نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه پرخاشگری در فوتبال

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۰۷ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان …………………………………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………۹

فصل اول :طرح تحقیق

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….۱۲

بیان مساله …………………………………………………………………………………………………………………..۱۴

اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………..۱۵

اهمیت موضوع و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………۱۵

فرضیات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………۱۶

متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………..۱۶

فصل دوم:پیشینه تحقیق

بررسی ادبیات نظری تحقیق……………………………………………………………………………………………۱۸

علل و عوامل پرخاشگری در ورزشگاهها………………………………………………………………………….۱۹

بررسی علل آشوب تماشاگران فوتبال پس از دربی های بزرگ…………………………………………….۲۱

علت آشوبگری تماشاگران فوتبال چیست؟……………………………………………………………………….۲۵

جامعه شناسی ورزش و فوتبال ………………………………………………………………………………………..۲۹

بنیان های نظری و تجربی خشونت در فوتبال……………………………………………………………………..۳۴

ویژگی های اوباش گری در ایران………………………………………………………………………………….۴۲

علل اوباش گری فوتبال در ایران……………………………………………………………………………………۴۳

پیشینه ادبیات تحقیق:…………………………………………………………………………………………………….۴۵

فصل سوم:روش تحقیق

روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………..۴۹

جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………….۴۹

تعیین حجم نمونه………………………………………………………………………………………………………….۴۹

روش جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………۴۹

روش تجزیه و تحلیل…………………………………………………………………………………………………….۴۹

فصل چهارم :بررسی نتایج

پژوهش توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل …………………………………………………………………….۵۲

فصل پنجم :تجزیه و تحلیل نتایج

نتیجه‏گیری………………………………………………………………………………………………………………….۷۲

پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………..۷۴

محدودیت ها ……………………………………………………………………………………………………………..۷۹

ضمایم

منابع و مآخذ فارسی……………………………………………………………………………………………………..۸۱

منابع و مآخذ لاتین……………………………………………………………………………………………………….۸۱

پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………………………۸۴

چکیده

مبنای مقاله حاضر پژوهشی بنیادی است که هدف اصلی آن، آسیب شناسی رفتارهای خشونت آمیز جمعی جوانان در مراسم ورزشی، با تأکید بر مسابقات فوتبال بین تیمهای سرشناس و بازیهای حساس بوده است.

درعین حال، چارچوب نظری و فرضیات تحقیق بگونه ای طراحی شد که منجر به داده های کاربردی برای مسئولان و سیاست گزاران ناجا و مقامات ذیربط کشوری گردد.
جامعه آماری انتخاب شده که از این جامعه، با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی نمونه ای انتخاب شدند.

داده ها با اجرای پرسشنامه محقق-ساخته شامل ۴۵ سوال بسته و باز و نیز، از طریق ثبت و ضبط مشاهدات و شنیده های پرسشگران آموزش دیده حاضر دربین تماشاگران و تحلیل محتوای آنچه که طرفداران تیمها ابراز و اظهار می کردند، جمع آوری شد.
تمامی فرضیه های پژوهش تایید شد و عوامل اصلی تاثیرگذار روی رفتارهای خشونت آمیز جوانان به تفکیک عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی/روانی و محرکهای بیرونی یا محیطی شناسایی گردید و سهم هریک از این عوامل تعیین شد. فشرده نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر تبیین خشونت جوانان حاضر در ورزشگاه برای تماشای فوتبال بطور خلاصه به شرح زیر است:

عواملی مانند سکونت در مناطق محروم و فاقد امکانات تفریحی و ورزشی، غربتی بودن در شهری مانند مهر، بیکاری و کمی درآمد، پایگاه نازل اقتصادی/اجتماعی، موجب احساس بی هویتی و ناکامی در جوانان می شود.

مقدمه

در عصر حاضر همزمان با پیشرفت تکنولوژی و صنعتی شدن جوامع، حوادث و خطرات ناشی از آن زندگی انسان ها را بیشتر از گذشته مورد تهدید قرار می دهد و باعث می شود که فشارهای روانی که از مخرب ترین نیروهای موثر برانسان و جوامع بشمار می رود به شکل چشمگیری افزایش و زندگی انسان را دچار اشکال و نابود می سازند.

نـوجـوانان پرخاشگر معمولا قدرت کنترل رفتار خود را  در فوتبال در شهرستان مهر را نداشته و رسوم و اخلافیات جامعه ای را که در آن زندگی می کنند را زیرپا می گذارند، احساس مسئولیت جمعی ندارند و بـیـشتر از آنکه به فکر دیگران باشند منافع خود را مدنظر دارند. این گروه از دانش آموزان بیش از بقیه گروه ها در مدرسه ایجاد اشکال نموده و می توان گفت هرگاه از نـوجـوانان مشـکل دار در مـدرسه سـوال مـطرح شـود آنـها را در ردیـف اول معرفی میگردند.

پرخاشگری دوره نوجوانی نه تنها منجر به پرخاشگری در بزرگسالی می شود، بلکه پیامدهای منفی دیگری نیز به دنبال دارد. بطوری که نوجوانانی که پرخاشگری زیادی دارند، زمینه ابتلاع به بزهکاری، اختلال سلوک، ناسازگاری در مدرسه و اعتیاد دارند.

بیان مساله

فعالیت های ورزشی بخش عمده ای از زندگی اجتماعی را تشکیل می دهد از سوی دیگر خشونت و پرخاشگری نیز در رفتارهای اجتماعی به شکل های مختلف متجلی است. بسیاری افراد برای حل مسائل و مشکلات خویش به راههای خشونت آمیز متوسل می شوند.

تردیدی نیست که برخی افراد باورهای خود را در مورد خشونت و انتقام جوئی، از تماشای فعالیت های ورزشی کسب می کنند نمایش برخوردهای سنگین و خشونت‌آمیز فیزیکی در فعالیت های ورزشی مختلف مانند فوتبال ، کشتی، هاکی و … ، جزئی جدا ناپذیر از برنامه های آنان را تشکیل می دهد. رقابت های ورزشی ، ورزشکاران و تماشاگران را در وضعیت هایی قرار می دهد که در آن وضعیت ها، قواعد، هنجارها و تقسیم کار رایج ممکن است به آسانی نقض گردیده و منجر به رویارویی‌های پرخاشجویانه و خشونت آمیز گردد. در جامعه شناسی در مورد چنین وضعیت های نسبتاً ساختار نیافته ای از اصلاح (رفتار جمعی) استفاده می شود.

علل و عوامل پرخاشگری در ورزشگاهها

عواملی مانند وضعیّت تجرد/ تاهل، مصرف مواد مخدر، تعداد تماشاگران، سابقه‏ی برگزاری مسابقه بین دو تیم، کیفیّت گذران اوقات فراغت، فروپاشی خانواده می تواند از علل پرخاشگری افراد باشد. همچنین، متغیّرهای اهمیّت و حساسیّت نتیجه‏ بازی از نظر کسب امتیاز و تعیین جایگاه تیم‏های مورد علاقه در رده‏بندی مسابقات قهرمانی، حرکات و اعمال خشونت آمیز و پرخاشجویانه‏ بازیکنان در هنگام بازی، و کیفیّت داوری عمدتاً بر بروز پرخاشگری کلامی طرفداران تیم‏های مورد اشاره تأثیر می‏گذارند.

متغیّرهای سن، میزان کنترل و نظارت خانواده، پایگاه اقتصادی و اجتماعی دارای تأثیر منفی و معناداری بر گرایش طرفداران تیم‏های ورزشی دارند، و متغیّرهای سابقه‏ی دعوا و نزاع، سابقه‏ی تنش و ناکامی در فعالیّت‏های تحصیلی و آموزشی، مصرف مشروبات الکلی، مصرف سیگار، سابقه‏ی تنش در محیط خانواده، سابقه‏ی رفتار مجرمانه، داشتن دوستان و همسالان دارای سابقه‏ی جنایی، ارتباط با خویشاوندان دارای سابقه‏ی جنایی، عزیمت جمعی و گروهی به ورزشگاه، ارتباط با باشگاه و مسئولان آن، ناسازگاری انتظارات ورزشی با شیوه‏های تحقّق آنها دارای تأثیر مثبت و معنادار بر گرایش به ارتکاب رفتارهای پرخاشجویانه و خشونت‏آمیز ورزشی طرفداران تیم‏های ورزشی می‏باشند.(رحمتی ۱۳۶۱)

بررسی علل آشوب تماشاگران فوتبال پس از دربی های بزرگ

خشونت در ورزش خاص فوتبال نیست و خشونت فوتبال نیز به منطقه ی جغرافیایی خاص یا فرهنگ ویژه ای محدود نمی شود.

خشونت در ورزش خاص فوتبال نیست و خشونت فوتبال نیز به منطقه ی جغرافیایی خاص یا فرهنگ ویژه ای محدود نمی شود اما، از آنجا که خشونت و پرخاشگری، پدیده های روانی ـ اجتماعی هستند که در محیط های جمعی هیجان آور، امکان تجلی پیدا می کنند و فوتبال نیز بیش از دیگر ورزش ها زمینه ساز چنین محیطی به شمار می رود، خشونت در فوتبال بیش از رشته های ورزشی دیگر تجلی یافته و به آن توجه شده است.

«علل آشوب تماشاگران فوتبال پس از شهرآورد بزرگ ایران (از دیدگاه تماشاگران)» توسط رضا محمدکاظمی، محمود شیخ، مهدی شهبازی و نازنین راسخ مورد بررسی قرار گرفت.

در این تحقیق آمده است: اهمیت این مقوله سبب شده که از اواخر دهه ی ۱۹۶۰ میلادی پژوهشگران و نظریه پردازان علوم اجتماعی با توجه ویژه به مساله خشونت گرایی تماشاگران فوتبال، تفسیرهای متفاوتی از رفتار خشونت آمیز آنان ارایه دهند و دلایل زیادی را درباره ی این پدیده مطرح کنند که گستره ی آنها از دگرگونی های کلان اجتماعی تا عوامل خرد را دربرمی گیرد. (محسنی تبریزی۱۳۷۹)

منابع و مآخذ فارسی

۱- ارونسون، الیوت (۱۳۶۹) ”روانشناسی اجتماعی“، ترجمه‏ی حسین شکرکن، تهران، رشد.

۲- رحمتی ، محمد مهدی(۱۳۸۰). عوامل جامعه شناسانه خشونت و پرخاشگری در فوتبال. دانشگاه گیلان.

۳- ریتزر، جورج (۱۳۷۴) ”نظریه‏ی جامعه‏شناسی در دوران معاصر“، ترجمه‏ی محسن ثلاثی، چاپ دوم، انتشارات علمی.

۴- ژانورن، پاتریس (۱۳۶۷) “وندالیسم، بیماری جهانی خرابکاری “، ترجمه‏ی فرخ ماهان، مجله دانشمند.

۵- فتحی، هوشنگ (۱۳۶۳) ” فوتبال، خشونت، سیاست“، تهران ، انتشارات مجرد.

۶- فروم، اریش (۱۳۶۱) ”هنر عشق ورزیدن“،ترجمه پوری سلطانی،انتشارات مروارید.

۷- محسنی تبریزی، علیرضا (۱۳۷۹) ”مبانی نظری و تجربی وندالیسم:مروری بر یافته های یک تحقیق“، نامه‏ علوم اجتماعی ، دانشکده‏ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.