نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه علل افزایش زنان دستفروش

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۱۹ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان  

                              صفحه

فصل اول (کلیات طرح پژوهش )

طرح و بیان مساله

۹

ضرورت تحقیق

۹

اهداف تحقیق

۱۰

فرضیات تحقیق

۱۰

روش تحقیق

۱۱

جامعه و نمونه آماری

۱۲

موانع و مشکلات

۱۳

فصل دوم (زمینه و پیشینه تحقیق )

تعاریف

۱۵

تاریخچه دستفروشی

۱۵

رشد جمعیت

۱۶

شهر نشینی

۲۱

مهاجرت

۳۲

حاشیه نشینی

۴۱

بیکاری

۴۲

فقر

۵۲

اعتیاد

۶۰

زنان سرپرست خانوار

۶۴

فصل سوم (توصیه داده های آماری )

فرمول

۷۰

توصیه داده های آماری

۷۱

فصل چهارم (تجزیه و تحلیل داده های آماری )

تجزیه و تحلیل داده های آماری

۹۸

کاربرد توزیع ۲x

۹۹

شرایط استفاده از ۲x

۹۹

مراحل محاسبه ۲x

۱۰۰

فصل پنجم (نتیجه گیری )

نتیجه گیری

۱۰۹

پیشنهادات

۱۱۰

فهرست منابع و مؤاخذ

۱۱۱

پرسشنامه

۱۱۲

مقدمه

جامعه امروزی به سمت صعنتی شدن در حال حرکت و این صنعتی شدن پیامدهای بسیاری را به دنبال دارد که از عواقب انکار ناپذیر و گریز ناپذیر آن هستند . از جمله این پیامدها ، فقر ، اعتیاد ، حاشیه نشینی ، مهاجرت و … میباشد . رشد روز افزون مهاجرت روستائیان به شهرها باعث به وجود آمدن حاشیههای فقیرنشین در اطراف شهرها شده است که خود فقر و فلاکت این حاشیه نشینان را نشان می دهد . زندگی در گلان شهر برای خانوادهها بسیار سخت شده است و کار و فعالیت بیشتر اعضاء خانواده را می طلبد و علاوه برکارکردن مرد نیازمند کار بیرون ا ز خانه زنان نیز میباشد.

زنان که در این میان دارای تحصیلات و یا حرفهای هستند می توانند در بازار اشتغال ، حرفی برای گفتن داشته باشند و شغلی مناسبتر بیابند ، اما زنانی که دارای هیچ نوع حرفهای و یا تحصیلاتی و شاید هم سوادی نیستند باید به شغلهای کم درآمد و بدون پرستیژ اجتماعی روی آورند تا شاید چرخ سنگین زندگی کمی راحتتر بچرند و باری از دوششان برداشته شود . مشاغلی مثل کار در خانه های دیگران ، دستفروشی ، رمالی ، تکدیگری و …

طرح و بیان مساله

مسائل و معضلات اجتماعی مشکلاتی در روند طبیعی پدیدههای اجتماعی ایجاد میکنند برای حل این مشکلات اولین گام شناسایی و طرح و بیان مساُله پس از شناسایی تحلیل این اطلاعات و در نتیجه ارائه راهکارهای مفید و قابل اجرا کوشید.

شهر اهواز یکی از پرجمعیت ترین شهرهای کشور به شما رمیرود و چیزی که این روزها در شلوغی بازارهای این شهر گران تقریباً صنعتی به چشم میاید جمعیت فراوانی از زنان دستفروشی است که در خیابانهای پررفت و آمد شهر اهواز در حال کسب روزی خود و خانوادههایشان هستند.

همیشه صحبت از دستفروشان  ( چه زن و چه مرد ) به میان است و در مورد این قشر خاص از جامعه تحقیقاتی انجام شده است ، اما در مورد زنان دستفروش کمتر صحبت شده است . به همین دلیل بر آن شدیم تا تحقیقی درباره این زنان و علت افزایش جمعیتشان در سالهای اخیر انجام دهیم.

دستفروش

در لغت نامه دهخدا درباره تعریف دستفروشی چنین آمده است که: پیله ور، آنکه کالا را به دست گرفته در کوچه و بازار بفروشد، دوره گرد، خرده فروش.

دستفروشی

در لغتنامه دهخدا آمده است : پیله وری، دوره گردی برای فروش اشیاء کم بهاء خرده فروشی

تاریخچه دستفروشی

دستفروشی به صورت ابتدایی، که همه در کوچه و خیابانهای شهر شاهد آن هستیم، شکل اولیه همه داد و ستدهای موجود است. در اوایل شروع داد و ستد در زندگی اجتماعی بشر، مغازه و یا فروشگاهی برای عرضه ی کالا وجود نداشت و فروشندگان کالاهای خود را در کوچه و بازار بفروش میرسانیدند.

بعدها به تدریج فروشندگان مکانی را برای خود بطور ثابت نگه میداشتند و کالاهایشان را در آ‌ن محل عرضه میکردند. بعد هم کم کم مغازه ها و فروشگاه ها  پدید آمد. البته همیشه کسانی بودند که از عهده تامین مخارج و تهیه ی مغازه برنمی آمدند و باز هم به همان شیوه ی قدیم، دستفروشی میکردند، که تا امروز هم این مساله وجود دارد و در واقع ویژگی دستفروشها نیز همین باقی ماندن بر نوع عرضه کالا از ابتدای رواج داد و ستد در تاریخ است و شاید تا زمانی که بشر به زندگی خود ادامه میدهد، به همین روش باقی بمانند.

رشد جمعیت

به استثنای گسترش سلاح های اتمی و خطراتی که متوجه سیستم های اکولوژیک جهانی است (اگر چه اینها مشکلاتی هستند که برای نابودی بشر کافیست) رشد جمعیت مهمترین و فوریترین مساله های است که بشریت در حال حاضر با آن روبروست. امروز حدود۶ میلیارد نفر در جهان زندگی میکنند، در سی یا چهل سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، زیرا چنانچه روند کنونی طی این دوره معکوس نگردد جمعیت جهان به میزان رشد غیرقابل تحملی خواهد رسید. در کشورهای جهان سوم وضع وخیم تراست.

دراکثراین کشورها میزان مرگ کاهش یافته اما میزان موالید همچنان بالاست. به علت رواج نسبتا ناگهانی پزشکی نوین و روشهای بهداشت امروزین، تغیرات جمعیتی که بیش از ۲۰۰ سال در غرب به طول انجامید در ظرف کمتر از نیم قرن در جهان سوم رخ دادند.

رشد جمعیت در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین امکانات توسعه اقتصادی در این مناطق را به شدت محدود میکند. این مساله در ایران نیز ویژگیهای خود را دارد. جمعیتی که نسبت بسیاری از آن را افراد جوان تشکیل می دهند ولو آنکه میزان موالید آن ناگهان کاهش یابد همچنان رشد خواهد کرد. چنانچه باروری به سطح جانشینی کاهش یابد- یعنی یک زایش برای هر فرد زنده در جمعیت- باز هم بسیار خواهد کشید تا افزایش جمعیت متوقف شود. رشد جمعیت نمایی است، یعنی به شیوه ای شتاب گیرنده رخ میدهد.

مالتوس گرایی

کوششهای مختلفی برای تبیین الگوهای جمعیت شناختی در جهان، و تغییراتی که در درون جوامع رخ داده اند، به منظور پیشبینی روندهای آ ینده و احتمالا تاثیر گذاردن بر آنها به عمل آمده است. یکی از نخستین کوششها، نظریه هایی بود که در حدود دو قرن پیش توسط تامس مالتوس مطرح شد. در جوامع باستانی میزان موالید با توجه به استانداردهای جهان صنعتی امروز بسیار بالا بود. با وجود این رشد جمعیت تا قرن ۱۸ همچنان پایین بود، زیرا بین میزان موالید و مرگ و میر موازنه های کلی وجود داشت.

روند کلی تعداد نفوس در حال افزایش بود و گاه دوره ها افزایش جمعیت محسوس تری وجود داشت، اما به دنبال این دوره ها افزایش در میزان مرگ و میر پدید می آید. برای مثال در اروپای قرن میانه هنگامی که محصول خوب نبود معمولا ازدواج ها به تعویق می افتاد و تعداد آبستنیها کاهش می یافت و میزان مرگ و میر افزایش پیدا میکرد. این روندهای مکمل تعداد دهانهایی را که میباید تغذیه شوند کاهش می داد. این جریان خود تنظیم شونده بر تمام جوامع ما قبل صنعتی حاکم بود.

منابع و مأخذ

  1. برنامه ریزی مهاجرتهای داخلی – سلی فنیدلی – ترجمه دکتر عبدالعلی لهسائی زاده ۱۳۷۲ .
  2. جامعه شناسی – آنتونی گیدنز – ترجمه منوچهر صبوری
  3. جامعه شناسی جهان سوم – دکتر امیر آشفته تهرانی .
  4. جامعه شناسی شهری – دکتر غلامعباس توسلی .
  5. چشم اندازی نظری به تحلیل طبقاتی توسعه – دکتر عماد افروغ.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.