نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق کنترل و کاهش پدیده کودک آزاری

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۰ | قابل ویرایش

فهرست

مقدمه

فرضیه

اهداف

تعاریف

انواع کودک آزاری

سبب شناسی(ایتو لوژی)

اقدامات اجرایی

قانون حکایت از کودکان و نوجوانان

بررسی و تحلیل آماری وضعیت موجود

کلام آخر

فهرست منابع

مقدمه

انسان در طول دوران کودکی یکی از آسیب پذیرترین دوره های عمر خود را می گذراند و به نظر می رسد با وجود پیشرفتهای همه جانبه در علوم و تکنولوژی این روند همچنان ادامه دارد همه روزه کودکان بسیاری در جهان بر اثر بیماری های قابل پیشگیری جان خود ار از دست می دهند و تعداد بیشماری نیز با مخاطراتی روبرو می شوند که مانع حفظ سلامت و رشد آنان می گردد.

فقر بیسوادی سو تغذیه جنگ انواع سود استفاده ها تبعیض نژادی و نداشتن امنیت از جمله مواردی هستند که همواره کودکان را در سراسر جهان مورد تهدید جدی قرار داده اند.

پیامدهای ناگوار کودک آزاری تنها متوجه کودک و خانواده وی نبوده و همه جامعه را در برمی گیرد زیرا کودکان آزار دیده امروزه اشخاص آزار گر فردا خواهند بود و این تسلسل همچنان ادامه خواهد داشت.

افرادی‌که در کودکی در معرض اذیت و آزار قرار گرفته اند نمی توانند در آینده تعاملی سالم و منطقی با دیگر اعضای جامعه بر قرار کنند بنابراین هزینه های بالایی برای از دست رفتن ظرفیتهای به همه جامعه تحلیل می شود.

فرضیه

فرضیه ای که برای  این پژوهش می توان بیان کرد این است که اگر مسئولان کشور ما و نه تنها کشور ما بلکه تمام کشورها بیایند به قوانین که تصویب می شود عمل کنند و تنها این نباشد که حرفهایی را بزنند ولی به آن عمل نکنند.

پس فرضیه ای من در این موضوع پژوهش این است که با اقداماتی که در این تحقیق بیان شده و با عمل کردن به آنها موجب کنترل و کاهش این آسیب اجتماعی یعنی کودک آزاری شوند.

کودک آزاری

درباره کودک آزاری تعاریف متعددی ارائه شده است. این تنوع و تعاریف متضاد باعث شده تا مقایسه میزان بدرفتاری در بین کشورهای مختلف غیرممکن گردد لیکن چند تعریف کلی از کودک آزاری به شرح ذیل ارائه می گردد.

نقوس سیگل و فاستر (۱۹۹۳) کودک آزاری را بدین گونه تعریف می کنند:

«هر گونه آسیب جسمی فکری جنسی سو استفاده و بی توجهی و بدرفتاری با کودکان زیر سنین ۱۸ سال توسط فردی که حضانت و سرپرستی کودک را بر عهده دارد»

برخی روان شناسان در تعریف کودک آزاری چنین می گویند:

«کودک آزاری به پدیده ای اطلاق می گردد که کودک توسط یک فرد بزرگتر که این فرد می تواند در کانون خانواده یا خارج از کانون خانواده باشد مورد آزار و اذیت قرار گیرد این آزار ممکن است جسمی و یا روانی باشد.

انواع کودک آزاری

در خصوص انواع کودک آزاری صاحب نظران نظرات گوناگونی ارائه نموده اند انجمن روان پزشکی امریکا در سال ۱۹۹۴ کودک آزاری را شامل سه دسته آزار جسمی آزار جنسی و غفلت و بی توجهی به کودک اعلام نموه است.

لیکن برخی دیگر از صاحب نظران انواع دیگری از کودک آزاری  را نیز به سه مورد ذکر شده اضافه نمود. یا طبقه بندی متفاوتی ارائه داده اند از جمله مدرس (۱۳۸۲) کودک آزاری عاطفی را نیز به این موارد اضافه کرده است. بهره کشی اقتصادی نوع پنجم کودک آزاری است که رزاقی(۱۳۸۲) به موارد بالا افزوده است.

جلیلی و باقری یزدی (۱۳۸۲) اختلال ساختگی و کالتی را نوع دیگری از کودک آزاری می داند. موسوی چلک (۱۳۸۳) کودک آزاری سیاسی را نیز به عنوان یکی از انواع کودک آزاری مطرح می کند. ذیلا به طور مختصر تعریفی از انواع ذکرشده کودک آزاری ارائه می گردد.

کودک آزاری جسمانی

به هر عملی که شامل ایراد صدمات عمدی بر بدن و یا مسموم ساختن کودک گردد اطلاق می شود. سو رفتار جسمانی ممکن است به تنهائی و یا همراه با سو رفتار جنسی اهمال کاری سو رفتار هیجانی(عاطفی) رخ دهد.

کودک آزاری جسمانی را ایراد صدمه مستقیم(مانند ضرب و شتم و سوزاندن) غیر مستقیم (مثل هل دادن و پرت کردن) و یا مسموم ساختن کودک توسط مراقب نیز تعریف می کنند که عمدتا با علائم ذیل مشخص می گردد:

  • سوختگی ها خون مردگی ها خراش ها پارگی ها و سوراخ شدگی ها
  • شکستگی ها دررفتگی ها و قطع عضو ناشی از بستن محکم کودک
  • وجود تغییرات هوشیاری ناشی از مسمومیت و یا ضربات وارده بر جمجه

کودک آزاری جنسی

عبارت است از درگیر ساختن کودکان رشد نیافته (نابالغ) و وابسته در فعالیتهای جنسی (کودکانیکه قادر به درک این گونه امورو رضایت دادن در مورد این اعمال نمی باشند) و یا شامل اعمالی می گردد که با اقدام به آن قوانین و محرمات جامعه زیر پا گذاشته می شود همچون زنا با محارم هتک و تجاوز به عنف بچه بازی عورت نمایی نظر بازی جنسی وادار کردن کودکان به فاحشگی و استفاده از آنها در تولید فیلمهای جنسی.

‌‌‌

فهرست منابع

  1. باقری یزدی، عباس، (۱۳۸۲). گزارش تحقیقاتی بررسی برخی از موارد کودک آزاری در ایران، تهران : وزارت بهداشت
  2. اشتری، بهناز (۲۰۰۳)، کودک آزار دیده، تهران: سازمان بهزیستی کشور
  3. مدرس، فرزانه، (۱۳۸۲). خشونت در خانواده و کودک آزاری، فارس: سازمان بهزیستی استان فارس
  4. الکسیس، کارل، (۱۹۹۴)، راه و رسم زندگی، غفوری، علی، تهران: سمت
  5. کردوانی، امیر حسین، (۱۳۷۹)، واکنش کودکان و نوجوانان در برابر خشونت خانگی و لزوم حمایت از آنان، مجله علمی پزشکی قانونی، سال ۶، شماره ۱۹.
  6. ایسنا ۴/۵/۸۲ Lram khabar. Com کودک آزاری اختلالات روانی بزرگسالان است.
  7. موسوی چلک، حسن، (۱۳۸۳)، مددکاری اجتماعی (۱)، تهران: سمت
  8. موسوی چلک، حسن، (۱۳۸۰)، کودک آزاری، تهران : آوند دانش
  9. رزاقی، رضا (۳۸۲)، مداخله در کودک آزاری، کتابچه آموزشی مشاوره شماره ۱۱، تهران : سازمان بهزیستی کشور.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.