تعداد صفحات: ۱۰۴ | قابل ویرایش
مقدمه
بدون شک مهمترین منبع هر سازمان نیروی انسانی آن است و عوامل تشکیلدهندهی این نیرو افرادی با احساس هستند که اگر انگیزش کافی داشته باشند استعداد و مهارت خود را در سازمان به کار خواهند گرفت و چرخهای آن را به حرکت در خواهند آورد.
بنابراین برای تأمین و نگهداری و آموزش نیروی انسانی شاغل در کار بتواند به طور صحیح حرکت کرده و درست عمال نماید. همچنین شناخت لازم از نیازها، علایق و میزان تواناییهای کارکنان به عنوان مقدمهای برای انجام برنامهریزی توسعهی نیروی انسانی تلقی میشود به همین خاطر آشنایی با نیازها، علایق و استعدادهای مربیان پرورشی که در کنار معلمان وظیفهی خطیر تعلیم و تربیت دانشآموزان را بر عهده دارند یک اقدام مؤثر تلقی میشود(صادقی،۸۲ ،۲)
دانشآموزان دوران راهنمایی که در این مقطع مشغول به تحصیل میباشند به عنوان دورهای که جزء سالهای اولیه نوجوانی آنان محسوب میشود و آغاز دوران حساس بلوغ در این سنین صورت میگیرد میبایستی از همه نظر مخصوصاً پرورش ذهن و افکار به حد بالایی برسند که بتوانند شالوده زندگی آیندهی خود را در این سنین طرحریزی کنند.
بنابراین برنامههای پرورشی که در این مدارس تشکیل میشود درصدد هستند تا در رفع این نیاز بکوشد و بتواند با ایجاد یک جو فعال و کوشا در بعد پرورشی جامعهی دانشآموزی را به حد غنی برساند.
خوشبختانه با توجه به اینکه در سالهای اخیر به این حیطه، یعنی پرورشی در آموزش و پرورش بیشتر بها داده شده و روز به روز به اهمیت آن افزوده میشود و کارایی آن بر روی دانشآموزان احساس میشود محقق درصدد برآمده تا با انجام تحقیق بر روی دانشآموزان دوران راهنمایی به اثر این نوع فعالیتها و برنامها بر روی دانشآموزان دوران راهنمایی بپردازد که تا چه حد این برنامهای فوق برنامه در رفع نیازهای تربیتی دانشآموزان توانسته است جوابگو باشد.
بیان مسئله
از جمله نهادهای آموزش و پرورش نهاد امور تربیتی است که برای مقابله با فرهنگ بیگانه و پیدا کردن ضمیر دانشآموزان فعالیتهای دامنه داری دارد را در مدارس به عهده داشته است. یکی از فعالیتهای این نهاد تشکیل فعالیتهای فوق برنامه و کلاس پرورشی در مدارس راهنمایی میباشد.
برنامه و محتوای کلاسهای پرورشی و فعالتهای فوق برنامه از یک سو ایجاد زمینههای رشد و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان را وجههی همت قرارمیدهند و تلاش میکنند شرایط مناسب و مطلوب در چهارچوب فضای کلاس و مدرسه برای آنان فراهم آورد و از سویی دیگر سازماندهی اصولیتر فعالیتهای پرورشی در مدارس ونیز ایجادتسهیل درفعالیتهای مربیان تربیتی رادرصدد برنامههای خود قرارداده است.(دیور،۷۷ ،۶)
حکمای عالم در طول تاریخ بر جایگاه تأثیرگذار پرورش و تربیت در رشد و تکامل و تعامل انسانها تأکید فراوان داشتند در این منظور پیاژه در مورد هدف آموزش و پروش چنین میگوید.
« هدف آموزش و پرورش دو چیز است اول:آفرینش انسانهایی توانا به انجام دادن کارهای نو، نه صرفاً تکرار آن چه پیشینیان انجام دادهاند، انسانهایی که خلاق، نوآفرین و کاشفند.
دوم: ایجاد ذهنهایی که توانایی نقادی دارند و هر چیزی را که به آنها داده میشود به سادگی نمیپذیرند و از قدرت استدلال برخوردارند. مصیبت بزرگ در آموزش و پرورش، شعار دادنها، کلی گوییها و مسیرهای فکری از پیش تعیین شده است.»
بیان عقاید و نظریات مربوط به فعالیتهای پرورشی
مسألهی تربیت مسألهی حیات و سرنوشت فرد، ملت و جامعه است. هدف و مقدمه آن سازندگی و آفرینندگی مداوم و ایجاد تعدیل و تعامل در امر نیازها و مقاصد اندیشیدهی آدمی است. تربیت عملی است عمدی و آگاهانه دارای هدف و طرح و نقشه به منظور تکمیل تکامل انسان، تربیت دارای جنبهی سازندگی و آفرنندگی است. موجد تحول آفرینی در فرد و سبب هدایت و روشنگریهاست.
ابعاد موجودی انسان در سایهی تربیت ساخته و پرورده میشود و آدمی از جنبهی حیوانی نجات یافته و به اوج و مقام انسانیت رسیده و متعالی میگردد. تربیت، انسان را که کتابی ناگشوده است، گشوده میسازد، شخصیت و استعدادهای او را آشکار و بر ملا میگرداند. چه بسیارند استعدادهای بالقوه در انسان که در سایهی تربیت به مرحلهی تجلی و ظهور میرسند و چه بسیارند صفات و ویژگیهایی که بر اثر تربیت در انسان به وجود آمده یا ظاهر میشوند.
قدرت تربیت
تربیت امری قدیمی است. تاریخ پیدایش آن مصادف است با تاریخ پیدایش و تولد نخستین کودک از پدر و مادری که منابع اسلامی آن دو را آدم و حوا میشناسند. هیچ فرزندی هر چند بی سرو سامان باشد از امر تربیت دور وبر کنار نبوده است. پدران و مادران از همان آغاز پیدایش بشر این خواسته و تمنا را در خود مییافتند که میبایست به تربیت نسلی که از آنها پدیدآمده است همت گمارند و موجبات رشد و ارتقای او را از هر حیث فراهم سازند.
این امر در حیوانات صورت غریزی دارد و مطالعه در زندگی بسیاری از پرندگان وهمهی پستانداران این دعوی را اثبات میرساند. در رابطه با انسان بررسیهای انجام شده که حاصل آن کشف انگیزهی مادری است که دارای منشأ زیستی میباشد والبته چنین منشأیی در پدران کشف نشده و امر ولایت و تربیت کودکان از سوی پدر صرفاً جنبهی شرعی، اخلاقی و فرهنگی است. در عین حال جاذبهی ولایت آنچنان در پدران قوی است که ترک فرزند و طرد او و یا سربازدن از امر تربیت او گناهی بس عظیم به حساب می آید.
منابع و مآخذ
۱ _ افروز، غلامعلی، روان شناس تربیتی کاربردی، انتشارات اولیاء و مربیان، سال ۱۳۷۵.
۲ _ ایرانی زاده، جلال، بررسی میزان و علل گرایش مربیان تربیتی مقطع متوسطه استان یزد به تغییر سمت از مربی تربیتی به آموزشی، ۸۰
۳ _ تیرگر، هدایت، ارزشیابی برنامه های تربیتی مقطع متوسطه (مدارس دولتی از دیدگاه مربیان تربیتی استان کرمان، ۷۹
۴ _ خوشقدم عبدی شاد، بررسی ویژگیهای مطلوب مربی پرورشی از دیدگاه دانش آموزان مقطع راهنمایی، سال ۸۴ – ۸۳
۵ _ دبیرخانه همایش کارشناسی تربیت معلم، چکیده مقالات همایش پژوهشی و کاربردی، کیفیت بخش آموزش و درونی کردن ارزشهای اسلامی، اداره کل آموزش و پرورش استان قم، سال ۷۶
۶ _ دیور، محمد، بررسی نظرات دانش آموزان مقطع راهنمایی ناحیه ۲ قم نسبت به کلاس پرورشی، ۷۷ – ۷۹
۷ _ رضایی دوم، معصومه، بررسی میزان تأثیر عملکرد مربیان امور تربیتی منطقه ی بیانکنگی (شهرستان زابل) سال ۸۵ – ۸۴
۸ _ صادقی، علیرضا، بررسی اثر بخشی برنامه های پرورشی مدارس متوسطه شهر زنجان در سال تحصیلی۸۲ -۸۱
۹ _ صافی، احمد، مدیریت و نوآوری در مدارس، انتشارات سازمان انجمن اولیاء و مربیان سال ۷۶.