نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه مونوگرافی روستای اخترآباد

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۳۵ | قابل ویرایش

«فهرست مطالب»

موضوع

شماره صفحه

فصل اول

 

مقدمه:

 

تعریف مردم شناسی

۲

تعریف تک نگاری

۲

روستا

۳

ملاک های تعریف روستا

۵

انواع اجتماعات روستایی

۸

انگیزه و هدف تحقیق

۹

موضوع تحقیق

۱۱

روش تحقیق

۱۲

فصل دوم: جغرافیا

 

استان تهران

۱۵

شهرستان شهریار

۱۹

دهستان اخترآباد

۲۶

موقعیت و محدوده اخترآباد

۳۰

وسعت ده

۳۰

کوه ها

۳۰

آب و هوا

۳۱

بارندگی

۳۱

دما

۳۲

رطوبت

۳۲

قنات

۳۲

جنس خاک

۳۳

پوشش گیاهی

۳۳

پوشش جانوری

۳۴

وجه تسمیه

۳۵

آثار تاریخی و قدیمی

۳۶

فصل سوم: موقعیت اجتماعی

 

مهاجرت

۳۹

جمعیت

۴۰

سطح سواد

۴۱

جمعیت فعال و غیرفعال

۴۱

امکانات روستا

۴۱

فصل چهارم: ساختار فرهنگی

 

مسجد

۴۵

زبان

۴۵

مذهب

۴۶

خویشاوندی

۴۶

فصل پنجم: سیمای روستا

 

سیمای روستا

۴۸

مسکن

۴۹

فصل ششم: کشاورزی و دامداری

 

موقعیت اقتصادی

۵۲

پنبه

۵۲

شبدر

۵۳

وسایل و ابزار کشاورزی

۵۴

تقسیم آب

۵۴

دامداری

۵۴

تهیه انواع لبنیات

۵۵

واحدهای وزنی

۵۷

تقدیم و گاه شمار

۵۹

فصل هفتم: خوراک

 

انواع نان ها و شیرینی های محلی

۶۱

انواع آشها

۶۳

انواع غذاهای محلی

۶۵

انواع ترشی

۶۷

انواع مربا

۶۷

وعده های غذایی

۶۸

سفره آرایی

۶۸

فصل هشتم: پوشاک

(مردان و زنان و کودکان)

۷۱

فصل نهم: مراسم گذار

 

الف- سیسمونی

۷۵

تولد

۷۵

نامگذاری

۷۶

حمام زایمان

۷۶

ختنه سوران

۷۶

دندان درآوردن

۷۷

اعتقادات در مورد زاد و ولد

۷۸

ب- ازدواج

۷۹

همسرگزینی

۸۰

خواستگاری

۸۰

قندشکنی

۸۱

خرید عروسی

۸۱

مراسم عقد

۸۲

کارت نویسی

۸۳

مراسم بند اندازون

۸۴

پختن نان عروسی

۸۴

حنابندان

۸۵

مراسم عروسی در قدیم

۸۷

حمام بردن داماد

۸۸

تیانه

۸۹

عروس بردن

۸۹

مراسم عروسی در زمان حال

۹۰

جهیزیه

۹۰

عروسی

۹۱

دواخ

۹۱

قیننه سلام

۹۲

هفته حمام

۹۲

ایاق اچماق

۹۲

اعتقادات در مورد عروسی

۹۳

مرگ و میر

۹۳

مراسم تدفین

۹۴

مراسم شام غریبان

۹۵

مراسم سوم

۹۵

مراسم شب هفت

۹۵

مراسم چهلم

۹۶

مراسم سال

۹۶

اعتقادات مربوط به مرگ و میر

۹۷

فصل دهم: مراسم در طول سال شمسی و قمری

 

شب یلدا

۹۹

چهارشنبه سوری (شال اندازی، فال گوشی)

۹۹

مراسم خانه تکانی

۱۰۱

خرید عید

۱۰۱

عیدی بردن برای عروس

۱۰۲

سال تحویل

۱۰۳

سیزده بدر

۱۰۴

عید قربان

۱۰۴

عید غدیر

۱۰۵

عید فطر

۱۰۵

مراسم مربوط به ماه محرم و صفر

۱۰۵

علم بندی

۱۰۶

تاسوعای حسینی

۱۰۷

عاشورای حسینی

۱۰۷

فصل یازدهم: صنایع دستی

 

قالی بافی

۱۰۹

توبره بافی

۱۱۱

گلیم بافی

۱۱۲

پلاس

۱۱۲

کلاه و دستکش

۱۱۳

فصل دوازدهم: اوقات فراغت

 

شب نشینی

۱۱۵

مسابقه

۱۱۶

چاپ  چاقان بازی (یک قل دو قل)

۱۱۶

وسطی

۱۱۷

زبر قیچ (لی لی)

۱۱۷

تمباقا بازی (کمربند بازی)

۱۱۹

هفت سنگ

۱۱۹

فصل سیزدهم: اعتقادات و باورها

 

اعتقادات و باورها

۱۲۲

مراسم طلب باران

۱۲۴

طب سنتی

۱۲۵

داروهای گیاهی

۱۲۶

فصل  چهاردهم: فرهنگ فولکور

 

ضرب المثلها

۱۲۷

لالایی ها

۱۲۷

چیستان

۱۲۹

ترانه ها

۱۳۰

رقص های محلی

۱۳۱

تعریف مردم شناسی

مردم شناسی مانند جامعه شناسی یکی از علوم معتبر و دامنه دار اجتماعی است که بیش از صد سال از عمر آن نمی گذرد اما در جامعه ما مردم شناسی بر خلاف جامعه شناسی به حد کفایت مورد توجه قرار نگرفته و دنبال نشده است.

البته پیش از ظهور مردم شناسی به عنوان یک علم مورخان و سیاحان و فیلسوفان و اخلاق شناسان درباره سلوک اجتماعی و فرهنگی اقدام اقوام گوناگون به تاملاتی نظری دست یازیده اند و آثاری بس ارجمند پدید آورده اند که به بیش از دو هزار سال همواره مورد استفاده و مواجه اصحاب پنج قرن پیش از طلوع عصر مسیحی گزارشی مردم شناختی از قوم ایرانی و رسوم اخلاقی آن به دست داده است و ابوریحان بیرونی که در قرن چهارم به بررسی فرهنگی مردم هند پرداخته و محصول این پژوهش را در کتاب مشهور خویش به نام تحقیق درباره هند ابدیت بخشیده است.

تک نگاری

مطالعه جامع یک اجتماع و یا با یک امر اجتماعی نظیر خانواده، کارخانه، طبقه و غیره. تشریح همه جانبه یک پدیده یا مجموعه ای از پدیده ها است، در تک نگاری ابتدا از وضع عینی ، ظاهر، سطح خارجی پدیده که قابل مشاهده است، آغاز می کنند، سپس ابعاد ذهنی، روانی و پیچیده آن را به نگارش در می آورند، بدین سان در این مفهوم کلیت و هم فردیت دیده می شود. کلی است چون در خلال آن همه اضلاع یک محل شناخته می شوند. فردی است چون یک پدیده نظیر ده، یک کارخانه یک مدرسه در همه ابعادش سنجیده می شود. (ساروخانی، ۱۳۷۷ ص ۳۱۹)

گرچه واضح نام و پایه گذار این شیوه تحقیق دانشمندی فرانسوی لوپله Leplay بوده که از نیمه قرن نوزدهم به این گونه تصویر سازی از واقعیت اجتماعی روی آورد اما منوگرافی  روستایی با النسبه تازه تر است. و ظاهراً علت آن توجه به مطالعه ده و پرورش در باب زندگی روستانشینان تحول سریع و شگرفی بود که بر اثر ارتباط با حیات شهری و ورود تمدن ماشینی در دیه ها پدیدار شده و دنیای ساکن روستا را به کلی دگرگون کرده است.

تعریف روستا

ده واژه ای است پارسی مشتق از کلمه دهیو به معنی سرزمین و کشور و از معنای آن مرکزی از تجمع انسان ها و واحد جغرافیایی به ذهن متبلور می شود که شخصیتی اقتصادی و اجتماعی قایم به خود دارد. «روستا» نیز واژه ای است مأخوذ از کلمه «رستاق»، که در اصطلاح جغرافیدانان اسلامی به ناحیه ای اتلاق می شد که دارای مزارع و قریه هایی باشند. واژه رستاق در دوره های بعدی به دو معنی استعمال شده است:‍ نخست به معنای دهستان که هم اکنون نیز در برخی از استان های کشور مصطلح است، دوم به معنای ده و قریه که در این مفهوم تا اواخر دوره قاجاریه به کار می رفته و در حال حاضر به واژه روستا تبدیل شده است.

در دوره اسلامی، اصطلاح ده یا قریه به هر نقطه مسکونی اطلاق می شد که دارای مسجد جامع و منبر نباشد و در آن برای اجرای حد نسبت به مجازات بزهکاریها اجازه نداشته باشند ده در ایران امروز به سکونتگاهی اطلاق می شود که اکثریت مردم آن از طریق کشاورزی سنتی یا نیمه سنتی به امرار معاش بپردازند. اگر چه این تعریف شامل تمام مناطق روستایی کشور نمی شود و به دلیل شرایط انتقالی جامعه استثناهایی بر آن می توان مشاهده کرد، اما اکثریت قریب به اتفاق روستاهای کشور را شامل می شود.

ملاک های تعریف روستا

۱-تعداد جمعیت

ملاک های ملاک رقم جمعیت برای کشورهای جهان یکسان نیست و مقدار آن از یک تا پانزده هزار نفر متغیر است. در ایران مطابق به سرشماری های سراسری رقم پنج هزار نفر برای این امر در نظر گرفته شده بود.

معیار جمعیت برای تعیین و تشخیص شهر از روستا در بسیاری از موارد نمی تواند درست باشد چرا که صرف نظر از قراردادی و اختیاری بودن آن اولا با افزودن یا کاستن یک فرد، جامعه از حالت روستایی به شهر تبدیل می شود و یا برعکس. ثانیاً ممکن است جوامعی وجود داشته باشند که با وجود کم بودن تعداد جمعیت آنها از میزان لازم، اقتصاد و روحیه شهری داشته باشند و یا با وجود بیشتر بودن جمعیت از نظر اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی یک محیط روستایی محسوب شوند.

۲-انبوهی جمعیت

برای رفع نقیصه مربوط به تعداد جمعیت در بعضی از کشورها انبوهی جمعیت را نیز به شماره حسابهای آن می افزاید.

در این مورد والترویل کاکس تحقیقی در ایالت نیویورک امریکا به عمل آورده و به این نتیجه رسیده است است که انبوهی کمتر از ۱۰۰ نفر در هکتار «کشور» را تشکیل می‌دهد، انبوهی ۱۰۰-۱۰۰۰ نفر «روستا» و انبوهی بیش از ۱۰۰۰ نفر در هکتار «شهر» را نشان می دهد اما این ملاک نیز نمی تواند شهر و روستا را دقیقاً از همدیگر متمایز سازد و انتقادهای وارد بر ملاک تعداد جمعیت در این مورد نیز وارد است.

انواع اجتماعات روستایی

۱-ده یا قریه: ده یا قریه واحدی اقتصادی- اجتماعی، جغرافیایی و مرکز تجمعی از مردم یکجانشین است که قسمت اعظم درآمد آنها از کشاورزی تامین می شود و شرایط بالقوه خودکفایی را نیز در خود دارد. در حال حاضر این خودکفایی از قوه به فعل در نمی آید، چون تحول اقتصاد شهری و از هم پاشیدگی نظام زمینداری سنتی کهن موجب گسترش شبکه ارتباطی روستا و شهر در بسیار از نقاط دنیا حتی در جوامع تطور یافته سنتی شده است. به همین علت امروزه اقتصاد روستایی در ارتباط نزدیک و رویارویی با اقتصاد شهری قرار دارد.

۲-مزرعه: در حقیقت مزرعه جذئی از زمین های متعلق به یک ششدانگ است که خود به تنهایی واحدی مستقل را تشکیل نمی دهد و علاوه بر آن در غالب نقاط، سکونتگاهی است. معمولاً نام مزرعه منطبق با نام چشمه، قنات یا چاهی است که موجب ایجاد مزرعه در حول و حوش ده شده است. یک ده ممکن است علاوه بر زمین های زراعی متصل به مساکن روستایی، در چند کیلومتری خود نیز دارای مزارع متعدد با عناوین خاص باشد که از لحاظ حقوقی جزئی از ده متبوع خود تلقی شود. به صورتی که در نظام شبه فئودالی ایران مجموعاً ملکی ششدانگ را به وجود می آورد.

تعریف مونوگرافی

موضوع تحقیق مونوگرافی یا تک نگاری عبارت است از بررسی های عمیق و همه جانبه و یک واحد اجتماعی یا یک مجموعه اجتماعی کاملاً محدود مانند خانواده. گروه یا یک روستا واژه مونوگرافی واژه ای است لاتین مرکب از دو واژه Mono به معنی یکی یا تک و گرافی Grophy به معنی ثبت کردن، نوشتن که در ترکیب می شود گزارش کتبی مفصل درباره یک چیز، شرح مفصل از یک موضوع.

موقعیت جغرافیایی تهران

استان تهران با وسعتی حدود ۱۸۹۵۶ کیلومتر مربع بین ۳۴ تا ۵/۳۶ درجه عرض شمالی و ۵۰ تا ۵۳ درجه طول شرقی واقع شده است. این استان از شمال به استان مازندران، از جنوب به استان قم، از شرق به استان سمنان و از غرب به استان قزوین محدود شده و مرکز آن شهر تهران است.

بر پایه آخرین تقسیمات کشوری، استان تهران در سال ۱۳۷۳ دارای ۹ شهرستان ۲۲ شهر، ۲۰ بخش،  ۶۲ دهستان و ۱۹۴۷ آبادی است.

شهرستان های آن عبارتند از:

شهرستان تهران دارای دو بخش و دو دهستان (سولقان و سیاه رود) و یک شهر (تهران) است.

شهرستان دماوند دارای دو بخش و هشت (پشت کوه، حیله رود، شهر آباد، قزقان چای، ابرشیوه، آب علی ، تارود و جمع آب رود) و چهار شهر دماوند، رود هن، کیلان و فیروز کوه است.

شهرستان ری دارای سه بخش شش دهستان (حسن آباد وهن آباد و قلعه نو، کهریزک، فشاپو و غنی آباد) و یک شهر (حسن آباد) است.

شهرستان سادجبلاغ دو بخش و سیزده دهستان (بالاطالقان، میان طالقان، پائین طالقان، احمد آباد، بزغان، تنکمان، جمال الدین، چندار، چهاردانگه، رامجین، سعید آباد، نجم آباد و هیو) و دو شهر (نظرآباد و هشتگرد طالقان) است.

شهرستان شمیرانات دارای دو بخش و سه دهستان (رود بار قصران، لواسان بزرگ و لواسان کوچک) و دو شهر (لواسان و خشم) است.

منابع و مأخذ

  1. تقوی/ نعمت الله / جامعه شناسی روستا/ دانشگاه پیام نور/ انتشارات شابک/ ۱۳۷۷/ چاپ چهارم
  2. وثوقی/ منصور/ جامعه شناسی روستایی/ موسسه کیهان/ ۱۳۷۷ / چاپ هفتم
  3. جوانبخت/ مهرداد/ گزیده آراء اندیشمندان / انشارات کوتنبرگ / ۱۳۸۱/ جلد اول
  4. رحیمی/ رضا/ سیمای اخترآباد/ دهستان اخترآباد/ ۱۳۸۰
  5. فرید/ صادق/ مبانی انسان شناسی/ انتشارات عصر جدید تهران/ ۱۳۷۶/ چاپ دوم
  6. فرنیا پور/ ابوطالب/ سیمای اقتصادی اجتماعی و فرهنگی بخش مرکزی شهریار/ ۱۳۷۶
  7. گاربانیو/ مروین/ نظریه های مردم شناسی/ ترجمه محمدی اصل/ عباس/ انتشارات آوای نور/ ۱۳۷۷/ چاپ اول
  8. مصدقی/ فرشید/ گزارش پژوهشی بررسی و شناسایی آثار باستانی و تاریخی- فرهنگی/ حوزه فرمانداری شهریار/ ۱۳۸۰/ جلد دوم
  9. یاوری/ حسین/ صنایع دستی و امکانات بلقوه آن مجله و نقش ها/ ۱۳۷۱/ شماره اول.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.