حل نشده که باقی مانده است آگاه شود.(۴۸)

اگرچه در ایران مطالعاتی در زمینه شرکت های تعاونی روستایی انجام گرفته است اما کمتر به بررسی نقش و عملکرد تعاونی های روستایی در خصوص رفع مشکلات و معضلات دامداری ها که نقش اساسی در تأمین پروتئین مورد نیاز جامعه را دارند پرداخته است.

به عبارت دیگر بررسی جامعی در ایران وجود ندارد که عملکرد تعاونی های روستایی و نقش آنها را در توسعه دامداری ها از دیدگاه های مختلف همچون کمک به تهیه نهاده های مورد نیاز آنها، کمک و حمایت جهت نیازهای اعتباری و تسهیلات لازم دامپروران، ایجاد شبکه های آموزشی ترویجی و تحقیقات و همچنین ایجاد شبکه های خرید و فروش و بازاریابی محصولات دامپروران را مورد بررسی دقیق قرار دهد و یا راهکارهایی اصولی را برای تعالی وپیشرفت این تعاونی های روستایی بیان نمایند.

پیشینه تحقیق در خارج از کشور

راجندران (۲۰۰۴) صنعت شیر و تعاونی های لبنی در هندوستان را مورد مطالعه قرار داده است و پیشرفت و دست آوردهای این تعاونی ها را از سال ۱۹۷۰ به بعد را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و اظهار می دارد تعاونی های لبنیات در هندوستان که به عنوان بزرگترین طرح خدمات و استخدام روستایی می باشند توسعه این بخش را تا سطحی پیش بردند که این کشور نه تنها قادر شد تأمین کننده شیر کشور و تولیدات شیری شود بلکه فرصت های تجاری جهانی هم ایجاد کردند.

از سال ۱۹۷۰ دولت هندوستان سیاست بالا بردن تولید شیر بر پایه سازمان های تعاونی را در پیش گرفت و مقادیر زیادی پول در زمینه ایجاد امکانات زیر بنایی برای این تعاونی ها در نظر گرفته شد.

تعاونی های لبنی نقش برجسته ای را در پیشرفت صنعت شیر هندوستان ایفا نمودند. این تعاونی ها دارای ۴ بخش می باشند: بخش توسعه لبنیات در سطح ملی، اتحادیه دولتی، اتحادیه شیر و جمعیت تعاونی لبنی که در سطح کشور و منطقه در روستاها فعالند.

منابع و مآخذ

  1. اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مرکزی تعاون روستایی، معاونت بازرگانی و برنامه ریزی، دفتر توسعه و آموزش تعاون.
  2. اسکندری، م.ر.، ۱۳۸۵، پیام وزیر محترم جهاد کشاورزی، ویژه نامه معاونت امور دام، انتشارات روابط عمومی و امور بین الملل، چاپ ششم، صفحه ۲و۳.
  3. آقاجانی ورزنه، م.، ۱۳۸۰، بررسی و ارزیابی فعالیت های شرکت های تعاونی تولید روستایی استان اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان.
  4. آقایی،م.، ۱۳۷۸، نقش تعاونی ها در توسعه کشاورزی، نشریه اطلاعات، شماره ۲۹: صفحه ۱۴.
  5. انصاری،ح.، ۱۳۸۰، پژوهشی در تعاونی های روستایی ایران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول، صفحه ۸.
  6. انصاری،ن.، ۱۳۸۰، مسائل و تگناهای دامداری عشایر زاگرس، نشریه برزگر، سال بیست و دوم، شماره ۸۱۸: صفحه ۳۶.
  7. انگورانی،ا.، ۱۳۷۷، کشورهای کم رشد و تلاش برای جبران عقب ماندگی با استفاده از شیوه های تعاونی، نشریه تعاون، شماره ۸۹: صفحه ۴۱.
  8. اوپنهام، ا.ان.، ۱۳۷۵، طرح پرسشنامه و سنجش نگرش ها، ترجمه کریم نیا، م.، انتشارات قدس رضوی، چاپ دوم، تهران.
  9. اولیایی، ا.، ۱۳۶۴، تعاونی تولید و نقش آن در تولید اقتصادی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اقتصادی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
  10. بازرگان، ع.، سرمد، ز.، و. حجازی،ا.، ۱۳۷۶، روش های تحقیق در علوم و فنآوری، انتشارات آگاه تهران، چاپ اول، صفحه ۷۴.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.