نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه شیوه های املا و اختلالات یادگیری املا در مدارس

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۵ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                              صفحه

فصل اول:کلیات تحقیق…………………………… ۱

مقدمه……………………………………….. ۲

هدف از انجام تحقیق……………………………. ۴

فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه……………………. ۵

مقدمه……………………………………….. ۶

روش های مورد نظر……………………………… ۷

اختلالات املایی و راهکارها………………………. ۱۳

تمیز دیداری…………………………………. ۱۴

روش های درمان……………………………….. ۱۵

حافظه توالی دیداری…………………………… ۱۶

شیوه های پیشنهادی تدریس املا ………………….. ۱۸

راهبردهای عملی جهت تقویت درس املا فارسی دانش آموزان ابتدایی   ۲۳

علل ضعف دانش آموزان در درس دیکته………………. ۲۵

روشهای تدریس آموزش املا……………………….. ۲۷

نحوه قرائت املا در کلاس………………………… ۳۰

اصول و مبانی املا…………………………….. ۳۱

روش تدریس املا……………………………….. ۳۲

معیارهای ارزشیابی……………………………. ۳۴

راههای پیشنهادی برای تقویت املایی دانش آموزان ضعیف.. ۳۶

روش های موثر در کاهش اختلالات املایی …………….. ۳۸

فصل سوم:روش تحقیق……………………………. ۳۹

روش تحقیق…………………………………… ۴۰

روش های گردآوری اطلاعات……………………….. ۴۱

فصل چهارم : نتیجه گیری،منابع و مآخذ……………. ۴۲

نتیجه گیری………………………………….. ۴۳

منابع و مآخذ………………………………… ۴۹

مقدمه

در این سال ها خیلی مشاهده کرده ایم که مشکل بیشتر دانش آموزان در نوشتن املا می باشد، پس در این تحقیق به بررسی شیوه های املا و اختلالات یادگیری املا در مدارس ابتدایی پرداخته خواهد شد.

دانش آموزان با دست یابی به این مهارت املا نویسی می توانند به خوبی بین صورت تلفظی کلمه ها و حروف سازنـده آن ها پیـونـد مناسبی بـرقـرار کنند بدین ترتیب زمینه لازم برای پیشرفت آنان در درس های جمله نویسی , انشا و به طور کلی مهارت نوشتن بهتر فراهم می شود , دانش آموزان هنگام نوشتن املا باید نکاتی را درباره صداهایی که بوسیله معلم در قالب کلمات و جمله ها بر زبان جاری می شود رعایت نمایند.

املاانتقال عین کلام است به نوشتار. آن هم نوشتار رسمی، گفتار محاوره ای در املا به کارگرفته نمی شود.

متن املاء قبل از نوشتن دانش آموزان یک بار خوانده شود و از بچه ها خواسته شود که متن را به دقت گوش دهند، بدون آنکه چیزی بنویسند.

حال متن املاء با صدای رسا و شمرده خوانده شود.

در تقریر املاء رعایت زبان معیار و تلفظ صحیح کلمه ها و ترکیب ها ضروری است.

از تکرار زیاد و غیر ضروری پرهیز شود چرا که این عمل موجب کند نویسی و بی توجهی می شود.

هنگام قرائت علائم سجاوندی توسط آموزگار بیان،تا دانش آموزان درست و دقیق بنویسند.

متن املاء در پایان یک بار دیگر خوانده شود.

متن املاء کلمه به کلمه قرائت نشود بلکه به صورت گروه کلمات به هم مرتبط بیان، تا ارتباط معنایی وانسجام کافی رعایت شود.

روش های مورد نظر

۱)  معلم می تواند املا را بر روی چندین کارت بنویسد و این کارت ها را بین گروه ها تقسیم کند تا تمام گروه ها کارتها را ببینند و سپس کارتها را جمع کرده و از روی آنها دیکته بگوید. (قابل استفاده برای املای آموزشی)

۲) هر گروه یک متن املاء با کمک تمام اعضای گروه خود می نویسد و معلم املای همه گروهها را جمع آوری کرده و می خواند سپس یا بهترین دیکته به کل کلاس گفته می شود و یا از هر گروه یک پاراگراف انتخاب کرده و دیکته تلفیقی تهیه کرده و به کل کلاس، دیکته می گوییم. در این صورت متن دیکته را بچه ها انتخاب کرده اند. ( به علت کمبود وقت این روش کارایی چندانی ندارد، به خصوص با کاهش زمان کلاس ها در بخش نامه جدید )

۳) دانش آموزان را گروه بندی می کنیم و سپس هر گروه متن دیکته ای را می نویسد و برای گروه دیگر می خواند تا آن گروه بنویسد و بالعکس. دیکته گروه به گروه نام دیگر این دیکته است. (قابل استفاده برای املای آموزشی)

اختلالات املایی و راهکارها

خطاهای متداول در نوشتن عبارتند از :

۱ – کج نویسی

۲- پرفشار نویسی

۳- کم رنگ نویسی

۴- پر رنگ نویسی

۵- زاویه دار نویسی

۶- نا مرتب نویسی

۷- فاصله گذاری بیش از حد

۸- بزرگ یا کوچک نویسی بیش از حد

     برای درمان نارسا نویسی می توان از اقدامات زیر کمک گرفت:

  1. مدادی در اختیار دانش آموز قرار داده تا خطوطی به دلخواه رسم کند.
  2. به دلخواه نقاشی کرده و آن را رنگ بزند.
  3. با استفاده از گچ نرم روی تخته خط بکشد و نقاشی کند.
  4. به وضعیت نشستن کودک توجه نموده و آن را اصلاح کنید. او باید کاملاَ راحت روی صندلی بنشیند.
  5. کاغذ یا دفتری که در آن می نویسد، راست باشد . لبه کاغذ با لبه میز بیش از ۱۵ درجه انحنا نداشته باشد.
  6. نحوه مداد گرفتن دانش آموز را کنترل نموده و شیوه درست گرفتن مداد را به او آموزش دهید.
  7. اگر انگشتان و عضلات کوچک و بزرگ دست او ضعیف هستند از مدادهای باریک تر و با قطر کمتر استفاده کنید.

حافظه توالی دیداری

 این مهارت به توانایی یاد آوری آنچه دیده ایم به همان ترتیبی که بوده مربوط می شود.

دانش آموزانی که از این مهارت به اندازه کافی برخوردار نیستند در تجسم و ترتیب و توالی حروف دچار مشکل می شوند. به عنوان مثال مادر را مارد می نویسند.

برای تقویت حافظه دیداری می توان این فعالیت ها را انجام داد.

شقایق  – گل – لاله – بهار

*یک کارت مقوایی که روی آن سه کلمه نوشته شده است به دانش آموزان نشان می دهیم سپس آن را مخفی کرده و از وی می خواهیم آن کلمات را به ترتیب باز گو کند . پس از انجام موفقیت آمیز این تمرین کارت هایی با تعدا د بیشتری از کلمات را به وی نشان داده همان تمرین را دنبال می کنیم.

حساسیت شنوایی

برای ترمیم حساسیت شنوایی می توان این فعالیت ها را انجام داد . مربی می تواند چند وسیله صدا دار را بسازد تا دانش آموزان از آنها استفاده کند و با انواع صدا آشنا شود.

مثال:مسواک____ مسباک

ژاله _____جاله

وجدان ___ وژدان

*صدا های مختلف مثل گریه ،خنده ،سرفه ،چک چک آب ، باران ، ضربه انگشت به در ، ضربه انگشت به شیشه ، برخورد توپ با زمین و امثال آن را در نوار کاست ضبط کرده و از دانش آموزان می خواهیم به آنها گوش داده و صدای هر کدام را تشخیص دهد و بیان نماید

*چشمان دانش آموز را با دستمال می بندیم و از همکلاسی هایش می خواهیم تا نام او را بگوید . و او تشخیص دهد که چه کسی صدایش کرده است این کار یعنی گفتن نام او توسط دانش آموز نباید به همان ترتیبی باشد که درکلاس نشسته اند زیرا دراین صورت ممکن است به جای استفاده از حساسیت شنوایی صدا یشان را از ترتیب نشستن آنان تشخیص دهد.

منابع و مآخذ

۱-مجله رشد آموزش ابتدایی ،مهر ماه (۱۳۹۰)

۲-لغت نامه ی دهخدا (۱۳۷۵ )تهران ، انتشارات امیر کبیر ، چاپ پنجم

۳-سیف نراقی – مریم نادری  (۱۳۸۰)،آموزش وپرورش ،کودکان استثنایی ،تهران ، پیام نور چاپ ششم  صص ۲۸۹و۲۹۹ .

۴-پاکزاد محمود (۱۳۷۶ )کودکان استثنایی تهران ،چاپ سوم ، ص ۱۱ .

۵-هالامان جیمز وکافمن ترجمه ی فرهاد ماهر،اختلالات املایی دانش آموز، (۱۳۷۱ ) تهران ، انتشارات آرین ، چاپ اول ص ۲۴ .

۶-تبریزی مصطفی (۱۳۷۷)درمان اختلالات دیکته نویسی،تهران ،انتشارات فراروان چاپ سوم

۵/۵ - (۱ امتیاز)
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.