نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی میزان کارایی و اثربخشی برنامه های پرورشی در دوران راهنمایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۰۴ | قابل ویرایش

مقدمه

بدون شک مهمترین منبع هر سازمان نیروی انسانی آن است و عوامل تشکیل­دهنده­ی این نیرو افرادی با احساس هستند که اگر انگیزش کافی داشته باشند استعداد و مهارت خود را در سازمان به کار خواهند گرفت و چرخ­های آن را به حرکت در خواهند آورد.

بنابراین برای تأمین و نگهداری و آموزش نیروی انسانی شاغل در کار بتواند به طور صحیح حرکت کرده و درست عمال نماید. همچنین شناخت لازم از نیازها، علایق و میزان توانایی­های کارکنان به عنوان مقدمه­ای برای انجام برنامه­ریزی توسعه­ی نیروی انسانی تلقی می­شود به همین خاطر آشنایی با نیازها، علایق و استعدادهای مربیان پرورشی که در کنار معلمان وظیفه­ی خطیر تعلیم و تربیت دانش­آموزان را بر عهده دارند یک اقدام مؤثر تلقی می­شود(صادقی،۸۲ ،۲)

دانش­آموزان دوران راهنمایی که در این مقطع مشغول به تحصیل می­باشند به عنوان دوره­ای که جزء سالهای اولیه نوجوانی آنان محسوب می­شود و آغاز دوران حساس بلوغ در این سنین صورت می­گیرد می­بایستی از همه نظر مخصوصاً پرورش ذهن و افکار به حد بالایی برسند که بتوانند شالوده زندگی آینده­ی خود را در این سنین طرح­ریزی کنند.

بنابراین برنامه­های پرورشی که در این مدارس تشکیل می­شود درصدد هستند تا در رفع این نیاز بکوشد و بتواند با ایجاد یک جو فعال و کوشا در بعد پرورشی جامعه­ی دانش­آموزی را به حد غنی برساند.

خوشبختانه با توجه به اینکه در سالهای اخیر به این حیطه، یعنی پرورشی در آموزش و پرورش بیشتر بها داده شده و روز به روز به اهمیت آن افزوده می­شود و کارایی آن بر روی دانش­آموزان احساس می­شود محقق درصدد برآمده تا با انجام تحقیق بر روی دانش­آموزان دوران راهنمایی به اثر این نوع فعالیتها و برنام­ها بر روی دانش­آموزان دوران راهنمایی بپردازد که تا چه حد این برنامهای فوق برنامه در رفع نیازهای تربیتی دانش­آموزان توانسته است جوابگو باشد.

بیان مسئله

از جمله نهادهای آموزش و پرورش نهاد امور تربیتی است که برای مقابله با فرهنگ بیگانه و پیدا کردن ضمیر دانش­آموزان فعالیتهای دامنه داری دارد را در مدارس به عهده داشته است. یکی از فعالیتهای این نهاد تشکیل فعالیتهای فوق برنامه و کلاس پرورشی در مدارس راهنمایی می­باشد.

برنامه و محتوای کلاسهای پرورشی و فعالتهای فوق برنامه از یک سو ایجاد زمینه­های رشد و شکوفایی استعدادهای دانش­آموزان را وجهه­ی همت قرارمی­دهند و تلاش می­کنند شرایط مناسب و مطلوب در چهارچوب فضای کلاس و مدرسه برای آنان فراهم آورد و از سویی دیگر سازماندهی اصولی­تر فعالیتهای پرورشی در مدارس ونیز ایجادتسهیل درفعالیتهای مربیان تربیتی رادرصدد برنامه­های خود قرارداده است.(دیور،۷۷ ،۶)

حکمای عالم در طول تاریخ بر جایگاه تأثیرگذار پرورش و تربیت در رشد و تکامل و تعامل انسانها تأکید فراوان داشتند در این منظور پیاژه در مورد هدف آموزش و پروش چنین می­گوید.

« هدف آموزش و پرورش دو چیز است اول:آفرینش انسانهایی توانا به انجام دادن کارهای نو، نه صرفاً تکرار آن چه پیشینیان انجام داده­اند، انسانهایی که خلاق، نوآفرین و کاشفند.

دوم: ایجاد ذهن­هایی که توانایی نقادی دارند و هر چیزی را که به آنها داده می­شود به سادگی نمی­پذیرند و از قدرت استدلال برخوردارند. مصیبت بزرگ در آموزش و پرورش، شعار دادن­ها، کلی گویی­ها و مسیرهای فکری از پیش تعیین شده است.»

بیان عقاید و نظریات مربوط به فعالیتهای پرورشی

مسأله­ی تربیت مسأله­ی حیات و سرنوشت فرد، ملت و جامعه است. هدف و مقدمه آن سازندگی و آفرینندگی مداوم و ایجاد تعدیل و تعامل در امر نیازها و مقاصد اندیشیده­ی آدمی است. تربیت عملی است عمدی و آگاهانه دارای هدف و طرح و نقشه به منظور تکمیل تکامل انسان، تربیت دارای جنبه­ی سازندگی و آفرنندگی است. موجد تحول آفرینی در فرد و سبب هدایت و روشنگری­هاست.

ابعاد موجودی انسان در سایه­ی تربیت ساخته و پرورده می­شود و آدمی از جنبه­ی حیوانی نجات یافته و به اوج و مقام انسانیت رسیده و متعالی می­گردد. تربیت، انسان را که کتابی ناگشوده است، گشوده می­سازد، شخصیت و استعدادهای او را آشکار و بر ملا می­گرداند. چه بسیارند استعدادهای بالقوه در انسان که در سایه­ی تربیت به مرحله­ی تجلی و ظهور می­رسند و چه بسیارند صفات و ویژگی­هایی که بر اثر تربیت در انسان به وجود آمده یا ظاهر می­شوند.

قدرت تربیت

تربیت امری قدیمی است. تاریخ پیدایش آن مصادف است با تاریخ پیدایش و تولد نخستین کودک از پدر و مادری که منابع اسلامی آن دو را آدم و حوا می­شناسند. هیچ فرزندی هر چند بی سرو سامان باشد از امر تربیت دور وبر کنار نبوده است. پدران و مادران از همان آغاز پیدایش بشر این خواسته و تمنا را در خود می­یافتند که می­بایست به تربیت نسلی که از آن­ها پدیدآمده است همت گمارند و موجبات رشد و ارتقای او را از هر حیث فراهم سازند.

این امر در حیوانات صورت غریزی دارد و مطالعه در زندگی بسیاری از پرندگان وهمه­ی پستانداران این دعوی را اثبات می­رساند. در رابطه با انسان بررسی­های انجام شده که حاصل آن کشف انگیزه­ی مادری است که دارای منشأ زیستی می­باشد والبته چنین منشأیی در پدران کشف نشده و امر ولایت و تربیت کودکان از سوی پدر صرفاً جنبه­ی شرعی، اخلاقی و فرهنگی است. در عین حال جاذبه­ی ولایت آن­چنان در پدران قوی است که ترک فرزند و طرد او و یا سربازدن از امر تربیت او گناهی بس عظیم به حساب می ­آید.

منابع و مآخذ

۱ _ افروز، غلامعلی، روان شناس تربیتی کاربردی، انتشارات اولیاء و مربیان، سال ۱۳۷۵.

۲ _ ایرانی زاده، جلال، بررسی میزان و علل گرایش مربیان تربیتی مقطع متوسطه استان یزد به تغییر سمت از مربی تربیتی به آموزشی، ۸۰

۳ _ تیرگر، هدایت، ارزشیابی برنامه های تربیتی مقطع متوسطه (مدارس دولتی از دیدگاه مربیان تربیتی استان کرمان، ۷۹

۴ _ خوشقدم عبدی شاد، بررسی ویژگیهای مطلوب مربی پرورشی از دیدگاه دانش آموزان مقطع راهنمایی، سال ۸۴ – ۸۳

۵ _ دبیرخانه همایش کارشناسی تربیت معلم، چکیده مقالات همایش پژوهشی و کاربردی، کیفیت بخش آموزش و درونی کردن ارزشهای اسلامی، اداره کل آموزش و پرورش استان قم، سال ۷۶

۶ _ دیور، محمد، بررسی نظرات دانش آموزان مقطع راهنمایی ناحیه ۲ قم نسبت به کلاس پرورشی، ۷۷ – ۷۹

۷ _ رضایی دوم، معصومه، بررسی میزان تأثیر عملکرد مربیان امور تربیتی منطقه ی بیانکنگی (شهرستان زابل) سال ۸۵ – ۸۴

۸ _ صادقی، علیرضا، بررسی اثر بخشی برنامه های پرورشی مدارس متوسطه شهر زنجان در سال تحصیلی۸۲ -۸۱

۹ _ صافی، احمد، مدیریت و نوآوری در مدارس، انتشارات سازمان انجمن اولیاء و مربیان سال ۷۶.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.