نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی میزان اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت از دیدگاه معلمان پایه اول ابتدایی

پایان نامه بررسی میزان اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت از دیدگاه معلمان پایه اول ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۶ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………۱

فصل ا:کلیات پژوهش

مقدمه …………………………………………………………………………………….۳

بیان مساله …………………………………………………………………………………۵

اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………۸

اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………۱۰

فرضیات تحقیق …………………………………………………………………………….۱۰

تعریف عملیاتی متغیرها …………………………………………………………………….۱۱

فصل ۲: مبانی نظری تحقیق

مبانی نظری تحقیق …………………………………………………………………………۱۳

اهمیت و نقش آموزش ضمن خدمت معلمان ……………………………………………………….۱۳

تعریف آموزش ضمن خدمت ……………………………………………………………………۱۵

اهمیت و نقش آموزش های ضمن خدمت …………………………………………………………۱۶

شاخصهای ارزشیابی دوره های آموزش ضمن خدمت ………………………………………………..۱۷

آموزش و آموزش ضمن خدمت ………………………………………………………………….۱۸

ارزشیابی ………………………………………………………………………………….۲۰

تعریف ارزشیابی ……………………………………………………………………………۲۱

هدف ارزشیابی …………………………………………………………………………….۲۱

اهداف ارزشیابی دوره آموزشی ضمن خدمت ……………………………………………………..۲۲

اصول ارزشیابی دوره های آموزش ضمن خدمت …………………………………………………..۲۳

روشهای ارزشیابی دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان ………………………………………..۲۴

منابع ارزشیابی دوره های آموزش ضمن خدمت …………………………………………………..۲۵

مراحل ارزشیابی دوره های آموزش ضمن خدمت ………………………………………………….۲۶

شاخصهای ارزشیابی دوره های آموزش ضمن خدمت ………………………………………………۲۷

پیشینه عملی تحقیق ……………………………………………………………………..۳۲

فصل ۳: روش تحقیق

روش پژوهش ………………………………………………………………………………۳۷

جامعه آماری ………………………………………………………………………………۳۷

نمونه آماری و روش نمونه گیری ……………………………………………………………..۳۷

ابزار اندازه گیری ………………………………………………………………………..۳۸

روش جمع آوری اطلاعات …………………………………………………………………….۳۸

روش تجزیه و تحلیل …………………………………………………………………………۳۸

فصل ۴: تجزیه و تحلیل اطلاعات

فصل ۵: بررسی نتایج

نتیجه گیری ……………………………………………………………………………..۵۱

پیشنهادات ……………………………………………………………………………….۵۲

منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………۵۴

پیوست

پرسشنامه …………………………………………………………………………………۵۷

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی میزان آشنایی معلمان ابتدایی پایه اول با دوره های ضمن خدمت درس بخوانیم و بنویسیم ، ریاضی و قران شهرستان لامرد بوده است. روش انجام این تحقیق توصیفی  پیمایشی، و جامعه آماری کلیه مربیان مقطع ابتدایی شهرستان لامرد  که دارای سابقه تدریس بیش از دو سال داشته اند را، شامل می شده است.

از کل جامعه آماری به روش نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه ای به تعداد ۳۰ نفر طبق جدول نمونه گیری مورگان انتخاب گردید، و داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید و در تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.

مقدمه

یکی از عوامل توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی، گسترش همه جانبه آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد می باشد. آموزش ضمن خدمت  به شیوه کار در گروه های کوچک نیز می تواند کارایی را افزایش دهد.

تحولات فزاینده در زمینه دانش و تکنولوژی، نیازهای آموزشی جدیدی را برای مشاغل مختلف بوجود می آورد که در این راستا تحصیلات رسمی  و دانشگاهی به تنهایی پاسخگو نبوده و در نتیجه به انواع دیگر آموزش از جمله  آموزش های ضمن خدمت نیاز می باشد.

آموزش ضمن خدمت یکی از مطمئن ترین و اساسی ترین راه های سازگاری مدیران با شرایط تغییرپذیر و در حال تحول سازمان است. آموزش ضمن خدمت علاوه بر اینکه استعدادهای افراد را پرورش می دهد روش ها وفنون انجام دادن کار را بهبود می بخشدو از اتلاف منابع انسانی جلوگیری می کند.

منظور از مدیران کارآمد کسانی هستند که به نحو احسن تمام آموزش های ضمن خدمت ،ویژه مدیران را  می گذرانند و از نتایج این آموزش ها در ابعاد وظایف مدیریتی نظیر برنامه ریزی، سازمان دهی، هماهنگی، نظارت و کنترل و مهارت در ایجاد روابط انسانی و به طور کلی افزایش کارایی  بهره می گیرند.(میری ،۱۳۸۵)

آموزش ضمن خدمت در وزارت آموزش و پرورش ازسال ۱۳۴۶ به صورتی نظام یافته مورد توجه قرار گرفت و نقطه عطف تاریخ آموزش ضمن خدمت درسال۱۳۵۲ بود که در این سال دفتر آموزش ضمن خدمت تشکیل شد.

بیان مسئله

مقایسه مدیرانی که آموزش های ضمن خدمت را گذرانیده اند با سایر مدیران ، از دیدگاه معلمان مدارس  می تواند کمک شایانی به پاسخ این سئوال اساسی کند که آیا آموزش های کوتاه مدت ضمن خدمت که برای مدیران مدارس در طول سال تحصیلی برگذار می شود،چگونه می تواند بر کارایی و  کیفیت وظایف مدیران در حیطه های پنج گانه نام برده در دو گروه تاثیر گذار باشد.

پیتر دراکر(۲۰۰۱) عقیده دارد که  علی رغم هزینه های سنگین تربیت نیروی کار ،آموزش  همراه  با اعمال  صحیح مدیریت ،هر کشور عقب مانده ای را  در مدتی کوتاه در زمره کشورهای پیشرفته و برخوردار از بهره وری بالا قرار می دهد. کارایی مدیران ،یکی از اهداف آموزش های ضمن خدمت ویژه مدیران است و با تحقق این هدف ،نتایج این آموزش ها، مشخص تر خواهد شد.

و منظور از آن، افزایش توانمندی مدیران در  پنج حیطه کنترل ، برنامه ریزی، سازمان دهی، هماهنگی میان منابع انسانی ، برنامه ها، هزینه ها و مهارت در برقراری روابط انسانی می باشد. کارایی زمانی وارد صحنه می شود که منابع مورد نیاز برای دستیابی به یک هدف،با کاری که عملا انجام شده است،مقایسه شوند.هر اندازه نسبت فایده هزینه مطلوب باشد،به همان اندازه کارایی بیشتر است.(صفری،۱۳۸۱)

اهمیت و نقش آموزش ضمن خدمت معلمان

سازمان ها اصولاً واحدهای عملیاتی رشد و توسعه جوامع به شمار می آیند که هر یک در فرآیند توسعه ، بخشی از وظایف را بر عهده گرفته اند. از این رو ، با اداره مطلوب سازمان ها می توان جامعه را به طور فزایندعه ای از رشد و بالندگی مناسبی برخوردار ساخت.

تردیدی نیست که اداره مطلوب سازمان ، بیش از هر چیز ، در گرو نحوه عملکرد نیروی انسانی آنهاست ؛ نیرویی که قادر است با اکا به مهارتهای حرفه ای خود ، وظایف محوله را با شایستگی به انجام رساند و به این ترتیب ، رشد و پویایی را نصیب سازمان خود سازد.

مطالعات موجود در سازمان های آموزشی نیز حکایت از اثربخشی دوره های آموزشی بر عملکرد کارکنان دارد . شبستری (۱۳۶۶) عملکرد دو گروه از مدیران آموزش دیده و آموزش ندیده دوره متوسطه را ارزیابی و مقایسه کرده است . بر اساس نتایج این مطالعه ، مدیران آموزش دیده از کارایی و توانایی بیشتری برای انجام وظایف شغلی خود برخوردارند . آنان روابط انسانی را در محیط کار ، بیشتر رعایت می کنند و در زمینه تهیه و نگهداری و بهره گیری صحیح و مناسب وسایل کار و فضای آموزشی ، از مهارت های بالاتری برخوردارند.

مطالعات دیگری نیز نشان داده است که مدیران آموزش دیده ، در سازمان دهی و انگیزش نیروی انسانی، عملکرد بهتری دارند. آنان در حل مشکلات ، توانایی بیشتری از خود نشان می دهند ، تشخیص دقیقتری از کاستی های موجود دارند و محیط مناسب تری را برای ظهور اندیشه فراهم می سازند.

تعریف آموزش ضمن خدمت

از آنجا که ماهیت آموزش های ضمن خدمت ، ممکن است از سازمانی به سازمانی دیگر تفاوت داشته باشد ، ارائه تعریفی یکسانی که همه این آموزش ها را در بر گیرد ، اگر غیر ممکن نباشد ، بسیار مشکل است . به هر حال ، بدیهی است که در آموزش های ضمن خدمت ، برخلاف آموزش و پرورش کلاسیک ، با بزرگسالانی سرو کار داریم که نیازهای حرفه ای و شخصی آنان اقتضا می کند که از برخی دانش ها و مهارت های جدید اطلاع یابند . از این رو ، آموزش ضمن خدمت ، باید نوعی جهت گیری ((مشگل گرا)) داشته باشد . به عبارت دیگر ، باید محتوا و روش های آموزش ، به نحوی باشد که نیازهای حرفه ای و شخصی افراد و مسائلی را که در محیط کاری و زندگی خویش با آن درگیرند ، مرتفع سازد.

با چنین پیش فرضی ، آموزش ضمن خدمت را می توان عبارت دانست از (( بهبود سیستماتیک و مستمر مستخدمان از نظر دانش ها و مهارت ها و رفتارها که به رفاه آنان و سازمان محل خدمتشان  کمک می کند . از این رو ، تصور می رود که هدف از آموزش ضمن خدمت ، ایجاد توانایی بیشتر تولید و افزایش کارایی در شغل فعلی و کسب شرایط بهتر برای احراز مقامات بالاتر است)).

منابع و مأخذ

۱-    ابطحی،سید حسین(۱۳۷۲)، آموزش و بهسازی منابع انسانی، موسسه مطالعات و برنامه ریزی.

۲-  آبیلی، خداریار(۱۳۸۲-۱۳۸۴)، یایان نامه کارشناسی ارشد با موضوع”تقریرات درس ارزشیابی”، تهران: دانشگاه علوم تربیتی دانشگاه تهران.

۳- آبیلی ، خدایار . ضرورت ارزشیابی دوره های ضمن خدمت در سازمانها .کنفرانس موسسه بین المللی روشهای سواد آموزی بزرگسالان در سازمانها ، کنفرانس چهارم ، سال سوم ، شماره ۵ ، ۱۳۷۲ .

۴ـ ابطحی ، سید حسین . اموزش و بهسازی منابع انسانی ، موسسه مطالعه و برنامه ریزی آموزشی سازمان گسترش . تهران : ۱۳۸۳

۵-حبیبی نوده، اکبر(۱۳۸۷)، یایان نامه کارشناسی ارشد با موضوع”بررسی نگرش دبیران مقطع متوسطه نسبت به تاثیر دوره های کوتاه مدت ضمن خدمت بر برخی از توانایی های شغلی آنان “، تهران: دانشگاه شهید بهشتی تهران.

۶-حجتی، سید محمد باقر(۱۳۷۹) ، آداب تعلیم و تعلم در اسلام ، قم : دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

۷- دعائی ، حبیب الله . مدیریت منابع انسانی ، مشهد : مولف ، چاپ دوم ، ۱۳۷۷ .

۸-دولان ، شیمون ال و دیگران . مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی . ترجمه محمدعلی طوسی محمد صائبی ( تهران ) موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ، چاپ ششم ، ۱۳۸۱.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.