نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق پدیده پیرشدن جمعیت جهان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۳ | قابل ویرایش

مقدمه

پدیده پیرشدن جمعیت جهان به دلایل: کاهش میزان مرگ و میر ناشی از پیشرفتهای علوم پزشکی، بهداشت، آموزش و پرورش و در نتیجه افزایش نرخ امید به زندگی و طول عمر، از چنان درجه اهمیتی برخوردار است که عدم توجه به آن جامعه انسانی را در آینده‎ای نزدیک در مقابل مسائل و مشکلات بسیار پیچیده‎تر و چه بسا لاینحل قرار خواهد داد.

درصد جمعیت سالمندان تحقیقاً در کلیه کشورها به طور منظم رو به ازدیاد است. امروزه حدود یک میلیارد نفر از جمعیت جهان را افراد سالمند بالای ۶۰ سال تشکیل می‎دهند. طبق سرشماری جمعیت جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۵، حدود ۶/۶% کل جمعیت ۶۵ میلیون نفری کشور را سالمندان ۶۰ سال به بالا تشکیل می‎دهند.

در غالب جوامع زنان نسبت به مردان از عمر طولانی‎تری برخوردارند و به همین جهت بخش اعظم جمعیت سالمندان را زنان سالخورده تشکیل می‎دهند. وجود نابرابری‎های اقتصادی و عدم کفایت خدمات اجتماعی، مراقبتهای پزشکی و غیره سبب گردیده تا این گروه از آسیب‎پذیرترین اقشار اجتماعی باشند.

بیان مسأله

همه مردم می‎دانند که سرنوشت سالخوردگان در زمان ما بسیار تأثیرانگیز است. پیش از آن که به بررسی جزئیات آن بپردازیم، باید به این نکته پی ببریم که چگونه جامعه ما این وضع را به آسانی می‎پذیرد و تحمل می‎کند و به عنوان یک اصل کلی باید توجه داشت که جامعه تا زمانی که تعادل خود را از دست ندهد بر هر گونه سوء رفتار، رسوایی و افتضاح و حادثه غم‎انگیز چشم فرو می‎بندد.

در مورد سرنوشت کودکان تحت حمایت عمومی، یا نوجوانان بزهکار، یا مردان معلول نیز بیش از آنچه درباره سالخوردگان می‎اندیشد به ناراحی نمی‎نشیند. بی‎تفاوتی در مورد گروه اخیر در ظاهر بسیار تعجب‎انگیز می‎نماید زیرا از یک سوی هر عضو جامعه باید بداند که در این قضیه ‌آینده خود وی نیز مورد پرسش است.

از سوی دیگر همه آنان با عده‎ای از سالخوردگان مناسبات شخصی و نزدیک دارند. در این صورت چگونه می‎توان طرز نگرش و تلقی آنان را توجیه کرد؟ این گروه حاکم است که پایگاه کهنسالان را به آنان تفویض می‎کند و جمعیت فعال جامعه هم که باید با آن مخالفت ورزد، از آن چشم‎پوشی می‎کند.

در زندگی خصوصی هم فرزندان و نواده‎های آنان نیز به ندرت به کاری دست می‎زنند تا زندگی سالخوردگان را مطلوب‎تر سازند. حال به بررسی طرز تلقی عمومی بزرگسالان و جوانان نسبت به نسل کهنسال می‎پردازیم.

اخبار جهانی سالمندی

در سال ۲۰۰۰ جمعیت سالمندان بالای ۶۰ سال جهان ۶۰۰ میلیون نفر، معادل ۱۰ درصد کل جمعیت بود و پیش‎بینی می‎شود تعداد افراد این گروه سنی در سال ۲۰۲۵ به ۲/۱ بیلیون نفر و در سال ۲۰۵۰ به حدود ۲ بیلیون نفر، معادل ۲۱ درصد کل جمعیت جهان برسد. برای اولین بار در تاریخ در سال ۲۰۵۰ جمعیت زیر ۱۵ سال معادل جمعیت بالای ۶۰ سال خواهد بود.

امروزه نرخ رشد جمعیت سالند جهان ۹/۱ درصد است در حالی که نرخ رشد کل جمعیت جهان ۲/۱ درصد می‎باشد. از آنجا که نرخ رشد جمعیت در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته است لذا در آینده جمعیت سالمند بیشتری در این کشورها زندگی خواهند کرد. همچنین سرعت افزایش سالمندان در این کشورها بیشتر از کشورهای توسعه یافته است.

اخبار کشوری سالمندی

در سال ۱۳۷۵ حدود ۶/۶ درصد کل جمعیت ایران، معادل ۳۹۷۰۰۰۰ نفر، افراد بالای ۶۰ سال بوده‎اند. براساس تحقیق کشوری ‎DHS در سال ۱۳۷۹ جمعیت سالمندان بالای ۶۰ سال ۸/۷ درصد کل جمعیت نمونه بوده است. پیش‎بینی می‎شود تا سال ۱۴۰۰ این رقم به حدود ۱۰ درصد کل جمعیت نزدیک به ۱۰ میلیون نفر برسد.

تحقیقات نشان می‎دهد که مهمترین نیاز سالمندان در حال حاضر نیاز مالی و در درجه دوم نیاز به خدمات بهداشتی ‎- درمانی می‎باشد.

با توجه به اهمیت سالخوردگی جمعیت و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن و نیز با توجه به روند رو به افزایش سالمندان در کشور و نیازهای اولویت‎دار آنها اخاذ یک رویکرد جام و همه جانبه ضروری است.

پرداختن صحیح به تمام ابعاد این موضوع از عهده یک بخش یا سازمان خارج است. لازم است تمام بخشها و سازمانهای مرتبط، در قالب اندامهای همسو و هماهنگ به مرتفع ساختن نیازهای سالمندان و تعدیل اثرات سالخوردگی جمعیت بپرازند. این مهم زمانی محقق خواهد شد که «‌سیاست کشوری سالمندی» تدوین و در راستای این وظایف بخشهای مختلف تعیین شده باشد.

دیدگاه اسلامی پیرامون سالمندان

برخلاف برخی از فرهنگ یا پاره فرهنگ‎های امروزی که وجود سالمندان را نوعی محدودیت برای آزادیهای شخصی خود تلقی می‎کنند،‌ اسلام به آنان ارج می‎نهد و ضمن حفظ حرمت‎شان به رعایت حقوق و احترام آنان سفارش کرده و به بهره‎گیری از تجارب و افکار آنان تشویق می‎کند.

آیه‎هایی که احساس به پدر و مادر را صراحتاً بیان می‎کنند عبارتند از آیه‎های ۸۲ و ۸۳ سوره بقره، ایه ۳۶ سوره نساء و آیه‎های ۲۳ و ۲۴ سوره اسرا. خداوند در آیات ۲۳ و ۲۴ سوره اسرا با بیانی زیبا می‎فرماید: «پروردگارت مقرر داشت که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید.

هرگاه تا تو زنده هستی، هر دو یا یکی از آن دو سالخورده شوند آنان را میازار و به درشتی خطاب مکن و با آنان به اکرام سخن بگوی. در برابرشان از روی مهربانی سر تواضع فرود آور و بگو: «ای پروردگار من، همچنان که مرا در خردی پرورش دادند بر آنها رحمت آور».

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.